Weer werkzaamheden op Zeeuwse lijn

  • 1 April 2024
  • 82 reacties
  • 1710 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

En weer zijn er werkzaamheden op de Zeeuwse Lijn. Op diverse stations staat hierover niets aangegeven.

 

Wanneer: het hele weekend 6+7 april 2024

Waar: tussen Roosendaal en Vlissingen rijden geen treinen

Extra reistijd: meer dan een uur

 

Er is vervangend vervoer toegezegd

Maar bijvoorbeeld: van Vlissingen naar Roosendaal zit je gewoon 1 uur en 3 kwartier in de snelbus (en deze gaat dan via Middelburg, Goes en Bergen op Zoom).

 

Waarom worden de werkzaamheden over dit hele lange traject niet opgedeeld in stukken, zodat de extra reistijd binnen de perken gehouden kan worden. Nu moeten er op deze manier wel heel veel bussen ingezet worden. In het verleden is bewezen dat dat gewoon niet goed gaat.

Bv Roosendaal<>Bergen op Zoom

Bergen op Zoom<>Kruiningen-Yerseke

Kruiningen-Yerseke<> Goes

Goes<>Middelburg

Middelburg<>Vlissingen

 

 


82 reacties

Reputatie 7
Badge +1

En weer zijn er werkzaamheden op de Zeeuwse Lijn. Op diverse stations staat hierover niets aangegeven.

 

Wanneer: het hele weekend 6+7 april 2024

Waar: tussen Roosendaal en Vlissingen rijden geen treinen

Extra reistijd: meer dan een uur

 

Er is vervangend vervoer toegezegd

Maar bijvoorbeeld: van Vlissingen naar Roosendaal zit je gewoon 1 uur en 3 kwartier in de snelbus (en deze gaat dan via Middelburg, Goes en Bergen op Zoom).

 

Als je bijvoorbeeld naar de Randstad moet kan je ook de bus vanuit Middelburg bus 133 pakken overstappen op Transfernium naar bus 104 en dan de Metro pakken in Spijkenisse richting Rotterdam CS. (2:54 uur)

 

Of voor Goes is dat bus 132 overstappen op Sas naar bus 133 dan weer overstappen op Busstation naar bus 432 en dan op Zuidplein de Metro pakken richting Den Haag Centraal (Stopt ook in Rotterdam Centraal) (2:22 uur)

 

In principe ben je dan niet echt sneller maar denk dat die bussen die ingezet worden ook een hoop vertraging zullen ontvangen. Het is maar net wat voor jou fijner lijkt. Richting Breda zul je toch echt die snelbus moeten pakken... of je wilt een busreis van 3 en een halfuur maken...

 

Ik denk dat je suggesties zeker meer zekerheid bieden. Dit OV zal rijden en op elkaar aansluiten. Maar gelden de abonnementen van NS ook op dit “alternatieve” OV dan?

 

En ja, wil je richting Breda dan ben je echt aangewezen op het NS vervangend vervoer. Anders maak je wel een hele “Bathse reis”.

 

Het verbaast me dat het niet aangegeven staat op de stations, zodat je alvast voor jezelf kunt bepalen wat de beste reisopties zijn en of je wel moet willen reizen in dat weekend.

 

Sinds begin vorig jaar ligt (een deel van) de Zeeuwse Lijn er gemiddeld elke maand wel minstens een weekend uit. En dan heb ik het nog niet eens over de snelheidsbeperkingen vanwege verzakkingen op diverse plekken op het traject waardoor meestal vertraging optreedt. 

 

Ik vind dat de veelgeplaagde reizigers uit Zeeland gewoon het recht moeten krijgen om bij dit soort werkzaamheden over een veel te lang traject om op kosten van NS de rechtstreekse bussen te mogen nemen. Treinvervangend vervoer is op zich prima maar niet als je reis dan 1,5 uur langer gaat duren.

De NS-bus doet er vanuit Roosendaal liefst anderhalf uur over om in Middelburg te komen zie ik in de planner. Wie gaat anderhalf uur in zo'n bus zitten? En ondertussen ook even Bergen op Zoom en Goes door, heen en weer van snelweg naar het station. 

De meesten die moeten reizen zullen wel andere oplossingen vinden. En anderen passen hun plannen maar weer aan. Hierin merk je weer dat het erg vervelend kan zijn als je geen eigen auto / rijbewijs hebt en afhankelijk van bent van openbaar vervoer. 

 

Ja, ze plannen de werkzaamheden in het weekend zodat “zo weinig mogelijk reizigers” er last van hebben. Maar deze “weinige” reizigers hebben er wel buitenSPORIG veel last van op deze manier. Ik blijf het roepen: knip de werkzaamheden op in stukken, waardoor de reis met vervangend vervoer korter wordt. Met een beetje goede wil moet dat best te organiseren zijn. 

