beantwoord

Waarom is de metro niet opengesteld als vervangend vervoer tijdens werkzaamheden én verstoring Amsterdam Amstel?

  • 16 February 2024
  • 40 reacties
  • 726 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Er zijn momenteel werkzaamheden tussen Amsterdam en Utrecht waardoor er geen trein Amsterdam Amstel<>Centraal rijdt. Reizigers moeten eerst naar Amsterdam Muiderpoort en daar overstappen. Dat is op zich al behelpen, maar vanavond is er bovendien een verstoring waardoor er slechts 2x per uur een sprinter rijdt. Die was dus zojuist prop- en propvol. In de toelichting bij de werkzaamheden lees ik dat morgen en zondag de metro als vervangend vervoer voor NS-reizigers is opengesteld. Waarom niet vandaag al?

icon

Beste antwoord door egh 18 February 2024, 12:14

Bekijk origineel

40 reacties

Ik was overigens vermoedelijk een van de weinige treinreizigers die überhaupt wist wat een "NS metro" betekent. 

Veruit de meeste reizigers weten dit inderdaad niet en/of het interesseert ze ook helemaal niet.

Badge +3

Raar, maar echt waar. Van vroegere werkzaamheden kan ik me ook herinneren dat er beneden bij de metro zo'n mobiele NS-paal stond. Maar dit weekend dus niet. Er stond wel 1 metropoortje open met medewerkers erbij. Die vertelden dat ik naar boven moest om bij NS uit te checken. Boven aangekomen moest ik dus door een servicemedewerker op beschreven wijze geholpen worden...

Tja, bij gebrek aan zo’n paal (op Amstel niet nodig) zou je dus op Centraal in de stationshal met je bankpas kunnen inchecken, daarna je bankpas weer uitchecken zonder door het poortje te gaan en daarna je ov-chipkaart uitchecken.

Dan heb je geen servicemedewerker nodig, maar wie bedenkt dat in hemelsnaam? 🤔

Reputatie 5

Raar, maar echt waar. Van vroegere werkzaamheden kan ik me ook herinneren dat er beneden bij de metro zo'n mobiele NS-paal stond. Maar dit weekend dus niet. Er stond wel 1 metropoortje open met medewerkers erbij. Die vertelden dat ik naar boven moest om bij NS uit te checken. Boven aangekomen moest ik dus door een servicemedewerker op beschreven wijze geholpen worden...

Tja, bij gebrek aan zo’n paal zou je dus in de stationshal met je bankpas kunnen inchecken, daarna weer uitchecken zonder door het poortje te gaan en daarna je ov-chipkaart uitchecken.

Dan heb je geen servicemedewerker nodig, maar wie bedenkt dat in hemelsnaam? 🤔

Dat zal niemand spontaan bedenken inderdaad. Ik heb dus maar braaf navraag bij personeel van de NS gedaan en hun instructies opgevolgd. Uitermate omslachtig en niet klantvriendelijk dit, als je het mij vraagt.

Reputatie 5

Ik was overigens vermoedelijk een van de weinige treinreizigers die überhaupt wist wat een "NS metro" betekent. 

Veruit de meeste reizigers weten dit inderdaad niet en/of het interesseert ze ook helemaal niet.

Omdat schijnbaar weinig mensen hier überhaupt van weten en/of begrijpen hoe het werkt, waarom communiceert de NS er dan niet duidelijker over?

En mocht er vanuit de klant misschien geen behoefte aan zo'n regeling met het GVB zijn, waarom wordt die dan niet compleet afgeschaft... ?

Badge +3

En mocht er vanuit de klant misschien geen behoefte aan zo'n regeling met het GVB zijn, waarom wordt die dan niet compleet afgeschaft... ?

Die behoefte is er natuurlijk wél, want hoe kom je anders naar Centraal? En hoe zit het bij vertrek van Centraal naar Amstel/Zuid/Muiderpoort dan met de GVB poortjes?

Op zich snap ik ook wel dat veel mensen gewoon bij NS uitchecken en bij GVB poortjes inchecken, maar die krijgen dan (al gaat het maar om een klein bedrag) te maken met reiskosten die er bij Weekend Vrij niet zouden zijn, en ook niet zomaar vergoed worden

Ik denk (weet wel zeker) dat de NS je dan naar GVB verwijst… dus teveel moeite voor incidentele reizigers. En als je op Amstel of waar dan ook uitcheckt bij NS betaal je in de meeste gevallen zelfs iets minder dan naar Centraal.

Wat ik wel opvallend vind is dat de NS medewerker die je trof het helemaal prima vond om met jouw ov-chipkaart even uit te checken binnen de poortjes ⁉ Blijkbaar weet men daar dus van… 🤔

Als ik geen NS paal bij GVB zou kunnen vinden zou ik vanaf Centraal naar Amstel of Duivendrecht gewoon inchecken bij GVB, meteen weer uitchecken en ‘zwart rijden’ met de metro en op Amstel/Duivendrecht inchecken bij NS.

Voor naar Zuid of Bijlmer werkt dat natuurlijk niet, want dan kom je opnieuw GVB poortjes tegen.

