Weer werkzaamheden op Zeeuwse lijn

  • 1 April 2024
  • 82 reacties
  • 1701 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

En weer zijn er werkzaamheden op de Zeeuwse Lijn. Op diverse stations staat hierover niets aangegeven.

 

Wanneer: het hele weekend 6+7 april 2024

Waar: tussen Roosendaal en Vlissingen rijden geen treinen

Extra reistijd: meer dan een uur

 

Er is vervangend vervoer toegezegd

Maar bijvoorbeeld: van Vlissingen naar Roosendaal zit je gewoon 1 uur en 3 kwartier in de snelbus (en deze gaat dan via Middelburg, Goes en Bergen op Zoom).

 

Waarom worden de werkzaamheden over dit hele lange traject niet opgedeeld in stukken, zodat de extra reistijd binnen de perken gehouden kan worden. Nu moeten er op deze manier wel heel veel bussen ingezet worden. In het verleden is bewezen dat dat gewoon niet goed gaat.

Bv Roosendaal<>Bergen op Zoom

Bergen op Zoom<>Kruiningen-Yerseke

Kruiningen-Yerseke<> Goes

Goes<>Middelburg

Middelburg<>Vlissingen

 

 


82 reacties

Reputatie 6

 

De stranden in Zeeland zijn (vind ik) veel mooier en natuurlijker. Niet te vergelijken met Noordwijk, Scheveningen en Zandvoort waar op mooie dagen de boel compleet overlopen wordt en de prijzen duizelingwekkend stijgen. Zeeland is relatief ongerept in tegenstelling tot de veel te drukke Randstad. Je voelt je veel meer "op vakantie" dan in de betonnen dorpen aan de Zuidhollandse kust. 

Wat mij in Zeeland tegenstaat is dat alles er SGP ademt.

Bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen kwam alleen in de gemeente Reimerswaal de SGP als winnaar uit de bus. Tegenwoordig zijn in Middelburg alle supermarkten open op zondag. Afgelopen maandag, Tweede Paasdag, fietste ik door Veere en Domburg. Alle winkels open. 

Reputatie 7

 

De stranden in Zeeland zijn (vind ik) veel mooier en natuurlijker. Niet te vergelijken met Noordwijk, Scheveningen en Zandvoort waar op mooie dagen de boel compleet overlopen wordt en de prijzen duizelingwekkend stijgen. Zeeland is relatief ongerept in tegenstelling tot de veel te drukke Randstad. Je voelt je veel meer "op vakantie" dan in de betonnen dorpen aan de Zuidhollandse kust. 

Wat mij in Zeeland tegenstaat is dat alles er SGP ademt.

Ben je wel eens in Zeeland geweest?

Reputatie 7

Ja ik zou ook veel liever een strandje in Zeeland pakken dan in de Randstad hoor, maar ja er is een reden waarom Zandvort vol zit met toeristen en Vlissingen niet🤣.

Nou, ik snap die toeristen niet 😉 Zou absoluut niet voor mijn lol hutje mutje naar Zandvoort of Scheveningen gaan met al die overprijsde vergane glorie. Vreselijk.

Vlissingen is geen echte strandbestemming (en qua stad ook niet zoveel bijzonders trouwens). Station ver buiten centrum. Domburg, Zoutelande, Oostkapelle op Walcheren zijn populair. Volk in overvloed, maar ruimte genoeg. En weinig Randstedelingen. Wel erg Duitsers en Vlamingen. Die Vlamingen komen ook allemaal met de auto. Ook om een dagje winkelen in Middelburg. Want er is triest genoeg geen spoorverbinding naar België. De bus naar België is een complexe en beperkte zaak. De bus naar Gent rijdt enkel en alleen in het weekend 3 of 4x per dag op gekke tijden. Zo goed als leeg. Geweldig openbaar vervoer he. 

Reputatie 7

Wat mij in Zeeland tegenstaat is dat alles er SGP ademt.

Ik kom er vaak en merk er weinig tot niks van. Tenzij je in dorpjes als Arnemuiden, Krabbendijke of Kapelle bent natuurlijk. Maar daar komen nauwelijks toeristen of dagjesmensen. Niks te zoeken. Goes had zelfs een Roze Zaterdag - helaas lag het spoor er dat weekend óók uit, waardoor de feestvierders uit de Randstad met de NS-bus naar Goes moesten.....

Reputatie 7

Wat mij in Zeeland tegenstaat is dat alles er SGP ademt.