Ik heb sterk het gevoel dat NS en ProRail de reizigers, in ieder geval in Zeeland, niet serieus nemen. Ze kunnen dit blijven doen, omdat reizigers hier vaak geen alternatief hebben.

Mensen worden de trein uitgejaagd. Dienstverlening zwaar onder de maat. De tarieven stevig. En als de trein wel rijdt, zit je ook nog in een mega vieze trein, waar je vaak niet eens door de ramen naar buiten kunt kijken, de meeste toiletten buiten werking zijn en wordt er bovendien in de niet gehaalde aansluitende trein enthousiast omroepen dat de trein “geheel volgens de dienstregeling” is vertrokken.

“Waar zouden we zijn, zonder de trein?”

Lief dagboek,

Ik heb vannacht heerlijk gedroomd. De trein kwam keurig op tijd aan. Geheel volgens de dienstregeling ook weer vertrokken. En dat de hele reis he. Aan de buitenkant helemaal schoon gewassen, de ramen blonken, je kon weer van het landschap buiten genieten.

Ook binnen was alles spik en span. Het rook heerlijk naar een schone trein. De prullenbakjes allemaal geleegd. De toiletten, waren brandschoon en niet defect, er was voldoende toiletpapier en er kwam water uit de kraan om je handen te wassen. Daarna kon je ook je handen drogen met de blower.

De conducteur en machinist hadden heel fijne omroepberichten. Goed te verstaan en te begrijpen. Geen gekraak gehoord.

Er kwam zelfs catering langs. Met heerlijk vers gezette koffie of thee, vers belegde broodjes of ander snoepgoed.

Geen zwartrijders gezien. Iedereen had netjes ingecheckt.

Nergens werkzaamheden, die de boel konden verstoren. Iedereen had een zitplek.

Ook hield iedereen rekening met elkaar, geen telefoongesprekken op speaker, geen voeten op de stoelen/banken, en een jong iemand stond zijn zitplaats af aan iemand, die slecht ter been was. Je kon zelfs een gesprekje aanknopen met een medereiziger, als je dat wilde. Weinig mensen waren maar bezig met hun telefoon.

Helaas werd ik wakker van het onweer en de harde wind. Jammer. Zo'n treinreis wil ik namelijk vaker meemaken. Zou dat vandaag kunnen?

Reputatie 7

Wat mij in Zeeland tegenstaat is dat alles er SGP ademt.

Ik kom er vaak en merk er weinig tot niks van. Tenzij je in dorpjes als Arnemuiden, Krabbendijke of Kapelle bent natuurlijk. Maar daar komen nauwelijks toeristen of dagjesmensen. Niks te zoeken. Goes had zelfs een Roze Zaterdag - helaas lag het spoor er dat weekend óók uit, waardoor de feestvierders uit de Randstad met de NS-bus naar Goes moesten.....

Als ik in Kruiningen, samen met mijn vriend de schoonfamilie bezoek, heb ik nog nooit gemerkt dat de inwoners van Kruiningen, anders ademen dan de rest van Nederland, Braboland uitgezonderd. Daar ademt alles bier en drugs en stinkt het naar varkens, om maar eens vooroordeel te noemen.

Reputatie 7

En juist diegenen met het meeste vermogen, die best meer zouden kunnen betalen voor treinvervoer (ondanks de al hoge belastingen die ze betalen over hun vermogen hebben die nog geld zat), reizen in het algemeen niet per trein.

Degenen die afhankelijk zijn van het duur geworden ov zijn bijna altijd juist diegenen die weinig tot geen vermogen hebben. En dat bijt elkaar.

 

Reputatie 7

Zijn dit de laatste werkzaamheden voor dit jaar in Zeeland of komen er nog een stuk of 7 dit jaar?

Tjonge, ze zijn nooit klaar daar.

Reputatie 7

 

Ik denk dat je suggesties zeker meer zekerheid bieden. Dit OV zal rijden en op elkaar aansluiten. Maar gelden de abonnementen van NS ook op dit “alternatieve” OV dan?

Nee helaas betaal je dan gewoon de volle prijs (28 euro voor Middelburg - Rotterdam, 21 euro voor Goes - Rotterdam) (mits je studenten ov hebt uiteraard)

Dat is het nadeel als je in Zeeland woont en met ov reist. Slechts 1 spoorlijn (zodat omreizen er niet in zit) en de afstand met de normale bus richting Randstad / of überhaupt een grotere stad, is groot. Met een NS (kortings)abonnement heb je niks aan alternatief regulier busvervoer, het kost je alleen maar veel extra geld.

Je zit dus eigenlijk vast aan het NS-busvervoer. 

Het barst het hele jaar van de toeristen in Zeeland, zeker op Walcheren en rond Renesse/Burgh Haamstede, ze komen echter voor 99,9% met de auto en dat is puur te danken aan het povere OV.

