Vanmiddag werd ik onderweg in Overijssel meerdere keren gewaarschuwd voor een aangepaste dienstregeling vanwege langdurig "gepland onderhoud" tussen Almelo en Wierden. Ik vreesde voor een verstoring waar ik geen rekening mee had gehouden.
Op de stations Deventer en Almelo werd dit met grote regelmaat omgeroepen en het staat ook op de displays. In de praktijk lijkt er echter weinig bijzonders aan de hand te zijn. Er vertrekt één NS-sprinter in de ochtend veel vroeger dan normaal uit Almelo en eentje in de middag. Beide staan vervolgens 9 minuten stil in Wierden voordat ze doorrijden naar Rijssen.
Wat is de reden van dit hele specifieke "onderhoud" dat alleen gevolgen heeft voor twee sprinters per dag? Het zal niet aan de spoorbaan zelf liggen vermoedelijk. Intercity's en de treinen van Blauwnet hebben nergens last van.
Als frequent treinreiziger werd ik de laatste tijd heel vaak overvallen door ingrijpende veranderingen in de dienstregeling waar door de NS helemaal niet over werd gecommuniceerd (bijvoorbeeld intercity's die urenlang A'dam Amstel overslaan omdat er toevallig een evenement in de Arena is). Waarom dan nu zo veel ophef over iets relatief bescheidens?