Ik kom er vaak en merk er weinig tot niks van. Tenzij je in dorpjes als Arnemuiden, Krabbendijke of Kapelle bent natuurlijk. Maar daar komen nauwelijks toeristen of dagjesmensen. Niks te zoeken. Goes had zelfs een Roze Zaterdag - helaas lag het spoor er dat weekend óók uit, waardoor de feestvierders uit de Randstad met de NS-bus naar Goes moesten.....

Als ik in Kruiningen, samen met mijn vriend de schoonfamilie bezoek, heb ik nog nooit gemerkt dat de inwoners van Kruiningen, anders ademen dan de rest van Nederland, Braboland uitgezonderd. Daar ademt alles bier en drugs en stinkt het naar varkens, om maar eens vooroordeel te noemen.

Zeelandgangers hebben dit weekend weer pech. A.s. zaterdag mooi weer en boven de 20 graden, ligt het spoor er weer eens uit voor de zoveelste keer. Ja, daar kan Prorail niet op plannen natuurlijk.

 

Oei, dan zal het vast ook heel druk zijn op de A58. Met minste geringste staat het dan vast. Bekende flessenhals oa de Vlaketunnel. Mensen gaan afremmen, omdat ze voor het gevoel een donker gat inrijden. Ongelukken en daardoor files zijn niet ondenkbaar. En de vervangend vervoer bussen mogen vast niet over de vluchtstrook. Dus ook gewoon aansluiten in die file(s) of via de “Oude Rijksweg” rijden, maar daar loopt het dan ook helemaal dicht

 

Sterkte voor ons, die de moed hebben om dit weekend toch met “de trein” te moeten/willen reizen. 

Reputatie 6

meer dan een uur extra reistijd. is er eigenlijk een ondergrens? of is de ondergrens "wachten tot de buitendienststelling voorbij is en dan weer de trein nemen"? Wat een compleet absurd land🙄

meer dan een uur extra reistijd. is er eigenlijk een ondergrens? of is de ondergrens "wachten tot de buitendienststelling voorbij is en dan weer de trein nemen"? Wat een compleet absurd land🙄

Die lange extra reistijd komt omdat het hele traject van 75 km in zijn geheel buiten dienst wordt gesteld.

Reputatie 6

de reden is me bekend😉

Reputatie 7

De NS-bus doet er vanuit Roosendaal liefst anderhalf uur over om in Middelburg te komen zie ik in de planner. Wie gaat anderhalf uur in zo'n bus zitten? En ondertussen ook even Bergen op Zoom en Goes door, heen en weer van snelweg naar het station. 

De meesten die moeten reizen zullen wel andere oplossingen vinden. En anderen passen hun plannen maar weer aan. Hierin merk je weer dat het erg vervelend kan zijn als je geen eigen auto / rijbewijs hebt en afhankelijk van bent van openbaar vervoer. 

Reputatie 6

het wordt nog erger gemaakt door mensen niet tijdig te informeren. Eigenlijk wordt je nog net niet achteraf geïnformeerd met het hele "check kort voor vertrek de reisplanner" grapje. 

De NS-bus doet er vanuit Roosendaal liefst anderhalf uur over om in Middelburg te komen zie ik in de planner. Wie gaat anderhalf uur in zo'n bus zitten? En ondertussen ook even Bergen op Zoom en Goes door, heen en weer van snelweg naar het station. 

De meesten die moeten reizen zullen wel andere oplossingen vinden. En anderen passen hun plannen maar weer aan. Hierin merk je weer dat het erg vervelend kan zijn als je geen eigen auto / rijbewijs hebt en afhankelijk van bent van openbaar vervoer. 

 

Ja, ze plannen de werkzaamheden in het weekend zodat “zo weinig mogelijk reizigers” er last van hebben. Maar deze “weinige” reizigers hebben er wel buitenSPORIG veel last van op deze manier. Ik blijf het roepen: knip de werkzaamheden op in stukken, waardoor de reis met vervangend vervoer korter wordt. Met een beetje goede wil moet dat best te organiseren zijn. 

Ik heb sterk het gevoel dat NS en ProRail de reizigers, in ieder geval in Zeeland, niet serieus nemen. Ze kunnen dit blijven doen, omdat reizigers hier vaak geen alternatief hebben.

Mensen worden de trein uitgejaagd. Dienstverlening zwaar onder de maat. De tarieven stevig. En als de trein wel rijdt, zit je ook nog in een mega vieze trein, waar je vaak niet eens door de ramen naar buiten kunt kijken, de meeste toiletten buiten werking zijn en wordt er bovendien in de niet gehaalde aansluitende trein enthousiast omroepen dat de trein “geheel volgens de dienstregeling” is vertrokken.

“Waar zouden we zijn, zonder de trein?”

Reputatie 7

 

Ja, ze plannen de werkzaamheden in het weekend zodat “zo weinig mogelijk reizigers” er last van hebben. 

