Skip to main content

Hallo, ik had een vraagje over alle treinreizen morgen, er is bekend gemaakt dat na 14:00 er geen treinen meer Reizen, wat bedoeld u daar mee? vertrekken er geen nieuwe treinen ( dus vanaf start halte) of stoppen alle treinen na 14:00?

En dan hier de ultieme verklaring. Maakt veel duidelijk… 

In plaats van NS te bashen moet je dus bij het KNMI (en ProRail) zijn. :rofl::rofl:

 


We zijn wel weer heel negatief hier over de NS maar het NS personeel is gewoon aanwezig op de standplaatsen, die zijn in afwachting tot er toestemming is om te gaan rijden en dat er daadwerkelijk treinen ingepland worden. En mijn eigen ervaring is dat personeel echt wel wil rijden en ook geen probleem maakt om in dit soort situaties te pendelen tussen 2 of 3 plaatsen alleen moet dat allemaal wel mogelijk zijn en kunnen. Het ligt absoluut niet aan het treinpersoneel, die gaan graag weer aan de slag in plaats van hun hele dienst koffie te drinken. Ik zie genoeg foto's voorbij komen van oud collega's die gewoon op hun werkplek zijn ondanks dat er nog geen vooruitzicht is op het rijden van treinen.

En waar een standplaats is staan ook gewoon treinen in de buurt opgesteld, dus ja Groningen, Maastricht, Eindhoven e.d. daar is personeel en daar zijn ook treinen.

Dat veel regionale lijnen wel weer kunnen rijden zal ook te maken hebben met het simpele feit dat daar nog veel trajecten zonder bovenleiding zijn. Trajecten met bovenleiding vaak enkelsporig zijn waardoor de schade aan bovenleidingen ook minder is dan als er meer sporen naast elkaar zijn.

Als het dubbelspoor is en er is aan 1 zijde de bovenleiding defect is er vanwege de veiligheid geen treinverkeer mogelijk over het andere spoor. Als ik dan foto's zie waar gehele portalen geraakt zijn door bomen en deze geknakt zijn dan is dat wel even werk om die te vervangen.  Daar moet zo en zo zwaar materieel bij komen omdat de staanders een betonnen voet hebben die in zijn geheel vervangen moet worden, ook moet het materiaal zelf naar de locaties gebracht worden, het ligt niet naast het spoor te wachten tot het een keer nodig is.

En Prorail moet ook eerst sporen vrijgeven aan de NS voordat de NS treinen kan gaan inplannen. En als je kijkt op de site van prorail kun je ook de nodige foto's zien van de schade waar de aannemers samen met de ICB’ers van Prorail mee te maken hebben.

@Sim70  Deze communicatie zou moeten starten bij Prorail, de NS heeft dan wel op de centrale meldkamer spoor een directe lijn met Prorail maar ziet verder niet wat Prorail allemaal onderneemt.  Daarbij denk ik ook niet dat jouw gemeeente precies heeft aangegeven waar ze welke boom wanneer weg zouden hebben.  Dan is het ook nog eens zo dat de schade aan de spoorinfra pas te zien is als een boom weg is gehaald en niet iedereen mag rondom het spoor aan het werk dus het aantal mensen wat ingeschakeld kan worden is ook beperkt.

 

 

 


Ik denk dat ProRail zich ook enorm heeft verkeken op de omvang van de schade en hoeveel tijd het zou kosten alles op te ruimen en te herstellen. De eerder afgegeven prognoses zijn bij lange na niet gehaald maar dat is wel zo'n beetje het enige waar NS zich op kan baseren. 

 

NS heeft intussen het lijstje met trajecten waar nu wel treinen rijden aangevuld en ook een lijstje gemaakt met trajecten waar het treinverkeer vandaag (waarschijnlijk) niet meer zal worden opgestart. 

 

Op de volgende trajecten rijden weer treinen:

  • Eindhoven - Deurne - Venlo 
  • Eindhoven - Weert - Sittard - Heerlen
  • Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Leiden Centraal - Den Haag Centraal
  • Zwolle - Deventer
  • Zwolle - Groningen
  • Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal - Dordrecht
  • Amsterdam Centraal - Alkmaar - Den Helder
  • Utrecht Centraal - Den Haag Centraal
  • Apeldoorn - Deventer - Almelo
  • Amsterdam Centraal - Enkhuizen
  • 's Hertogenbosch - Eindhoven
  • Utrecht Centraal - Amersfoort Centraal - Zwolle
  • Lelystad Centrum - Zwolle
  • Rotterdam Centraal - Breda (HSL)
  • Breda - Roosendaal
  • Dordrecht - Breda - 's Hertogenbosch - Arnhem Centraal
  • Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal
  • Gouda - Boskoop

Voor het Internationale verkeer geldt dat er richting Duitsland en richting Brussel en Parijs vandaag geen treinverkeer mogelijk is. 

