beantwoord

Verplicht de Intercity Direct moeten nemen


Goedemiddag,

Sinds het ongeval tussen Den Haag en Leiden van afgelopen dinsdag 04-04 moet ik een ander traject nemen om tussen mijn huis en studie in Delft af te reizen.

Normaal gesproken duurt mijn reis 1:35 en door het omreizen nu ongeveer 1:55 door de Intercity Direct. Nu snap ik natuurlijk dat dit komt door overmacht en ben ook vanzelf bereid 20 minuten extra te reizen vanwege de herstelwerkzaamheden, echter betaal ik nu ook iedere keer de toeslag van 2,90, tweemaal per dag, op mijn studenten OV. Nu is er ook een ander alternatief waardoor ik 2:25 minuten reis, bijna 50 minuten extra op mijn normale reistijd, wat ik net te veel vind.

Nu is net bekend gemaakt dat de herstelwerkzaamheden tot minimaal 18-04 gaan duren, wat betekent dat ik komende twee weken, dagelijks bijna 6 euro kwijt ben vanwege de IC Direct.

Ik vroeg mij af, kan ik aanspraak maken op vergoeding van de extra kosten die ik hier maak, of is hier sprake van overmacht en zal ik moeten accepteren dat ik de komende twee weken 50 euro kwijt ben door het ongeval?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 6 April 2023, 19:02

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Probleem is dat NS abonnementen heeft verkocht aan personen die altijd met de HSL reizen inclusief deze toeslag. Als NS de HSL dan opeens toeslagvrij verklaard, gaan deze personen terecht klagen dat zij de toeslagkosten terug willen hebben. Dat geeft heel veel administratie. 

 

Reputatie 7

Probleem is dat NS abonnementen heeft verkocht aan personen die altijd met de HSL reizen inclusief deze toeslag. Als NS de HSL dan opeens toeslagvrij verklaard, gaan deze personen terecht klagen dat zij de toeslagkosten terug willen hebben. Dat geeft heel veel administratie. 

Er zijn veel mensen die niet eens weten van die toeslag ( of deze bewust gewoon niet laden). Vaak gehoord, zowel in Nederlands als in het Engels.“Toeslag? Hoe en waarom dan?” maar ondertussen wel gewoon reizen. NS kan nog veel verdienen indien strikt gecontroleerd (wat niet gebeurt).

Alleen reizigers met een internationaal ticket hoeven geen toeslag te betalen.

 

Reputatie 6

Hallo StefGit. Welkom bij de NS Community.

Je maakt in dit geval de actieve keuze om gebruik te maken van de IC Direct en dan zal dit niet vergoed worden. De verstoring maakt de route anders dan normaal, maar de werking van de IC Direct blijft hetzelfde en de toeslag blijft dan ook in stand. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kiest zelf om met de IC direct te gaan. Je kunt als je in de daluren reist met korting toeslag laden bij de paal op het perron.

Reputatie 1

Dooddoeners van antwoorden. Zal wel het beleid zijn maar klopt natuurlijk niet. Met vervangende bussen kan het een hoop gedoe zijn en je weet niet of het vlekkeloos gaat en ze kunnen overvol zitten.

Mijns inziens kan je ook beter eens zorgen voor een wijdervertakt netwerk van randstadrail en/of treinen. Zoals tussen Zoetermeer en Leiden. Nu is het vaak vooral van en naar (grotere) steden. Daarbuiten moet je vaak omreizen. Bij werkzaamheden of calamiteiten kan zo'n extra lijn dan een alternatief zijn. Lijkt me sowieso logischer dan een HSL, over een speciaal spoor, waar een beperkt aantal mensen gebruik van maakt.

Reputatie 7
Badge +3

Dooddoeners van antwoorden. Zal wel het beleid zijn maar klopt natuurlijk niet. Met vervangende bussen kan het een hoop gedoe zijn en je weet niet of het vlekkeloos gaat en ze kunnen overvol zitten.

