Werkzaamheden Boxtel pijnlijk voor mensen met een beperking

  • 18 August 2022
  • 29 reacties
  • 568 Bekeken

Attentie, mensen met een handicap, baby's en/of zware bagage! Er staat u een pijnlijke uitdaging te wachten als u reist vanaf station Eindhoven. Dit is mijn ervaring:

  • Iemand heeft besloten dat het een goed idee is om de werkzaamheden midden in het vakantieseizoen uit te voeren, wanneer duizenden mensen (veel van hen met zware bagage) moeten pendelen tussen de luchthaven en de rest van het land, zonder enige aandacht voor gehandicapten, moeders met baby's, enz.
  • Eindhoven: Ik moest honderden meters lopen en kwam uit bij een trap die naar de halte voor de NS-bus leidt. Geen toegankelijkheid en geen helpend personeel!
  • NS-bussen in Eindhoven: Mensenmassa's worden als vee ingeladen en ze moesten zelf zorgen dat hun bagage ingeladen werd. Ook daar geen hulp.
  • NS-bussen bij Boxtel: uitladen net zo chaotisch en ongeorganiseerd als het laden bij Eindhoven
  • Station Boxtel: De lift werkt niet! Ik moest met al mijn bagage 10 meter hoog de trap op kruipen

PS. Ik ben geen moedertaalspreker van het Nederlands en heb een vertaalapp gebruikt om bovenstaande tekst te schrijven. Excuses voor eventuele spel- en taalfouten.


29 reacties

Reputatie 7
Badge +3
  • Werkzaamheden worden juist in weekenden en vakanties gedaan omdat er dan minder woon/werkverkeer is.
  • Jammer dat er een trap in de route zit. Mensen met een beperking kunnen beroep doen op reisassistentie.
  • Men moet bij de treinreizen altijd voor eigen bagage zorgen, dat is bij NSbusvervoer niet anders.
  • Dat een lift niet werkt is niet fijn. Helaas is er gebrek aan onderdelen en monteurs.

Ik hoop dat de rest van de reis beter is verlopen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik had dit ook al aangegeven in een ander topic. Vooral de lift in Boxtel vind ik persoonlijk onverkoopbaar. NS had er voor moeten zorg dragen dat deze werkte tijdens de werkzaamheden. De facto is deze reis niet meer uitvoerbaar voor iemand die slecht ter been is.

Ik had dit ook al aangegeven in een ander topic. Vooral de lift in Boxtel vind ik persoonlijk onverkoopbaar. NS had er voor moeten zorg dragen dat deze werkte tijdens de werkzaamheden. De facto is deze reis niet meer uitvoerbaar voor iemand die slecht ter been is.

Liften vallen onder ProRail dus u wijst naar de verkeerde partij 

Reputatie 7
Badge +1

Dan moet je dus als NS zijnde met de vuist op tafel slaan en zeggen dat deze werkzaamheden niet kunnen zolang de lift niet gerepareerd is. Nu schuif je alles af op de reizigers. 

Ik had dit ook al aangegeven in een ander topic. Vooral de lift in Boxtel vind ik persoonlijk onverkoopbaar. NS had er voor moeten zorg dragen dat deze werkte tijdens de werkzaamheden. De facto is deze reis niet meer uitvoerbaar voor iemand die slecht ter been is.

Liften vallen onder ProRail dus u wijst naar de verkeerde partij 

Bedankt voor de nuttige informatie, maar ik heb mijn ticket bij NS gekocht en ik zou verwachten dat NS verantwoordelijk is voor de rest van de organisatie van de reiswijziging.

Heeft u reisassistentie aangevraagd bij de NS als u zoals ik begrijp niet geheel zelfstandig kunt reizen, dat is er nml. voor om mensen hulp te bieden bij hun reis.

Dan moet je dus als NS zijnde met de vuist op tafel slaan en zeggen dat deze werkzaamheden niet kunnen zolang de lift niet gerepareerd is. Nu schuif je alles af op de reizigers. 

NS durft tegen ProRail helaas zijn mond niet open te doen.

Heeft u reisassistentie aangevraagd bij de NS als u zoals ik begrijp niet geheel zelfstandig kunt reizen, dat is er nml. voor om mensen hulp te bieden bij hun reis.

Ik heb problemen met lopen, maar ik heb geen problemen op Nederlandse treinstations die goed zijn uitgerust met toegankelijkheid faciliteiten. In de aankondigingen over de werkzaamheden was geen enkele aanwijzing te vinden dat deze situatie zo drastisch is veranderd.

