Waarom geen vervangende bus voor 7 uur in Oudenbosch??
Sinds maandag rijden er 5 weken geen treinen bij Oudenbosch. NS heeft bussen ingezet maar de eerste bus naar Roosendaal rijdt pas om 6:55. Hierdoor mis ik mijn overstap om 7:01 in Roosendaal en heb ik een half uur vertraging en zit ik ook precies in de drukke spits.
Ik weet dat het hier niet om honderden mensen per dag gaat maar ik vind het niet eerlijk dat er voor reizigers in de vroege ochtend niks is geregeld aan vervangend vervoer richting Roosendaal, terwijl normaliter wel treinen rijden vanaf 5 uur. De bus naar Lage Zwaluwe rijdt wel vanaf 5 uur, dus hier een bewuste keuze gemaakt om de bus naar Roosendaal niet te laten rijden.
Kan iemand bij NS alsjeblieft de bussen tijdens de normale dienstregelingtijden laten rijden en niet pas om 7 uur, zodat ik en de vroege reizigers ook gewoon op tijd naar hun werk kunnen?
Bladzijde 1 / 2
Welkom bij de NS Community!
Er rijden wel treinen, maar die stoppen dus niet in Oudenbosch.
Dus als ik Oudenbosch - Roosendaal plan krijg ik een NS bus van 5:03 naar Lage Zwaluwe en dan terug met de sprinter naar Roosendaal, aankomst 6:23
Bus 311 naar Etten-Leur kan ook nog, scheelt een half uur uitslapen. Vertrek 5:46 en dan ben je om 6:33 in Roosendaal. Kost je wel € 2,60 voor die bus.
Welkom bij de NS Community!
Er rijden wel sprinters.
Dus als ik Oudenbosch - Roosendaal plan krijg ik een bus van 5:03 naar Lage Zwaluwe en dan terug met de sprinter naar Roosendaal, aankomst 6:23
Bus 311 naar Etten-Leur kan ook nog, scheelt een half uur uitslapen en dan ben je om 6:33 in Roosendaal. Kost je wel € 2,60 voor die bus.
Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld om 1,5 uur te reizen voor een stuk die normaal 5 minuten per tein of 15 minuten met de bus duurt. Enige optie die ik nu heb is betaald parkeren bij Roosendaal, wat 4,50 per dag kost. Als ik die kosten ergens kan declareren zou dat nog een optie zijn, maar ik vind het gewoon raar dat er geen bussen beschikbaar zijn, vooral omdat het hier om 5 weken lang gaat. Daarna nog 3 weken echt werkzaamheden, dus in totaal 8 weken gewoon alles behalve probleemloos reizen…
Maar dank voor het welkom, ik hoop dat via deze weg er vanuit de NS een antwoord komt waarom het nu zo slecht is geregeld en of dit toch anders kan.
Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Blijkbaar rijden er om die tijd maar een paar bussen en vindt men die van Roosendaal naar Lage Zwaluwe belangrijker.
De bus die om 4:48 uit Roosendaal vertrekt is om 5:43 in Lage Zwaluwe en zal op de weg terug (vertrek Lage Zwalue 6:15 pas!) inderdaad pas om 6:55 in Oudenbosch zijn.
Daar zou dus best een bus bij kunnen (of half uur eerder omkeren in Lage Zwaluwe).
Ik snap dit heel goed, lijkt me best frustrerend. Ik zal je feedback doorgeven aan de betreffende afdeling die dit soort dingen regelt. Ik kan echter geen beloftes maken.
Het lijkt er op dat de busdienst vanuit Roosendaal v.v. wordt georganiseerd zodat je vroeg in de richting Lage Zwaluwe kunt en daardoor pas later in omgekeerde richting. Op zich een begrijpelijke keuze omdat in de ochtend de drukte vooral richting Randstad is en's avonds andersom.
Het probleem is echter dat de bussen voor het toch niet zo heel lange stuk tot Lage Zwaluwe liefst tweeënhalf uur v.v. nodig hebben waardoor de eerste bus van Oudenbosch naar Roosendaal om 6.55 wel heel erg laat gaat.
Welkom bij de NS Community!
Er rijden wel sprinters.
Dus als ik Oudenbosch - Roosendaal plan krijg ik een bus van 5:03 naar Lage Zwaluwe en dan terug met de sprinter naar Roosendaal, aankomst 6:23
Bus 311 naar Etten-Leur kan ook nog, scheelt een half uur uitslapen en dan ben je om 6:33 in Roosendaal. Kost je wel € 2,60 voor die bus.
Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld om 1,5 uur te reizen voor een stuk die normaal 5 minuten per tein of 15 minuten met de bus duurt. Enige optie die ik nu heb is betaald parkeren bij Roosendaal, wat 4,50 per dag kost. Als ik die kosten ergens kan declareren zou dat nog een optie zijn, maar ik vind het gewoon raar dat er geen bussen beschikbaar zijn, vooral omdat het hier om 5 weken lang gaat. Daarna nog 3 weken echt werkzaamheden, dus in totaal 8 weken gewoon alles behalve probleemloos reizen…
Maar dank voor het welkom, ik hoop dat via deze weg er vanuit de NS een antwoord komt waarom het nu zo slecht is geregeld en of dit toch anders kan.
