beantwoord

We weten het niet meer!


Een keer per week gaan wij met de trein van Heerlen naar Amsterdam. Geen auto dus we moeten wel met de trein, we moeten met de NS.

Normaalgesproken duurt deze reis 2 uur en een kwartier. Maar nu zijn we veel langer onderweg. Braaf betalen we telkens, met de rug tegen de muur want anders krijg je een boete. Wat er nu gaande is op het spoor doet ons bloed koken. We weten het niet meer!

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 21 July 2022, 09:42

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi ConGe,

Helaas zijn er momenteel op dat traject meerdere storingen en werkzaamheden, waardoor de reismogelijkheden behoorlijk beperkt zijn en er een langere reistijd is.

NS kan hier ook weinig aan doen. De werkzaamheden worden door ProRail gepland en de storing (beschadigde spoorbrug) is natuurlijk overmacht.

Voor u is het inderdaad erg zuur.

Reputatie 6

Met alle respect het is ook wel een flinke trip…kans op oponthoud is dan groter. Met de auto had u in de file gestaan op de A2 en de ring Amsterdam. Dat is nu eenmaal nu in Nederland. Ik hoop wel voor u dat het na 6 weken weer beter is. 

Reputatie 7
Badge +1

Hoi ConGe,

Helaas zijn er momenteel op dat traject meerdere storingen en werkzaamheden, waardoor de reismogelijkheden behoorlijk beperkt zijn en er een langere reistijd is.

NS kan hier ook weinig aan doen. De werkzaamheden worden door ProRail gepland en de storing (beschadigde spoorbrug) is natuurlijk overmacht.

Voor u is het inderdaad erg zuur.

Helaas nog een kleine aanvulling met meer slecht nieuws. Tussen 9 en 26 augustus (17 dagen dus) zijn er omvangrijke werkzaamheden bij Boxtel waardoor er busvervoer is tussen Eindhoven en Boxtel. Zal een bron zijn voor nog meer vertraging.

 

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11691-9-augustus-2022-werkzaamheden-s-hertogenbosch-eindhoven-tilburg-eindhoven

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat je reisassistentie nodig hebt? Dat zal de reis nog langer maken. Mijn ervaring is dat voor reizen naar het zuiden je bij werkzaamheden wel vaker minstens een uur extra kwijt bent. Helaas kan dit niet anders, omdat bussen en omreizen altijd veel extra tijd kost op het traject tussen Amsterdam en Heerlen.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn NU problemen met een brug tussen Sittard and Roermund-enkelspoor, doorgaande trein naar Heerlen valt uit EN werken tussen den Bosch en Utrecht-met bus tot Geldermalsen. Valt eventueel met veel langere tijd om te reizen-meestal via Rotterdam

Als dat werk bij Geldr gedaan is wordt baanvak Eindh-Boxtel aangepakt-dan is BUS onvermijdelijk. Tnezij je de trage en zeer korte/kleine ARV (met veel uitval wegens personeelgeberek) Roermund-NImwegen benut.

Overigens is al wat ik nu schrijf met 1 klik zo op info te vinden

Het is echt te triest voor woorden. Jammer om zo afhankelijk te zijn van de trein. Veel geld, veel tijd kwijt en veel ergernissen rijker.

Het is echt te triest voor woorden. Jammer om zo afhankelijk te zijn van de trein. Veel geld, veel tijd kwijt en veel ergernissen rijker.

Er wordt uitgelegd dat het een complete samenloop van omstandigheden is, niemand had kunnen voorzien dat er een vrachtwagen afgelopen week een spoorviaduct zo beschadigd heeft dat er geen trein meer overheen kan en dat daardoor slechts de helft van de sporen op dat trakect beschikbaar is met gevolg veel uitvallende treinen op dat traject.

En werkzaamheden worden uitgevoerd voor de veiligheid en het comfort van de reizigers en dat is gewoon noodzakelijk, net als dat snelwegen wel eens in onderhoud gaan is dat voor het spoor ook zo. Alleen is omrijden met de auto makkelijker en zijn er meer wegen dan dat er spoor is in NL.

En ook een auto kost flink geld, alles zal bij de spoorwegen toch ook betaald moeten worden.

Reputatie 7
Badge

De wet van Murphy. 

Reputatie 7

En werkzaamheden worden uitgevoerd voor de veiligheid en het comfort van de reizigers en dat is gewoon noodzakelijk, net als dat snelwegen wel eens in onderhoud gaan is dat voor het spoor ook zo. Alleen is omrijden met de auto makkelijker en zijn er meer wegen dan dat er spoor is in NL.

"Wel eens in onderhoud"? Vaak in onderhoud, nog afgezien van herstel van defecten tussendoor. Bij een langere reis word je dus relatief vaak geconfronteerd met onderhoud. In hoeverre dat op den duur "comfort" oplevert is maar de vraag. Het is maar net wat je comfort vindt.