Mijns inziens kan je ook beter eens zorgen voor een wijdervertakt netwerk van randstadrail en/of treinen. Zoals tussen Zoetermeer en Leiden. Nu is het vaak vooral van en naar (grotere) steden. Daarbuiten moet je vaak omreizen. Bij werkzaamheden of calamiteiten kan zo'n extra lijn dan een alternatief zijn. Lijkt me sowieso logischer dan een HSL, over een speciaal spoor, waar een beperkt aantal mensen gebruik van maakt.

Als je met IC direct wilt, omdat je met teveel gedoe vindt om met NS bussen te gaan is dat jouw eigen keuze. Aan die keuze zit een prijskaartje.

Reputatie 6

Ik zal eerlijk zeggen dat ik als conducteur gezien de omstandigheden op dit moment persoonlijk niet controleer op toeslagen als ik dienst heb op de HSL  We hebben een verschrikkelijke ramp gehad aan het begin van de week, het alternatief vervoer blijkt na veel verhalen niet betrouwbaar te zijn en we hebben voor reizigers een alternatief. 

Den Haag - Leiden Centraal is één van de drukste trajecten in ons land. Dag in, dag uit. Reizigers uit in ieder geval Zeeland, Brabant, en Zuid Holland reizen allemaal hierlangs naar Schiphol en Amsterdam. De "Toeslag vrije" verbinding ligt eruit, omreizen via Utrecht duurt heel erg lang. Vanuit zeeland is de overstap nou niet bepaald ideaal (bijna 25 minuten) als je wil omreizen via Utrecht. 

(Zie foto)

Al onze collega's maken voor zichzelf een persoonlijke afweging. Ik maak de afweging om het niet te doen, sommigen misschien de andere kant. Als je gaat reizen met de HSL en je wil de toeslag niet betalen, neem je het risico om een boete te krijgen. Daarom geef ik graag mee: meld je voor vertrek bij één van de conducteurs. Als je vraagt of je mee mag zonder toeslag gezien de omstandigheden, heb je grotere kans van slagen dan dat je het op eigen initiatief doet.

 

Edit (later nog toegevoegd):

Even voor de beeldvorming: normaal is een reis van Vlissingen naar Schiphol met overstap in Leiden gemiddeld genomen 2:23 uur. Nu is dat bijna 3:20 uur. Nog een reden om voor mij de afweging op deze manier te maken

 

Je weet dat je door dit bewust te doen feitelijk steelt van je werkgever?  Kan een reden zijn voor ontslag dus het is zeker niet slim om dat hier zo te formuleren en te plaatsen als Hc. 

 

Reputatie 6

Je weet dat je door dit bewust te doen feitelijk steelt van je werkgever?  Kan een reden zijn voor ontslag dus het is zeker niet slim om dat hier zo te formuleren en te plaatsen als Hc. 

 

Maar de definitie van stelen van werkgever is bewust iets toe-eigenen wat niet mijn eigendom is.

in de wet staat namelijk dat dit diefstal is: Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen

Dat doe ik niet. Ik ga namelijk niet in de treinen omroepen dat de toeslag van mij niet hoeft, ik neem niet iets af wat in bezit is van mijn werkgever. Het enige dat ik doe, is er niet op handhaven gezien de omstandigheden. Dat is vakmanschap en service zoals NS dat van ons verwacht. Op het moment dat iemand geen toeslag heeft, kies ik voor een andere oplossing dan een boete schrijven. Controle is onderdeel van ons werk zoals je weet, geen verplichting. Maar, ik zal de betreffende zin wel iets anders formuleren in het vervolg 😉

Reputatie 7
Badge +3

Dus een NS medewerker bepaalt zelf dat hij toeslag niet nodig vindt, omdat hij het onzin vindt.

Toeslag is nog steeds verplicht, er zijn alternatieven waarbij je langer onderweg bent, dus kies je voor ic direct dan zit daar een ander prijskaartje aan.

