Skip to main content

Werkzaamheden zomer 2024

  • 21 May 2024
  • 28 reacties
  • 2853 Bekeken

De komende zomerperiode vinden er op verschillende plaatsen in het land weer werkzaamheden plaats aan het spoor en op de stations. Hieronder volgt een overzicht van de meest impactvolle.

Maandag 17 juni t/m dinsdag 9 juli: Akkrum-Leeuwarden
Er zijn werkzaamheden aan het spoor tussen Akkrum en Leeuwarden. Deze vinden plaats in het weekend van 1 en 2 juni en vervolgens weer van 17 juni t/m 9 juli. Aan de noordkant van station Leeuwarden verwijdert ProRail alle sporen en wissels. De bovenleiding wordt uitgebreid en het spoor vernieuwd. Er komen service- en opstelsporen voor NS en de drainage wordt verbeterd.

Dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni: Tilburg-Den Bosch/Boxtel
De aard van de werkzaamheden op het spoor tussen Tilburg en Den Bosch is divers omdat er meerdere werkzaamheden tegelijkertijd plaatsvinden. Zo wordt er gewerkt in Vught/Den Bosch en op het spoor tussen Tilburg en Vught. Er vinden ook werkzaamheden plaats tussen Vught en Boxtel. Hierdoor rijden er bussen in plaats van treinen. Tegelijkertijd met deze buitendienststelling vinden de concerten van Guus Meeuwis plaats in Eindhoven.

Zaterdag 29 juni tot en met maandag 1 juli op en rondom Amsterdam Centraal
Er zijn in deze periode impactvolle werkzaamheden rondom Amsterdam Centraal. Op de zaterdag is er geen treinverkeer van, naar en via Amsterdam Centraal mogelijk. Op zondag en maandag weer wel, maar zeer sterk verminderd door de werkzaamheden. Er zijn verschillende omreisroutes en er wordt gebruik gemaakt van het metronetwerk om reizigers op hun bestemming te krijgen. In de week vòòr en in de week na deze periode vinden er ook werkzaamheden plaats, maar die zijn minder impactvol.

Maandag 1 juli tot en met zaterdag 13 juli: Boxtel-Eindhoven
In deze periode zijn er werkzaamheden tussen Boxtel en Eindhoven. Waar geen treinen rijden zet NS bussen in. In deze periode vindt ook de kermis in Best plaats.

Zaterdag 6 juli t/m zondag 18 augustus: op en rondom Amersfoort Centraal
ProRail werkt van 6 juli tot en met 18 augustus aan het spoor op en rondom Amersfoort Centraal. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd en/of vaker overstappen. Omdat er aan verschillende trajecten wordt gewerkt is de periode in verschillende delen opgeknipt.

Zaterdag 13 juli tot en met vrijdag 26 juli: Rotterdam- Den Haag Centraal
Door werkzaamheden zijn er in deze periode beperkingen op dit traject. Daardoor rijden er weinig tot geen treinen. Waar geen treinen kunnen rijden worden bussen ingezet.

Maandag 29 juli tot en met dinsdag 13 augustus: Wolfheze- Ede-Wageningen
Door werkzaamheden zijn er in deze periode beperkingen op dit traject. Daardoor rijden er weinig tot geen treinen. Waar geen treinen kunnen rijden worden bussen ingezet.

Zaterdag 3 augustus tot en met maandag 12 augustus: Groningen- Groningen Europapark
Door werkzaamheden zijn er in deze periode beperkingen op dit traject. Daardoor rijden er weinig tot geen treinen. Waar geen treinen kunnen rijden worden bussen ingezet.

Zaterdag 10 augustus tot en met zondag 18 augustus: Breda-Lage Zwaluwe
Door werkzaamheden zijn er in deze periode beperkingen op dit traject. Daardoor rijden er weinig tot geen treinen. Waar geen treinen kunnen rijden worden bussen ingezet.

Zaterdag 10 augustus tot en met dinsdag 20 augustus: Alphen aan den Rijn- Leiden Centraal
Door werkzaamheden zijn er in deze periode beperkingen op dit traject. Daardoor rijden er weinig tot geen treinen. Waar geen treinen kunnen rijden worden bussen ingezet.

Vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september: Utrecht Centraal
Tijdens de werkzaamheden rijdt er beperkt treinverkeer en wordt er deels vervangend busvervoer ingezet. Er wordt aan perron 3 gewerkt en verschillende sporen zijn dan buiten dienst.

28 reacties

Reputatie 7

Pff wat een hoop weer 🙄 En ik zie alweer regio Tilburg staan..... net 14 dagen eruit gelegen. Maar dankje voor dit overzicht.

 Maar dankje voor dit overzicht.

Graag gedaan, kleine moeite.

Reputatie 7
Badge +2

Maandag 29 juli tot en met dinsdag 13 augustus: Wolfheze- Ede-Wageningen
Door werkzaamheden zijn er in deze periode beperkingen op dit traject. Daardoor rijden er weinig tot geen treinen. Waar geen treinen kunnen rijden worden bussen ingezet.

Volgens NS zelf betreft dit De Haar aansluiting - Wolfheze, dat staat op de kaartjes over de werkzaamheden in Amersfoort die NS inmiddels heeft gepubliceerd.

Reputatie 3

Goedemorgen, ik heb een vraag over de laatste in het rijtje werkzaamheden in het overzicht. Deze maand al:

"Vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september: Utrecht Centraal

Tijdens de werkzaamheden rijdt er beperkt treinverkeer en wordt er deels vervangend busvervoer ingezet. Er wordt aan perron 3 gewerkt en verschillende sporen zijn dan buiten dienst."

De site van de NS vermeldt nog immer dat verdere info volgt maar, als gezegd, de werkzaamheden zijn deze maand al. Heeft iemand al wat meer en concrete (inside) info over hoe beperkt het treinverkeer dan zal zijn?

Reputatie 7
Badge

NS en ProRail zijn altijd vaag over werkzaamheden. Ik vermoed dat pas eind deze maand meer duidelijkheid is. 

Op de website van ProRail staan iets meer: https://www.prorail.nl/nieuws/drukste-perron-van-nederland-op-utrecht-centraal-verbreed

Grootste hinder is in de twee weekenden, dan rijden er geen sprinters tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht, intercity's blijven rijden maar op sommige verbindingen slechts 2 i.p.v. 4 per uur. Doordeweeks blijven op alle verbindingen treinen rijden, maar hier en daar wordt het aantal treinen verminderd van 6 naar 4 of van 4 naar 2 per uur.

Grappig dat ProRail ook in dit bericht weer roeptoetert over grote reizigersgroei. Er is nou niemand binnen ProRail die wel enige realiteitszin heeft?

Reputatie 7
Badge +2

Ik vind het vooral komisch gezien 5/7 al een van de breedste perrons op Utrecht Centraal heeft. Het probleem zit 'm vooral in dat de toegangen niet in het midden zitten waardoor je aan de kant van spoor 5 een krap stuk hebt.

Dat hadden ze tijdens de verbouwing van het station al gewoon aan moeten pakken. Maarja, toen waren ze ook al vergeten 8/9 en 11/12 te verbreden voordat de nieuwe overkapping gebouwd werd.

Reputatie 7
Badge +1

Spoor 5 is inderdaad vrij smal en daar komen alle treinen richting Amsterdam Centraal aan. Reizigers zouden zich natuurlijk ook beter over het perron moeten verspreiden maar dat lijkt mij vrij utopisch dat dat ooit gaat lukken. Verschil in ruimte met spoor 7 is inderdaad behoorlijk groot. Misschien is het een idee om de IC naar Amsterdam helemaal tot het eind van het perron door te laten rijden, zodat het smaller gedeelte minder wordt gebruikt. Nu stopt de trein meestal ter hoogte van de kiosk. 

 

Ik heb altijd het idee dat er meer reizigers naar Amsterdam CS gaan dan naar Schiphol maar misschien heb ik dat juist door die ruimte wel helemaal fout

Reputatie 5

Ze kunnen in Utrecht Centraal beter een tunnel aan de zuidkant van de perrons aanleggen. Aan de noordkant zijn 2 tunnels, maar als je vanaf de zuidkant naar een ander perron wilt, moet je eerst helemaal teruglopen naar de roltrappen bij de stationshal. Dat kan behoorlijk wat tijd schelen bij het overstappen.

