Ik reis meerdere keren per week tussen Alphen a/d Rijn en Utrecht. Nu zal ik geen last van deze werkzaamheden hebben in de zin dat op dit traject de treinen blijven rijden, maar er ontstaat nu wel een ander probleem; een goot deel van de reizigers tussen Utrecht en Gouda / Den Haag zal besluiten te gaan omreizen via de trein Leiden - Alphen - Utrecht. En die treinen zitten zeker in de spits nu al erg vol (er komt geen dag voorbij dat het gangpad niet volstaat).
En nu is bij bovenstaande werkzaamheden het advies: reis om via Alphen a/d Rijn of Schiphol. Dan is het effect rond Alphen dus voorspelbaar; nóg vollere treinen, en mensen die zullen gaan achterblijven op de perrons onderweg.
Een trein bestaande uit 10 bakken SLT gaat dat denk ik niet meer trekken…. Kan de NS misschien in deze periode het DDZ materieel (liefst zo lang als de perronlengtes toestaan) terugbrengen op deze lijn? Ik denk dat de capaciteit hard nodig gaat zijn, en door de werkzaamheden is er toch materieel over op dat moment.
Bladzijde 1 / 2
Het is die week herfstvakantie in Regio Midden, alle gemeentes in Zuid-Holland en bijna alle gemeentes in Utrecht. Het zal erg meevallen met de drukte op het omreistraject.
Ik denk dat het qua drukte ook wel mee zal vallen vanwege de herfstvakantie. Wellicht is juist deze periode uitgekozen vanwege de vakantie. Alsnog bedankt voor het signaal, Sjoerd85.
Grootschalige werkzaamheden worden zoveel mogelijk in vakantieperiodes gepland. Juist omdat er dan voldoende capaciteit is op de omreisroutes.
Vanochtend was het erg druk in de trein van Gouda naar Alphen. Niet iedereen paste erin, want de trein heeft maar 2 bakken.
Nu op de terugweg ben ik overigens met bus 107 gegaan, want met aankomst op Utrecht Centraal om 18.35 zou de geplande aankomsttijd met de trein in Gouda pas 20.02 uur zijn. Bijna anderhalf uur voor iets dat normaal gesproken zo'n 20 minuten kost.
Waarom is er eigenlijk geen vervangende bus tussen Woerden en Gouda?
Dat is erg krap wanneer de route een omreisroute is. Dat zou NS beter moeten regelen.
Het verbussen tussen Woerden en Gouda vergt veel capaciteit en ik vermoed dat er simpelweg geen chauffeurs beschikbaar zijn om bussen te rijden. Dan kan NS beter omreisroutes adviseren. Maar dat moet dan wel ordentelijk geregeld worden.
Goh, NS webcare op X raadt ook bus 107 aan… kan nog druk worden
Je kunt gebruik maken van lijnbus 107 om deze rit te maken zonder overstap. Met overstap kan je wel met de trein, dan ga je via Alphen a/d Rijn. ^DB
Dat is erg krap wanneer de route een omreisroute is. Dat zou NS beter moeten regelen.
Volgens mij wordt dat lastig gezien de hoeveelheid materieel dat ze voor die lijn. Zes tweetjes en je bent heen en weer een uur kwijt. Dus met de kwartiersdienst daar kan je hooguit als er niks in onderhoud is alles met vier bakken rijden.
Het verbussen tussen Woerden en Gouda vergt veel capaciteit en ik vermoed dat er simpelweg geen chauffeurs beschikbaar zijn om bussen te rijden. Dan kan NS beter omreisroutes adviseren. Maar dat moet dan wel ordentelijk geregeld worden.
Een rechtstreekse snelwegroute die relatief goed vanaf de stations bereikbaar is zou niet veel bussen hoeven kosten. Je hebt ook geen aparte stopbus nodig want Goverwelle wordt standaard door een taxibusje vanaf Gouda bediend.
Een rechtstreekse snelwegroute die relatief goed vanaf de stations bereikbaar is zou niet veel bussen hoeven kosten. Je hebt ook geen aparte stopbus nodig want Goverwelle wordt standaard door een taxibusje vanaf Gouda bediend.