Op de volgende trajecten zal het treinverkeer vandaag (waarschijnlijk) niet meer worden opgestart:

  • Van, naar en via Weesp
  • Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal
  • Amsterdam Centraal - Gouda
  • Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (HSL)
  • Amsterdam Centraal - Haarlem - Leiden Centraal
  • Haarlem - Alkmaar - Hoorn
  • Haarlem - Zandvoort aan Zee
  • Roosendaal - Vlissingen
  • Sittard - Maastricht
  • Leiden Centraal - Rotterdam Centraal

De treinen die kunnen rijden, worden verwerkt in de Reisplanner. Plan wel je reis kort voor vertrek.

Morgen is er nog hinder op deze trajecten:

  • Geldermalsen - Tiel
  • Amersfoort Centraal - Apeldoorn

Ik heb gisteren een late dienst gedraaid en bij ons in het Zuiden reden de eerste treinen al toen ik in dienst was. Voor mij was het ook lastig goede informatie te geven, zeker door alle onzekerheden of er pendeldiensten bij kwamen. Wat me echt opviel, was dat er reizigers enorme reizen wilden maken en dat reizigers uit Duitsland geen idee hadden dat we problemen hadden. Of ze gewoon op goed geluk zijn gaan reizen durf ik niet te zeggen. Blij als het weer normaal rijdt.


De bron van dat kaartje is Andy Wiemer van ProRail die op een zelfde vraag dit antwoordt:

 


En deze lees ik net in de media, die ondersteund toch echt wat ik hier eerder ook aangaf en wat in twijfel werd getrokken

Regiovervoerders konden zaterdag al eerder opstarten. Dit komt onder meer doordat zij op veel plekken zonder bovenleiding rijden. Zij rijden zaterdagavond op vrijwel alle trajecten weer, laat ProRail weten.


 

Prorail is ook m'n bron, via Momo eerder in dit topic (zie bovenstaande kaart). Ik zie geen enkele storing tussen Roermond en Eindhoven, tussen Heerlen en Roermond rijdt Arriva al bijna de hele dag. Tussen Nijmegen en in ieder geval vlak voor Utrecht zie ik niks, tussen Groningen en Zwolle ook niet.

Vanochtend zag het kaartje er iets anders uit:

 


Ik heb in principe begrip voor de keuzes gezien het extreme weer. Wel vraag ik me af of dit echt landelijk moet, de verwachtingen zijn in Limburg minder heftig, wellicht ongeveer net zo heftig als dat het de afgelopen dag(en) was. 

Iemand van ProRail twitterde net een interne storingskaart. De meeste hinder is wel in de Randstad, maar ook Limburg is niet ontkomen aan storm Eunice. 

De bliksemschicht is een defecte bovenleiding, dat I’tje is een defect spoor. Onder die cijfers zitten vooral bomen op het spoor. Dat hekje is een overwegstoring. En die H rechts is ‘hinder in het buitenland’.

Het ProRail liveblog meldt o.a. een boom op het spoor bij Ransdaal.


Dan had je echt wel geluk met de terugweg. Ik had die dag maar eens thuisgewerkt, hoorde wel de volgende dag van iemand die op hetzelfde traject al ik reisde maar ergens anders werkte dat  zij toch nog redelijk normaal naar huis kon reizen, was toch op een gedeelte bussen ingezet en ook een trein die toch weer kon rijden, uiteindelijk was ze maar ongeveer een half later thuis dan normaal. 

 

Ik strande die dag in Amersfoort en heb me daar uiteindelijk maar laten ophalen door mijn partner na een lange vermoeiende dag,  Vanaf dat het treinverkeer stil kwam te liggen hebben we zo goed mogelijk reizigers geïnformeerd in de hal van het station, probleem was alleen dat we zelf ook nagenoeg geen informatie beschikbaar hadden. Gelukkig was er erg veel begrip van reizigers, waar we uiteindelijk ook maar tegen gezegt hebben dat ze beter zelf een oplossing konden gaan zoeken omdat er steeds meer informatie kwam over schade aan het spoor, bovenleidingen en treinen die bomen hadden geraakt.