Ik zou sowieso een klacht bij Prorail neerleggen (de veroorzaker) met daarin ook het verzoek om de meerkosten te betalen. Voorts zou ik u willen aanraden om contact te zoeken met de pers in uw geval. NS cq Prorail wil daar nog wel eens gevoelig voor zijn. NS dient gewoon voor vervangend vervoer te zorgen dat grotendeels de normale dienstregeling volgt. In uw casus is dit duidelijk niet het geval.
Uit hoofde van de vervoersconcessie dient NS overigens op werkdagen van 06.00 tot 20.00 dit station minimaal twee keer per uur per richting te bedienen.
Uit hoofde van de vervoersconcessie dient NS overigens op werkdagen van 06.00 tot 20.00 dit station minimaal twee keer per uur per richting te bedienen.
NS en het ministerie nemen het met die concessie voorwaarden niet zo nauw.
Dank voor alle antwoorden. Ik heb al een klacht ingediend bij NS en ook de Rover benadert. Zag dat de gemeente ook niet blij is met deze afsluiting dus ik ga het ook eens daar proberen.
Leuk dat dit topic als beantwoord wordt aangemerkt, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom bewust is gekozen voor geen busvervoer van Oudenbosch naar Roosendaal in de vroege ochtend.
Als degene die over het vervangend vervoer gaat binnen NS deze vraag nog kan beantwoorden dan zou dat heel fijn zijn.
De rekening voor de bussen (die NS regelt) gaat sowieso naar ProRail, dus als daar in de ochtend een (één) extra bus bij moet vanuit Lage Zwaluwe (vertrek 5:45 en niet pas om 6:15) is dat toch niet zo’n probleem?
Sterker nog, alleen daarmee voldoe je aan de voorwaarde dat Oudenbosch na 06:00 netjes twee keer per uur bediend wordt (dus ook om 6:25 en niet pas om 6:55).
De eerste bus uit Roosendaal (die om 5:43 in Lage Zwaluwe aankomt, en dat lukt echt wel op dat tijdstip) zou daar ook ‘kort kunnen keren’, en dan hoeft een extra bus pas om 6:15 te vertrekken uit Lage Zwaluwe.
De exacte tjiden voor NS bussen moet je sowieso met een korreltje zand nemen, maar voor de eerste (en laatste) moet het wel ongeveer kloppen natuurlijk.
Het is niet zo makkelijk om een antwoord te krijgen waarom hiervoor gekozen is. Zoals Robert al aangaf is er wel een optie om deze reis te maken vanaf 5 uur, maar ik snap dat 1,5 uur wel lang is voor deze reis.
Het is niet zo makkelijk om een antwoord te krijgen waarom hiervoor gekozen is. Zoals Robert al aangaf is er wel een optie om deze reis te maken vanaf 5 uur, maar ik snap dat 1,5 uur wel lang is voor deze reis.
Er is een ov optie (via Etten-Leur) maar dat is niet met NS dus kost je geld
Had ik die maar niet genoemd (en mag NS natuurlijk nooit als alternatief geven, of anders gegarandeerd geld terug voor bus 311)
Een intercity die (extra) stopt op Etten-Leur! Ja dat gaat het verschil maken
Er moeten na 6:00 gewoon twee NS bussen per uur rijden vanaf Oudenbosch richting Roosendaal (de treinen rijden wel maar mogen daar niet stoppen).
Ik snap dit heel goed, lijkt me best frustrerend. Ik zal je feedback doorgeven aan de betreffende afdeling die dit soort dingen regelt. Ik kan echter geen beloftes maken.
Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025
NS bedient de ‘overige’ stations, op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur, minimaal twee keer per uur in iedere richting en daarna tot 24.00 uur alsmede in het weekend van 06.00 tot 24.00 uur, minimaal één keer per uur in iedere richting;
Hoe kun je de taxirit tussen station Oudenbosch (vertrek 06u40)
& station Roosendaal (10km/10 minuten) declareren bij NS?
@Mib Taxirit kun je niet declareren bij NS als je daar geen contact met NS klantenservice over gehad hebt
@MoDe Dat zou ik niet zo stellig beweren. De situatie bij Zevenbergen en Oudenbosch is hoogst ongebruikelijk. NS zou hier in samenspraak met ProRail zeer coulant mee moeten omgaan.
@MoDe Dat zou ik niet zo stellig beweren. De situatie bij Zevenbergen en Oudenbosch is hoogst ongebruikelijk. NS zou hier in samenspraak met ProRail zeer coulant mee moeten omgaan.
Ik begrijp dat een en ander niet volgens de concessie is, maar dat geeft nog geen recht om de kosten van een taxi vergoed te krijgen volgens een berekening van rijksoverheid.
Dat zegt dan ook niemand. Maar vanwege de zeer ongebruikelijke situatie zullen NS en ProRail zeer coulant moeten omgaan met verzoeken en klachten.