Door al die zwart- en grijjsreizigers en gebrek aan controle reis ik alleen nog met de trein als ik echt niet anders kan. Dit soort conducteurs stimuleert nog meer het zwart- grijs reizen, met bijbehorende negatief gedrag. Trouwe betalende reizigers worden nog meer de trein uitgejaagd  want zwart- en grojsteizigers zijn nu niet echt de meeste prettige reizigers.

 

Reputatie 6

@MoDe wij zijn vrij om te bepalen hoe we onze werkwijze toepassen. Als ik als conducteur besluit het op manier A te doen dan is dat goed, maar als ik het besluit neemt om het op manier B te doen is dat ook goed. Ik controleer zelf bijna iedere trein, vooral de eerste klas om juist het scheef rijden aan te pakken. Zo krijgen studenten bij mij als ze eerste klas zitten zonder de 2-1 upgrade ook allemaal de overgang van mij.

In dit geval van de ICD toeslag denk ik er persoonlijk anders over. De aanrijding en ontsporing heeft impact op alles. Van ons wordt vakmanschap verwacht om zoveel mogelijk reizigers, liefste iedereen, een 9+ ervaring te geven. In normale omstandigheden let ik gewoon keurig op de toeslag bij ICD, alleen nu ga ik er vanwege de omstandigheden coulanter mee om. 

 

Ik zou zeggen; Ga anders een keer mee op een (gedeelte van een) dienst. Dan kan je meekijken in hoe ik mijn werk doe en welke afwegingen ik in welke situaties maak.

Je weet dat je door dit bewust te doen feitelijk steelt van je werkgever?  Kan een reden zijn voor ontslag dus het is zeker niet slim om dat hier zo te formuleren en te plaatsen als Hc. 

 

Maar de definitie van stelen van werkgever is bewust iets toe-eigenen wat niet mijn eigendom is.

in de wet staat namelijk dat dit diefstal is: Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen

Dat doe ik niet. Ik ga namelijk niet in de treinen omroepen dat de toeslag van mij niet hoeft, ik neem niet iets af wat in bezit is van mijn werkgever. Het enige dat ik doe, is er niet op handhaven gezien de omstandigheden. Dat is vakmanschap en service zoals NS dat van ons verwacht. Op het moment dat iemand geen toeslag heeft, kies ik voor een andere oplossing dan een boete schrijven. Controle is onderdeel van ons werk zoals je weet, geen verplichting. Maar, ik zal de betreffende zin wel iets anders formuleren in het vervolg 😉

Een rechter kijkt daar iets anders naar, je ontneemt hier de werkgever bewust geld welke betaald had moeten worden. En dat je bij een enkeling in situaties vrijheid hebt wil niet zeggen dat je dat bij velen mag toepassen.

 

Daarnaast breng je ook collega's in een ongewenste positie omdat je hier een eigen lijn volgt en niet de NS lijn. Die worden mogelijk geconfronteerd met gezeur omdat jij nu zo handelt.

Reputatie 6

Velen van mijn collega's volgen op dit moment hetzelfde beleid. Maar ik snap je punt Jeroen, die was daarnet ook al duidelijk. 

 

Het enige wat niet zo is is dat ik NS bewust geld ontneem want ik kan ook gewoon helemaal niet controleren op de HSL. Dat mag ook volgens de richtlijnen die wij hebben. Ontneem ik NS dan ook bewust geld? Nee. Want ik ben vrij om te kiezen of ik Controleer of niet. Ben je het daar niet mee eens? Dat mag. Zit je bij mij in de trein? Dan kan je mij er naar vragen of een klacht indienen 😉

Reputatie 7
Badge +3

Velen van mijn collega's volgen op dit moment hetzelfde beleid. Maar ik snap je punt Jeroen, die was daarnet ook al duidelijk. 

