Werkzaamheden Boxtel pijnlijk voor mensen met een beperking

  • 18 August 2022
  • 41 reacties
  • 958 Bekeken

Attentie, mensen met een handicap, baby's en/of zware bagage! Er staat u een pijnlijke uitdaging te wachten als u reist vanaf station Eindhoven. Dit is mijn ervaring:

  • Iemand heeft besloten dat het een goed idee is om de werkzaamheden midden in het vakantieseizoen uit te voeren, wanneer duizenden mensen (veel van hen met zware bagage) moeten pendelen tussen de luchthaven en de rest van het land, zonder enige aandacht voor gehandicapten, moeders met baby's, enz.
  • Eindhoven: Ik moest honderden meters lopen en kwam uit bij een trap die naar de halte voor de NS-bus leidt. Geen toegankelijkheid en geen helpend personeel!
  • NS-bussen in Eindhoven: Mensenmassa's worden als vee ingeladen en ze moesten zelf zorgen dat hun bagage ingeladen werd. Ook daar geen hulp.
  • NS-bussen bij Boxtel: uitladen net zo chaotisch en ongeorganiseerd als het laden bij Eindhoven
  • Station Boxtel: De lift werkt niet! Ik moest met al mijn bagage 10 meter hoog de trap op kruipen

PS. Ik ben geen moedertaalspreker van het Nederlands en heb een vertaalapp gebruikt om bovenstaande tekst te schrijven. Excuses voor eventuele spel- en taalfouten.


41 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag me af welk causaal verband er zou zijn tussen werkzaamheden en dassen die het spoor ondergraven. 

Verder staat dit op de ProRail website:

De dassenburchten waren bij ProRail al langer bekend en er was al een vereiste procedure gestart voor herstel. De laatste dagen bleek uit inspectie dat dassen opeens veel actiever waren gaan graven met directe gevolgen voor de veiligheid van het spoor.

 

Het artikel op nu.nl is aangepast. Prorail website had ik niet gezien.

Reputatie 7

Hoorde net dat er tot tenminste dinsdag 28 maart geen treinen rijden tussen Den Bosch en Boxtel vanwege de dassenburcht. Omreizen via Tilburg is het devies. 

De dassenburchten waren bij ProRail al langer bekend en er was al een vereiste procedure gestart voor herstel. De laatste dagen bleek uit inspectie dat dassen opeens veel actiever waren gaan graven met directe gevolgen voor de veiligheid van het spoor.

 

Klinkt als een wel erg goedkope smoes.

Reputatie 7
Badge +1

De mensen in Noord Brabant zijn wel weer het "haasje” hierdoor. Treinen Den Bosch-Eindhoven v.v. zijn altijd goed gevuld en die rijden nu opeens niet meer. Bussen zullen op deze korte termijn waarschijnlijk ook niet beschikbaar zijn. Het autoverkeer zal behoorlijk gaan toenemen. Omreizen via Tilburg zal alleen diegene gaan doen zonder andere mogelijkheden. Carpoolen aldaar zal ook wel toenemen.  

Reputatie 7
Badge +1

edit

 

 

@Henkpeetersen

Dit logo refereert aan de werkzaamheden uit 2022. Na de werkzaamheden van deze week is het voorlopig even gedaan. Pas in oktober ligt de boel bij Boxtel weer 10 dagen plat.

Dat is een bericht uit 2022. Deze zomer zijn er werkzaamheden tussen 6 en 11 juli, waarbij er vanaf 9 juli weer zeer beperkt treinverkeer is (maar die capaciteit gat vooral naar goederentreinen en slechts een paar reizigerstreinen per dag).

Reputatie 7
Badge +1

Qua informatieverstrekking was het helaas weer een puinhoop bij de klantenservice. Zie dit krantenartikel.

 

https://www.oisterwijknieuws.nl/2024/07/ns-maakt-puinhoop-van-informatie-bij-werkzaamheden-oisterwijk-boxtel/

Reputatie 7
Badge

Tja, twee jaar geleden ook gebruik gemaakt van de TVV tussen Eindhoven en Boxtel. Wat een drama. Sindsdien mijd ik het TVV daar. Vorige week om die reden afgezien van een reisje naar Limburg.

