Waarom worden geplande werkzaamheden op traject Delft - Den Haag Laan van NOI niet getoond?

  • 26 July 2023
  • 37 reacties
  • 777 Bekeken

Vanochtend onaangenaam verrast op station Delft; er reed geen enkele trein. Geen geplande werkzaamheden bekend op het traject: https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/ :

 

Maar blijkbaar wel tussen Delft en Den Haag HS?!:

 


37 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.

Hmm, dat is helemaal vreemd want als er ook maar één station binnen de werkzaamheden valt zou je natuurlijk al een melding moeten krijgen over TVV, zie van/naar Bilthoven of Den Dolder.

Daar zijn de werkzaamheden tussen Overvecht en Amersfoort (plus Soest), dus die 2 stations vallen beiden binnen het traject. Toch krijg je geen melding, want je kunt ‘werkzaamhedenvrij’ via Hilversum met de trein.

Ja, het is vreemd en ja je zou wel een melding moeten krijg als er ook maar één station binnen de werkzaamheden valt, maar dat gebeurt niet. Ik heb het al vaker gezien en er zijn al vaker vragen over geweest op deze community. 

Badge +3

Ook zo lekker duidelijk, https://twitter.com/Kaelon141/status/1684624718173790208

ik zie dat er morgen werkzaamheden zijn rond Alkmaar, maar ik vind de info onduidelijk. Volgens de app gaat om 7:45 een trein van Alkmaar via Uitgeest naar Amsterdam, maar tegelijk staat er dat ee tussen Alkmaar en Uitgeest bussen rijden. Wat is het nou?

NS (webcare) heeft het over bussen, maar er rijden gewoon treinen (de 3000 stopt zelfs extra in Uitgeest). Niets aan de hand dus.

Tussen Alkmaar en Uitgeest rijden er bussen op deze route. Vanaf Uitgeest kun je in de trein stappen zoals aangegeven in de reisplanner! De trein rijdt dus wel, maar pas vanaf Uitgeest. ^FE

De beste reizigers (wij) hebben het mysterie inmiddels opgelost…

Als je met een bus zou moeten dan zou het erbij staan, in dit geval dus een waarschuwing voor gewijzigde dienstregeling of vertrektijden (de extra stop in Uitgeest en zo).

Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.

Dat staat er niet. Er staat "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject". Jammer dat de NS reizigers op deze manier verkeerd informeert. Als je geen correcte en consistente informatie over werkzaamheden op een opgegeven traject kan leveren, toon die optie dan niet. En al helemaal niet als primaire informatievoorziening voor werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.

Dat staat er niet. Er staat "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject". Jammer dat de NS reizigers op deze manier verkeerd informeert. Als je geen correcte en consistente informatie over werkzaamheden op een opgegeven traject kan leveren, toon die optie dan niet. En al helemaal niet als primaire informatievoorziening voor werkzaamheden.

Je krijgt de melding "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" als één van de ingevulde stations buiten het traject van de vermelde werkzaamheden valt, waardoor het dus alleen werkt als je binnen de lijntjes van het vermelde werkzaamhedentraject kleurt. Kleur je daar iets buiten dan wordt het al niet meer herkend als zijnde op het werkzaamhedentraject. Dat vind ik een behoorlijke tekortkoming van deze werkzaamhedencheck.

 

Kijk bv eens de werkzaamheden waar Robert het hierboven over heeft. Die staan zo in het overzicht gemeld:

 

Vul je daar bv Den Helder - Heiloo in krijg je "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" ook al stoppen er geen treinen in Heiloo, want Heiloo ligt niet op het eerstgenoemde traject Alkmaar - Heerhugowaard - Den Helder en Den Helder ligt niet op het traject Haarlem - Uitgeest - Alkmaar.  En vul je daar Haarlem - Heerhugowaard in krijg je ook weer "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" want Heerhugowaard valt niet onder Haarlem - Uitgeest - Alkmaar en Haarlem valt niet onder Alkmaar - Heerhugowaard - Den Helder. 

