Skip to main content

Kan de NS eens iemand in dienst nemen die duidelijk kan communiceren over geplande werkzaamheden?  Misschien ligt het aan mij, maar ik vind de aankondigingen meestal onbegrijpelijk.

Bijvoorbeeld: Hengelo. Wat er gebeurt en wat de gevolgen zijn kun je niet begrijpen. Er staat alleen dat van vrijdag 29 april t/m maandag 2 mei er hinder is, en let op, ook hierna hinder…….. (Wees duidelijk AUB!!!)

Plan de reis 10 dagen voor vertrek. (get real, in welke wereld leef jij eigenlijk….) Door werkzaamheden van, via, naar Hengelo rijden er bussen. Met deze info kun je echt helemaal nix. Op z'n minst moet je vertellen tussen waar en waar de storing is en ook waar dingen weer normaal zijn zodat je inderdaad kunt plannen naar een ander vertrekpunt te gaan. Bv,

  • Tussen Hengelo Enschede rijdt geen trein
  • tussen Hengelo Oldenzaal (en Bad Bentheim) rijdt geen trein
  • tussen Hengelo Delden rijdt geen trein; Tussen Delden Zutphen rijden wel treinen
  • Hengelo Almelo rijd geen trein; vanaf Almelo gaat alles weer gewoon (of van waar dan ook in realiteit de treinen wel weer rijden).

Aan de kaart heb je ook niets, want de enige info die gegeven wordt is wat er bij Hengelo staat.

NS, je bent er om het klanten te helpen, niet met een kluitje in het riet te sturen. Graag onmiddellijke verbeteringen in de communicatie. Zo moeilijk is het nou ook weer niet.

 

Er is mij niets onduidelijk aan deze tekst. Er staat gewoon aangegeven dat er geen treinen van/naar Hengelo rijden, dus dat reizigers van, via en naar Hengelo een stuk met de bus moeten. Hoewel het wel erg beknopt is.

De kaart geeft aan voor welk traject de werkzaamheden gelden, en in de reisplanner krijg je wel aangegeven waar bussen rijden, en waar wel treinen rijden op het traject. Ook de hinder na de gegeven data staat dan in de reisplanner.

Overigens staat er plan uw reis vanaf 10 dagen voor vertrek. En dat slaat op het feit dat de informatie pas 10 dagen voor vertrek in de reisplanner staat. Een uur van tevoren plannen kan dus ook gewoon, je krijgt dezelfde informatie. 

De betreffende werkzaamheden:
https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/detail?id=7002207


Volledig eens met Roja, met de info zoals NS die op de website geeft kan je net zo goed geen info tonen want dan weet je precies evenveel. Zelfde geldt voor de tegenwoordige info via de omroep.

En dan te bedenken dat de info er gewoon is, die leveren ze via hun API bijvoorbeeld aan Rijden de Treinen wat er over de door jou genoemde werkzaamheden een stukken uitgebreider bericht van maakt: https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11442-29-april-2022-werkzaamheden-hengelo

Met zoiets weet je als reiziger tenminste waar je aan toe bent, want de reisplanner geeft natuurlijk alleen de info die in je reis past. Waardoor je, als je nog niet precies weet wanneer je gaat vertrekken, alsnog verrast kunt worden door iets wat je eerder gemist had.


Een overzicht zoals die op rijdendetreinen.nl staat is inderdaad wel een stuk overzichtelijker als je uitgebreidere informatie wilt over de werkzaamheden, en zou er zeker op de website (lijst met alle werkzaamheden) wel bij mogen staan. 

De informatie die nu op de website staat zou meer als aanvulling op een al geplande reis in de reisplanner passen, omdat je dan kort informatie krijgt over waarom een deel van de reis met de bus moet.


En kijk nu eens hoe onze zuiderburen (NMBS-website belgiantrain.be) dat weten te publiceren.


Kwam die vraag ook al tegen op Twitter, rijden er vandaag wel of geen treinen tussen Almelo en Hengelo?

NS: Ja maar dat is dan Blauwnet.

Reiziger: Oke, dus in Almelo overstappen vanaf de IC (uit Den Haag of Schiphol) naar Blauwnet?

Ik: Onzin, de werkzaamheden waren t/m 2 mei (tot 02:00) en alles rijdt gewoon, dus ook NS naar Enschede.

Krommunicatie… 🤣


En het bewijs dat NS gewoon rijdt… https://twitter.com/sabineramp1985/status/1521191245304975360

De pauze in #Enschede zit er weer op, nu terug naar #Hoofddorp opstel

 


De NS en het Nederlandse spoor in het algemeen is echt een ramp. Verder dan kleuterklas-niveau komt men niet wat werkzaamheden betreft. Wie maakt er nou plannen meer dan 10 dagen van tevoren? Bij de NS bestaat een toekomst verder dan anderhalve week niet. De klant zoekt het maar uit. Vervolgens vinden ze zichzelf wel bij de wereldtop horen. Het bedrijf is echt compleet wereldvreemd...

 


Waar nog niet lang geleden mensen de werkzaamheden beschreven worden ze nu volgens vaste regels door een computer op het internet nogal abstract gedicteerd. Dat maakt ze vaak moeilijk te begrijpen. En het is kennelijk te lastig om de aard van de werkzaamheden mee te programmeren. Verder zijn de teksten exacter geworden: "zaterdag en zondag” is vervangen door “Zaterdag 11 juni 04:00 t/m maandag 13 juni 02:00”. Dat lijkt beter, maar exactheid betekent hier minder leesbaar. De reiziger moet dat zelf vertalen naar “Oh, dus in het weekend".


Vervelend daarbij zijn termen die meerdere dingen kunnen betekenen, zoals "minder treinen" waarbij het gevolg uitval van één trein per uur tot alle treinen op een traject kan betekenen.

Soms worden reizigers zelfs onnodig ongerust gemaakt. Afgelopen weekend nog de omroep "Dit is een bericht voor reizigers tussen Amersfoort Centraal en Amersfoort Vathorst. Door werkzaamheden is de dienstregeling aangepast tussen Amersfoort Centraal en Amersfoort Schothorst". Daarmee wees men op de uitval van de ICs naar Schothorst door de werkzaamheden, dus naar Amersfoort Vathorst was helemaal niets gewijzigd. Wat deed dat station dan überhaupt in de aanduiding van het traject?


Er is veel te weinig nagedacht over ruimte voor eigen invullingen. Nu moet er, via een ander systeem, een extra tekstbericht worden gemaakt met daarin aanvullende regels. Bij een normaal verstoringsbericht (werkzaamheden = geplande verstoringen) is totaal geen ruimte overgelaten voor ‘vrije tekst’, een mens die zelf wat regels kan toevoegen. Maar dat is typerend voor de hele informatievoorziening.


Reageer