Logisch natuurlijk. Maar het is dan inderdaad wél steeds dezelfde reizigersgroep die er “last” van heeft: de vrijetijdsreizigers die in weekenden en vakanties graag erop uit trekken of familie bezoeken. Maar goed, met die relatief goedkope weekendabonnementen mag je niet klagen, wordt weleens gezegd. Toch blijft iets plannen om te doen in weekenden en hiervoor de trein te gebruiken, best vaak lastig, zeker als je een langere reis maakt. De gewone bus is soms een alternatief (tegen extra kosten dan wel), maar die rijden in de weekenden ook steeds minder of helemaal niet- juist ook in recreatieve gebieden zoals rond de Veluwe, Drenthe. Bij lange-afstandswandelingen die ik in het weekend regelmatig maak her en der in Nederland heb ik soms ook busvervoer nodig: vaak heeft een gebied dan alleen nog maar een buurtbus - maar die rijden alleen maar doordeweeks 😕. Zomers ook geen speciale buslijnen voor wandelaars en natuurdagjesmensen (zoals je in andere landen wel ziet). Plannen en puzzelen is dat dan.

Reputatie 6

een dagje fietsen bestaat ook steeds minder omdat het spoor altijd wel érgens buiten dienst is. Het is wel een trend in de westerse wereld: hoe rijker we worden, hoe slechter de voorzieningen. 

Reputatie 3

Wat mij in Zeeland tegenstaat is dat alles er SGP ademt.

Ik kom er vaak en merk er weinig tot niks van. Tenzij je in dorpjes als Arnemuiden, Krabbendijke of Kapelle bent natuurlijk. Maar daar komen nauwelijks toeristen of dagjesmensen. Niks te zoeken. Goes had zelfs een Roze Zaterdag - helaas lag het spoor er dat weekend óók uit, waardoor de feestvierders uit de Randstad met de NS-bus naar Goes moesten.....

Als ik in Kruiningen, samen met mijn vriend de schoonfamilie bezoek, heb ik nog nooit gemerkt dat de inwoners van Kruiningen, anders ademen dan de rest van Nederland, Braboland uitgezonderd. Daar ademt alles bier en drugs en stinkt het naar varkens, om maar eens vooroordeel te noemen.

Ach joh het is een Randstedeling, die denkt dat we in Zeeland nog in de prehistorie leven en elke persoon die niet christelijk is op de brandstapel gooien 🤣. (Soms leven we ook nog in de prehistorie, maar dat komt meer omdat we achter lopen op de rest van Nederland). Heb nog nooit echt iets van de christelijke boel gemerkt, Ja, dat de winkels niet op Zondag open mochten in Middelburg. Maar sinds 31 maart mag dat wel. Werd wel even boos aangekeken door een klant in de winkel toen ik dat aan hen vertelde. Toen dacht ik al, oei das een gelovige 😅

 

We dwalen wel een beetje van de topic af 😀

Het is wel een trend in de westerse wereld: hoe rijker we worden, hoe slechter de voorzieningen. 

Hoe rijker we worden, hoe hoger de lonen.

En hoger de lonen, hoe moeilijker het wordt om arbeidsintensieve sectoren in stand te houden.

Reputatie 6

yup, heb je gelijk in. Dus eigenlijk zou je hogere belastingen verwachten, maar het is te ingewikkeld voor veel mensen om dat te begrijpen.

Reputatie 7

Het is wel een trend in de westerse wereld: hoe rijker we worden, hoe slechter de voorzieningen. 

Hoe rijker we worden, hoe hoger de lonen.

En hoger de lonen, hoe moeilijker het wordt om arbeidsintensieve sectoren in stand te houden.

 

En ook:

Hoe rijker we worden - hoe meer wij zelfvoorzienend worden - hoe minder vraag er bestaat naar voorzieningen - hoe duurder het wordt om de voorzieningen in stand te houden

Reputatie 6

tot de pandemie kon dat over de spoorwegen niet echt gezegd worden geloof ik. 

yup, heb je gelijk in. Dus eigenlijk zou je hogere belastingen verwachten, maar het is te ingewikkeld voor veel mensen om dat te begrijpen.

Internationaal gezien zijn de belastingen in Nederland zowel op lonen, vermogen en consumptie (btw, accijns) al torenhoog. Ook daar zit uiteindelijk wel een grens aan en dan moet de overheid kiezen welke arbeidsintensieve sectoren het zo essentieel acht dat ze die subsidiëren (b.v. zorg, onderwijs) en welke niet meer.