 

Het enige wat niet zo is is dat ik NS bewust geld ontneem want ik kan ook gewoon helemaal niet controleren op de HSL. Dat mag ook volgens de richtlijnen die wij hebben. Ontneem ik NS dan ook bewust geld? Nee. Want ik ben vrij om te kiezen of ik Controleer of niet. Ben je het daar niet mee eens? Dat mag. Zit je bij mij in de trein? Dan kan je mij er naar vragen of een klacht indienen 😉

Veel collega's volgen al jaren een beleid waarbij niet gecontroleerd wordt. Dat heeft gezorgd voor een ander soort reiziger. Een reiziger die totaal geen rekening houdt met anderen in de trein. In de coronaperiode werd niet gecontroleerd/gehandhaafd waardoor het voor kwetsbaren niet medisch veilig was om met de trein te reizen. Voor de pandemie en ook nu is het niet altijd sociaal veilig om met de trein te gaan. Het whatsappnummer werkt niet.

Om te zien hoe @Sander-VH werkt, hoef ik niet mee te reizen. Dat heb ik hier al gelezen en verschilt niet van wat ik al jaren zie: willekeur door eigen regels toepassen. Ik besteed mijn geld liever aan iets anders. Ik heb de NS al genoeg gesponsord in 2020 en 2021. 

Reputatie 6

Velen van mijn collega's volgen op dit moment hetzelfde beleid. Maar ik snap je punt Jeroen, die was daarnet ook al duidelijk. 

 

Het enige wat niet zo is is dat ik NS bewust geld ontneem want ik kan ook gewoon helemaal niet controleren op de HSL. Dat mag ook volgens de richtlijnen die wij hebben. Ontneem ik NS dan ook bewust geld? Nee. Want ik ben vrij om te kiezen of ik Controleer of niet. Ben je het daar niet mee eens? Dat mag. Zit je bij mij in de trein? Dan kan je mij er naar vragen of een klacht indienen 😉

Veel collega's volgen al jaren een beleid waarbij niet gecontroleerd wordt. Dat heeft gezorgd voor een ander soort reiziger. Een reiziger die totaal geen rekening houdt met anderen in de trein. In de coronaperiode werd niet gecontroleerd/gehandhaafd waardoor het voor kwetsbaren niet medisch veilig was om met de trein te reizen. Voor de pandemie en ook nu is het niet altijd sociaal veilig om met de trein te gaan. Het whatsappnummer werkt niet.

Om te zien hoe @Sander-VH werkt, hoef ik niet mee te reizen. Dat heb ik hier al gelezen en verschilt niet van wat ik al jaren zie: willekeur door eigen regels toepassen. Ik besteed mijn geld liever aan iets anders. Ik heb de NS al genoeg gesponsord in 2020 en 2021. 

Zelf weten, maar je moet niet klagen om het klagen. Daar bereik je bij mij vrij weinig mee. Als je mij gaat beoordelen zonder dat je weet hoe ik werk dan is dat in mijn mening oneerlijk 

Badge +3

Zelf weten, maar je moet niet klagen om het klagen. Daar bereik je bij mij vrij weinig mee

Och ja, dat het WhatsApp nummer niet werkt(e) voor niet urgente klachten zoals over mondkapjesgedrag of 1e klas scheefrijders is bekend, toch?

Voor wat betreft de (niet) handhaving op ICd toeslag vind ik het een mooi gebaar, en als je werkgever het ook prima vindt als je helemaal niet controleert doe jij niets verkeerds, toch? 🤔

Zelfde als het andere topic over ‘even wachten op overstappers’. Maar nu krijg je dus wel te maken met mensen die een toeslag gekocht hebben en niet wisten dat het eigenlijk overbodig was ‘wegens HC Sander' 😂

Reputatie 7
Badge +3

@Sander-VH

Zelf weten, maar je moet niet klagen om het klagen. Daar bereik je bij mij vrij weinig mee

Ik klaag niet om het klagen.

Jij mag vinden dat jij goed bezig bent, maar werkt op deze manier het zwart/grijs reizen in de hand. Kom ik er mee weg als ik een boete krijg voor het niet hebben van een toeslag? Denk niet dat de collega een boodschap heeft aan mijn ‘maar van @Sander-VH hoef je geen toeslag te hebben’.