Reputatie 7

 

De stranden in Zeeland zijn (vind ik) veel mooier en natuurlijker. Niet te vergelijken met Noordwijk, Scheveningen en Zandvoort waar op mooie dagen de boel compleet overlopen wordt en de prijzen duizelingwekkend stijgen. Zeeland is relatief ongerept in tegenstelling tot de veel te drukke Randstad. Je voelt je veel meer "op vakantie" dan in de betonnen dorpen aan de Zuidhollandse kust. 

Wat mij in Zeeland tegenstaat is dat alles er SGP ademt.

Ben je wel eens in Zeeland geweest?

Reputatie 7

Wat mij in Zeeland tegenstaat is dat alles er SGP ademt.

Ik kom er vaak en merk er weinig tot niks van. Tenzij je in dorpjes als Arnemuiden, Krabbendijke of Kapelle bent natuurlijk. Maar daar komen nauwelijks toeristen of dagjesmensen. Niks te zoeken. Goes had zelfs een Roze Zaterdag - helaas lag het spoor er dat weekend óók uit, waardoor de feestvierders uit de Randstad met de NS-bus naar Goes moesten.....

Het is wel een trend in de westerse wereld: hoe rijker we worden, hoe slechter de voorzieningen. 

Hoe rijker we worden, hoe hoger de lonen.

En hoger de lonen, hoe moeilijker het wordt om arbeidsintensieve sectoren in stand te houden.

Reputatie 7

Het is wel een trend in de westerse wereld: hoe rijker we worden, hoe slechter de voorzieningen. 

Hoe rijker we worden, hoe hoger de lonen.

En hoger de lonen, hoe moeilijker het wordt om arbeidsintensieve sectoren in stand te houden.

Lang niet iedereen in Nederland is rijk of rijker geworden. Daarin is ontzettende scheefgroei. Er lopen steeds meer mensen bij de voedselbank en veel kinderen gaan zonder ontbijt naar school. Ondertussen kalven de algemene voorzieningen af.

Verder zijn het gewoon politieke keuzes in hoeverre men geld wil steken in algemene voorzieningen (dat is het nog altijd) als openbaar vervoer. In Nederland voert men nu eenmaal rechts beleid. 

Ik las laatst dat Zwitserland het duurste land ter wereld is qua openbaar vervoer. Op zich niet verrassend. Maar dit rijke Alpenland steekt ook heel veel geld per hoofd van de bevolking in het spoor. Nederland staat qua tarieven op plaats 2. Nederland………. dit kleine stipje op de wereldkaart heeft het op één na duurste openbaar vervoer ter wereld. We moeten wel in een heel speciaal land leven! 

 

Vanmorgen met de auto naar Goes gegaan en daar geparkeerd bij het station. Daar is een groot parkeerterrein. Helemaal gratis. Voor P+R ideaal. Soms moet je wel een stukje lopen als het parkeerterrein al vol is. Dat was vanmorgen niet.

Helemaal vanaf Vlissingen met de bus, dat zag ik echt niet zitten. Vandaar beetje halverwege het traject op de bus gestapt. In Roosendaal is P+R niet gratis (voor OV-reizigers wel korting).

Goes

Aangekomen bij de plek waar de bussen zouden komen was het vanmorgen 7.00 uur beetje troosteloze aanblik. Bij het bord van trein vervangend vervoer stond een mobiele check-in/uit paal. Daarachter een paal met een waarschuwing om een geldig vervoersbewijs te hebben in de bus en daaronder 2 borden met de routes en de tijden. Die borden waren zodanig gedraaid en kleine priegel letters, dat dat totaal niet te lezen was. Een overvolle prullenbak maakte de troosteloze aanblik compleet. Er lag behoorlijk wat naast.

Partytent

Een eind verder zag ik de punt van een gezellige partytent. Misschien dat daar meer te beleven was. Ik kreeg hoop. Waarschijnlijk stond daar de vers gezette koffie te wachten. En de schalen met broodjes ernaast. Maar helaas. Daar aangekomen wat medereizigers die er ook al niet vrolijk uitzagen. Ze hadden veel vragen, wanneer komt de bus, hoe lang doet die er over, waar kan ik inchecken, hoe gaat dat in Roosendaal, haal ik de trein, hoe vaak gaat de bus stoppen, waarom rijden er nu weer geen treinen, enz. Van begeleiding was nergens iets te zien.

Toen de bus, keurig op tijd, aankwam toen kwamen even later ook wat mensen met hesjes. Maar toen zaten we inmiddels in de bus.

Chauffeur

Een heel fijne chauffeur, in een grote blauwe touringcar. Hij vertelde dat hij in Roosendaal had geslapen en als eerste naar Vlissingen had moeten rijden om aan de route te beginnen. Maar hij komt normaal gesproken uit Limburg. Hij had voor iedereen een “goede morgen” over, schakelde over in Engels, als dat nodig was, had goede achtergrond muziek opstaan, en heel belangrijk: een fijne en rustige rijstijl.

