beantwoord

treinreizen storm eunice

  • 17 February 2022
  • 68 reacties
  • 1442 Bekeken

Hallo, ik had een vraagje over alle treinreizen morgen, er is bekend gemaakt dat na 14:00 er geen treinen meer Reizen, wat bedoeld u daar mee? vertrekken er geen nieuwe treinen ( dus vanaf start halte) of stoppen alle treinen na 14:00?

icon

Beste antwoord door Tochjo 17 February 2022, 18:24

Bekijk origineel

68 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gisteren een late dienst gedraaid en bij ons in het Zuiden reden de eerste treinen al toen ik in dienst was. Voor mij was het ook lastig goede informatie te geven, zeker door alle onzekerheden of er pendeldiensten bij kwamen. Wat me echt opviel, was dat er reizigers enorme reizen wilden maken en dat reizigers uit Duitsland geen idee hadden dat we problemen hadden. Of ze gewoon op goed geluk zijn gaan reizen durf ik niet te zeggen. Blij als het weer normaal rijdt.

Iets met weekendabonnementen die elk weekend gebruikt moeten worden om het geld er uit te halen?

Terwijl ik altijd en overal mensen met mobieltjes in de hand zie, valt het mij op dat mensen weinig zelf relevante informatie opzoeken.

Ik heb gisteren een late dienst gedraaid en bij ons in het Zuiden reden de eerste treinen al toen ik in dienst was. Voor mij was het ook lastig goede informatie te geven, zeker door alle onzekerheden of er pendeldiensten bij kwamen. Wat me echt opviel, was dat er reizigers enorme reizen wilden maken en dat reizigers uit Duitsland geen idee hadden dat we problemen hadden. Of ze gewoon op goed geluk zijn gaan reizen durf ik niet te zeggen. Blij als het weer normaal rijdt.

Reputatie 6

En ik blijf bij mijn standpunt dat er communicatief nog heel veel te verbeteren valt! Maar verder helemaal eens met wat hierboven staat. Vanochtend rijdt de Hanzelijn ook weer dus ik kan gelukkig vandaag mantelzorgen. Fijne dag allemaal!

Reputatie 6

Ik sta nog steeds achter de kritiek die ik hier heb geuit. Maar ik vind het ook belangrijk om te zeggen dat het wel top is dat er gisteravond toch nog een en ander opgestart is. In m'n cynisme die ik de afgelopen jaren heb aangeleerd ging ik er vanuit dat NS de hele dag wel als verloren zou beschouwen, dat bleek gelukkig niet waar. Dus dat is top! 

Reputatie 7
Badge +3

Hier in de Zuid-Holland ook voornamelijk sprinters; Den Haag - Amsterdam (via Leiden / Schiphol), Den Haag - Dordrecht, Den Haag - Utrecht en dan zo te zien als enige IC Rotterdam - Zwolle.  TAG rijdt ook. Dus Leiden naar Alphen moet je via Den Haag en Gouda, doe je er bij 2 keer zo lang als wanneer je met de fiets gaat.

Deze storm heeft heel wat meer schade opgeleverd op het spoor dan die uit 2018, maar nu was de storm ook langduriger. 

Ik zag hier eerder op de dag net voor De Vink (vanaf Leiden Centraal gezien) ook 2 of 3 bomen op half 7 hangen, maar die hingen niet over het spoor maar evenwijdig aan het spoor. En aan de andere kant een best dikke boom finaal afgeknapt maar net de andere kant opgevallen dan het spoor. 

Reputatie 7
Badge +1

En deze lees ik net in de media, die ondersteund toch echt wat ik hier eerder ook aangaf en wat in twijfel werd getrokken

Regiovervoerders konden zaterdag al eerder opstarten. Dit komt onder meer doordat zij op veel plekken zonder bovenleiding rijden. Zij rijden zaterdagavond op vrijwel alle trajecten weer, laat ProRail weten.

Ik begreep dat ondertussen zo'n 35% van de NS treinen ook weer rijdt. Hier tussen Zwolle en Groningen rijden alleen sprinters. 

En deze lees ik net in de media, die ondersteund toch echt wat ik hier eerder ook aangaf en wat in twijfel werd getrokken

Regiovervoerders konden zaterdag al eerder opstarten. Dit komt onder meer doordat zij op veel plekken zonder bovenleiding rijden. Zij rijden zaterdagavond op vrijwel alle trajecten weer, laat ProRail weten.

Er is gisteravond begonnen met schouwen maar in veel gebieden kom er pas laat in de nacht begonnen worden met schouwen van de schade.