 

Reputatie 6

Zelf weten, maar je moet niet klagen om het klagen. Daar bereik je bij mij vrij weinig mee

Nu krijg je dus wel te maken met mensen die een toeslag gekocht hebben en niet wisten dat het eigenlijk overbodig was ‘wegens HC Sander' 😂

Dat is het laatste waar ik me druk om maak. Of ik nou niet controleer of wel, het maakt mijn werkgever niet uit. Zolang ik mijn werk maar doe volgens het handboek. Ik kan zelf niet tegen stilzitten en niks doen, dus mij zal je sneller in de trein zien dan in de eerste klas of in de cabine 

 

Reputatie 6

@Sander-VH

Zelf weten, maar je moet niet klagen om het klagen. Daar bereik je bij mij vrij weinig mee

Ik klaag niet om het klagen.

Jij mag vinden dar jij goed bezig bent, maar werkt op deze manier het zwart/grijs reizen in de hand. Kom ik er mee weg als ik een boete krijg voor het niet hebben van een toeslag? Denk niet dat de collega een boodschap heeft aan mijn ‘maar van @Sander-VH hoef je geen toeslag te hebben’.

Vooraf vragen aan collega maakt vaak het verschil. Dat was mijn hele boodschap ook al heb je die niet op die manier ontvangen 

Sander-VH, je kunt je wel verschuilen achter dat het de NS niet uitmaakt maar je bent toch Hc op een trein om gewoon te controleren en te handhaven waar nodig.  Met je onverschilligheid die je hier te ntoon spreid ben je voor mij niet beter dan de niet controlerende collega's op de trein en die heb ik menigmaal vervloekt in mijn tijd bij de NS.  Simpelweg om het feit dat jij ook betaald krijgt van de NS om gewoon je werk te doen en daar valt controleren, servicerondes en handhaven gewoon bij. Net als dat de machinist betaald krijgt om zijn werk te doen om de trein veilig van A naar B te brengen. En aangezien je hier op deze community actief bent kun je ook lezen hoe de mening is van de reiziger over Hc's die liever op hun luie reet zitten.

Dat er momenten zijn dat je iets door de vingers ziet dat hoort erbij maar het accepteren van mensen die bewust geen ICD toeslag laden is een oneerlijkheid t.o.v. de reizigers die wel netjes betalen hiervoor.

Vergeet overigens niet dat die “luie” collega's wel bepalend zijn voor hoe mensen over de Hc denken en dat dat ook zijn weerslag heeft op jou. Verder verpesten deze “luie” collega's ook de toekomst van de welwillende en controlerende collega's doordat de NS de functie steeds verder uitkleed.

En ik heb respect voor de Hc die zichtbaar is, controleerd en handhaaft maar absoluut niet voor de netflixers die alleen maar in de cabine hangen tijdens de ritten en trots zijn als ze uitstappen na een rit Gvc-Lw en vertellen dat ze bijna 2 films hebben kunnen afkijken.

 

Reputatie 6

Ik ga even stuk voor stuk op je bericht reageren, dat maakt het wat overzichtelijker. 

Sander-VH, je kunt je wel verschuilen achter dat het de NS niet uitmaakt maar je bent toch Hc op een trein om gewoon te controleren en te handhaven waar nodig.  Met je onverschilligheid die je hier te ntoon spreid ben je voor mij niet beter dan de niet controlerende collega's op de trein en die heb ik menigmaal vervloekt in mijn tijd bij de NS. 

Ik denk dat het hier een misverstand betreft. Ik verschuil mij niet achter het feit dat de NS het niet uitmaakt. Ik weet als redelijk nieuwe HC en frequent reiziger in privé tijd maar al te goed hoe het is om geen conducteurs te zien en nauwelijks controle te krijgen. Dat lokt zwartrijden in de hand en daarom probeer ik elke trein in mijn dienst te controleren. In sommige gevallen lukt dat niet door het grote aantallen UVB's dat ik opmaak. Je mag het best weten dat ik in februari over de 100 ben gegaan. Dat is ontzettend veel.