Reputatie 7
Badge +1

Heeft u reisassistentie aangevraagd bij de NS als u zoals ik begrijp niet geheel zelfstandig kunt reizen, dat is er nml. voor om mensen hulp te bieden bij hun reis.

Ik denk dat TS gewoon wat meer service verwacht van NS. De lift op Boxtel die defect is kan echt niet. NS dient reizigers er op te wijzen dat deze reis niet te maken is voor mensen die slecht ter been zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Heeft u reisassistentie aangevraagd bij de NS als u zoals ik begrijp niet geheel zelfstandig kunt reizen, dat is er nml. voor om mensen hulp te bieden bij hun reis.

Ik denk dat TS gewoon wat meer service verwacht van NS. De lift op Boxtel die defect is kan echt niet. NS dient reizigers er op te wijzen dat deze reis niet te maken is voor mensen die slecht ter been zijn.

Daar heb je gelijk in, NS hoort bij defecte liften erop te wijzen dat de reis niet mogelijk is voor mensen die slecht ter been zijn en een alternatief aan te bieden, zoals bijvoorbeeld een ander station, waar wel werkende faciliteiten zijn, een omreis zonder bijbetaling of een aparte pendeldienst (eventueel op aanvraag). Dit zou voor alle stations moeten gelden waar liften kapot zijn. Zou mooi zijn als in de reisplanner opgenomen kan worden als lift kapot is. Veel stations hebben geen hellingbaan meer. Misschien iets om bij nieuwe stations of renovatie aan te denken.

Reputatie 7
Badge +1

De moderatie op dit forum vind het topic Boxtel-Eindhoven blijkbaar ook niet belangrijk want in geen van de topics is NS nog met een reactie gekomen. Op Twitter reageert dan wel een medewerker.

 

Bij Boxtel is helaas de lift buiten werking door vandalisme. Het is zuur dat dit samenvalt met de geplande werkzaamheden. Mijn collega's werken aan een oplossing. In Eindhoven kom ik geen issue tegen met de liften. Kun je toelichten wat hier speelt? ^AR

 

Probleem in Eindhoven is natuurlijk de afstand van het station tot de bushalte (flink stuk) en ook daar moet je ook nog met de trap. Dat de collega's aan een oplossing werken, is volgens mij valse hoop verschaffen. Ik weet nu al dat er de komende 1,5 week niets gebeurd.

 

Kunnen jullie dan wel in de reisplanner duidelijk maken dat deze route niet kan voor mensen die slecht ter been zijn?? 

 

 

Badge +3

De (lange) looproute naar de bussen in Eindhoven eindigt inderdaad met een trap, maar voor minder mobiele mensen rijden er blijkbaar ook pendelbusjes naar de opstapplaats. Je moet het maar weten, want anders mag je het hele eind terug lopen.

Vraag me niet vanaf waar precies, maar ik denk de taxistandplaats/kiss+ride bij de Kennedytoren (bij het busstation het station uit en dan rechts van je). Kom je met bus 400 vanaf Airport dan is het direct naast de uitstaphalte, of links van het busperron.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat ook niet alleen om mensen die slecht ter been zijn. Denk ook aan reizigers met een kinderwagen of zware bagage. Dan kun je wel zeggen dat reizigers altijd voor eigen bagage moeten zorgen, maar dat gaat een stuk makkelijker als er een werkende lift of roltrap is. Een buslocatie die alleen via een trap vanuit het station bereikbaar is betekent dus flinke overlast.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik de verhalen zo lees is het voor mensen met volledige mobiliteit al een drama om over te stappen. Laat staan wanneer je slecht ter been bent of een kinderwagen en/of bagage bij je hebt.

NS en ProRail zouden een stuk creatiever kunnen zijn. Maar helaas is tegenwoordig geen geld meer voor allerlei service. Bij een langdurige buitendienststelling in Arnhem (project Zijpse Poort) was ooit een hele club studenten ingehuurd om mensen te helpen met bagage om de trappen op en af te komen.

Reputatie 7
Badge +3

De (lange) looproute naar de bussen in Eindhoven eindigt inderdaad met een trap, maar voor minder mobiele mensen rijden er blijkbaar ook pendelbusjes naar de opstapplaats. Je moet het maar weten, want anders mag je het hele eind terug lopen.

