beantwoord

vervangend vervoer vervangt niet de laatste treinen en daardoor kan ik niet meer thuis komen

  • 6 March 2024
  • 33 reacties
  • 978 Bekeken

Reputatie 3

Ik ga zondag aanstaande naar het theater in Amsterdam. 
Omdat jullie geen bussen inzetten na 2345 tussen Eindhoven en Helmond kan ik niet meer thuis komen. Dit was niet bekend toen ik het kaartje voor het theater kocht de laatste trein zou ik wel hebben gehaald. Is het niet verplicht dat jullie vervanging regelen als treinen niet rijden? Ik kan nu niets meer en mis de voorstelling. Ook naar dat geld kan ik fluiten. De chat klantenservice kan niets voor mij betekenen. Er zijn best veel mensen die volledig afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. 

icon

Beste antwoord door Melissa NS 6 March 2024, 21:32

Bekijk origineel

33 reacties

Goedenavond Rick48, 

De dienstregeling is inderdaad aangepast vanwege werkzaamheden. De laatste snelbus zal vertrekken om 23:45. Wij hebben na deze bus geen thuis breng verplichtingen meer. Erg vervelend dat je jouw uitje hebt gepland op de dienstregeling van de trein. Mijn excuses voor het ongemak!

Badge +3

Tja, en het snelfietspad tussen Eindhoven en Helmond dat eind december 2023 open zou gaan (volgens de borden die er langs staan, o.a. bij de overwegen in Nuenen/Geldrop) is nog steeds niet klaar… https://sjees.nl/snelfietsroutes/f270

Sterker nog, die snelfietsroute zou eind 2020 al klaar zijn. Maar goed, na een avondje Amsterdam is een taxi ook nog wel te doen, toch?

Het maximiumtarief daarvoor van Eindhoven Centraal naar Helmond (station) is weliswaar zo’n 52 euro maar de late zondagavond is rustig voor uitgaanspubliek vs. taxi’s, dus als je van tevoren een taxibedrijf belt voor een aanbod lukt dat misschien ook wel voor 30 euro (tot aan de deur in Helmond).

Reputatie 5

Ik vind het een beetje raar dat je hierdoor niet je ticket kan annuleren, of dat NS geen thuisbrengplicht meer heeft. En dan noemen ze dit dan “service” NS, dit kan echt niet. Dienstregelingen veranderen en zo geld krijgen voor niets. Dit is echt belachelijk. En voor Rick48: Je hoeft je kaartje niet meteen te annuleren. Een taxi kan goedkoper zijn dan alles te annuleren, dus ik zou u adviseren om gebruik te maken van een taxi. Als ik in zo’n probleem terecht zou komen zou ik ook klagen bij verschillende reisorganisaties. 

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken gaat de laatste trein op zondag om 0.33 uur. Waarom mogen jullie dan nu om 23.45 uur stoppen?

Normaal gesproken gaat de laatste trein op zondag om 0.33 uur. Waarom mogen jullie dan nu om 23.45 uur stoppen?

Volgens de concessie is er geen verplichting voor NS om na 24.00 uur überhaupt nog treinen te laten rijden. Alles wat na er 24.00 uur nog rijdt is een extraatje, die treinen mag NS bij wijze van spreken morgen opheffen.

Het klinkt misschien allemaal krom maar als de prutsers in politiek Den Haag in de concessie onvoldoende eisen stellen dan kan dit dus gewoon.

Ik vind het een beetje raar dat je hierdoor niet je ticket kan annuleren, of dat NS geen thuisbrengplicht meer heeft. . 

Het gaat hier niet een treinticket maar om een theatherticket. Of dat geannuleerd kan worden beslist niet NS maar het theater in kwestie. Als het niet geannuleerd kan worden is NS daar niet voor aansprakelijk op grond van wet (vervolgschade).

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het een beetje raar dat je hierdoor niet je ticket kan annuleren, of dat NS geen thuisbrengplicht meer heeft.

Dat zou NS alleen hebben als je een treinkaartje had gekocht voordat de gewijzigde dienstregeling was gepubliceerd.

Niettemin is dit wel ontzettend slecht.

 

Niettemin is dit wel ontzettend slecht.