Je mag het onverschilligheid noemen en we hoeven het absoluut niet eens te zijn met elkaar. Maar als oud machinist zal je toch ook wel weten dat het vakmanschap bij de HC ligt. Overigens had ik vandaag een reservedienst op de HSL. Ik heb van elke trein de eerste klas sowieso gecontroleerd en waar het kon de 2e klas. De HSL treinen zijn op dit moment zo druk door de verstoring rondom Voorschoten dat het echt een uitdaging is. Ik heb over de hele dienst een stuk of 8 reizigers gehad die geen toeslag hadden. De rest had allemaal keurig de toeslag dus niks aan de hand. 

 

Simpelweg om het feit dat jij ook betaald krijgt van de NS om gewoon je werk te doen en daar valt controleren, servicerondes en handhaven gewoon bij. Net als dat de machinist betaald krijgt om zijn werk te doen om de trein veilig van A naar B te brengen. En aangezien je hier op deze community actief bent kun je ook lezen hoe de mening is van de reiziger over Hc's die liever op hun luie reet zitten.

 

Klopt helemaal. MIjn takenpakket bestaat uit servicerondes, controleren en handhaven. Daar is geen woord aan gelogen. Echter, is handhaven op verschillende manieren mogelijk. Zo kan ik besluiten om reizigers kaartjes (of in dit geval toeslagen te kopen) of het door de vingers te zien. Zoals ik al zei ken en deel ik die ervaring ook. Dat lees ik niet alleen hier, maar ook op alle social media. Daarom ga ik mijn treinen wel altijd door. Ook als ik samen dienst heb met collega's op een trein doe ik dat. Ik hoor ook veel verhalen van reizigers daarover dus alsjeblieft geloof me; ik neem mijn werk heel serieus.

 

Vergeet overigens niet dat die “luie” collega's wel bepalend zijn voor hoe mensen over de Hc denken en dat dat ook zijn weerslag heeft op jou. Verder verpesten deze “luie” collega's ook de toekomst van de welwillende en controlerende collega's doordat de NS de functie steeds verder uitkleed.

 

Dat klopt helemaal. Ik merk ook op bepaalde trajecten dat het zwartrijden en agressie door die collega's enorm toeneemt. Iets waar ik mij persoonlijk enorm aan erger, maar ik kan daar niets aan veranderen. Het enige dat ik kan veranderen is mijn eigen werkwijze. Maar aangezien ik door elke trein ga die ik meeneem en ook allemaal probeer te controleren lukt dat niet altijd. Hetzelfde zie je nu met de beveiligers, maar dat is een ander onderwerp. 

 

En ik heb respect voor de Hc die zichtbaar is, controleerd en handhaaft maar absoluut niet voor de netflixers die alleen maar in de cabine hangen tijdens de ritten en trots zijn als ze uitstappen na een rit Gvc-Lw en vertellen dat ze bijna 2 films hebben kunnen afkijken.

Dat laatste is echt verschrikkelijk. Daar kan ik ook echt niet tegen. Maar ik ben blij dat je respect hebt voor de HC die zichtbaar is, controleert en handhaaft. Maar vergeet alsjeblieft niet dat handhaven op verschillende manieren kan en dat niet maar 1 manier de juiste is. Voorbeeldje: Studenten die 1e klas reizen zonder de upgrade. 99/100 krijgen van mij een UVB daarvoor. Een enkele keer een hele groep aangetroffen (6 stuks). Voordat ik de ov-chipkaarten terug gaf, ben ik naar een reiziger gelopen die wel betaalde. Ik hield de kaarten in mijn handen op zo’n manier dat die reiziger niet kon zien van wie ze waren en vroeg om er 2 uit te pakken. Die 2 kregen een UVB en de andere een waarschuwing en wegwezen. Alle 6 waren ze in angst dat ze een UVB kregen en 2 hebben die angst werkelijkheid zien worden. Hun is de les duidelijk geworden en zo heb ik wel meer voorbeelden. Kortom, het is niet altijd maar 1 weg die de juiste is. 