Bij dit alles neem je “de grap” van de routeplanner om bij de vele rotondes achterelkaar niet op tijd de juiste afslag te tonen maar voor lief. We kregen een rondje van de zaak.

Bergen op Zoom

Door naar de tussenstop in Bergen op Zoom. Onderweg kreeg de chauffeur zowat een rsi-arm van het zwaaien naar de tegemoetkomende bussen. Dat waren er heel veel. Aangekomen in Bergen op Zoom stond een groep reizigers op het perron en niet bij de bushalte. Totaal geen enkele begeleider te zien. Niks geen mensen met hesjes of wat ook. Gelukkig kwamen die reizigers uiteindelijk naar de bus hollen, zodat ze ook mee konden.

Roosendaal

En weer door naar het eindpunt Roosendaal. Daar aangekomen werden we afgezet bij de ingang van het station. De chauffeur werd echt door iedereen bedankt. Voor de muziek, voor de veilige rit, voor het rijden enz. En hij had voor iedereen “nog een fijn weekend verder”.  Dit is echt een heel fijne ervaring. Wat een aardige chauffeur. Een echte gastheer!

Bij aankomst in het station begon het rommelig te worden. Want we werden niet geleid langs de mobiele uitcheck. Van begeleiding was ook geen sprake trouwens. Dus ja, daar sta je dan bij de poortjes. Daar moet je inchecken. Een dame in geel hesje bracht uiteindelijk uitkomst. “U mag wel achter iemand aanlopen als die incheckt”. Hm, ok.

De treinen stonden ook op de “normale plekken” opgesteld. Waarom niet op spoor 1a/1b of zo. Omdat we op tijd waren aangekomen, was er toch voldoende tijd om in de gereedstaande trein te stappen. Deze vertrokken ook beiden (richting Amsterdam en richting Zwolle) op tijd.

Terugreis

De terugreis vanaf Roosendaal verliep minder prettig. Aangekomen met de trein in Roosendaal, wisten veel mensen niet waar ze moesten zijn voor het trein vervangend vervoer. Op de perrons geen mensen met hesjes. Die stonden buiten bij de ingang van het station, in de zon……. Hadden geen oog voor zoekende mensen. Oog voor hun telefoons. Dan maar vragen. Krijg je tegenstrijdige antwoorden.

Vraag: is dit de snelbus of de stopbus? Antwoord: dat is hetzelfde, maakt niet uit.

Dan maar vragen aan de buschauffeur, maar die was ook bezig met zijn telefoon. Zonder op te kijken, wat Belgisch gemompel. En rook ik daar iets van……… tja…… het leek wel alcohol. Pffff. In die bus ben ik niet gaan zitten in ieder geval. Gelukkig kwam ik terecht in de echte snelbus. Die andere bus (dus de stopbus) moest 15 minuten na ons vertrekken. Maar die kwam ons onderweg gewoon voorbij zeilen.

Ontvangstcomité

Toen we uiteindelijk in Goes aankwamen stond er een heel ontvangstcomité, waaronder enkele NS-mensen. En die waren echt reizigers aan het helpen. Ze werden ongeveer bij de handgenomen, naar de incheckpaal geleid en naar de juiste bus gebracht met nog alvast verwachte aankomsttijd erbij gezegd. Zo kan het dus ook. Petje af!

Kortom 

Ik heb heel veel goede dingen ervaren vandaag. Aan de andere kant zeker ook meerdere aandachtspunten/verbeterpunten gezien. Hopelijk komt er nog eens een evaluatie hierover.  

Reputatie 3

Vanmorgen met de auto naar Goes gegaan en daar geparkeerd bij het station. Daar is een groot parkeerterrein. Helemaal gratis. Voor P+R ideaal. Soms moet je wel een stukje lopen als het parkeerterrein al vol is. Dat was vanmorgen niet.

Helemaal vanaf Vlissingen met de bus, dat zag ik echt niet zitten. Vandaar beetje halverwege het traject op de bus gestapt. In Roosendaal is P+R niet gratis (voor OV-reizigers wel korting).

Goes

Aangekomen bij de plek waar de bussen zouden komen was het vanmorgen 7.00 uur beetje troosteloze aanblik. Bij het bord van trein vervangend vervoer stond een mobiele check-in/uit paal. Daarachter een paal met een waarschuwing om een geldig vervoersbewijs te hebben in de bus en daaronder 2 borden met de routes en de tijden. Die borden waren zodanig gedraaid en kleine priegel letters, dat dat totaal niet te lezen was. Een overvolle prullenbak maakte de troosteloze aanblik compleet. Er lag behoorlijk wat naast.

