Mijn situatie
Gisteren had ik twee reisadviezen opgeslagen voor morgen (zaterdag 3 februari) van Apeldoorn naar Nieuwerkerk a/d IJssel, via Utrecht en Woerden met een treinvervangende bus Woerden-Gouda en Gouda-Nieuwerkerk. Eén advies om 8:44 rechtstreeks naar Utrecht, één om 8:59 met extra overstap in Amersfoort. Beide reisadviezen vanaf Utrecht met dezelfde treinen en bussen: vertrek 9:46 Utrecht, 10:19 Woerden, 10:50 Gouda, aankomst 11:08 in Nieuwerkerk.
Nu krijg ik vanochtend tegelijkertijd twee pushmeldingen:
(Ik moet nu denken aan die foto van twee Spidermans die naar elkaar wijzen )
Wanneer ik mijn reis opnieuw plan, is er niks van uitval te zien. Wanneer ik via de pushmelding van 8:44 het alternatieve reisadvies opvraag, krijg ik het originele reisplan van 8:59 te zien, en andersom.
Een blik op de vertrekstaat van Woerden in Treinposities (zet de optie ‘Met bussen’ aan) wijst uit dat alle stopbussen Woerden-Gouda-Ypenburg zijn opgeheven en vervangen door een identieke rit met ander nummer. (Dit nieuwe nummer is overigens zogenaamd een ‘Metro i.p.v. trein’ met eindbestemming Amsterdam Zuid…???)
Mijn vragen
Hoofdvraag: Betekent dit dat de treinvervangende bussen Woerden-Gouda gewoon rijden en alleen een ander nummer hebben gekregen in de NS-systemen? Of is dit een teken aan de wand dat het treinvervangend vervoer wordt opgeheven?
Extra vraag: Ik ben nu wel zo door de wol geverfd om te snappen dat de "trein naar Gouda” een treinvervangende bus is, en om op Treinposities extra info op te vragen om meer inzicht te krijgen in de situatie. Maar hoe moet de gemiddelde weekendreiziger wijs worden uit deze meldingen en reisadviezen?