Reputatie 7

Ze kunnen in Utrecht Centraal beter een tunnel aan de zuidkant van de perrons aanleggen. Aan de noordkant zijn 2 tunnels, maar als je vanaf de zuidkant naar een ander perron wilt, moet je eerst helemaal teruglopen naar de roltrappen bij de stationshal. Dat kan behoorlijk wat tijd schelen bij het overstappen.

Dat kost een hoop geld, tijd en moeite. Lijkt me sterk dat dat zal gebeuren dan zal Utrecht Centraal voor een langere tijd er uit liggen. 

 

Ik vraag me af of dat überhaupt nog mogelijk is zonder allerlij dingen weg te moeten halen, ik denk dat een loopbrug zoals in Rotterdam Centraal een stuk makkelijker is.

Grappig dat ProRail ook in dit bericht weer roeptoetert over grote reizigersgroei. Er is nou niemand binnen ProRail die wel enige realiteitszin heeft?

Natuurlijk niet. Als ze niet roeptoeteren over reizigergroei is het het einde van een groot aantal hobbyprojecten (die geen zin hebben zonder reizigersgroei) en hoeft Prorail alleen maar op de winkel te passen. 

Met alle personele gevolgen van dien. 

Reputatie 7
Badge +3

Ze kunnen in Utrecht Centraal beter een tunnel aan de zuidkant van de perrons aanleggen. Aan de noordkant zijn 2 tunnels, maar als je vanaf de zuidkant naar een ander perron wilt, moet je eerst helemaal teruglopen naar de roltrappen bij de stationshal. Dat kan behoorlijk wat tijd schelen bij het overstappen.

Waren er geen plannen om trappen te maken naar de Moreelsebrug?

 

Waren er geen plannen om trappen te maken naar de Moreelsebrug?

Klopt, maar los van de kosten en het grotere risico op zwartrijden zou dat ook de rentabiliteit van de winkels in de centrale hal schaden.en NS voelde er daarom niets voor. En qua drukte is het ook niet nodig.

Reputatie 7

Ze kunnen in Utrecht Centraal beter een tunnel aan de zuidkant van de perrons aanleggen. Aan de noordkant zijn 2 tunnels, maar als je vanaf de zuidkant naar een ander perron wilt, moet je eerst helemaal teruglopen naar de roltrappen bij de stationshal. Dat kan behoorlijk wat tijd schelen bij het overstappen.

Dat kost een hoop geld, tijd en moeite. Lijkt me sterk dat dat zal gebeuren dan zal Utrecht Centraal voor een langere tijd er uit liggen. 

 

Ik vraag me af of dat überhaupt nog mogelijk is zonder allerlij dingen weg te moeten halen, ik denk dat een loopbrug zoals in Rotterdam Centraal een stuk makkelijker is.

Nu ik het toch over Rotterdam Centraal heb, waarom hebben ze ook niet aan de andere kant van het perron een loopbrug? Nu vooral met de verlengde perrons is het een heel eind lopen om bij de centrale hal te komen, Een loopbrug aan beide kanten van het perron zou dus ideaal zijn. (Grapje 😆, is voor mij niet echt nodig)

Waren er geen plannen om trappen te maken naar de Moreelsebrug?

Die zijn er zeker, probleem was dat de eigenaar van het winkelcentrum bezwaar maakte dat er minder reizigers via het winkelcentrum richting de stad geleid zouden worden. Dit bezwaar is inmiddels afgekocht (voor hoeveel wilde men destijds niet zeggen, geen idee of dat ondertussen al openbaar is) en de trappen zouden er in 2026 moeten kunnen zijn als er geen verder obstakels zijn.

Waren er geen plannen om trappen te maken naar de Moreelsebrug?

en de trappen zouden er in 2026 moeten kunnen zijn als er geen verder obstakels zijn.

Dat had ik nog niet gehoord 

Reputatie 7
Badge +3

Het laatste bericht dat ik er over kan vinden is https://www.duic.nl/algemeen/nog-een-hoop-hobbels-te-nemen-voordat-trappen-vanaf-moreelsebrug-naar-station-utrecht-centraal-er-zijn/

Zo te lezen is het nog geen gelopen race.