Partytent

Een eind verder zag ik de punt van een gezellige partytent. Misschien dat daar meer te beleven was. Ik kreeg hoop. Waarschijnlijk stond daar de vers gezette koffie te wachten. En de schalen met broodjes ernaast. Maar helaas. Daar aangekomen wat medereizigers die er ook al niet vrolijk uitzagen. Ze hadden veel vragen, wanneer komt de bus, hoe lang doet die er over, waar kan ik inchecken, hoe gaat dat in Roosendaal, haal ik de trein, hoe vaak gaat de bus stoppen, waarom rijden er nu weer geen treinen, enz. Van begeleiding was nergens iets te zien.

Toen de bus, keurig op tijd, aankwam toen kwamen even later ook wat mensen met hesjes. Maar toen zaten we inmiddels in de bus.

Chauffeur

Een heel fijne chauffeur, in een grote blauwe touringcar. Hij vertelde dat hij in Roosendaal had geslapen en als eerste naar Vlissingen had moeten rijden om aan de route te beginnen. Maar hij komt normaal gesproken uit Limburg. Hij had voor iedereen een “goede morgen” over, schakelde over in Engels, als dat nodig was, had goede achtergrond muziek opstaan, en heel belangrijk: een fijne en rustige rijstijl.

Bij dit alles neem je “de grap” van de routeplanner om bij de vele rotondes achterelkaar niet op tijd de juiste afslag te tonen maar voor lief. We kregen een rondje van de zaak.

Bergen op Zoom

Door naar de tussenstop in Bergen op Zoom. Onderweg kreeg de chauffeur zowat een rsi-arm van het zwaaien naar de tegemoetkomende bussen. Dat waren er heel veel. Aangekomen in Bergen op Zoom stond een groep reizigers op het perron en niet bij de bushalte. Totaal geen enkele begeleider te zien. Niks geen mensen met hesjes of wat ook. Gelukkig kwamen die reizigers uiteindelijk naar de bus hollen, zodat ze ook mee konden.

Roosendaal

En weer door naar het eindpunt Roosendaal. Daar aangekomen werden we afgezet bij de ingang van het station. De chauffeur werd echt door iedereen bedankt. Voor de muziek, voor de veilige rit, voor het rijden enz. En hij had voor iedereen “nog een fijn weekend verder”.  Dit is echt een heel fijne ervaring. Wat een aardige chauffeur. Een echte gastheer!

Bij aankomst in het station begon het rommelig te worden. Want we werden niet geleid langs de mobiele uitcheck. Van begeleiding was ook geen sprake trouwens. Dus ja, daar sta je dan bij de poortjes. Daar moet je inchecken. Een dame in geel hesje bracht uiteindelijk uitkomst. “U mag wel achter iemand aanlopen als die incheckt”. Hm, ok.

De treinen stonden ook op de “normale plekken” opgesteld. Waarom niet op spoor 1a/1b of zo. Omdat we op tijd waren aangekomen, was er toch voldoende tijd om in de gereedstaande trein te stappen. Deze vertrokken ook beiden (richting Amsterdam en richting Zwolle) op tijd.

Terugreis

De terugreis vanaf Roosendaal verliep minder prettig. Aangekomen met de trein in Roosendaal, wisten veel mensen niet waar ze moesten zijn voor het trein vervangend vervoer. Op de perrons geen mensen met hesjes. Die stonden buiten bij de ingang van het station, in de zon……. Hadden geen oog voor zoekende mensen. Oog voor hun telefoons. Dan maar vragen. Krijg je tegenstrijdige antwoorden.

Vraag: is dit de snelbus of de stopbus? Antwoord: dat is hetzelfde, maakt niet uit.

Dan maar vragen aan de buschauffeur, maar die was ook bezig met zijn telefoon. Zonder op te kijken, wat Belgisch gemompel. En rook ik daar iets van……… tja…… het leek wel alcohol. Pffff. In die bus ben ik niet gaan zitten in ieder geval. Gelukkig kwam ik terecht in de echte snelbus. Die andere bus (dus de stopbus) moest 15 minuten na ons vertrekken. Maar die kwam ons onderweg gewoon voorbij zeilen.

Ontvangstcomité

Toen we uiteindelijk in Goes aankwamen stond er een heel ontvangstcomité, waaronder enkele NS-mensen. En die waren echt reizigers aan het helpen. Ze werden ongeveer bij de handgenomen, naar de incheckpaal geleid en naar de juiste bus gebracht met nog alvast verwachte aankomsttijd erbij gezegd. Zo kan het dus ook. Petje af!

Kortom 

Ik heb heel veel goede dingen ervaren vandaag. Aan de andere kant zeker ook meerdere aandachtspunten/verbeterpunten gezien. Hopelijk komt er nog eens een evaluatie hierover.  

