beantwoord

Waarom is de metro niet opengesteld als vervangend vervoer tijdens werkzaamheden én verstoring Amsterdam Amstel?

  • 16 February 2024
  • 40 reacties
  • 727 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Er zijn momenteel werkzaamheden tussen Amsterdam en Utrecht waardoor er geen trein Amsterdam Amstel<>Centraal rijdt. Reizigers moeten eerst naar Amsterdam Muiderpoort en daar overstappen. Dat is op zich al behelpen, maar vanavond is er bovendien een verstoring waardoor er slechts 2x per uur een sprinter rijdt. Die was dus zojuist prop- en propvol. In de toelichting bij de werkzaamheden lees ik dat morgen en zondag de metro als vervangend vervoer voor NS-reizigers is opengesteld. Waarom niet vandaag al?

icon

Beste antwoord door egh 18 February 2024, 12:14

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 5

Station Muiderpoort is trouwens matig toegerust voor dergelijke massa's overstappers. De meute moet van het ene naar het andere perron een stukje over de openbare weg. Met tussendoor uit- en inchecken bij slechts een handjevol poortjes. Flinke opstoppingen daar dus. De overstap kostte mij ruim 7 minuten...

Reputatie 7
Badge +3

Er was een aanrijding tussen Utrecht en Maarssen tijdens de spits waardoor er nog meer treinverkeer in de war was dan door de werkzaamheden.

De NS reisplanner geeft momenteel met alleen trein aangevinkt metro's aan tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal. Mogelijk is om nu wel met NS vervoersbewijs de metro te nemen tussen deze 2 stations.

Reputatie 5

Uw bewering is helaas onjuist. Het was expliciet niet toegestaan met een NS-vervoerbewijs de metro te gebruiken. Er was vanavond een grote controle-actie op Amsterdam Amstel, ik had het voor de zekerheid ook nog aan de medewerkers van het GVB gevraagd.

 

Badge +3

De NS reisplanner geeft momenteel met alleen trein aangevinkt metro's aan tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal. Mogelijk is om nu wel met NS vervoersbewijs de metro te nemen tussen deze 2 stations.

Als de Reisplanner (met BTM uit) een metro als advies geeft zouden er GVB poortjes open moeten staan met een mobiele NS CiCo erbij (in ieder geval op Centraal, overstappen naar GVB op Amstel kan zonder poortjes).

Maar dat is dus alleen zaterdag en zondag, voor vanavond zie ik geen ‘NS metro i.p.v. trein’ adviezen.

Reputatie 7
Badge +2

Als de Reisplanner (met BTM uit) een metro als advies geeft zouden er GVB poortjes open moeten staan met een mobiele NS CiCo erbij (in ieder geval op Centraal, overstappen naar GVB op Amstel kan zonder poortjes).

Maar dat is dus alleen zaterdag en zondag, voor vanavond zie ik geen ‘NS’ metro-adviezen.

Zo staat het ook op de werkzaamhedenpagina trouwens. Wel opmerkelijk want zowel tussen Amsterdam Amstel en Muiderpoort als tussen Muiderpoort en Centraal is het aantal treinen identiek aan vandaag.

Voor dit weekend komen er zelfs adviezen met een Sprinter van Muiderpoort naar Amstel en dan de metro naar Centraal uit de planner, want als je net de trein gemist hebt is dat sneller dan op de volgende wachten. (Mits je snel genoeg naar de andere kant van station Muiderpoort loopt)

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg nu inderdaad geen metro's meer. Mogelijk was het een foutje in de planner.

Reputatie 5

Een foutje in de planner? Wat raar, die zou toch eigenlijk perfect moeten zijn. Dat is qua reisadviezen immers de enige legitieme informatiebron van de NS.

Gisteravond reed er ook nog 2x/uur een intercity tussen Utrecht en Amsterdam Centraal. Wanneer je een reisadvies vraagt via de planner, komt deze intercity er ook uit. Daarom snap ik wel dat de metropoortjes niet zijn opengesteld. 

Reizigers tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal als eindbestemming zullen normaal meestal ook de metro gebruiken. Ik snap daarom niet waarom @egh dat niet deed. 