Reputatie 7

Het laatste bericht dat ik er over kan vinden is https://www.duic.nl/algemeen/nog-een-hoop-hobbels-te-nemen-voordat-trappen-vanaf-moreelsebrug-naar-station-utrecht-centraal-er-zijn/

Zo te lezen is het nog geen gelopen race.

Ik denk dat ProRail eerst eens moet kijken naar de stations die echt aandacht nodig hebben (station Middelburg bijvoorbeeld)

Reputatie 3

Goedemorgen,

Vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september: Utrecht Centraal

Is na te gaan of de NS reisplanner inmiddels volledig is bijgewerkt i.v.m. de werkzaamheden van bovenvermelde periode? De start van de werkzaamheden is binnen 10 dagen, maar mij staat bij dat de reisplanner dan in beginsel is bijgewerkt op een moment als dit, maar niet altijd.

Reputatie 7

Goedemorgen,

Vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september: Utrecht Centraal

Is na te gaan of de NS reisplanner inmiddels volledig is bijgewerkt i.v.m. de werkzaamheden van bovenvermelde periode? De start van de werkzaamheden is binnen 10 dagen, maar mij staat bij dat de reisplanner dan in beginsel is bijgewerkt op een moment als dit, maar niet altijd.

De reisplanner is (dacht ik) gewoon bijgewerkt, de trajecten waar het om gaat zijn volgens mij

Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal

Utrecht Centraal - Schiphol Airport

Utrecht Centraal - Arnhem

Utrecht Centraal - Den Bosch

Utrecht Centraal - Utrecht Overvecht (Amersfoort, Hilversum en Baarn)

 

Vind van/naar Utrecht Centraal in dit geval een beetje mislijdend omdat niet elke traject richting Utrecht Centraal hier last van heeft.

Reputatie 3

Klopt het dat er van Utrecht Centraal - Den Bosch en vice versageen impact is op de reizen, of kijk ik met mijn neus?

Reputatie 7
Badge +3

Er staan 2 meldingen van werkzaamheden in het overzicht. Op de site van Rijdendetreinen zie je welke aanpassingen er zijn in de dienstregeling.

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/13446-30-augustus-2024-werkzaamheden-utrecht-amersfoort-utrecht-hilversum-utrecht-baarn

en

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/13448-30-augustus-2024-werkzaamheden-op-station-utrecht-centraal

Daarin staan inderdaad geen aanpassingen tussen Utrecht Centraal en Den Bosch.

Bij de 2e melding staat wel dat er minder intercity's en sprinters rijden en dat je rekening moet houden met extra drukte en extra overstappen, maar niet welke treinen er dan minder rijden. 

De start van de werkzaamheden is binnen 10 dagen, maar mij staat bij dat de reisplanner dan in beginsel is bijgewerkt op een moment als dit, maar niet altijd.

Reisplanner wordt standaard in de nacht van donderdag op vrijdag bijgewerkt met de dienstregelingen van de komende 3 weken. Dus op dit moment moet de reisplanner t/m 8 september bijgewerkt zijn. In het verleden kwam het echter regelmatig voor dat treinvervangende bussen slechts 2 weken vooruit opgenomen werden waardoor het kon zijn dat je een week lang geen treinen zag maar ook geen bussen. Ik vermoed dat het advies van 10 dagen nog daar op gebaseerd is, maar mijn ervaring is dat de bussen er tegenwoordig ook bijna altijd wel 3 weken vooruit in zitten.

Reputatie 7

Reisplanner wordt standaard in de nacht van donderdag op vrijdag bijgewerkt met de dienstregelingen van de komende 3 weken. Dus op dit moment moet de reisplanner t/m 8 september bijgewerkt zijn. In het verleden kwam het echter regelmatig voor dat treinvervangende bussen slechts 2 weken vooruit opgenomen werden waardoor het kon zijn dat je een week lang geen treinen zag maar ook geen bussen. Ik vermoed dat het advies van 10 dagen nog daar op gebaseerd is, maar mijn ervaring is dat de bussen er tegenwoordig ook bijna altijd wel 3 weken vooruit in zitten.

Bussen zullen er overigens niet rijden want er rijden minder treinen, niet geen treinen...

Reageer