Skip to main content

Op zaterdag 12 oktober wil ik met de trein van Roosendaal naar Brussel. En op dezelfde dag weer terug. Nu zijn er dat weekend werkzaamheden op de HSL. Er rijden geen treinen tussen Breda en Noorderkempen en NS zet snelbussen in. 

Als ik m’n reis plan, krijg ik voor de heenreis een mogelijkheid om met een rechtstreekse (via Roosendaal omgeleide) intercity te reizen, zonder overstap. Heerlijk, zoals het tientallen jaren geweest is. Mooi om dat weer eens te kunnen ervaren, voor een keertje.

Maar… als ik dezelfde dag terug wil van Brussel naar Roosendaal, moet ik volgens de planner de IC Brussel nemen, die dan tot Antwerpen rijdt, om vervolgens de stoptrein naar Roosendaal te nemen. De IC Brussel heeft als bestemming Hazeldonk(gr) en vervolgens niets… Ik vraag me allemaal af of het klopt.

Mijn vraag aan NS: stopt de IC Brussel op zaterdag 12 oktober slechts in een richting in Roosendaal, of ook in de andere richting? Ik vind het weinig samenhangend en uit de omschrijving van de aangekondigde werkzaamheden kan ik ook niet opmaken dat er in Roosendaal wordt gestopt.

Alvast bedankt!

Ook in de binnenlandse planner in de NS App stopt er op zaterdag 12 oktober wel ieder uur een "NS International Intercity Direct" vanuit Rotterdam in Roosendaal en in Antwerpen maar in omgekeerde richting slaat hij Roosendaal over.

Verder valt er geld te besparen door een retour Roosendaal - Essen (BE) te kopen, en een NMBS weekendretour Essen (BE) - Brussel Zone. Reisduur is maar een half uur langer in "gewone" treinen, en geen treinbinding.

Op binnenlandse NMBS website geen iDeal betaling mogelijk helaas.

Weet iemand of een NMBS weekendretour ook geldig is in de IC Nederland (IC Brussel)?

Verder wel jammer dat de planner van nsinternational.com zo weinig opties heeft (b.v. alle verbindingen i.p.v. alleen de snelste en verlengde overstaptijden).


Als ik via treinposities.nl de dienstregeling voor 12 oktober opvraag staat er richting Amsterdam geen stop in Roosendaal in. Hij rijdt wel via Roosendaal gezien de reistijd (Antwerpen Centraal - Rotterdam Centraal in 1.11, via de HSL zonder lange stop in Breda zou ergens rond de 55 minuten duren), maar stopt er dus niet.

Als ik zo grofweg kijk wat de doorkomsttijd is komt dat omdat hij niet via spoor 1 kan (daar staat de stoptrein naar Puurs al te keren) en dan moet 'ie non-stop Roosendaal door om op tijd door de wissels aan de noordzijde te zijn zodat hij de aankomende treinen uit Breda en Dordrecht niet in de weg zit.


Verder valt er geld te besparen door een retour Roosendaal - Essen (BE) te kopen, en een NMBS weekendretour Essen (BE) - Brussel Zone. Reisduur is maar een half uur langer in "gewone" treinen, en geen treinbinding.

Splitsen in Wildert is nog iets goedkoper.

Weet iemand of een NMBS weekendretour ook geldig is in de IC Nederland (IC Brussel)?

Is geldig. IC Brussel is ook in België een gewone trein. De trein hoeft ook niet te stoppen op het station waar je de tickets splitst.


Maar… als ik dezelfde dag terug wil van Brussel naar Roosendaal, moet ik volgens de planner de IC Brussel nemen, die dan tot Antwerpen rijdt, om vervolgens de stoptrein naar Roosendaal te nemen. De IC Brussel heeft als bestemming Hazeldonk(gr) en vervolgens niets… Ik vraag me allemaal af of het klopt.