Bij lange treinvervangende trajecten zoals in dit geval Eindhoven-Venlo heb je wel vaker dat de laatste bus eerder vertrekt dan de laatste trein of dat de eerste bus later aankomt dan de eerste trein.

In herinner me nog een paar maanden geleden een soortgelijk geval op het traject Dordrecht-Roosendaal.

Reputatie 7

Goedenavond Rick48, 

De dienstregeling is inderdaad aangepast vanwege werkzaamheden. De laatste snelbus zal vertrekken om 23:45. Wij hebben na deze bus geen thuis breng verplichtingen meer. Erg vervelend dat je jouw uitje hebt gepland op de dienstregeling van de trein. Mijn excuses voor het ongemak!

Bij gebrek aan een dislike, dan maar zo. 👎 

 

Bij gebrek aan een dislike, dan maar zo. 👎 

Tja, dat moet je toch vooral de mensen verwijten die destijds dat domme concessiecontract hebben afgesloten.

Badge +3

Waar staat dat de NS treinen na middernacht gewoon zomaar kan laten vervallen zonder alternatief vervoer (en dus niets overblijft zoals thuisbrengplicht)?

Blijkbaar had TS @Rick48 een (ik neem aan redelijk recent) reisadvies voor zondag dat ineens niet meer bestaat, want de bussen rijden maar tot... ⁉

Wat is dan het alternatief voor de reiziger op 1, 2 en 3? Dan maar niet naar het theater in Amsterdam dus? 😫 Maar dan wel vergoeding voor je theater-ticket op zijn minst!

En dan heb ik het nog niet eens over vergoeding voor een reeds betaald (maar niet bruikbaar in dit geval) e-ticket voor de trein en/of vervangende bus, die er dus niet is.

In dit geval, in ieder geval een taxi Eindhoven - Helmond dus (50 euro).

Reputatie 7
Badge +1

 

Bij gebrek aan een dislike, dan maar zo. 👎 

Tja, dat moet je toch vooral de mensen verwijten die destijds dat domme concessiecontract hebben afgesloten.

Het is toch NS die beslist deze treinen opeens niet meer te gaan rijden? Dat hierover in de concessie geen afspraken staan maakt dat het schijnbaar is toegestaan, maar het blijft de keuze van NS zelf. Er staat immers niet in de concessie dat NS bij werkzaamheden verplicht alle treinen na 00:00 moet schrappen.

Een beetje servicegericht bedrijf ziet zelf ook wel dat dit niet bepaald handig is.

Reputatie 7
Badge +1

 

Bij gebrek aan een dislike, dan maar zo. 👎 

Tja, dat moet je toch vooral de mensen verwijten die destijds dat domme concessiecontract hebben afgesloten.

Het is toch NS die beslist deze treinen opeens niet meer te gaan rijden? Dat hierover in de concessie geen afspraken staan maakt dat het schijnbaar is toegestaan, maar het blijft de keuze van NS zelf. Er staat immers niet in de concessie dat NS bij werkzaamheden verplicht alle treinen na 00:00 moet schrappen.

Een beetje servicegericht bedrijf ziet zelf ook wel dat dit niet bepaald handig is.

Ja die laatste zin doet het, dat is NS op diverse fronten inmiddels namelijk totaal niet meer.

Reputatie 4

Normaal gesproken gaat de laatste trein op zondag om 0.33 uur. Waarom mogen jullie dan nu om 23.45 uur stoppen?

Volgens de concessie is er geen verplichting voor NS om na 24.00 uur überhaupt nog treinen te laten rijden. Alles wat na er 24.00 uur nog rijdt is een extraatje, die treinen mag NS bij wijze van spreken morgen opheffen.

Het klinkt misschien allemaal krom maar als de prutsers in politiek Den Haag in de concessie onvoldoende eisen stellen dan kan dit dus gewoon.

Dan is 23.45 dus te vroeg...

Reputatie 4

Goedenavond Rick48, 

De dienstregeling is inderdaad aangepast vanwege werkzaamheden. De laatste snelbus zal vertrekken om 23:45. Wij hebben na deze bus geen thuis breng verplichtingen meer. Erg vervelend dat je jouw uitje hebt gepland op de dienstregeling van de trein. Mijn excuses voor het ongemak!

Wst is dat nu weer voor lul antwoord.

