beantwoord

Trein Utrecht Maliebaan

  • 8 August 2022
  • 8 reacties
  • 244 Bekeken

Er vallen veel treinen uit vanwege personeelstekort. Waarom rijdt de trein van Utrecht Centraal naar Utrecht Maliebaan nog wel? Dat zou toch de eerste trein moeten zijn om op te heffen? De stadsbus is een perfect alternatief en het aantal reizigers is laag

icon

Beste antwoord door iMark 8 August 2022, 16:22

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Die trein opheffen levert je hooguit één machinist op, daar heb je ook net niks aan om elders een hele treinserie in stand te kunnen houden.

Reputatie 7
Badge +3

En je krijgt er een Hc mee terug. Maar ook dat levert structureel niet veel op.

Dat zijn dus zeven machinistendiensten per week. Daarmee zou je bijvoorbeeld op zaterdag op één van de 33 trajecten toch meer treinen kunnen laten rijden. De sprinter Zwolle - Lelystad Centrum bijvoorbeeld. Of de Intercity Hoorn - Enkhuizen. 

Reputatie 6
Badge

Het levert inderdaad zeer weinig op, maar soms helpen alle beetjes. Daarom rijdt de museumtrein niet op zaterdag de komende drie weekenden. Het is één van de 33 trajecten waar Jan aan refereert.

Dat zijn dus zeven machinistendiensten per week. Daarmee zou je bijvoorbeeld op zaterdag op één van de 33 trajecten toch meer treinen kunnen laten rijden. De sprinter Zwolle - Lelystad Centrum bijvoorbeeld. Of de Intercity Hoorn - Enkhuizen. 

Misschien zijn die ritten wel roosteropvullertjes van allerlei verschillende diensten. Als je niet weet hoe de roosters in elkaar zitten is dit niet te beoordelen. 

Verder kun je een Utrechtse machinist niet zo maar dienst laten doen in Enkhuizen. En ook zit je met gegarandeerde vrije weekenden waardoor je niet altijd zo maar personeel kunt schuiven van een dienst doordeweeks naar een dienst in het weekend. Realiseer je dat de NS CAO enorme beperkingen oplegt aan een flexibele inzet van personeel.

Reputatie 7
Badge +3

Zo simpel werkt dat niet. In de planning moeten genoeg personeelsdiensten bezet zijn om een hele dienstregeling te kunnen. In een ingewikkelde en klokvaste planning als die van NS heb je niet veel aan de mogelijkheid om een losse rit te kunnen rijden.

Misschien zijn die ritten wel roosteropvullertjes van allerlei verschillende diensten. Als je niet weet hoe de roosters in elkaar zitten is dit niet te beoordelen. 

Verder kun je een Utrechtse machinist niet zo maar dienst laten doen in Enkhuizen. En ook zit je met gegarandeerde vrije weekenden waardoor je niet altijd zo maar personeel kunt schuiven van een dienst doordeweeks naar een dienst in het weekend. Realiseer je dat de NS CAO enorme beperkingen oplegt aan een flexibele inzet van personeel.

Die beperkingen staan niet alleen in de NS CAO maar staat in meer CAO’s, dit zodat medewerkers van 24/7 bedrijven ook eens een weekend met het gezin (kids) kunnen doorbrengen wat zeer belangrijk is binnen een gezin.

Om dan weer te refereren aan de flexibele inzit van medewerkers is gewoon erg simpel en triest. Bij de NS zitten heel veel medewerkers in een rooster met 2 weekenden werken - 1 weekend vrij en dan wil jij ze ook nog dat weekend afnemen in het kader van flexibiliteit Tamzin ???

En de NS wil zelf financieel gezien de medewerkers niet eens het 3e weekend achter elkaar laten werken aangezien daar een flinke bonus op staat voor de NS medewerker, zeker als daar een 4e en 5e weekend achteraan komt loopt dat voor de medewerker leuk op en is het voor de NS een mega kostenpost.

@Jeroen

Ik geef alleen maar aan @Jan Haverkamp aan dat de CAO niet toestaat om flexibel met diensten te schuiven van doordeweeks naar het weekend (hetgeen je antwoord beaamt). En dat er daardoor voor de reiziger soms schijnbaar minder logische keuzes (moeten) worden gemaakt.

Ik weet ook niet hoe men dit trouwens bijv. bij de politie, de luchtvaart, de evenementensector, touringcarbedrijven, etc. oplost waar de drukste dagen meestal juist in het weekend vallen.

Reageer