Tja, ze (NS) vertikken het gewoon omdat er een omreisroute bestaat. Dat die anderhalf uur duurt voor een stukje dat normaal 20 minuten duurt staat er natuurlijk (niet echt duidelijk) bij.
Extra reistijd
+30 minuten
Ehh ja, 30+ minuten dus (durven ze geen meer dan 60 minuten te zeggen?)
Of neem bus 107 op eigen kosten voor wat minder vertraging. Geen speld tussen te krijgen.
Treinen op de omreisroute te kort (of bus 107 vol)? NS: goh, wat vervelend zeg maar we hebben nog de druktemelder (kuch)!
Als NS een omreisroute regelt dan moet er voldoende materieel ingezet worden. Dat hoeft niet eens alleen maar materieel van R-Net te zijn tussen Gouda en Alphen.
De laatste zin is inmiddels gewijzigd: “De NS kon woensdag nog niet reageren op de klachten.”
Als NS een omreisroute regelt dan moet er voldoende materieel ingezet worden. Dat hoeft niet eens alleen maar materieel van R-Net te zijn tussen Gouda en Alphen.
Alphen-Gouda wordt gereden door personeel van Abellio en het is maar zeer de vraag of dat personeel bevoegd is om op ander materieel te rijden.
Als NS een omreisroute regelt dan moet er voldoende materieel ingezet worden. Dat hoeft niet eens alleen maar materieel van R-Net te zijn tussen Gouda en Alphen.
Alphen-Gouda wordt gereden door personeel van Abellio en het is maar zeer de vraag of dat personeel bevoegd is om op ander materieel te rijden.
Hardnekkig misverstand: het is gewoon NS personeel. Alleen de treinen kwamen geloof ik uit een optie van Abellio, maar NS zelf is de concessiehouder.
Deze lijn schijnt echter wel als soort van opleidingsplekje voor nieuwe machinisten vers van de MBO opleiding gebruikt te worden, dus materieelbekendhwid zou inderdaad beperkter kunnen zijn. Maar allicht zijn er nog andere machinisten met wegbekendheid op die lijn.
Hardnekkig misverstand: het is gewoon NS personeel. Alleen de treinen kwamen geloof ik uit een optie van Abellio, maar NS zelf is de concessiehouder.
Deze lijn schijnt echter wel als soort van opleidingsplekje voor nieuwe machinisten vers van de MBO opleiding gebruikt te worden, dus materieelbekendhwid zou inderdaad beperkter kunnen zijn. Maar allicht zijn er nog andere machinisten met wegbekendheid op die lijn.
De moeilijke constructie met Abellio was o.a.nodig om de eis van de vakbonden van tweemansbediening te omzeilen. Hoe dat verder (ook qua personeel) precies in elkaar gestoken is blijft onduidelijk maar feit is (wat je ook zelf aangeeft) dat het personeel uit een aparte pool lijkt te komen en qua materieel dus wellicht maar beperkt bevoegd is..
Nogmaals, Abellio NRW was alleen betrokken i.v.m. een materieeloptie (anders hadden ze wel met Abellio Nederland geboden wat toen nog bestond).
Voor OV gerelateerde zaken is Wikipedia niet altijd de beste bron, zie bv. hier op een OV wiki de info over die concessie.
Problemen zijn er nu met de spoorbrug tussen en Alphen en Bodegraven Utrecht en ook met Gouda-Alphen. Te weinig bussen, dus het feest is compleet. Bommel is pragmatisch en reist vanuit Gouda maar via Den Haag naar het Noorden. ;-)
En dan te bedenken dat er bij eerdere verstoringen rond Gouda het allemaal perfect met de bussen was georganiseerd. Het is natuurlijk ook geen onbelangrijk stukje spoorweg, maar de verbinding tussen drie van de grootste steden. En dus nu van Gouda gerekend ook Amsterdam.
Hier reden de bussen voor treinvervangend vervoer indertijd af en aan. Er rijdt nu alleen nog een busje naar Gouda Goverwelle.
Als NS een omreisroute regelt dan moet er voldoende materieel ingezet worden. Dat hoeft niet eens alleen maar materieel van R-Net te zijn tussen Gouda en Alphen.