 

 

Hoe rijker we worden - hoe meer wij zelfvoorzienend worden - hoe minder vraag er bestaat naar voorzieningen - hoe duurder het wordt om de voorzieningen in stand te houden

Dat geldt voor OV maar bijv. niet voor zorg of onderwijs.

Reputatie 7

@Tamzin 

Zelfs mbt de zorg en het onderwijs vinden verschuivingen plaats.

Daarentegen lijkt het aandeel van het treinvervoer in de jaren voor de pandemie sterker te zijn toegenomen dan het aandeel van het autovervoer. De aanname van @Tonny.s is juist.

Post had wel iets zorgvuldiger geformuleerd kunnen worden.

Reputatie 7

Het is wel een trend in de westerse wereld: hoe rijker we worden, hoe slechter de voorzieningen. 

Hoe rijker we worden, hoe hoger de lonen.

En hoger de lonen, hoe moeilijker het wordt om arbeidsintensieve sectoren in stand te houden.

Lang niet iedereen in Nederland is rijk of rijker geworden. Daarin is ontzettende scheefgroei. Er lopen steeds meer mensen bij de voedselbank en veel kinderen gaan zonder ontbijt naar school. Ondertussen kalven de algemene voorzieningen af.

Verder zijn het gewoon politieke keuzes in hoeverre men geld wil steken in algemene voorzieningen (dat is het nog altijd) als openbaar vervoer. In Nederland voert men nu eenmaal rechts beleid. 

Ik las laatst dat Zwitserland het duurste land ter wereld is qua openbaar vervoer. Op zich niet verrassend. Maar dit rijke Alpenland steekt ook heel veel geld per hoofd van de bevolking in het spoor. Nederland staat qua tarieven op plaats 2. Nederland………. dit kleine stipje op de wereldkaart heeft het op één na duurste openbaar vervoer ter wereld. We moeten wel in een heel speciaal land leven! 

 

Reputatie 3

Lang niet iedereen in Nederland is rijk of rijker geworden. Daarin is ontzettende scheefgroei. Er lopen steeds meer mensen bij de voedselbank en veel kinderen gaan zonder ontbijt naar school. Ondertussen kalven de algemene voorzieningen af.

Verder zijn het gewoon politieke keuzes in hoeverre men geld wil steken in algemene voorzieningen (dat is het nog altijd) als openbaar vervoer. In Nederland voert men nu eenmaal rechts beleid. 

Ik las laatst dat Zwitserland het duurste land ter wereld is qua openbaar vervoer. Op zich niet verrassend. Maar dit rijke Alpenland steekt ook heel veel geld per hoofd van de bevolking in het spoor. Nederland staat qua tarieven op plaats 2. Nederland………. dit kleine stipje op de wereldkaart heeft het op één na duurste openbaar vervoer ter wereld. We moeten wel in een heel speciaal land leven! 

 

In principe is Nederland ook een special land qua geld, we zijn behoorlijk rijk voor de grootte van ons land, en dat komt voornamelijk door het handelen (daar waren we vroeger de koning in op een niet zo etische manier), maar zoals het altijd gaat in een kapitalistische wereld. De rijke worden rijker en de arme steeds armer. Al worden de rijke soms ook de arme 🤣. We willen meer, meer en meer, maar de bedrijven willen niet minder, minder en minder. Dus je kan wel een hogere loon eisen maar die hogere loon komt automatisch weer terug bij de kosten voor de klant, conclusie je kan wel meer eisen maar in principe kom je geen stap verder daarmee.

Al gaat het in Nederland wel extreem fout, in sommige gevallen hebben zelfs de middenklassers niet genoeg geld, en zodra dat gebeurd gaat het echt goed mis. Als een middenklasser het al niet kan betalen, kan iemand met een uitkering het al helemaal niet.

Overigens vind ik het prima om een hoge prijs te betalen voor het OV, als het OV daadwerkelijk ook rijd, goede en bereikbare service heeft en je niet in een half afgedankte treinstel zit. Bij de NS heb je die zekerheid niet.

 

De rijke worden rijker en de arme steeds armer. 

Nederland is een van meest genivelleerde landen in de wereld.

 

Al gaat het in Nederland wel extreem fout, in sommige gevallen hebben zelfs de middenklassers niet genoeg geld, en zodra dat gebeurd gaat het echt goed mis. Als een middenklasser het al niet kan betalen, kan iemand met een uitkering het al helemaal niet.

Genoeg is een betrekkelijk begrip en hangt ook sterk af van je bestedingspatroon. Veel mensen klagen al omdat ze te weinig geld hebben voor twee auto's en een paar vakanties per jaar. Als je met een middeninkomen in Nederland niet rond kunt komen doe je toch zelf iets verkeerd.

Reageer