Neem je verantwoordelijkheid en pak het op en zet het door naar die lulhannes/prutser/nietsnut die die dienstregeling in elkaar zet.

Reputatie 7
Badge

Wow wat een reactie. Maar NS gaat inderdaad hard achteruit.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga zelf volgende week woensdag naar een concert in Utrecht. Dan rijdt de laatste bus vanuit Eindhoven wel om 0.47 uur. Zelfs iets later dan normaal, het kán dus wel. Vreemd dat dit zondag niet kan.

Reputatie 7

Normaal gesproken gaat de laatste trein op zondag om 0.33 uur. Waarom mogen jullie dan nu om 23.45 uur stoppen?

Volgens de concessie is er geen verplichting voor NS om na 24.00 uur überhaupt nog treinen te laten rijden. Alles wat na er 24.00 uur nog rijdt is een extraatje, die treinen mag NS bij wijze van spreken morgen opheffen.

Niet te geloven, weer een bizarre verrassing. Welke gewone reiziger weet dit? Wat onbetrouwbaar. En dan wordt pas vrij kort tevoren de dienstregeling in de planner aangepast, daar kan je als reiziger die laat terugkomt van vakantie of dus al maanden tevoren theaterkaartjes heeft, niks mee. Kan je niet op bouwen. Ben er altijd vanuit gegaan dat er vervangend busvervoer is tot ca. de vertrektijd van de laatste trein. En zo hoort dat ook! 

Reputatie 3

 Maar goed, na een avondje Amsterdam is een taxi ook nog wel te doen, toch?


Voor mij zijn dit soort uitjes een zeldzaamheid, door mijn beperkingen heb ik geen hoog inkomen en moet ik dit soort uitjes zorgvuldig plannen. De taxi tarieven die ik vind liggen rond de 65 euro; dat taxiritje zou duurder zijn dan een maand lang gratis reizen in het weekend (ns flex), kaartje voor Andre Manuel, een zak krentenbollen en ‘s avonds budget eten in Amsterdam bij elkaar. 

Bedankt voor jullie steun, dat doet me wel goed. 

Reputatie 3

Inmiddels heb ik het goede nieuws gekregen dat mijn wmo begeleidster mij op komt halen in Eindhoven. Deze hardwerkende vrouw werkt week in week uit minimaal 40 uur waarvoor ze een lagere beloning krijgt dan de topmannen van de ns. Daar bovenop heeft ze jarenlang gestreden tegen de neo-liberale koers die onze zorg, ov, post, woningmarkt en onderwijssysteem hebben versoberd. 

Ik zou de ns adviseren om reisadviezen op ns of 9292 pas neer te zetten als ze weten dat deze reisadviezen kloppen. Als dat heel moeilijk is zou de ns er goed aan doen om er een hele duidelijke disclaimer bij te zetten dat er een kans is dat die rit niet door gaat. Ook zou ik de ns adviseren om zijn nuts functie serieus te nemen. Ook zou ik de ns adviseren om bij onderhandelingen over verplichtingen de kant te kiezen van de klant, en aan de klant kenbaar maken dat jullie voor ons opkomen. Het voelt nu aan alsof het de ns en de overheid tegen de klant in gaat, terwijl wij (klanten) veel sterker staan als we samen met de ns en prorail tegen de overheid in gaan. Ik denk persoonlijk dat de liberalen niet in staat zijn voor de klant op te komen, omdat liberalen de afgelopen 30 jaar laten zien dat ze vooral naar beneden trappen en naar boven likken. 

Waar staat dat de NS treinen na middernacht gewoon zomaar kan laten vervallen zonder alternatief vervoer (en dus niets overblijft zoals thuisbrengplicht)?

Volgens het concessiecontract hoeft NS alleen te rijden tussen 6 en 24 uur. Buiten deze tijden hoeft NS dus niet te rijden. 

Stel dat de financiën dit jaar nog verder uit de hand lopen omdat de politiek weigert subsidie te geven dan zou NS zo maar tussentijds de dienstregeling kunnen wijzigen en alle treinen na middernacht opheffen.

De thuisbrengplicht is heel wat anders, die geeft de garantie dat NS je thuisbrengt als je door problemen op het spoor de laatste verbinding van de dag niet haalt.

Normaal gesproken gaat de laatste trein op zondag om 0.33 uur. Waarom mogen jullie dan nu om 23.45 uur stoppen?