Reputatie 6

Zie niets bijzonders, elk half uur een trein Oisterwijk naar Tilburg, vertrek om .xx14 en xx.44

Zie niets bijzonders, elk half uur een trein Oisterwijk naar Tilburg, vertrek om .xx14 en xx.44

Dat klopt want de werkzaamheden zijn daar inmiddels voorbij.

Pas in de herfstvakantie is het weer feest daar. Dan ligt de hele boel weer 8 dagen plat.

Reputatie 7

Las vanochtend weer in het nieuws over de planning bij Prorail. Steeds moeilijker om aan personeel te komen dat 's nachts, in de weekenden en in vakantieperiodes wil werken. Veel technici zijn vertrokken naar bijvoorbeeld netbeheerders, waar makkelijk wel overdag gewerkt kan worden en de overige werktijden ook fijner zijn. Hierdoor worden er almaar meer spoorwerkzaamheden overdag gepland, wat alleen maar toe zal nemen omdat vrijwel het volledige spoor aan het eind van de ongeveer 40-jarige levensduur zou zitten en alleen maar meer vernieuwing en onderhoud behoeft.

Treinreizigers moeten dit helaas aanvaarden zo het is en zich instellen op vaker dan ooit buitendienststellingen en busvervoer in de komende jaren 😒

 

Veel technici zijn vertrokken naar bijvoorbeeld netbeheerders, waar makkelijk wel overdag gewerkt kan worden en de overige werktijden ook fijner zijn. Hierdoor worden er almaar meer spoorwerkzaamheden overdag gepland, wat alleen maar toe zal nemen omdat vrijwel het volledige spoor aan het eind van de ongeveer 40-jarige levensduur zou zitten en alleen maar meer vernieuwing en onderhoud behoeft.

Ik vraag me af of dit allemaal wel waar is. ProRail heeft dit propagandverhaal duidelijk doen uitgaan vanwege nogal wat kritiek op de vele, vaak wekenlange stremmingen de laatste tijd. Voor mij is de vraag of dit niet gewoon gebeurt omdat het goedkoper is om overdag te werken en de overlast voor de reizigers daarbij maar voor lief wordt genomen.

Dat plotseling het halve spoorwegnet vervangen moet worden weiger ik ook te geloven. Het is wel zo dat er bij het onderhoud achterstanden zijn opgelopen die inmiddels tamelijk kritiek zijn.

Reputatie 6

Las vanochtend weer in het nieuws over de planning bij Prorail. Steeds moeilijker om aan personeel te komen dat 's nachts, in de weekenden en in vakantieperiodes wil werken.

Klopt, en dit speelt niet allen bij de aannemers welke voor ProRail werken, maar ook in andere sectoren van het OV, alwaar de jongere werknemer geen zin meer heeft in werken op de gekste momenten. En dan is een overstap naar een andere functie met soms nog beter salaris en geen (dubbele-) onregelmatigheid gauw gemaakt in een tijd waar men overal zit te springen om werknemers.

 

Klopt, en dit speelt niet allen bij de aannemers welke voor ProRail werken, maar ook in andere sectoren van het OV, alwaar de jongere werknemer geen zin meer heeft in werken op de gekste momenten. En dan is een overstap naar een andere functie met soms nog beter salaris en geen (dubbele-) onregelmatigheid gauw gemaakt in een tijd waar men overal zit te springen om werknemers.

Dat personeelstekort wordt nogal overdreven. Er is eigenlijk alleen al decennialang een structureel tekort aan technici en IT'ers. 

Het tekort aan machinisten en conducteurs was in ruim een jaar tijd weggewerkt en was eigenlijk alleen maar ontstaan omdat NS in de coronaperiode niemand had aangenomen terwijl er wel nogal wat mensen met pensioen gingen.

Reputatie 7

https://www.parool.nl/nederland/prorail-had-graag-meer-in-vakanties-en-weekenden-gewerkt-aan-spoor-maar-personeel-heeft-andere-wensen~b31fd0d0/?referrer=https://www.google.com/

Reageer