En gezien de windvlagen die hier vanavond af en toe langskwamen verwacht ik zeker de nodige schade aan het spoor. Het blijft toch altijd een dingetje bomen die langs het spoor staan en lang genoeg zijn om dan op het spoor of op de bovenleidingen te vallen.  Al heb ik wel het idee dat op plaatsen waar het kan en mocht al veel grote bomen gekapt of flink gesnoeid zijn langs het spoor.


Er is gisteravond begonnen met schouwen maar in veel gebieden kom er pas laat in de nacht begonnen worden met schouwen van de schade.

En als je veel met de trein reist dan weet je dat de prognoses bij grotere schades vaak te optimistisch zijn omdat ze meestal meer werk te doen hebben dan op wat er eerst wordt ingeschat. Als machinist ging ik er bij beschadigde bovenleidingen altijd vanuit dat de herstel tijd langer was dan er aangegeven werd.

En zoals gezegd met bomen die eerst verwijderd moeten worden zie je de werkelijke schade pas als die weggehaald is. Bij Amsterdam Zuid lag er een stuk stelling op het spoor maar die bleek bijvoorbeeld ook de bovenleiding geraakt te hebben met als gevolg dat er geleidingsstangen verbogen zijn, die zullen dan toch vervangen moeten worden en daar heb je weer een hoogwerker voor nodig.

Vraag me overigens nu wel af of die windmolens hier dan ook die orkanen veroorzaken aan de andere kant van de oceaan want daar zie je niet zovee lwindmolens en die wind moet dan toch ergens vandaan komen, toch?  :rofl:


Hier in de Zuid-Holland ook voornamelijk sprinters; Den Haag - Amsterdam (via Leiden / Schiphol), Den Haag - Dordrecht, Den Haag - Utrecht en dan zo te zien als enige IC Rotterdam - Zwolle.  TAG rijdt ook. Dus Leiden naar Alphen moet je via Den Haag en Gouda, doe je er bij 2 keer zo lang als wanneer je met de fiets gaat.

Deze storm heeft heel wat meer schade opgeleverd op het spoor dan die uit 2018, maar nu was de storm ook langduriger. 

Ik zag hier eerder op de dag net voor De Vink (vanaf Leiden Centraal gezien) ook 2 of 3 bomen op half 7 hangen, maar die hingen niet over het spoor maar evenwijdig aan het spoor. En aan de andere kant een best dikke boom finaal afgeknapt maar net de andere kant opgevallen dan het spoor. 


Van een vriend hoorde ik vandaag dat er bomen op de snelweg lagen, waar geen boom direct in de buurt stond, maar ruim 25 meter van de snelweg af. Denk dat als het licht wordt pas echt duidelijk wordt hoeveel schade overal is.


Maar is er wat aan de hand dan? De NS reisinformatie pagina geeft helemaal geen storingen aan. :rofl::rofl:

 


@Tonny.s   het is natuurlijk compleet afhankelijk van Prorail en het vrijgeven van de sporen, daarbij is het niet aan NS om aan te geven of andere vervoerders wel of niet rijden lijkt mij.

Er staat ook niet voor niets plan uw reis in de app, dan zie je of je trein al wel kan rijden of niet.

 

Arriva en NS rijden over exact dezelfde sporen tussen Heerlen en Roermond. Als de treinenradar in de app correct is staan er ook NS treinen klaar in Heerlen (wat volgens verwachting is omdat daar de dienstregeling gestart wordt op normale dagen). Wat mis ik hier nog? 

Kijk, als men verwacht dat het spoor in korte tijd, zeg eens, een paar uur, weer volledig beschikbaar is, dan is afwachten nog wel begrijpelijk om de hele omloop nog een beetje te redeen. Maar het is nu al in de middag, dus van enkele uren is zeker geen sprake meer. NS treinen hadden al verschillende keren op en neer kunnen gaan van Heerlen naar Roermond, en als het storingskaartje van prorail compleet is, ook wel tot Eindhoven. 

Dit is slechts een voorbeeld natuurlijk, toevallig in het zuiden omdat ik de dienstregeling daar goed ken.


@Momo Bedankt voor de aanvulling, in je eerste post, die windturbines zijn vooral fascinerend ;) 

Het punt van veel reizigers op stations zonder betrouwbare dienst is het eerste wat ik hoor wat in ieder geval enigszins hout snijdt, wat mij betreft. Niet dat ik het dan ineens helemaal begrijp, maar meer dan alle algemeenheden die tot nu toe hier genoemd werden en niet op gingen. Dank!