Ik had, meen ik me te herinneren, ook ergens gelezen dat er een pendelbusje zou rijden maar kan dat niet meer terug vinden. Als minder mobiele reiziger moet je dat dus dan ook maar net weten, tenzij het aangegeven staat bij het station en de bussen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat ook niet alleen om mensen die slecht ter been zijn. Denk ook aan reizigers met een kinderwagen of zware bagage. Dan kun je wel zeggen dat reizigers altijd voor eigen bagage moeten zorgen, maar dat gaat een stuk makkelijker als er een werkende lift of roltrap is. Een buslocatie die alleen via een trap vanuit het station bereikbaar is betekent dus flinke overlast.

Bij bagage heb je een punt, maar van een kinderwagen wordt gezegd dat deze niet mee kan met busvervoer net als dat fietsen en honden niet mee kunnen.

Badge +3

Kinderwagens zijn meestal redelijk ‘inklapbaar’ dus ik denk niet dat buschauffeurs daar moeilijk over gaan doen. Uiteraard op eigen risico van beschadiging als anderen hun bagage erop gooien.

Reputatie 7
Badge +3

Dat fietsen niet mee mogen is bekend en staat ook vermeld. Dat kinderwagens niet mogen zie ik niet vermeld op https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html Dat honden niet mee mogen staat daar overigens ook niet vermeld.

En kinderwagens zijn zoals Robert al opmerkt meestal wel inklapbaar waardoor ze vaak niet echt veel meer ruimte hoeven in te nemen dan een groot formaat koffer.

Reputatie 7
Badge +3

Dat fietsen niet mee mogen is bekend en staat ook vermeld. Dat kinderwagens niet mogen zie ik niet vermeld op https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html Dat honden niet mee mogen staat daar overigens ook niet vermeld.

En die zijn zoals Robert al opmerkt meestal wel inklapbaar waardoor ze vaak niet echt veel meer ruimte hoeven in te nemen dan een groot formaat koffer.

Dat honden niet meemogen in NS bussen staat bij voorwaarden van het hondenkaartje.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar het staat niet bij de informatie over werkzaamheden. Daar zou het voor alle duidelijkheid ook moeten staan, net als dat over fietsen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar het staat niet bij de informatie over werkzaamheden. Daar zou het voor alle duidelijkheid ook moeten staan, net als dat over fietsen.

NSwebsite is een zooitje. Toevallig wist ik van fietsen en honden dat deze niet met NSbus mee mogen. Kinderwagens had ik ooit gehoord dat die niet meekunnen en was vroeger ook mijn eigen ervaring. Buggys kunnen vaak wel mee, omdat die platter in te klappen zijn. Maar als ik Google op kinderwagens en NS bus kan ik alleen iets vinden wat op de community staat. Zou fijn zijn dat bij de veelgestelde vragen nsbussen wordt gezet wat niet mee kan: fietsen, honden, bagage (inclusief kinderwagens) groter dan 85cm.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wist het ook van fietsen en honden, maar op de informatiepagina over werkzaamheden staat het alleen over fietsen. Nu heb ik zelf geen hond en ook nooit gehad, dus verder ook nooit naar gekeken. Wat betreft kinderwagens en NS bussen vindt je inderdaad informatie erover op deze community. En kinderwagens heb je natuurlijk ook in verschillende maten, je kunt vaak zelf ook bedenken dat als je groter formaat wagen hebt dat dat problemen kan opleveren in een bus. Maar duidelijk aangeven zou inderdaad wel goed zijn.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees zoeven op nu.nl dat er de rest van de dag geen treinen rijden tussen Boxtel en Eindhoven ivm een

defect spoor. Deze werkzaamheden zijn zo'n 7 maanden geleden uitgevoerd. Is er een causaal verband?

 

https://www.nu.nl/binnenland/6256275/tot-woensdagochtend-geen-treinen-tussen-den-bosch-en-boxtel-door-kapot-spoor.html#nujij 

Reputatie 7
Badge +2

Nee, er is geen verband met werkzaamheden. Het gaat hier, net als tussen Sneek en Stavoren, om een dassenburcht onder het spoor.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af welk causaal verband er zou zijn tussen werkzaamheden en dassen die het spoor ondergraven. 

Verder staat dit op de ProRail website:

De dassenburchten waren bij ProRail al langer bekend en er was al een vereiste procedure gestart voor herstel. De laatste dagen bleek uit inspectie dat dassen opeens veel actiever waren gaan graven met directe gevolgen voor de veiligheid van het spoor.

 

Reageer