Volgens de concessie is er geen verplichting voor NS om na 24.00 uur überhaupt nog treinen te laten rijden. Alles wat na er 24.00 uur nog rijdt is een extraatje, die treinen mag NS bij wijze van spreken morgen opheffen.

Het klinkt misschien allemaal krom maar als de prutsers in politiek Den Haag in de concessie onvoldoende eisen stellen dan kan dit dus gewoon.

Dan is 23.45 dus te vroeg...

Nee, de regel is in de concessie zo verwoord dat er bij een minimaal verplichte halfuurdienst (die geldt voor de grotere stations) tussen 23 en 24 uur in iedere richting nog twee treinen moeten vertrekken en bij een minimaal verplichte uurdienst tussen 23 en 24 uur nog eentje. Bij een uurdienst zou de laatste trein dus bijv. al om 23.05 mogen vertrekken.

 

 

Niet te geloven, weer een bizarre verrassing. Welke gewone reiziger weet dit? Wat onbetrouwbaar. En dan wordt pas vrij kort tevoren de dienstregeling in de planner aangepast, daar kan je als reiziger die laat terugkomt van vakantie of dus al maanden tevoren theaterkaartjes heeft, niks mee. Kan je niet op bouwen. Ben er altijd vanuit gegaan dat er vervangend busvervoer is tot ca. de vertrektijd van de laatste trein. En zo hoort dat ook! 

Inderdaad zijn maar weinig mensen zich er van bewust hoe minimaal de eisen in het huidige concessiecontract zijn. Ik denk overigens dat nu de relatie tussen de politiek en NS door het acute geldgebrek slechter wordt beide partijen zich steeds vaker op de letter van het concessiecontract zullen gaan beroepen.

In het nieuwe concessiecontract geldt als basis qua frequenties ongeveer de huidige dienstregeling plus de op te schalen sprinters in het weekend rond Eindhoven, Purmerend en Soest. Ik weet het niet 100% zeker maar over diensten na 24 uur is volgens mij ook nu niets afgesproken.

Deze hardwerkende vrouw werkt week in week uit minimaal 40 uur waarvoor ze een lagere beloning krijgt dan de topmannen van de ns. 

Topmannen werken bij NS wel heel wat meer dan 40 uur. Het gewone personeel op de werkvloer komt bij NS echter meestal niet verder dan 32 uur.

NS is de laatste jaren vooral bezig geweest met de (financiële) belangen van het personeel waardoor de belangen van de reiziger nogal in de knel zijn geraakt.

En verder gaat voor niets de zon op. Alles moet wel ergens van betaald worden en de overheid kan niet alles oeverloos subsidiëren.

Reputatie 3

En verder gaat voor niets de zon op. Alles moet wel ergens van betaald worden en de overheid kan niet alles oeverloos subsidiëren.

 

Exact, naar beneden trappen.
Het openbaar vervoer kreeg een rijksbijdrage van 2 miljard per jaar en doet daarmee een bijdrage aan het behalen van de Parijs doelstellingen. Helaas is er door de liberalisering van deze nutsfunctie gigantisch veel overhead kosten voor marketingsmedewerkers, onnodige stations en managementlagen. Ik wil gewoon van A naar B, wat decennia lang heel goed ging in Nederland. 
Shell krijgt een rijksbijdrage van minimaal 2,1 miljard per jaar, en vervuilt tot op de dag van vandaag gigantisch veel. Dit is nog maar 1 van de bedrijven waar het geld heen gaat, veel mensen hebben niet eens gehoord van Atradius of Yara sluiskil maar toch krijgen ook die subsidieslurpers miljarden van de liberalen. En dan ben ik nog niet eens begonnen over de brievenbusfirma’s die de liberalen maakte voor hun vervuilende vrienden. 
Wanneer gaat klm accijns betalen? Wanneer gaat schiphol van het staatsinfuus af? Wanneer gaan we het openbaar vervoer op het niveau krijgen van een kwart eeuw geleden? Ik weet nagenoeg zeker dat ik die dingen nooit meer mee ga maken. Als we nu op weg waren om de klimaatdoelstellingen te behalen zou ik je verhaal nog wel begrijpen, maar we lopen decennia achter. Thatcher zou trots op je zijn!

Reageer