Het feit dat ik niet expliciet let op die toeslag mag je een andere mening over hebben, dat is helemaal prima. Maar er zijn zoveel mensen die roepen dat de HSL toeslagvrij moet en die mensen klagen dan vaak ook als dit soort dingen gepubliceerd worden. Het is nooit goed en iedereen tevreden houden kan ik niet. Ik kan wel mijn beweegredenen noemen om iets wel of niet te doen.

Badge +3

Goed verhaal, en als je inderdaad geen tijd hebt om iedereen van een UvB te voorzien een geweldig idee om en andere reiziger voor ‘notaris’ te laten spelen in de loterij.

Want zodra je dat zelf doet trekken ze natuurlijk de ‘discriminatie-kaart’ (waarom krijg ik wel een boete maar die ander niet?!)

Bij Flex is het simpel en kost geen tijd, gewoon registreren en door… 

Wordt het sowieso niet eens tijd om (een actie te starten om) de IC direct toeslag volledig af te schaffen? Er wordt niet sneller gereden dan een gewone intercity en de reden dat het traject korter is, zou eerder impliceren dat je korting moet krijgen. Je verbruikt minder stroom en minder personeel per kilometer. Met dezelfde logica zou je voor Amsterdam-Utrecht meer moeten betalen voor een directe reis dan als je via Leiden omreist omdat je sneller bent. Of een IC is duurder dan een stoptrein voor hetzelfde traject, want je bent sneller... 

Dat het nieuw spoor is, is ook geen argument. Dan zou elk nieuw spoor of station tot een toeslag moeten leiden.

Een toeslag is m.i. pas weer gerechtvaardigd als de snelheden weer fors veel hoger zijn dan een gewone IC. Tot die tijd is het een gewone IC verbinding.

Reputatie 6

Wordt het sowieso niet eens tijd om (een actie te starten om) de IC direct toeslag volledig af te schaffen? Er wordt niet sneller gereden dan een gewone intercity en de reden dat het traject korter is, zou eerder impliceren dat je korting moet krijgen. Je verbruikt minder stroom en minder personeel per kilometer. Met dezelfde logica zou je voor Amsterdam-Utrecht meer moeten betalen voor een directe reis dan als je via Leiden omreist omdat je sneller bent. Of een IC is duurder dan een stoptrein voor hetzelfde traject, want je bent sneller... 

Dat het nieuw spoor is, is ook geen argument. Dan zou elk nieuw spoor of station tot een toeslag moeten leiden.

Een toeslag is m.i. pas weer gerechtvaardigd als de snelheden weer fors veel hoger zijn dan een gewone IC. Tot die tijd is het een gewone IC verbinding.

De toeslag vind ik persoonlijk ook een beetje overbodig worden maar ja het is een keuze van het bedrijf. Wat betreft de snelheid: zodra het nieuwe materieel (ICNG)rijdt, gaat de snelheid van 160 naar 200 en gaan we dus sneller rijden op de HSL

Badge +3

Een rit over de HSL tussen Rotterdam naar Schiphol is inderdaag nog geen 54 km maar je betaalt al voor 67 TE (en de toeslag komt daar nog bij).

Qua tijd kost het wel wat minder aan personeelskosten (alhoewel, moeten er op een ICd niet altijd twee HC’s zijn wegens de tunnels?)

Maar het stroomverbruik bij 160 km/u is substantieel hoger en bij 200 km/u neemt dat exponentieel toe. De kosten voor (het onderhoud van) de infrastructuur zijn uiteraard ook veel hoger.

Er valt dus wel iets te zeggen voor een HSL toeslag, ook al lijkt het ‘overbodig’ en zeker gezien de situatie bij Voorschoten zou die er tijdelijk wel af mogen want de alternatieven zijn een drama.

Reageer