En als je veel met de trein reist dan weet je dat de prognoses bij grotere schades vaak te optimistisch zijn omdat ze meestal meer werk te doen hebben dan op wat er eerst wordt ingeschat. Als machinist ging ik er bij beschadigde bovenleidingen altijd vanuit dat de herstel tijd langer was dan er aangegeven werd.

En zoals gezegd met bomen die eerst verwijderd moeten worden zie je de werkelijke schade pas als die weggehaald is. Bij Amsterdam Zuid lag er een stuk stelling op het spoor maar die bleek bijvoorbeeld ook de bovenleiding geraakt te hebben met als gevolg dat er geleidingsstangen verbogen zijn, die zullen dan toch vervangen moeten worden en daar heb je weer een hoogwerker voor nodig.

Vraag me overigens nu wel af of die windmolens hier dan ook die orkanen veroorzaken aan de andere kant van de oceaan want daar zie je niet zovee lwindmolens en die wind moet dan toch ergens vandaan komen, toch?  :rofl:

Reputatie 7
Badge +4

Geweldig @Momo, het ridiculiseren van deze opvattingen is het beste wat je kunt doen. Je vraagt je soms af wat het rendement is van de enorme investeringen die we in het onderwijs doen bij mensen met deze gedachtengang.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat al beter, hier (Leiden / De Vink) rijdt weer wat, de 2e sprinter vanuit Den Haag naar Amsterdam heb ik zojuist voorbij zien komen. De IC's rijden zo te zien nog niet.

Reputatie 6

Interessant, er is dan nog wel veel bijgekomen in vroege uren inderdaad. Ook hier zie ik nog wel deeltrajecten waar pendelen lijkt te kunnen. Maar, inderdaad, een stuk minder dan het vorige kaartje :)

Reputatie 7
Badge +3

Vanochtend zag het kaartje er iets anders uit:

Klopt, het hier geposte kaartje was van gisteravond. Later die avond en vanmorgen zijn er updates geweest. Laatste geupdate kaartje is van zo'n 2 uur geleden. https://twitter.com/wiemerandy/status/1495072101945864194

 

Reputatie 7
Badge +1

 

Prorail is ook m'n bron, via Momo eerder in dit topic (zie bovenstaande kaart). Ik zie geen enkele storing tussen Roermond en Eindhoven, tussen Heerlen en Roermond rijdt Arriva al bijna de hele dag. Tussen Nijmegen en in ieder geval vlak voor Utrecht zie ik niks, tussen Groningen en Zwolle ook niet.

Vanochtend zag het kaartje er iets anders uit:

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat ProRail zich ook enorm heeft verkeken op de omvang van de schade en hoeveel tijd het zou kosten alles op te ruimen en te herstellen. De eerder afgegeven prognoses zijn bij lange na niet gehaald maar dat is wel zo'n beetje het enige waar NS zich op kan baseren. 

 

NS heeft intussen het lijstje met trajecten waar nu wel treinen rijden aangevuld en ook een lijstje gemaakt met trajecten waar het treinverkeer vandaag (waarschijnlijk) niet meer zal worden opgestart. 

 

Op de volgende trajecten rijden weer treinen:

  • Eindhoven - Deurne - Venlo 
  • Eindhoven - Weert - Sittard - Heerlen
  • Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Leiden Centraal - Den Haag Centraal
  • Zwolle - Deventer
  • Zwolle - Groningen
  • Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal - Dordrecht
  • Amsterdam Centraal - Alkmaar - Den Helder
  • Utrecht Centraal - Den Haag Centraal
  • Apeldoorn - Deventer - Almelo
  • Amsterdam Centraal - Enkhuizen
  • 's Hertogenbosch - Eindhoven
  • Utrecht Centraal - Amersfoort Centraal - Zwolle
  • Lelystad Centrum - Zwolle
  • Rotterdam Centraal - Breda (HSL)
  • Breda - Roosendaal
  • Dordrecht - Breda - 's Hertogenbosch - Arnhem Centraal
  • Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal
  • Gouda - Boskoop

Voor het Internationale verkeer geldt dat er richting Duitsland en richting Brussel en Parijs vandaag geen treinverkeer mogelijk is. 

Op de volgende trajecten zal het treinverkeer vandaag (waarschijnlijk) niet meer worden opgestart:

  • Van, naar en via Weesp
  • Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal
  • Amsterdam Centraal - Gouda
  • Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (HSL)
  • Amsterdam Centraal - Haarlem - Leiden Centraal
  • Haarlem - Alkmaar - Hoorn
  • Haarlem - Zandvoort aan Zee
  • Roosendaal - Vlissingen
  • Sittard - Maastricht
  • Leiden Centraal - Rotterdam Centraal

De treinen die kunnen rijden, worden verwerkt in de Reisplanner. Plan wel je reis kort voor vertrek.