Je moet dus stations invullen die vallen binnen het genoemde werktraject anders is het “system says no”. In jouw geval valt Laan van NOI net buiten het vermelde traject en dat wordt niet herkend, een soort tunnelvisie. 

Reputatie 7
Badge +1

Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.

Dat staat er niet. Er staat "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject". Jammer dat de NS reizigers op deze manier verkeerd informeert. Als je geen correcte en consistente informatie over werkzaamheden op een opgegeven traject kan leveren, toon die optie dan niet. En al helemaal niet als primaire informatievoorziening voor werkzaamheden.

Je krijgt de melding "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" als één van de ingevulde stations buiten het traject van de vermelde werkzaamheden valt, waardoor het dus alleen werkt als je binnen de lijntjes van het vermelde werkzaamhedentraject kleurt. Kleur je daar iets buiten dan wordt het al niet meer herkend als zijnde op het werkzaamhedentraject. Dat vind ik een behoorlijke tekortkoming van deze werkzaamhedencheck.

 

Kijk bv eens de werkzaamheden waar Robert het hierboven over heeft. Die staan zo in het overzicht gemeld:

 

Vul je daar bv Den Helder - Heiloo in krijg je "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" ook al stoppen er geen treinen in Heiloo, want Heiloo ligt niet op het eerstgenoemde traject Alkmaar - Heerhugowaard - Den Helder en Den Helder ligt niet op het traject Haarlem - Uitgeest - Alkmaar.  En vul je daar Haarlem - Heerhugowaard in krijg je ook weer "Geen geplande werkzaamheden op jouw traject" want Heerhugowaard valt niet onder Haarlem - Uitgeest - Alkmaar en Haarlem valt niet onder Alkmaar - Heerhugowaard - Den Helder. 

Je moet dus stations invullen die vallen binnen het genoemde werktraject anders is het “system says no”. In jouw geval valt Laan van NOI net buiten het vermelde traject en dat wordt niet herkend, een soort tunnelvisie. 

Vandaag dus de wereldreis Castricum-Heerhugowaard v.v gedaan. Heen met de trein naar Alkmaar en daar de bus naar Heerhugowaard. Bussen in Alkmaar waren er zeer beperkt. Personeel wat bij de bussen stond had ook nu geen toegevoegde waarde. Wij zijn 2 keer in de verkeerde bus gestuurd gelukkig nog net op tijd kunnen uitstappen. Op de terugweg ben ik maar doorgereden naar Castricum met de bus, omdat de trein pas over 20 minuten zou gaan. De bus heeft deze tijd echter ruimschoots overtroffen.  Bus ging via Egmond naar Heiloo en vervolgens van Heiloo via Egmond weer naar Castricum. Blijkbaar is er een verbod om over de Kennemerstraatweg in Alkmaar te rijden. Totale afstand Alkmaar-Castricum is zo'n 12 km, ik denk dat we met de bus zo'n 40 km hebben gereden. Terugreis met de bus inclusief wachten op Heerhugowaard ruim 1 1/2 uur. Ik had beter met de elektrische fiets kunnen gaan. 

 

Tot slot ik begrijp niet waarom er geen treinen konden stoppen op station Heiloo. Treinen moesten er nu ook langs dus veel werkzaamheden kunnen daar dan volgens mij niet verricht worden. Nu heb je dus een compleet onduidelijke busreis die ook wel heel erg lang duurt. Zou eigenlijk wel heel graag willen weten waarom de treinen niet op Heiloo konden stoppen. 

Reputatie 6

Ook zo lekker duidelijk, https://twitter.com/Kaelon141/status/1684624718173790208

ik zie dat er morgen werkzaamheden zijn rond Alkmaar, maar ik vind de info onduidelijk. Volgens de app gaat om 7:45 een trein van Alkmaar via Uitgeest naar Amsterdam, maar tegelijk staat er dat ee tussen Alkmaar en Uitgeest bussen rijden. Wat is het nou?