De dienstregeling lijkt wel te kloppen, maar ik zie in de NS-app minstens 2 problemen:

  1. Als bestemming van de beide internationale treinen wordt het grenspunt gegeven, terwijl ze beide verder rijden.
  2. De vervoerder wordt als "SNCB” aangegeven. Voor de eerste trein moet dat NMBS zijn (de app gebruik ik hier immers in het Nederlands) en voor de tweede trein NMBS en NS.

@moderatoren: kan iemand daar eens naar kijken?


Terug moet u (helaas) met de stoptrein van NMBS reizen.

Alleen naar België stopt IC in Roosendaal.

 

In de meeste gevallen raad u aan om gebruik te maken van Weekend Ticket Roosendaal van NMBS (of maak gebruik van leeftijd korting). Deze ticket blijft prijs hetzelfde, dus u kunt ook op dag zelf nog kopen (online of in de Belgische kaartjesautomaat op station Roosendaal.


Terug moet u (helaas) met de stoptrein van NMBS reizen.

NS en NMBS.

In de meeste gevallen raad u aan om gebruik te maken van Weekend Ticket Roosendaal van NMBS (of maak gebruik van leeftijd korting). Deze ticket blijft prijs hetzelfde, dus u kunt ook op dag zelf nog kopen (online of in de Belgische kaartjesautomaat op station Roosendaal.

Aangezien je met het “Weekend Ticket Roosendaal” op het Belgische traject maar 30% korting krijgt, is voor iets langere afstanden splitsen in Essen of Wildert goedkoper. Voor Brussel is dat al (net) het geval.


Ik heb de link naar https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/crossborder/roosendaal-weekend-ticket gevolgd.

Het "Weekend Ticket Roosendaal" is te koop "aan de automaten" en "aan het loket".

Verder een misleidende link naar de planner met boekingssysteem van NMBS Internationaal, waar de dure IC Brussel opties voorgeschoteld worden, zeker op reisdatum 12 oktober.

 


Het "Weekend Ticket Roosendaal" is te koop "aan de automaten" en "aan het loket".

Ook online al heel lang. Het lijkt wel of die pagina al 15 jaar geen update heeft gekregen. Verder is het ook van/naar ieder station in Nederland te koop, maar de NMBS past dan geen 40% korting toe als je dat aangeeft, dus daar is wel iets mis.


Als ik via treinposities.nl de dienstregeling voor 12 oktober opvraag staat er richting Amsterdam geen stop in Roosendaal in. Hij rijdt wel via Roosendaal gezien de reistijd (Antwerpen Centraal - Rotterdam Centraal in 1.11, via de HSL zonder lange stop in Breda zou ergens rond de 55 minuten duren), maar stopt er dus niet.

Als ik zo grofweg kijk wat de doorkomsttijd is komt dat omdat hij niet via spoor 1 kan (daar staat de stoptrein naar Puurs al te keren) en dan moet 'ie non-stop Roosendaal door om op tijd door de wissels aan de noordzijde te zijn zodat hij de aankomende treinen uit Breda en Dordrecht niet in de weg zit.

Ik zou denken dat er een wissel ligt van spoor 2 naar 1b en het perron is daar ontzettend lang. ;-)

 
Verder bedankt voor alle reacties hier. Ik koop eenvoudig een weekendretour uit de NMBS-automaat op het station in Roosendaal met weekendtarief, dat is altijd wel aantrekkelijk.


Een weekendretour vanaf Roosendaal naar een Belgische bestemming is sinds een (paar?) jaar verkrijgbaar via https://www.b-europe.com/NL en niet meer via de nationale NMBS-site. Kennelijk valt zo’n retour met de boemel onder internationale allures…

Eerder dit jaar toen de IC Brussel ook via Roosendaal reed, was er heen wel een stop daar en terug reed de trein er door heen, zonder stop.


Ik zou denken dat er een wissel ligt van spoor 2 naar 1b en het perron is daar ontzettend lang. ;-)

Dat ligt er ja, maar doorkomst in Roosendaal zou om grofweg xx.16 zijn. Met de tijd die een stop zou kosten wordt de overkruising voor de trein vanuit Etten-Leur (aankomst xx.22) langs te kort.