Reputatie 7
Badge +2

Gisteravond reed er ook nog 2x/uur een intercity tussen Utrecht en Amsterdam Centraal. Wanneer je een reisadvies vraagt via de planner, komt deze intercity er ook uit. Daarom snap ik wel dat de metropoortjes niet zijn opengesteld. 

Echter rijdt die vandaag ook, dat is precies het gekke: de treindienst is identiek aan gisteren, maar dit weekend mag je wel met de metro en gisteren niet.

Reputatie 6
Badge

De treindienst van gisteren is zeker niet identiek aan vandaag. Vandaag liggen nog eens 2 van de 4 sporen tussen Utrecht, Breukelen en Amsterdam er uit. Er rijden vandaag ook geen 4, maar 2 intercity's per uur tussen Utrecht en Muiderpoort. Er rijden wel extra sprinters, maar die stoppen, afhankelijk van de richting, niet op sommige stations. Voor de bediening van Amsterdam-Breukelen-Utrecht is gekozen voor een combinatie van metro en bus. Blijkbaar zou het teveel extra reistijd opleveren als je dan niet de metro kan pakken voor een reis van pak m’ beet Abcoude naar Amsterdam Centraal. Ik vermoed dat dit de reden is dat de metro helemaal is opgesteld. Alleen had ik verwacht dat het dan van Bijlmer tot Amsterdam CS zou zijn, niet pas vanaf Amstel.

Reputatie 7
Badge +2

Gisteren sloten de treinen op de twee helften van Muiderpoort voor geen meter op elkaar aan en was de beperkende factor dat er maar 2x/uur een trein van Muiderpoort richting Centraal reed, terwijl je veel vaker op Muiderpoort kon aankomen vanuit Utrecht.

Vandaag rijden er dan wellicht treinen op iets andere tijden (ik had met gisteravond vergeleken, daardoor zag ik maar de helft van de ICs), maar de beperking is nog steeds dat je maar 2x/uur van Muiderpoort naar Centraal kunt met een matige aansluiting die sowieso in overstaptijd al langer is dan de reistijd van Amstel naar Centraal per metro (wat gisteren ook zo was).

Zo bedoelde ik "identiek" in dit geval, als in dat de omreis via Muiderpoort nog altijd mogelijk is.

De ICs van Utrecht naar Muiderpoort zijn irrelevant voor reizigers naar Centraal, want uit Utrecht kan je daarvoor beter de omgeleide IC via Hilversum pakken. Vooral voor de reiziger die normaal via Amstel reist is het echter handig dat ze daar wel een IC zijn blijven bieden.

De metro is daarmee vooral relevant vanaf de Sprinterstations, maar daar had je gisteren ook al wat aan (want met 7 minuten overstap op Muiderpoort was die route ook toen trager dan de metro die 9 minuten over Amstel - Centraal doet)

Reputatie 5

Gisteravond reed er ook nog 2x/uur een intercity tussen Utrecht en Amsterdam Centraal. Wanneer je een reisadvies vraagt via de planner, komt deze intercity er ook uit. Daarom snap ik wel dat de metropoortjes niet zijn opengesteld. 

Reizigers tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal als eindbestemming zullen normaal meestal ook de metro gebruiken. Ik snap daarom niet waarom @egh dat niet deed. 

Gisteravond reden er zoals al geschreven helemaal geen intercity's vanwege een aanrijding.

Mijn reis was niet Amstel>CS, maar Amstel>Arnhem. Dat zou normaliter een rechtstreekse verbinding van een klein uurtje zijn geweest, maar in plaats daarvan was dus het advies dit te doen:

1. sprinter Amstel>Muiderpoort

2. op Muiderpoort in de meute mee naar het andere perron (uitchecken - inchecken) kwartiertje oponthoud 

3. daar met het grootste deel van diezelfde mensenmassa naar A'dam CS

4. op CS overstappen op een omgeleide intercity naar Utrecht

5. in Utrecht opnieuw overstappen naar Arnhem

= Al met al ruim een uur extra reistijd. Als de metro ook gisteren opengesteld zou zijn geweest, zou dat vermoedelijk minstens 20 minuten sneller zijn geweest en een stuk comfortabeler.

Het vreemde is dat er wel vaker grotere ongeplande verstoringen op die lijn zijn waarbij wél spontaan door treinreizigers (in overleg met het GVB) de metro gebruikt mag worden. Erg jammer dat dit in de drukte van gisteren niet mogelijk was.