NS (webcare) heeft het over bussen, maar er rijden gewoon treinen (de 3000 stopt zelfs extra in Uitgeest). Niets aan de hand dus.

Tussen Alkmaar en Uitgeest rijden er bussen op deze route. Vanaf Uitgeest kun je in de trein stappen zoals aangegeven in de reisplanner! De trein rijdt dus wel, maar pas vanaf Uitgeest. ^FE

De beste reizigers (wij) hebben het mysterie inmiddels opgelost…

Als je met een bus zou moeten dan zou het erbij staan, in dit geval dus een waarschuwing voor gewijzigde dienstregeling of vertrektijden (de extra stop in Uitgeest en zo).

Op 28 juli rijden er treinen. Op 29 juli en 30 juli rijden er bussen tussen Alkmaar en Uitgeest. 

Tot slot ik begrijp niet waarom er geen treinen konden stoppen op station Heiloo. Treinen moesten er nu ook langs dus veel werkzaamheden kunnen daar dan volgens mij niet verricht worden.

Ik vermoed dat het niet past in de dienstregeling. De treinen reden in beide richtingen via hetzelfde spoor, de rijtijd kan dan maximaal 14 minuten zijn voor een betrouwbare dienstregeling met twee treinen per uur per richting. Met een extra stop was de rijtijd daar waarschijnlijk overheen gegaan en dan krijg je oplopende vertragingen.

Badge +3

Blijkbaar is er een verbod om over de Kennemerstraatweg in Alkmaar te rijden.

Kreeg nog een reactie op Twitter daarover:

De exotische route is nodig omdat je met de snelle route (via de Kennemerstraatweg) tegen allerlei verbodsborden aanloopt en niet bij het station komt (Verboden voor bussen en vrachtverkeer, zelfs geen taxibus)

Reputatie 7
Badge +1

Blijkbaar is er een verbod om over de Kennemerstraatweg in Alkmaar te rijden.

Kreeg nog een reactie op Twitter daarover:

De exotische route is nodig omdat je met de snelle route (via de Kennemerstraatweg) tegen allerlei verbodsborden aanloopt en niet bij het station komt (Verboden voor bussen en vrachtverkeer, zelfs geen taxibus)

 

Ja ik zag bij station Heiloo inderdaad ook zo'n bord staan. Route naar de Rijksstraatweg is zo'n 150 meter vanaf dat station. Bij treinvervangend vervoer zou je m.i. dan met ontheffingen moeten kunnen gaan werken. Maar in Nederland regeltjesland is helaas natuurlijk niets meer mogelijk wat dat betreft en gaan we liever veel meer brandstof dan noodzakelijk verstoken. 

Badge +3

Ja dat dus, is verder off-topic voor dit onderwerp maar nog een update via Twitter:

Ik: je zou toch een uitzondering verwachten voor betemmingsverkeer (of Euro 6 of elektrische voertuigen als het om milieunormen gaat).

Ik was voertuigen op LNG/CNG (aardgas) of waterstof nog even vergeten… maar het ligt dus anders:

Het zijn smalle straatjes met overhangende bomen. Hoe vervelend voor oNS, ik snap de bewoners wel. De gemeente heeft daarom vrachtwagenroutes ingesteld en daarom moet je Heiloo via de achterkant in en door een woonwijk en nieuw spoortunnel weer uit.

Via https://twitter.com/RenyBlom/status/1685523702987833344?s=20 (accountmanager NS)

Bijzonder dit. Heb er even intern een berichtje aan gewaagd.

Hallo Edwin, heb je intern nog een reactie gekregen?

Reputatie 7
Badge

Niet de reactie die ik graag had gehad (ging vooral over de planner zelf, waar jouw bericht vooral over de traject check ging), ik ga eens even kijken of ik nog wat pannen kan laten rammelen.

Reageer