Ik zag vooral veel buitenlandse jongens helpen (waarschijnlijk in gehuurd), ze waren wel heel aardig maar NS personeel was nergens te bekennen (Wat hebben die ook te zoeken in Zeeland als er geen treinen rijden 😂). Ik snap niet zo goed wat het nut is van die partytent, hij staat een 10-20 stappen van waar de bussen stoppen vandaan en het was een hele mooie zonnige dag dus afdakking heb je niet nodig (Tenzij je schaduw wilt) de taxibusjes tussen Goes-Arnemuiden-Middelburg hebben trouwens een poolse kenteken 🤣, die zijn wel van heel ver gekomen.

 

De borden kunnen wel wat duidelijker, zag veel toeristen in Goes toch naar het perron lopen terwijl er iets van 20 bordjes in die hal hingen 😂, misschien ook handig om een engelse variant op te hangen dus (of het perron gewoon afzetten, Dat deden ze ook in Middelburg (Nu niet om1 of andere reden)😬. En in Middelburg is het ook een beetje gek, aan de achterzijde van het station hangt het boordje "Ns bussen stoppen hier" met daarnaast een boordje waarop staat dat de bussen stoppen aan de voorzijde 😅.

De bussen richting Vlissingen stoppen waar de taxi's staan en de bussen richt Roosendaal stoppen war de bushaltes staan. De borden die wijzen naar waar je moet zijn waren heel onduidelijk.

 

Ik had trouwens enorme vertragingen verwacht omdat dat normaal het geval is met storingen wanneer er bussen in gezet worden, maar het is bij werkzaamheden dus wel goed geregeld (Zo kan het ook NS 😉). De buschauffeurs zeggen vooraf duidelijk of het een stopbus is of niet, ook handig want het scheelt wel wat tijd 😅.

Reputatie 7

Zag het net ja, defect spoor tussen Roosendaal en Vlissingen, tot in de loop van de nacht.

Treinen rijden met vertraging. 

Eigenlijk is het bizar. Ik ga er na werkzaamheden al standaard vanuit dat er nieuwe problemen optreden.

En weer zijn er werkzaamheden op de Zeeuwse Lijn. Op diverse stations staat hierover niets aangegeven.

 

Wanneer: het hele weekend 6+7 april 2024

Waar: tussen Roosendaal en Vlissingen rijden geen treinen

Extra reistijd: meer dan een uur

 

Er is vervangend vervoer toegezegd

Maar bijvoorbeeld: van Vlissingen naar Roosendaal zit je gewoon 1 uur en 3 kwartier in de snelbus (en deze gaat dan via Middelburg, Goes en Bergen op Zoom).

 

Als je bijvoorbeeld naar de Randstad moet kan je ook de bus vanuit Middelburg bus 133 pakken overstappen op Transfernium naar bus 104 en dan de Metro pakken in Spijkenisse richting Rotterdam CS. (2:54 uur)

 

Of voor Goes is dat bus 132 overstappen op Sas naar bus 133 dan weer overstappen op Busstation naar bus 432 en dan op Zuidplein de Metro pakken richting Den Haag Centraal (Stopt ook in Rotterdam Centraal) (2:22 uur)

 

In principe ben je dan niet echt sneller maar denk dat die bussen die ingezet worden ook een hoop vertraging zullen ontvangen. Het is maar net wat voor jou fijner lijkt. Richting Breda zul je toch echt die snelbus moeten pakken... of je wilt een busreis van 3 en een halfuur maken...

 

Ik denk dat je suggesties zeker meer zekerheid bieden. Dit OV zal rijden en op elkaar aansluiten. Maar gelden de abonnementen van NS ook op dit “alternatieve” OV dan?

 

En ja, wil je richting Breda dan ben je echt aangewezen op het NS vervangend vervoer. Anders maak je wel een hele “Bathse reis”.

 

Het verbaast me dat het niet aangegeven staat op de stations, zodat je alvast voor jezelf kunt bepalen wat de beste reisopties zijn en of je wel moet willen reizen in dat weekend.

 

Sinds begin vorig jaar ligt (een deel van) de Zeeuwse Lijn er gemiddeld elke maand wel minstens een weekend uit. En dan heb ik het nog niet eens over de snelheidsbeperkingen vanwege verzakkingen op diverse plekken op het traject waardoor meestal vertraging optreedt. 

 

 

 

 

Het barst het hele jaar van de toeristen in Zeeland, zeker op Walcheren en rond Renesse/Burgh Haamstede, ze komen echter voor 99,9% met de auto en dat is puur te danken aan het povere OV.

Dat dat puur komt door het matige OV betwijfel ik. Zeeland is vooral gericht op Duitse kampeer- en huisjestoeristen en die komen sowieso niet met de trein. 

Reputatie 3

Ik las net dat het contract met Connexxion waarschijnlijk wordt verlengd tot 2026. Over het OV in Zeeland zijn er onderstaan topic ook wel wat zinnige dingen gemeld.