Jammer inderdaad dat er niet gependeld kan/mag worden tussen bijv. Eindhoven en Heerlen/Maastricht, want dan zou je ook nog met Arriva naar Venlo/Nijmegen kunnen.

https://spoorkaart.mwnn.nl ziet er wel apart uit, met alleen streekvervoerders (Arriva, Blauwnet, Connexxion en Qbuzz/R-net)

 


Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je beweert een essentiele dienst te leveren, wat gezien alle coronasteun zo lijkt te zijn, moet je kunnen rijden wanneer dat kan. Natuurlijk kan dat financieel niet uit, maar dat heeft het OV nooit gekund en sinds de lockdowns al helemaal niet. Essentieel of niet, ertussenin bestaat niet.

NS mist gewoon de flexibiliteit om te kunnen improviseren, te bureaucratisch.


 Jeroen, ik vind het mooi dat je een hart voor je bedrijf hebt, maar als klant ben ik betalende klant van `NS en betaal ik `NS. Dat jullie deels afhankelijk zijn van ProRail begrijp ik, maar communiceer niet dat je gaat rijden als dat niet zo is. Ik wilde met mijn voorbeeld alleen aangeven dat we helder communiceren wat we doen en wanneer. Dat doen mijn collega’s en ik ook, onbetaald in ons vrije weekend.


Leuk dat er niemand van de ns aanwezig is op station Assen om mensen te adviseren. Hoewel om 15.30 uur de eerste trein zou rijden, moesten we het doen met een scherm waar geen beweging in kwam. Geen bussen. Nada. De meeste reisgenoten dropen af. Top.


Heeft iedereen een dag vrij gekregen ofzo?

Voor zover ik weet is NS-personeel gewoon aanwezig/beschikbaar voor het geval dat treinen weer gaan rijden. Vrij hebben ze dus sowieso niet.


En mijn kritiek betreft de leiding cq communicatie van NS, zeker niet het rijdend personeel zoals jij!


In Limburg heeft het minder hard gewaaid, dan in de randstad. Dat geldt ook voor een paar andere delen van het land waar toevallig ook andere vervoerders rijden. NS heeft er blijkbaar voor gekozen om niet te gaan rijden op trajecten waar ook andere vervoerders rijden. Dat kan met tekort aan materieel ter plaatse te maken hebben. En het is ProRail die zorgt voor herstel van spoorbanen, niet NS.

NS heeft gewoon treinen in Limburg staan, en naar ik aanneem in Eindhoven ook. Idem in Groningen en vast wel ergens op het traject Nijmegen/Arnhem/Utrecht. Waarom deze voorbeeldtrajecten dan pas ongeveer nu weer bereden worden, is een oprechte vraag van me. Ik vermoed echter dat het antwoord dusdanig schaamtevol is, dat deze nooit gegeven zal worden. Maar ik zal met blijdschap die laatste sneer terugnemen als er wel een goeie reden wordt genoemd.

Dat NS daar treinen heeft staan is fijn, maar deze moeten wel over het spoor naar een ander station kunnen rijden. Dat er wel regionale treinen rijden heeft wellicht te maken dat er beperkt treinverkeer mogelijk is op een traject, of dat het voor NS geen zin heeft om te gaan pendelen tussen twee stations daar waar er ook al regionale vervoerders rijden. 

Waarom ze nu pas weer bereden kunnen worden? Dat heeft vooral te maken met het feit dat de schade op de sporen hersteld moet worden of de sporen nog niet zijn vrijgegeven door ProRail. Dat lost zichzelf helaas niet op.


Ik kan je melden dat wij een mini crisis organisatie  optuigen waarin we alle beschikbare info delen. En als ik info mis ga ik er zelf actief achteraan. En ik schroom echt niet om desnoods te hoogste baas te bellen als ik niemand te pakken krijg. Daar heb ik weleens gedoe om gehad . Maar ik vind dat mijn taak als communicatie adviseur. 


Heeft iedereen een dag vrij gekregen ofzo?


In Limburg heeft het minder hard gewaaid, dan in de randstad. Dat geldt ook voor een paar andere delen van het land waar toevallig ook andere vervoerders rijden. NS heeft er blijkbaar voor gekozen om niet te gaan rijden op trajecten waar ook andere vervoerders rijden. Dat kan met tekort aan materieel ter plaatse te maken hebben. En het is ProRail die zorgt voor herstel van spoorbanen, niet NS.


Reageer