Verder bedankt voor alle reacties hier. Ik koop eenvoudig een weekendretour uit de NMBS-automaat op het station in Roosendaal met weekendtarief, dat is altijd wel aantrekkelijk.

Als je in Nederland korting hebt (40 of 100%), dan betaal je daarmee te veel.

Als je in Nederland geen korting hebt, dan betaal je maar een beetje meer dan met splitsen in Wildert.


De NS korting van 40% of 100% is alleen over het Nederlandse deel van het traject. Dat zal van Roosendaal naar Roosendaal grens wel niet veel zijn.


Het ticket-splitsen in Essen (BE) of Wildert had ik ook gedaan, omdat op 12 oktober de IC Brussel in Roosendaal stopt en de internationale planners van NS en NMBS alleen de snelste routes wilden geven, dus met IC Brussel tarieven, tenzij ze naar de stoptrein gedwongen werden.

Verder kent NMBS Int. inderdaad een weekendretourtarief, en NS Int. niet.

Het Belgische "Weekend Ticket Roosendaal" bestaat dus echt, maar online niet boekbaar op 12 oktober.


De NS korting van 40% of 100% is alleen over het Nederlandse deel van het traject. Dat zal van Roosendaal naar Roosendaal grens wel niet veel zijn.

Van Roosendaal naar de grens kost €2,80 enkele reis vol tarief 2e klas, of €1,70 met 40% korting. Als je 100% korting hebt, gaat het dus om €5,60 voor een retour; als je 40% korting hebt, gaat het om €2,20.

Als je vertelt wat voor korting je hebt, dan kunnen we de goedkoopste ticketcombinatie uitrekenen.

Het Belgische "Weekend Ticket Roosendaal" bestaat dus echt, maar online niet boekbaar op 12 oktober.

Is online boekbaar via de NMBS als je een via-station opgeeft waar alleen de stoptrein stopt. Het tarief is immers niet aan een trein gebonden, dus je kunt bv. via Essen vragen.

Verder zijn bij mijn weten de tarieven via Roosendaal geldig op alle treinen. NS en NMBS bedriegen dus de boel door voor de IC het tarief te vragen alsof je via Breda reist.


Gisteren 13 oktober stond er in België blijkbaar op de borden, dat er richting Amsterdam wel gestopt zou worden in Roosendaal. Werkelijkheid was dat er niet gestopt werd. Er waren reizigers die van deze informatie waren uitgegaan. 

Later is dat op de borden in België aangepast. 


Overigens begrijp ik niet goed, waarom er gisteren de hele dag niet gestopt is op Roosendaal door de IC Brussel in de richting van Amsterdam. Eerder begreep ik dat er geen plek was aan de perrons, omdat zowat alle treinen tegelijk aankomen/vertrekken.

Maar gisteren was dat toch wel anders volgens mij. De intercity richting Zwolle reed niet (zaterdag was dat een sprinter richting Nijmegen). Deze vertrekt normaalgesproken van Spoor 3a.

 

Dan zou een mogelijk opstelling aan de perrons geweest kunnen zijn:

Spoor 4b: IC richting Rotterdam Centraal (normaal Amsterdam Centraal, maar vanwege werkzaamheden reed die niet verder)

Spoor 4a: IC richting Vlissingen

Spoor 3b: Sprinter richting Rotterdam Centraal

Spoor 3a: Stoptrein richting Puurs (normaal staat deze op 1a)

Spoor 1: IC Brussel, zowel richting Brussel als richting Amsterdam Centraal

Omdat er geen treinen reden tussen Roosendaal en Breda, had je ook geen kruisend treinverkeer waar rekening mee gehouden moest worden.

 

Wat zou de reden kunnen zijn, dat er voor gekozen is om toch niet te stoppen?


Aannemelijk om een consequente dienstregeling het hele weekend te hebben. Op zaterdag was die overkruising immers wel een probleem.


Reageer