Alphen-Gouda wordt gereden door personeel van Abellio en het is maar zeer de vraag of dat personeel bevoegd is om op ander materieel te rijden.
Dat lijkt me een misverstand, zoals @Daniel al heeft uitgelegd. Tijdens werkzaamheden kan materieel van een andere vervoerder via of op een omleidingsroute ingepland worden. In het geval van Abellio en NS is dat tamelijk eenvoudig te regelen doordat het in feite hetzelfde bedrijf is. NS had eigen materieel kunnen inzetten om de capaciteit te vergroten.
Enig praktisch nadenken valt niet mee voor de bureaucratische NS.
NS heeft in het verleden gevraagd aan de Provincie Zuid-Holland of er ‘gewone’ NS-Flirt-treinstellen ingezet mogen worden i.p.v. de grijs-rode R-NET Flirt-treinstellen. Zo'n afwijking is alleen mogelijk bij groot onderhoud aan de R-NET trein en dan ook alleen voor een zeer beperkte periode. Kortom, zomaar extra materieel inzetten uit de grote poule met NS-Flirts mag niet, want dan is de trein de verkeerde kleur. Achtergrondinfo o.a. via Inzet afwijkend materieel treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda - Provincie Zuid-Holland.
Met andere woorden: NS wil wel, maar de bureaucratie zit bij de Provincie, niet bij NS.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er nog nooit eerder op deze manier een omreissroute is georganiseerd. Verbussen in de herfstvakantie lijkt geen optie vanwege personeelstekorten.
Tegelijkertijd had NS kunnen bedenken dat al die omgeleide reizigers niet in een tweetje van R-Net gaan passen. Deze werkzaamheden komen niet uit de lucht vallen. NS en ProRail hadden veel eerder in overleg kunnen treden met de Provincie, als dat het bureaucratische struikelblok is. Voor de provincie als opdrachtgever is het uiteraard geen wenselijke situatie dat de reguliere treindienst tussen Gouda en Alphen ernstig belemmerd wordt in de exploitatie vanwege onverwachte reizigersaantallen die omreizen.
Uit het verzoek van de vervoerder aan Gedeputeerde Staten is met geen woord gesproken over inzet van extra materieel wanneer reiziger moeten omreizen vanwege een versperring tussen Gouda en Woerden. Deze situatie is blijkbaar helemaal niet voorzien en besproken in 2019. Toen is alleen een besluit genomen dat er ander materieel mag worden ingezet wanneer de treinstellen langer onderhoud krijgen vanwege met name genoemde garantiebepalingen.
Al met al is het zonder extra capaciteit in te zetten een heel slecht idee om de route tussen Gouda en Alphen als omreisroute te gebruiken. Zomaar een gratis evaluatie voor NS.
Inmiddels is er duidelijkheid gekomen over wat er hier is misgegaan. NS heeft laten weten dat men vergeten was om voor deze werkzaamheden vervangend vervoer te organiseren.
Er waren dus geen bussen besteld en er was ook niets geregeld voor omreizen via Alphen a/d Rijn. Pas op het laatste moment werd de fout ontdekt. Inmiddels zijn de interne procedures aangescherpt om herhaling te voorkomen.
Dat is dan de zoveelste aanscherping van de interne procedures van een organisatie waarvan het lerend vermogen bepaald niet overhoudt.
Dat er niets geregeld was klopt niet, want er reden wel degelijk extra treinen tussen Utrecht en Leiden (de treinen die normaal alleen in de spits rijden reden toen de hele dag). Alleen tussen Gouda en Alphen was niets geregeld, maar dat is ook een andere concessie.
Waar staat precies dat er geen extra treinen mogen rijden wanneer Gouda - Alphen als omreisroute gebruikt wordt? Er hebben ook wel eens ICE’s via de Valleilijn gereden.
Hoe wil je überhaupt nog extra treinen tussen Gouda en Alphen rijden. De kwartiersdienst gebruikt alle plekken waar je kunt kruisen al.
Langere treinen kan beperkt zolang ze binnen de seinen passen, anders kan je niet meer kruisen. Geen idee of dubbeldekkers op dat lijntje mogen rijden, dat zou de enige andere optie voor meer capaciteit zijn.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.