Omrijden met de auto wegens een afzetting of ongeval is logischerwijs makkelijker (en sneller) en mede daarom is dat blik op wielen zo mateloos populair hoe duur het ook is. Mijn broer zweert er nog altijd bij, hoe ik hem ook probeer te bewegen richting de trein. Hij snapt niet dat ik liever per trein reis.…

Aan behoorlijke omreisroutes per spoor is natuurlijk in Nederland gebrek. Zonder het stuk Roermond - Sittard kom je Zuid- Limburg niet in, zonder Zwolle - Meppel niet in heel Noord- Nederland. Zonder Eindhoven- Boxtel ben je om per trein naar het westen te gaan aangewezen op een enorme omreis via Venlo en Nijmegen.

Wat Eindhoven betreft vind ik dat de 5e stad van Nederland weinig spoor heeft. Niet eens direct noord- of zuidwaarts.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Het is echt te triest voor woorden. Jammer om zo afhankelijk te zijn van de trein. Veel geld, veel tijd kwijt en veel ergernissen rijker.

Er wordt uitgelegd dat het een complete samenloop van omstandigheden is, niemand had kunnen voorzien dat er een vrachtwagen afgelopen week een spoorviaduct zo beschadigd heeft dat er geen trein meer overheen kan en dat daardoor slechts de helft van de sporen op dat trakect beschikbaar is met gevolg veel uitvallende treinen op dat traject.

En werkzaamheden worden uitgevoerd voor de veiligheid en het comfort van de reizigers en dat is gewoon noodzakelijk, net als dat snelwegen wel eens in onderhoud gaan is dat voor het spoor ook zo. Alleen is omrijden met de auto makkelijker en zijn er meer wegen dan dat er spoor is in NL.

En ook een auto kost flink geld, alles zal bij de spoorwegen toch ook betaald moeten worden.

Persoonlijk vind ik de werkzaamheden bij Boxtel in augustus een stapje te ver gaan. 17 dagen werkzaamheden bij een groot knooppunt in Nederland waarbij ook nog een belangrijk deel van Nederland al weer terug aan het werk is. Ik vind het echt heel bijzonder dat dit kan. 

 

Ik denk dat het aantal klachten daarover zeer groot gaat worden. Ik vind de vergelijking met Zwolle zoals eerder gemaakt ook niet helemaal op gaan omdat de noordelijke provincies qua bedrijvigheid toch een stuk minder zijn dan de omgeving Eindhoven-Tilburg.  

Badge +3

Die reis duurt tussen de 3:05 en 3:42. Heb je geen Reisassistentie nodig dan zet deze uit via https://www.ns.nl/reisassistentie/Customer (helemaal onderaan Toon reisassistentie in NS app). Daarna de app een keer afsluiten en opnieuw opstarten.

Voor mensen met een beperking zijn er vaak ook wel mogelijkheden als wmo-vervoer, Valys, AutoMaatje, Zonnebloemauto (voor rolstoel/scootmobiel) etc.

Reputatie 6

Ik vind het fascinerend hoeveel mensen er toch zijn die reageren met de tendens “zo werkt het nu eenmaal”. Dit is echt compleet onder de maat, in een rijk land. Sterker nog, ook in minder rijke landen zijn dit soort situaties niet normaal. “samenloop van omstandigheden” klinkt als pech, maar het is een bewuste keus om het hele land semi-continu plat te gooien, simpele statistiek geeft aan dat het heel normaal is dat dit samen gaat met echte “pech” zoals een defecte brug. Het systeem zit muurvast, NS heeft nerges zin in, Prorail is al helemaal disfunctioneel, maar kennelijk vinden veel mensen dat compleet normaal.

 

Het doet me denken aan Amerikanen die zichzelf zo geweldig vinden dat de aanname wordt gedaan dat het wel nergens beter zal zijn :)

Ik vind het fascinerend hoeveel mensen er toch zijn die reageren met de tendens “zo werkt het nu eenmaal”. Dit is echt compleet onder de maat, in een rijk land. Sterker nog, ook in minder rijke landen zijn dit soort situaties niet normaal. “samenloop van omstandigheden” klinkt als pech, maar het is een bewuste keus om het hele land semi-continu plat te gooien, simpele statistiek geeft aan dat het heel normaal is dat dit samen gaat met echte “pech” zoals een defecte brug. Het systeem zit muurvast, NS heeft nerges zin in, Prorail is al helemaal disfunctioneel, maar kennelijk vinden veel mensen dat compleet normaal.

 

Het doet me denken aan Amerikanen die zichzelf zo geweldig vinden dat de aanname wordt gedaan dat het wel nergens beter zal zijn :)

🙏

 

 

Het doet me denken aan Amerikanen die zichzelf zo geweldig vinden dat de aanname wordt gedaan dat het wel nergens beter zal zijn :)

Amerikanen zijn trots op hun land en terecht in veel gevallen maar ze zien echt wel dat er ook dingen zijn die elders beter geregeld zijn. Toch gaat min voorkeur ook echt uit naar de USA.

 

Reputatie 7

 

Het doet me denken aan Amerikanen die zichzelf zo geweldig vinden dat de aanname wordt gedaan dat het wel nergens beter zal zijn :)

Amerikanen zijn trots op hun land en terecht in veel gevallen maar ze zien echt wel dat er ook dingen zijn die elders beter geregeld zijn. Toch gaat min voorkeur ook echt uit naar de USA.

 

Totaal onvergelijkbare landen,maar wat treinen betreft, daar gaat het hier over, doe mij Nederland (of eigenlijk heel Europa) maar 😉

Reageer