beantwoord

Wat houdt het "gepland onderhoud" tussen Almelo en Wierden in?

  • 1 December 2023
  • 17 reacties
  • 301 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

Vanmiddag werd ik onderweg in Overijssel meerdere keren gewaarschuwd voor een aangepaste dienstregeling vanwege langdurig "gepland onderhoud" tussen Almelo en Wierden. Ik vreesde voor een verstoring waar ik geen rekening mee had gehouden.

Op de stations Deventer en Almelo werd dit met grote regelmaat omgeroepen en het staat ook op de displays. In de praktijk lijkt er echter weinig bijzonders aan de hand te zijn. Er vertrekt één NS-sprinter in de ochtend veel vroeger dan normaal uit Almelo en eentje in de middag. Beide staan vervolgens 9 minuten stil in Wierden voordat ze doorrijden naar Rijssen.

Wat is de reden van dit hele specifieke "onderhoud" dat alleen gevolgen heeft voor twee sprinters per dag? Het zal niet aan de spoorbaan zelf liggen vermoedelijk. Intercity's en de treinen van Blauwnet hebben nergens last van.

Als frequent treinreiziger werd ik de laatste tijd heel vaak overvallen door ingrijpende veranderingen in de dienstregeling waar door de NS helemaal niet over werd gecommuniceerd (bijvoorbeeld intercity's die urenlang A'dam Amstel overslaan omdat er toevallig een evenement in de Arena is). Waarom dan nu zo veel ophef over iets relatief bescheidens?

icon

Beste antwoord door Momo 1 December 2023, 16:50

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je wilt weten welke aanpassingen in de dienstregeling er zijn bij werkzaamheden dan geeft de site van Rjdendetreinen meer info dan de NS website. In dit geval is dat dit:

 

Dat is inderdaad maar een kleine aanpassing. 

Reputatie 5

Dank voor de snelle reactie! Op die site is echter ook niet meer informatie te vinden. Wat is dit voor heel specifiek onderhoud dat slechts twee sprinters per dag treft?

En aanverwante vraag: waarom wordt over zoiets relatief kleins nu wél fanatiek gecommuniceerd (/paniek gecreëerd) en zwijgt de NS in veel andere gevallen waarbij de dienstregeling ontzettend veel drastischer wijzigt?

Reputatie 7
Badge +3

Iets kleins is heel makkelijk te communiceren. Nu kan NS de indruk wekken de informatievoorziening heel goed op orde te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn ook genoeg keren geweest dat NS iets kleins niet communiceerde, zoals een eerste trein van de dag die niet reed. Nu wordt iets kleins wel gecommuniceerd en is het ook weer niet goed. Maar zoals al vaker met communicatie omtrent werkzaamheden gezegd, het mag allemaal wel wat duidelijker. Zo'n vage tekst dat de dienstregeling is aangepast heb je op zich niet zo veel aan als reizigers. De reiziger wil weten wat er dan precies aangepast is. 

Volgens mij gaat dit om de blaadjes op de rails waardoor deze sprinters tijdelijk niet meer met een los treinstel mogen rijden hier, het risico bestaat dat overwegen niet tijdig sluiten door het wegvallen van de treindetectie bij een korte trein. De langere treinen passen in een aantal gevallen echter alleen bij een spoorwijziging en dat spoor is niet beschikbaar op de originele vertrektijd dus moest de dienstregeling aangepast worden.

Volgens mij gaat dit om de blaadjes op de rails waardoor deze sprinters tijdelijk niet meer met een los treinstel mogen rijden hier, het risico bestaat dat overwegen niet tijdig sluiten door het wegvallen van de treindetectie bij een korte trein. De langere treinen passen in een aantal gevallen echter alleen bij een spoorwijziging en dat spoor is niet beschikbaar op de originele vertrektijd dus moest de dienstregeling aangepast worden.

Vreemd als dit de reden is want NS heeft het over "gepland onderhoud".

Reputatie 5

Volgens mij gaat dit om de blaadjes op de rails waardoor deze sprinters tijdelijk niet meer met een los treinstel mogen rijden hier, het risico bestaat dat overwegen niet tijdig sluiten door het wegvallen van de treindetectie bij een korte trein. De langere treinen passen in een aantal gevallen echter alleen bij een spoorwijziging en dat spoor is niet beschikbaar op de originele vertrektijd dus moest de dienstregeling aangepast worden.

Vreemd als dit de reden is want NS heeft het over "gepland onderhoud".

Inderdaad! Onderhoud betekent toch echt dat er bepaalde werkzaamheden aan voertuigen of infrastructuur plaatsvinden 🤔

Waarschijnlijk omdat de oorzaak ‘onze treinen worden bij blaadjes niet goed gedetecteerd’ geen keuzeoptie was in het reisinformatiesysteem.

Reputatie 5

Er zijn ook genoeg keren geweest dat NS iets kleins niet communiceerde, zoals een eerste trein van de dag die niet reed. Nu wordt iets kleins wel gecommuniceerd en is het ook weer niet goed. Maar zoals al vaker met communicatie omtrent werkzaamheden gezegd, het mag allemaal wel wat duidelijker. Zo'n vage tekst dat de dienstregeling is aangepast heb je op zich niet zo veel aan als reizigers. De reiziger wil weten wat er dan precies aangepast is. 