Reputatie 5

Het merendeel van de reizigers vanaf Amstel gisteravond leek trouwens naar de Zaanstreek en verder Noord-Holland in te willen. Zonder werkzaamheden rijden er minstens 6 rechtstreekse treinen daarheen. Een 'dikke' route, dus dat is nogal wat volk dat die overstap op Muiderpoort moest maken...

 

 

 

Gisteravond reed er ook nog 2x/uur een intercity tussen Utrecht en Amsterdam Centraal. Wanneer je een reisadvies vraagt via de planner, komt deze intercity er ook uit. Daarom snap ik wel dat de metropoortjes niet zijn opengesteld. 

Reizigers tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal als eindbestemming zullen normaal meestal ook de metro gebruiken. Ik snap daarom niet waarom @egh dat niet deed. 

Gisteravond reden er zoals al geschreven helemaal geen intercity's vanwege een aanrijding.

Mijn reis was niet Amstel>CS, maar Amstel>Arnhem. Dat zou normaliter een rechtstreekse verbinding van een klein uurtje zijn geweest, maar in plaats daarvan was dus het advies dit te doen:

1. sprinter Amstel>Muiderpoort

2. op Muiderpoort in de meute mee naar het andere perron (uitchecken - inchecken) kwartiertje oponthoud 

3. daar met het grootste deel van diezelfde mensenmassa naar A'dam CS

4. op CS overstappen op een omgeleide intercity naar Utrecht

5. in Utrecht opnieuw overstappen naar Arnhem

= Al met al ruim een uur extra reistijd. Als de metro ook gisteren opengesteld zou zijn geweest, zou dat vermoedelijk minstens 20 minuten sneller zijn geweest en een stuk comfortabeler.

Het vreemde is dat er wel vaker grotere ongeplande verstoringen op die lijn zijn waarbij wél spontaan door treinreizigers (in overleg met het GVB) de metro gebruikt mag worden. Erg jammer dat dit in de drukte van gisteren niet mogelijk was.

Maar waarom heb je dan niet ingecheckt bij de metro met je bankpas?

Of nog makkelijker, met de metro naar Duivendrecht en dan via Amersfoort naar Utrecht? Duivendrecht - Utrecht is maar 51 minuten via Amersfoort.

 

 

Reputatie 5

Omdat ik met mijn abonnement klant ben van de NS en het advies van hun reisplanner opvolgde.

Reputatie 5

In dit forum is veelvuldig te lezen dat treinreizigers te allen tijde blindelings het advies van de NS moeten volgen. Iedere afwijking daarvan is op eigen risico en genadeloos voor eigen rekening.

In dit forum is veelvuldig te lezen dat treinreizigers te allen tijde blindelings het advies van de NS moeten volgen. Iedere afwijking daarvan is op eigen risico en genadeloos voor eigen rekening.

Je hoeft niet blindelings het advies op te volgen. Sterker nog: dat is vaak helemaal niet aan te raden, omdat de NS enkel naar het treinverkeer kijkt. Juist bij dit soort verstoringen is het handig om zelf na te denken. 

Afwijkingen zijn weliswaar voor eigen rekening, maar de metro kost niet zoveel. 

Ik zou met mijn bankpas/een andere OV-chipkaart de metro naar Duivendrecht hebben gebruikt, terwijl ik bij de NS ingecheckt zou blijven op Amsterdam Amstel. Op die manier houd je je recht op geld terug bij vertraging. Dit zal de NS je alleen nooit aanraden...

Reputatie 5

Met dat soort creatieve eigen acties zou ik gisteren niet vroeger in Arnhem hebben kunnen arriveren. Gebruik van de metro zou als voordeel hebben gehad dat ik wat later vanaf Amsterdam Amstel had kunnen vertrekken en had me de drukte en oncomfortabele overstap op Muiderpoort bespaard. Maar dat zou dan extra kosten veroorzaken, terwijl ik dus gewoon een abonnement van de NS heb.

Ik krijg nu inderdaad geen metro's meer. Mogelijk was het een foutje in de planner.