 

Dat las ik na het schrijven van die post inderdaad ook, haalt niet weg dat Zeeland echt een enorm lastig onderwerp is qua OV. Er wonen gewoon simpelweg niet genoeg mensen en de mensen die er wonen, wonen enorm verspreid over elkaar. Met de toeristen valt wel winst te halen want daar zijn er genoeg van maar dan wordt het OV opeens seizoensgebonden en dat lijkt me ook niet handig 😄. Zeeland is alleen toeristisch heel aantrekkelijk maar voor de rest valt het enorm vies tegen, als daar nou eens aan gewerkt wordt dan kan het ov nog wel eens een success worden. Ik zou niet weten waarom je naar Zeeland zou willen behalve de historie, strand, kamperen en of rust.

 

Maar historie en strand heb je ook aan de randstad en daar heb je een stuk meer te doen, dus dan blijft alleen nog de rust en het kamperen over.

Reputatie 3

Zeelandgangers hebben dit weekend weer pech. A.s. zaterdag mooi weer en boven de 20 graden, ligt het spoor er weer eens uit voor de zoveelste keer. Ja, daar kan Prorail niet op plannen natuurlijk.

Waar/Wanneer kan ProRail wel plannen? 🙊

Reputatie 7

Ik zou niet weten waarom je naar Zeeland zou willen behalve de historie, strand en of rust.

Maar historie en strand heb je ook aan de randstad en daar heb je een stuk meer te doen, dus dan blijft alleen nog de rust over.

De stranden in Zeeland zijn (vind ik) veel mooier en natuurlijker. Niet te vergelijken met Noordwijk, Scheveningen en Zandvoort waar op mooie dagen de boel compleet overlopen wordt en de prijzen duizelingwekkend stijgen. Zeeland is relatief ongerept in tegenstelling tot de veel te drukke Randstad. Je voelt je veel meer "op vakantie" dan in de betonnen dorpen aan de Zuidhollandse kust. Veel natuurgebieden in Zeeland ook. Zoals Oranjezon en de Mantelingen. Maar..... net wat je zoekt natuurlijk.

 

Reputatie 7

De NS-bus doet er vanuit Roosendaal liefst anderhalf uur over om in Middelburg te komen zie ik in de planner. Wie gaat anderhalf uur in zo'n bus zitten? En ondertussen ook even Bergen op Zoom en Goes door, heen en weer van snelweg naar het station. 

De meesten die moeten reizen zullen wel andere oplossingen vinden. En anderen passen hun plannen maar weer aan. Hierin merk je weer dat het erg vervelend kan zijn als je geen eigen auto / rijbewijs hebt en afhankelijk van bent van openbaar vervoer. 

Reputatie 3

Wat mij in Zeeland tegenstaat is dat alles er SGP ademt.

Ik kom er vaak en merk er weinig tot niks van. Tenzij je in dorpjes als Arnemuiden, Krabbendijke of Kapelle bent natuurlijk. Maar daar komen nauwelijks toeristen of dagjesmensen. Niks te zoeken. Goes had zelfs een Roze Zaterdag - helaas lag het spoor er dat weekend óók uit, waardoor de feestvierders uit de Randstad met de NS-bus naar Goes moesten.....

Als ik in Kruiningen, samen met mijn vriend de schoonfamilie bezoek, heb ik nog nooit gemerkt dat de inwoners van Kruiningen, anders ademen dan de rest van Nederland, Braboland uitgezonderd. Daar ademt alles bier en drugs en stinkt het naar varkens, om maar eens vooroordeel te noemen.

Ach joh het is een Randstedeling, die denkt dat we in Zeeland nog in de prehistorie leven en elke persoon die niet christelijk is op de brandstapel gooien 🤣. (Soms leven we ook nog in de prehistorie, maar dat komt meer omdat we achter lopen op de rest van Nederland). Heb nog nooit echt iets van de christelijke boel gemerkt, Ja, dat de winkels niet op Zondag open mochten in Middelburg. Maar sinds 31 maart mag dat wel. Werd wel even boos aangekeken door een klant in de winkel toen ik dat aan hen vertelde. Toen dacht ik al, oei das een gelovige 😅

 

We dwalen wel een beetje van de topic af 😀

Reputatie 7

@Tamzin 

Zelfs mbt de zorg en het onderwijs vinden verschuivingen plaats.

Daarentegen lijkt het aandeel van het treinvervoer in de jaren voor de pandemie sterker te zijn toegenomen dan het aandeel van het autovervoer. De aanname van @Tonny.s is juist.

Post had wel iets zorgvuldiger geformuleerd kunnen worden.

Reputatie 3

Lang niet iedereen in Nederland is rijk of rijker geworden. Daarin is ontzettende scheefgroei. Er lopen steeds meer mensen bij de voedselbank en veel kinderen gaan zonder ontbijt naar school. Ondertussen kalven de algemene voorzieningen af.