Het is niet zo makkelijk om een antwoord te krijgen waarom hiervoor gekozen is. Zoals Robert al aangaf is er wel een optie om deze reis te maken vanaf 5 uur, maar ik snap dat 1,5 uur wel lang is voor deze reis.
Ik vind dit wel weer heel gemakkelijk afwimpelen van dit probleem. NS is hier duidelijk in overtreding en laat hier dus de komende 6 weken blijkbaar niets mee doen. In dat geval ben ik het met @iMark eens dat er zeer coulant moet worden omgegaan met verzoeken cq klachten.
Puur juridisch gesproken denk ik overigens niet dat NS in overtreding is. ProRail heeft NS de opdracht gegeven om geen Sprinters te laten stoppen in Zevenbergen en Oudenbosch. NS kan de concessie dus niet met treinen uitvoeren. Dat neemt niet weg dat NS natuurlijk wel moet kijken naar Artikel 41 van de concessie:
Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen 1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is. 2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer. 3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de gewenste sterkte is. 4. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken over omreizen per bus, tram, metro of per trein. 5. NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur).
Het lastige aan de situatie bij Zevenbergen en Oudenbosch is dat we in feite te maken hebben met een geplande ontregeling. Daarover staat eigenlijk niets specifieks in de concessie, juist omdat het zo ongebruikelijk is. Maar NS kan een stuk beter zijn best doen door in ieder geval eerder en later vervangend vervoer in plannen. In feite moeten de eerste bussen zo vroeg rijden dat het voor reizigers mogelijk is om op de oorspronkelijke tijd op de bestemming te arriveren. En de bon kan naar ProRail.
Het is spijtig te moeten constateren dat NS niet bepaald hard loopt voor de reizigers in Brabant. Een regionale vervoerder zou waarschijnlijk veel harder aan de bel hebben getrokken over het broddelwerk van ProRail.
Dat zegt dan ook niemand. Maar vanwege de zeer ongebruikelijke situatie zullen NS en ProRail zeer coulant moeten omgaan met verzoeken en klachten.
Het gaat niet om een taxibon, maar om een berekening.
@MoDe Dat was al duidelijk. Ik vestig slechts de aandacht op de zeer ongebruikelijke situatie van het niet met de trein bedienen van de stations Zevenbergen en Oudenbosch. En dat NS zeer coulant zou moeten omgaan met vragen, klachten en terugbetalingen.
Voor alle duidelijkheid: NS zal nooit iets vergoeden op basis van een rekenvoorbeeld maar alleen op basis van een bon voor werkelijk gemaakte kosten.
Ik ga morgen weer de klantenservice bellen, met inderdaad de vraag of ik bezinekosten en parkeerkosten kan declareren bij de NS of prorail, vanwege een gebrek aan een alternatief en er is nog niks veranderd. Inderdaad 1 bus eerder om 6:25 zou voor al het verschil kunnen maken, ook voor de mensen die naar dordrecht moeten (sneller om in Roosendaal te intercity of stoptrein te pakken ipv de bus naar lage zwaluwe). En tja uitzonderlijk, ik vind het vooral bijzonder dat het beveiligingssysteem aangepast mag worden zonder dat eerst wordt bekeken of dat wel buiten is gerealiseerd.
Ook de bevestiging gehad dat de wethouder van gemeente halderberge die contact heeft met prorail op de hoogte is, maar ik verwacht niet dat prorail het serieus gaat nemen. Het gaat gewoon niet om honderden mensen dus dan sta je gewoon 3-0 achter. In de randstad waren ze er niet mee weg gekomen...
Ik ga morgen weer de klantenservice bellen, met inderdaad de vraag of ik bezinekosten en parkeerkosten kan declareren bij de NS of prorail, vanwege een gebrek aan een alternatief en er is nog niks veranderd. Inderdaad 1 bus eerder om 6:25 zou voor al het verschil kunnen maken, ook voor de mensen die naar dordrecht moeten (sneller om in Roosendaal te intercity of stoptrein te pakken ipv de bus naar lage zwaluwe). En tja uitzonderlijk, ik vind het vooral bijzonder dat het beveiligingssysteem aangepast mag worden zonder dat eerst wordt bekeken of dat wel buiten is gerealiseerd.
Ook de bevestiging gehad dat de wethouder van gemeente halderberge die contact heeft met prorail op de hoogte is, maar ik verwacht niet dat prorail het serieus gaat nemen. Het gaat gewoon niet om honderden mensen dus dan sta je gewoon 3-0 achter. In de randstad waren ze er niet mee weg gekomen...
Heb jij een idee om hoeveel mensen het gaat die normaal gesproken die trein hebben en nu een alternatief moeten zoeken?
NS heeft daar gegevens over op basis van het aantal registraties van in- en uitchecken. Dat hoeft een reiziger niet uit te zoeken.
Bovendien is het volkomen irrelevant voor het principe dat NS voor treinvervangend moet zorgen. Daar hoort dus ook de eerste reismogelijkheid van de dag bij. Het is niet goed te praten dat NS dit niet geregeld heeft.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.