Morgen is er nog hinder op deze trajecten:

  • Geldermalsen - Tiel
  • Amersfoort Centraal - Apeldoorn
Reputatie 6

@Momo Bedankt voor de aanvulling, in je eerste post, die windturbines zijn vooral fascinerend ;) 

Het punt van veel reizigers op stations zonder betrouwbare dienst is het eerste wat ik hoor wat in ieder geval enigszins hout snijdt, wat mij betreft. Niet dat ik het dan ineens helemaal begrijp, maar meer dan alle algemeenheden die tot nu toe hier genoemd werden en niet op gingen. Dank!

Reputatie 7
Badge +3

En dan hier de ultieme verklaring. Maakt veel duidelijk… 

In plaats van NS te bashen moet je dus bij het KNMI (en ProRail) zijn. :rofl::rofl:

 

Reputatie 7
Badge +3

De bron van dat kaartje is Andy Wiemer van ProRail die op een zelfde vraag dit antwoordt:

 

Reputatie 6

 

Prorail is ook m'n bron, via Momo eerder in dit topic (zie bovenstaande kaart). Ik zie geen enkele storing tussen Roermond en Eindhoven, tussen Heerlen en Roermond rijdt Arriva al bijna de hele dag. Tussen Nijmegen en in ieder geval vlak voor Utrecht zie ik niks, tussen Groningen en Zwolle ook niet.

 

Edit:  Het enige kaartje wat ik zo snel zie op Prorail's liveblog gaat over punctualiteit. Dat de overall punctualiteit vandaag in deze monmentopname op 94% staat geeft wel aan dat punctualiteitscijfers weinig zeggen over daadwerkelijke betrouwbaarheid ;)

 

Reputatie 7
Badge +1

Prima als het voor NS geen zin heeft om te pendelen daar waar Arriva ook rijdt. Maar van Heerlen kon naar Roermond gereden worden en dan had er tussen Roermond en Eindhoven gependeld kunnen worden, daar zijn geen andere vervoerders. Idem Groningen-Zwolle en Nijmegen/Arnhem/Utrecht.

Maar wie zegt dat deze sporen ook begaanbaar waren? Dat er tussen Emmen en Zwolle treinen kunnen rijden wil niet zeggen dat dat ook tussen Groningen en Zwolle kan. Van dat traject weet ik dat er sowieso schade was door bomen op het spoor. 

 

Voorlopig blijf ik bij m'n standpunt dat er nog geen goede reden is genoemd waarom NS niet al bijna de hele dag kon pendelen op trajecten waar geen storingen zijn. Nu komt dat wel op gang, wat is er precies veranderd tussen nu en deze ochtend?

Wat er is veranderd? De schade die er vanochtend was, die nu is opgelost? 

@Sim70  Alleen werkt dat misschien in wat kleinere organisaties met minder lagen maar bij de NS ….

En uit jou woorden maak ik dan op dat je van doorpakken houdt en zo sta ik er zelf ook in, alleen als je dan vastloopt op een laag die het begrip doorpakken niet kent en gaat afwachten en dat je andere weg om te belopen datzelfde heeft dan houdt het een keer op.

Korte lijntjes en mensen die pro actief zijn dat zou heel fijn zijn, helaas werkt het bij de NS vaak niet zo.

@Tonny.s  Hoe weet jij dat die trajecten geen problemen kennen en vrijgegeven zijn door de NS, want zonder dat het spoor is vrijgegeven mag er geen trein rijden.  En je noemt voor mij ook een aantal NS trajecten die meestal als het gestormd heeft schade hebben opgelopen zoals Nijmegen-Arnhem-Utrecht en Groningen - Zwolle, zeker omdat daar de nodige grote bomen dicht bij het spoor staan.

Misschien moet je even inzoomen op de kaarten die zichtbaar zijn op het calamiteiten blog van Prorail, dan kun je zien hoeveel ellende er is op de trajecten waar de NS op rijdt.

Reputatie 6

In Limburg heeft het minder hard gewaaid, dan in de randstad. Dat geldt ook voor een paar andere delen van het land waar toevallig ook andere vervoerders rijden. NS heeft er blijkbaar voor gekozen om niet te gaan rijden op trajecten waar ook andere vervoerders rijden. Dat kan met tekort aan materieel ter plaatse te maken hebben. En het is ProRail die zorgt voor herstel van spoorbanen, niet NS.