Verder zijn het gewoon politieke keuzes in hoeverre men geld wil steken in algemene voorzieningen (dat is het nog altijd) als openbaar vervoer. In Nederland voert men nu eenmaal rechts beleid. 

Ik las laatst dat Zwitserland het duurste land ter wereld is qua openbaar vervoer. Op zich niet verrassend. Maar dit rijke Alpenland steekt ook heel veel geld per hoofd van de bevolking in het spoor. Nederland staat qua tarieven op plaats 2. Nederland………. dit kleine stipje op de wereldkaart heeft het op één na duurste openbaar vervoer ter wereld. We moeten wel in een heel speciaal land leven! 

 

In principe is Nederland ook een special land qua geld, we zijn behoorlijk rijk voor de grootte van ons land, en dat komt voornamelijk door het handelen (daar waren we vroeger de koning in op een niet zo etische manier), maar zoals het altijd gaat in een kapitalistische wereld. De rijke worden rijker en de arme steeds armer. Al worden de rijke soms ook de arme 🤣. We willen meer, meer en meer, maar de bedrijven willen niet minder, minder en minder. Dus je kan wel een hogere loon eisen maar die hogere loon komt automatisch weer terug bij de kosten voor de klant, conclusie je kan wel meer eisen maar in principe kom je geen stap verder daarmee.

Al gaat het in Nederland wel extreem fout, in sommige gevallen hebben zelfs de middenklassers niet genoeg geld, en zodra dat gebeurd gaat het echt goed mis. Als een middenklasser het al niet kan betalen, kan iemand met een uitkering het al helemaal niet.

Overigens vind ik het prima om een hoge prijs te betalen voor het OV, als het OV daadwerkelijk ook rijd, goede en bereikbare service heeft en je niet in een half afgedankte treinstel zit. Bij de NS heb je die zekerheid niet.

Reputatie 3

@Tamzin dat in Nederland de inkomensverschils niet zo groot is laat niet zien dat de armen armer worden, als je kijkt naar de cijfers zie je dat de 10% van Nederland met de laagste inkomen er met 30% op achteruit zijn gegaan tussen 1977 en 2011 en het zat op 10% in 1990, houdt dus in dat in 20 jaar tijd de laagste inkomens van Nederland er nog 20% op achteruit zijn gegaan.

 

Als je dan kijkt naar de kloof van allerarmste en allerrijkste 10% dan hadden de allerijkste 8.2x zoveel als dat de allerarmste hadden.Alles daartussin is er wel vooruit op gegaan sinds 1977.

 

Dan heb je ook nog de vermogensongelijkheid en die zit op gini 0.8, de vermogensongelijkheid zit meestal wel relatief hoog in elk land, maar 0.8 is te hoog. 10 procent van de rijkste Nederlanders bezit 61% van het vermogen, qua vermogensongelijkheid staan wij op nummer 2 met aan de top de Verenigde Staten.

 

Het inkomensverschil kan dan wel klein zijn maar dat betekent niet dat het goed gaat in Nederland :)

@Tamzin dat in Nederland de inkomensverschils niet zo groot is laat niet zien dat de armen armer worden, als je kijkt naar de cijfers zie je dat de 10% van Nederland met de laagste inkomen er met 30% op achteruit zijn gegaan tussen 1977 en 2011 en het zat op 10% in 1990, houdt dus in dat in 20 jaar tijd de laagste inkomens van Nederland er nog 20% op achteruit zijn gegaan.

Je moet onderscheid maken tussen lonen en inkomens. Als het gaat om de kosten bij bedrijven draait het om de loonkosten en die zijn torenhoog geworden. Die loonkosten bepalen uiteindelijk in hoge mate wat de mogelijkheden c.q. onmogelijkheden zijn bij arbeidsintensieve bedrijven als NS en ProRail.

Dat er desondanks mensen zijn met lagere inkomens komt omdat een groot deel van de mensen anno 2024 niet werkt of weinig uren werkt. Ik ken zelf genoeg mensen die klagen over hun inkomen maar wel slechts 24 uur per week willen werken vanwege de toeslagen die anders minder worden of omdat ze anders in een hogere belastingschaal komen.

Je refereert zelf aan 1977, toen was de norm nog wel dat iedereen 40 uur per week werkte en ook nog eens veel minder vakantiedagen had dan nu. Als je praat over inkomensverlies zit daar bij de meeste gevallen het probleem. Steeds minder werken betekent uiteindelijk ook steeds minder inkomen.

Daarnaast zijn gepensioneerden (dat is wel 25% van de bevolking) er qua inkomen op achteruit gegaan omdat de pensioenen sinds de eeuwwisseling fors achtergebleven zijn bij de lonen. 

 

Reageer