Wat mij betreft mogen gerust ook de kleinste werkzaamheden gecommuniceerd worden. Maar het verbaast mij dat de NS hier zo inconsequent in is. In Twente wordt nu zeker een week lang ophef gemaakt om zoiets relatief weinig ingrijpends waar vrij weinig reizigers iets van zullen merken. Terwijl er landelijk continu tig situaties zijn waar de dienstregeling tijdelijk compleet verandert, maar de NS daarover niets (of hooguit indirect) iets meldt.

Reputatie 5

Waarschijnlijk omdat de oorzaak ‘onze treinen worden bij blaadjes niet goed gedetecteerd’ geen keuzeoptie was in het reisinformatiesysteem.

Dan is zelfs het algemeen vage “logistieke beperkingen” nog beter...

Reputatie 5

Wanneer je wilt weten welke aanpassingen in de dienstregeling er zijn bij werkzaamheden dan geeft de site van Rjdendetreinen meer info dan de NS website. In dit geval is dat dit:

 

Dat is inderdaad maar een kleine aanpassing. 

Overigens klopt het natuurlijk niet wat daar staat. Reizigers van Almelo naar Rijssen, Holten etc. hebben wel degelijk met die twee treinen een langere reistijd. Die mogen immers onderweg 9 minuten lang van station Wierden genieten.

Reputatie 2

Gepland onderhoud is het zelfde als geplande werkzaamheden. Het gaat namelijk om het onderhoud van het spoor.

Reputatie 5

Gepland onderhoud is het zelfde als geplande werkzaamheden. Het gaat namelijk om het onderhoud van het spoor.

Dat is dus in dit geval niet correct. De reden waarom ik dit topic opende was nou juist dat er destijds helemaal geen onderhoud aan het spoor plaatsvond. Er is wekenlang gewaarschuwd voor 'werkzaamheden' die slechts inhielden dat twee sprinters per dag vroeger uit Almelo vertrokken. Waarom over zoiets relatief kleins zo veel ophef werd gemaakt is mij nog altijd onduidelijk.

Reputatie 7
Badge +3

 Waarom over zoiets relatief kleins zo veel ophef werd gemaakt is mij nog altijd onduidelijk.

In het verleden werd over kleine aanpassing, zoals 1 vroege trein die niet reed, vaak geen melding gemaakt en daar kwamen dan klachten over. Nu wordt het wel gemeld en is het ook weer niet goed. 

Reputatie 7

NS en informatieverstrekking.

Je kan ook op dat scherm melden dat die twee specifieke sprinters in die tijdsperiode iets vroeger vertrekken (en dan tijd noemen) vanwege werkzaamheden. Heel eenvoudig, concreet en simpel. “Dienstregeling aangepast” klink als iets enorms/zeer impactvol en bij “gepland onderhoud” denk ik: is het belangrijk om te vermelden of dit gepland of ongepland is? Nee. Noem het gewoon spooronderhoud. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, de mededeling “De dienstregeling is aangepast” is zo lekker vaag, dat kan van alles zijn. Hier eens gehad dat 1 sprinterserie uitviel en er dus maar 2 ipv 4 sprinter per uur reden overdag. Hoe moeilijk is het dan om te melden dat er minder sprinters rijden? En bij veel werkzaamheden is het reizigers niet duidelijk wat precies aangepast is, vandaar dat er ook zo vaak vragen over komen hier. Zoals het op Rijdendetreinen wordt aangegeven is het veel duidelijker. NS komt vaak niet verder dan “Plan je reis in de reisplanner". 

Reputatie 5

 Waarom over zoiets relatief kleins zo veel ophef werd gemaakt is mij nog altijd onduidelijk.

In het verleden werd over kleine aanpassing, zoals 1 vroege trein die niet reed, vaak geen melding gemaakt en daar kwamen dan klachten over. Nu wordt het wel gemeld en is het ook weer niet goed. 

Als die opmerking aan mij gericht is, dan heeft u mij verkeerd begrepen. Ik zou het enorm toejuichen als de NS netjes over alle aanpassingen aan de reguliere dienstregeling zó uitvoerig zou communiceren. Maar helaas is dat absoluut niet het geval.

Ik maak het continu mee dat hele ingrijpende wijzigingen meestal geheel niet of anders hooguit indirect/cryptisch onder de aandacht worden gebracht. Denk aan een vage melding die het alleen heeft over werkzaamheden tussen Hoofddorp en Schiphol, waar de reiziger maar even uit mag afleiden dat er daardoor ook ineens geen intercity’s tussen A'dam Zuid-Duivendrecht en Amersfoort rijden. Of bijvoorbeeld wanneer er tijdens een of ander evenement in de Amsterdamse Arena ‘zomaar’ een paar uur lang geen intercity’s op A'dam Amstel stoppen, omdat die dan in plaats daarvan op station Bijlmer-Arena stoppen.

Dat soort zaken vind de NS kennelijk niet de moeite van het communiceren waard, maar over die twee sprintertjes per dag die onlangs van Almelo naar Wierden een afwijkende vertrektjd hadden werd voordurend omgeroepen. En de waarschuwing de app te checken stond ook prominent op alle stationsdisplays. Vreemd dat er zo inconsequent met communicatie om wordt gegaan.

Reageer