NS heeft gewoon treinen in Limburg staan, en naar ik aanneem in Eindhoven ook. Idem in Groningen en vast wel ergens op het traject Nijmegen/Arnhem/Utrecht. Waarom deze voorbeeldtrajecten dan pas ongeveer nu weer bereden worden, is een oprechte vraag van me. Ik vermoed echter dat het antwoord dusdanig schaamtevol is, dat deze nooit gegeven zal worden. Maar ik zal met blijdschap die laatste sneer terugnemen als er wel een goeie reden wordt genoemd.

Dat NS daar treinen heeft staan is fijn, maar deze moeten wel over het spoor naar een ander station kunnen rijden. Dat er wel regionale treinen rijden heeft wellicht te maken dat er beperkt treinverkeer mogelijk is op een traject, of dat het voor NS geen zin heeft om te gaan pendelen tussen twee stations daar waar er ook al regionale vervoerders rijden. 

Waarom ze nu pas weer bereden kunnen worden? Dat heeft vooral te maken met het feit dat de schade op de sporen hersteld moet worden of de sporen nog niet zijn vrijgegeven door ProRail. Dat lost zichzelf helaas niet op.

Prima als het voor NS geen zin heeft om te pendelen daar waar Arriva ook rijdt. Maar van Heerlen kon naar Roermond gereden worden en dan had er tussen Roermond en Eindhoven gependeld kunnen worden, daar zijn geen andere vervoerders. Idem Groningen-Zwolle en Nijmegen/Arnhem/Utrecht.

Het argument over regionale vervoerders die geen bovenleiding hebben is tegenwoordig maar beperkt waar. Heerlen-Roermond, Zwolle-Emmen en Geldermalsen-Dordrecht zijn allemaal sporen met bovenleiding toch?

Voorlopig blijf ik bij m'n standpunt dat er nog geen goede reden is genoemd waarom NS niet al bijna de hele dag kon pendelen op trajecten waar geen storingen zijn. Nu komt dat wel op gang, wat is er precies veranderd tussen nu en deze ochtend?

Reputatie 6

Ik kan je melden dat wij een mini crisis organisatie  optuigen waarin we alle beschikbare info delen. En als ik info mis ga ik er zelf actief achteraan. En ik schroom echt niet om desnoods te hoogste baas te bellen als ik niemand te pakken krijg. Daar heb ik weleens gedoe om gehad . Maar ik vind dat mijn taak als communicatie adviseur. 

 Jeroen, ik vind het mooi dat je een hart voor je bedrijf hebt, maar als klant ben ik betalende klant van `NS en betaal ik `NS. Dat jullie deels afhankelijk zijn van ProRail begrijp ik, maar communiceer niet dat je gaat rijden als dat niet zo is. Ik wilde met mijn voorbeeld alleen aangeven dat we helder communiceren wat we doen en wanneer. Dat doen mijn collega’s en ik ook, onbetaald in ons vrije weekend.

Ik werk niet meer voor de NS maar heb wel dit soort situaties meegemaakt toen ik er werkte, de wil om te rijden is er wel. De NS heeft door de opsplitsing waar Prorail uit is ontstaan gewoon veel minder zicht op de infra en kan alleen communiceren wat ze van Prorail krijgt aan informatie.  En ja, we weten allemaal dat de communicatie bij de NS nog wel voor verbetering vatbaar is maar je kunt niet communiceren wat je niet te horen krijgt vanuit een andere organisatie.

Om even naar jouw voorbeeld terug te gaan, als er door bomen geen bussen konden rijden en de gemeente niet met de busmaatschappij communiceert dan kan de busmaatschappij zijn klanten niet voorlichten over wanneer het busverkeer weer op kan starten.  Geeft de gemeente aan vanmiddag dan communiceert de busmaatschappij dat door en vervolgens blijkt het meer werk te zijn dan ingeschat omdat de weg zwaar beschadigd is door de boom.  En dan ??

Reputatie 6

En mijn kritiek betreft de leiding cq communicatie van NS, zeker niet het rijdend personeel zoals jij!

Reputatie 6

 Jeroen, ik vind het mooi dat je een hart voor je bedrijf hebt, maar als klant ben ik betalende klant van `NS en betaal ik `NS. Dat jullie deels afhankelijk zijn van ProRail begrijp ik, maar communiceer niet dat je gaat rijden als dat niet zo is. Ik wilde met mijn voorbeeld alleen aangeven dat we helder communiceren wat we doen en wanneer. Dat doen mijn collega’s en ik ook, onbetaald in ons vrije weekend.

Reageer