beantwoord

Vervalt treinvervangende bus Woerden-Gouda 3-4 februari?

  • 2 February 2024
  • 4 reacties
  • 269 Bekeken

Badge

Mijn situatie

Gisteren had ik twee reisadviezen opgeslagen voor morgen (zaterdag 3 februari) van Apeldoorn naar Nieuwerkerk a/d IJssel, via Utrecht en Woerden met een treinvervangende bus Woerden-Gouda en Gouda-Nieuwerkerk. Eén advies om 8:44 rechtstreeks naar Utrecht, één om 8:59 met extra overstap in Amersfoort. Beide reisadviezen vanaf Utrecht met dezelfde treinen en bussen: vertrek 9:46 Utrecht, 10:19 Woerden, 10:50 Gouda, aankomst 11:08 in Nieuwerkerk.

Nu krijg ik vanochtend tegelijkertijd twee pushmeldingen:

De "trein naar Gouda” is dus de treinvervangende bus vanaf Woerden (beide keren die van 10:19). Moet je ook maar net weten.

(Ik moet nu denken aan die foto van twee Spidermans die naar elkaar wijzen 🤣)

Wanneer ik mijn reis opnieuw plan, is er niks van uitval te zien. Wanneer ik via de pushmelding van 8:44 het alternatieve reisadvies opvraag, krijg ik het originele reisplan van 8:59 te zien, en andersom.

Een blik op de vertrekstaat van Woerden in Treinposities (zet de optie ‘Met bussen’ aan) wijst uit dat alle stopbussen Woerden-Gouda-Ypenburg zijn opgeheven en vervangen door een identieke rit met ander nummer. (Dit nieuwe nummer is overigens zogenaamd een ‘Metro i.p.v. trein’ met eindbestemming Amsterdam Zuid…???)

 

Mijn vragen

Hoofdvraag: Betekent dit dat de treinvervangende bussen Woerden-Gouda gewoon rijden en alleen een ander nummer hebben gekregen in de NS-systemen? Of is dit een teken aan de wand dat het treinvervangend vervoer wordt opgeheven?

Extra vraag: Ik ben nu wel zo door de wol geverfd om te snappen dat de "trein naar Gouda” een treinvervangende bus is, en om op Treinposities extra info op te vragen om meer inzicht te krijgen in de situatie. Maar hoe moet de gemiddelde weekendreiziger wijs worden uit deze meldingen en reisadviezen?

icon

Beste antwoord door Thom 2 February 2024, 14:21

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het kan nog erger. Gouda ligt er wel eens vaker geheel  uit en men is zelfs een keer ‘vergeten’ vervangende bussen in te zetten. Reis maar via Alphen met de trein, niks bussen. Dat verzin je toch niet op dit traject.

 Ik krijg vanuit Gouda voor morgen wel adviezen waarin bussen naar onder andere Woerden worden aangegeven, dus ik ga er maar vanuit dat de bussen er zijn. Wachttijden van 28 minuten in Woerden verzin je ook niet op dt tamelijk drukke traject tussen drie van de vier grootste steden. Met wat geluk een trein van twee minuten eerder pakken dan maar. Ik moet naar Nijmegen.

 

Ik woon in Gouda en vind de oplossingen soms wel wat radicaal, maar de werkzaamheden zorgen voor verbeteringen, dus het moet maar. 

Badge

De overstaptijden zijn inderdaad erg beroerd. Vanuit Apeldoorn en de richting Enschede 32 minuten overstaptijd in Utrecht Centraal richting Woerden met overstap naar Gouda. Aan de kwartiersdienst van stopbussen Woerden-Gouda heb je ook niet veel omdat beide Sprinterseries uit Utrecht 3 minuten na elkaar in Woerden aankomen (:02/:32 en :05/:35); de overstap van de eerste Sprinter op de bus is 2 minuten (vertrek :04/:34) dus komt niet uit de planner want te krap.

De andere richting heb ik voor mezelf nog niet eens durven bekijken, maar als ik je zo hoor, Thom, belooft dat ook weinig goeds.

Reputatie 7
Badge +2

Die verbussingen rond Gouda zijn altijd een ramp inderdaad. Al zijn de overstaptijden ook wel onhaalbaar kort geweest gezien de afstand naar de bussen. In 28 minuten heb je in elk geval de tijd om de bus te halen.

Op een of andere manier is dat een feature om bussen op te heffen en weer in te leggen onder een ander nummer. 

Geen idee wat hiervan de logica is. 

Bijvoorbeeld station Voorschoten afgelopen zondag:

 

Reageer