Reputatie 5

Op zich zouden men dit weekend net zoals vrijdag ook tussen Amstel en CS kunnen reizen door op Muiderpoort over te stappen. Dat is natuurlijk een van de vreemdste aspecten aan dit verhaal. Vrijdag had de NS geheel niets met het GVB afgesproken over metrogebruik. Gisteren en vandaag wel, maar met die nogal ontmoedigde implementatie.

Reputatie 7
Badge +3

NS metro is alleen tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam centraal. Wil je op een ander station in of uitstappen dan is een ns-vervoersbewijs niet geldig en moet je gewoon bij GVB in/uitchecken.

Reputatie 5

NS metro is alleen tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam centraal. Wil je op een ander station in of uitstappen dan is een ns-vervoersbewijs niet geldig en moet je gewoon bij GVB in/uitchecken.

Het hele topic gaat over het gebruik van de metro ter vervanging van de reguliere treinverbinding. Nogal wiedes dat we het dus over alleen Amsterdam Amstel<>Centraal hebben.

NS metro is alleen tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam centraal. Wil je op een ander station in of uitstappen dan is een ns-vervoersbewijs niet geldig en moet je gewoon bij GVB in/uitchecken.

Voor de meeste mensen zal gelden dat als ze toch een stuk met de metro moeten dat het handiger is dan maar gelijk naar het dichtstbijzijnde station bij hun eindbestemming te gaan. Dan ga je niet eerst omreizen via Centraal omdat dat eventueel gratis op je treinkaartje kan.

Reputatie 5

NS metro is alleen tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam centraal. Wil je op een ander station in of uitstappen dan is een ns-vervoersbewijs niet geldig en moet je gewoon bij GVB in/uitchecken.

Voor de meeste mensen zal gelden dat als ze toch een stuk met de metro moeten dat het handiger is dan maar gelijk naar het dichtstbijzijnde station bij hun eindbestemming te gaan. Dan ga je niet eerst omreizen via Centraal omdat dat eventueel gratis op je treinkaartje kan.

Wat bedoelt u hiermee... ? De kwestie is volgens mij in hoeverre de door de NS wel/niet geregelde metro nuttig was voor doorgaande treinreizigers.

 

 

Wat bedoelt u hiermee... ? De kwestie is volgens mij in hoeverre de door de NS wel/niet geregelde metro nuttig was voor doorgaande treinreizigers.

Doorgaande reizigers zullen in principe omreizen via Hilversum dus dergelijk metrogebruik zal beperkt zijn.

Reputatie 5

Gisteren was het op Amstel toch behoorlijk druk, in het bijzonder ook met overstappers vanuit de trein op de metro. Een aanzienlijk deel van de reizigers om mij heen ging gewoon door naar het Centraal Station, dus aannemelijk dat ze niet ergens elders in de binnenstad moesten zijn.

Vrijdagavond was het nog drukker, toen waren er veel reizigers die verder Noord-Holland in moesten. Ik hoorde toen om mij heen op Muiderpoort flink wat gemopper over dat het zo veel langer duurde om thuis te komen in de Zaanstreek (mensen die hun avondeten gingen missen en zo). Normaliter rijden er minstens 6 treinen per uur door naar Sloterdijk en verder.

Gisteren was het op Amstel toch behoorlijk druk, in het bijzonder ook met overstappers vanuit de trein op de metro. Een aanzienlijk deel van de reizigers om mij heen ging gewoon door naar het Centraal Station, dus aannemelijk dat ze niet ergens elders in de binnenstad moesten zijn.

Toch wat vreemd want als je uit Utrecht komt lijkt omreizen via Hilversum een stuk logischer. Maar misschien zijn het voornamelijk sprinterreizigers alhoewel ik niet zou verwachten dat dat grote menigtes zijn op zondag.

Reputatie 5

Gisteren was het op Amstel toch behoorlijk druk, in het bijzonder ook met overstappers vanuit de trein op de metro. Een aanzienlijk deel van de reizigers om mij heen ging gewoon door naar het Centraal Station, dus aannemelijk dat ze niet ergens elders in de binnenstad moesten zijn.

Toch wat vreemd want als je uit Utrecht komt lijkt omreizen via Hilversum een stuk logischer. Maar misschien zijn het voornamelijk sprinterreizigers alhoewel ik niet zou verwachten dat dat grote menigtes zijn op zondag.

Wanneer ik de reisplanner raadpleeg voor een advies gisteren vanaf Utrecht CS naar simpelweg Amsterdam CS blijkt dat de route via Amstel met die vervangende metro (in theorie) sneller en frequenter is dan met zo'n omgeleide intercity. Toch niet zo gek dus dat ik op Amstel zo veel mensen zag overstappen.

 

Reputatie 5

Sterker nog, de omgeleide intercity was schijnbaar die naar Den Helder en reizigers vanuit Utrecht helemaal daarheen zouden (theoretisch) zelfs een minuutje minder reistijd hebben gehad als ze kozen voor overstappen op Amstel en CS…

 

Reageer