Dit is een bug in de NS-reisplanner die al wat langer bestaat. Als onder reisopties alleen trein geselecteerd is en ik zoek dan krijg ik heel vaak adviezen met metro, tram en bus. Ook als dit geen treinvervangend vervoer/advies is.

Als ik daarna terug ga naar de reisopties en daar random wat selecteer en deselecteer (maar uiteindelijk wel alleen trein aangevinkt laat) en dan terugga naar het reisadvies, dan krijg ik WEL alleen opties met de trein en 'toegestaan' treinvervangend vervoer.

Ik heb het even uitgeprobeerd door te plannen van Apeldoorn naar Lelylaan. Door de slechte bereikbaarheid van Lelylaan per trein, zul je namelijk meestal andere adviezen dan alleen met de trein krijgen.

Als ik alleen trein selecteer en zoek dan krijg ik bij elke reisoptie het advies om (ook) gebruik te maken van de metro.

 

Als ik dan vervolgens naar reisopties ga en bus selecteer en deselecteer en terugga naar de adviezen, dan zijn de opties met metro inderdaad verdwenen.

 

Reputatie 5

Vandaag ben ik opnieuw per trein onderweg vanaf Amsterdam Amstel. Dit keer de vervangende metro gebruikt en nu begrijp ik waarom het vrijdag niet toegestaan was. Het is namelijk ontzettend ingewikkeld gemaakt! Op Amsterdam Centraal kan er namelijk nergens door de reiziger uitgecheckt worden. De mobiele paaltjes die vroeger op het metrostation stonden bestaan niet meer. Medewerkers van de NS beneden verwezen mij naar de stationshal boven. Daar moest ik een servicemedewerker vragen. Eerst netjes wachten tot diverse toeristen met vragen geholpen werden. Toen nam die dame mijn chipkaart, liep ermee weg door de reguliere poortjes om met mijn kaart vervolgens aan de binnenkant daarvan is uit te checken. Absurd. Dit hele gedoe duurde al met al bijna 10 minuten!

Badge +3

Vandaag ben ik opnieuw per trein onderweg vanaf Amsterdam Amstel. Dit keer de vervangende metro gebruikt en nu begrijp ik waarom het vrijdag niet toegestaan was. Het is namelijk ontzettend ingewikkeld gemaakt! Op Amsterdam Centraal kan er namelijk nergens door de reiziger uitgecheckt worden. De mobiele paaltjes die vroeger op het metrostation stonden bestaan niet meer. Medewerkers van de NS beneden verwezen mij naar de stationshal boven. Daar moest ik een servicemedewerker vragen. Eerst netjes wachten tot diverse toeristen met vragen geholpen werden. Toen nam die dame mijn chipkaart, liep ermee weg door de reguliere poortjes om met mijn kaart vervolgens aan de binnenkant daarvan is uit te checken. Absurd. Dit hele gedoe duurde al met al bijna 10 minuten!

Dan kanniewaarzijn natuurlijk. Er zou op Centraal toch echt één GVB poortje open moeten staan met een mobiele NS paal erbij want anders krijgt de Klantenservice het wel heel druk.

Een GVB-poortje staat in dit soort gevallen standaard open. Dat gaat altijd wel goed. Het probleem van @egh is dat er vervolgens niet bij NS uitgecheckt kon worden. 

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad de laatste twee keer dat ik in november ('s nachts) vanuit Arnhem met een treinvervangende bus naar Utrecht reed. Daar aangekomen waren er ook geen mobiele NS-paaltjes. 

Reputatie 5

Raar, maar echt waar. Van vroegere werkzaamheden kan ik me ook herinneren dat er beneden bij de metro zo'n mobiele NS-paal stond. Maar dit weekend dus niet. Er stond wel 1 metropoortje open met medewerkers erbij. Die vertelden dat ik naar boven moest om bij NS uit te checken. Boven aangekomen moest ik dus door een servicemedewerker op beschreven wijze geholpen worden...

Reputatie 5

Ik was overigens vermoedelijk een van de weinige treinreizigers die überhaupt wist wat een "NS metro" betekent. Iedereen checkte vanuit de sprinter op het perron op Amstel om van NS naar GVB. Dat verklaart wellicht waarom de NS het niet meer de moeite vind beneden in de metrohal zo'n mobiele paal te plaatsen?

Reageer