beantwoord

werkzaamheden kop van Noord Holland

  • 6 November 2023
  • 19 reacties
  • 324 Bekeken

Van zaterdag 11 november tot en met 19 november zijn er werkzaamheden op het spoor in de kop van Noord-Holland. Dit staat keurig aangegeven in de reisplanner en bij de werkzaamheden op ns.nl

nu lees ik echter dat er weer werkzaamheden zijn gepland van 9 t/m 16 december. Hier kan ik in de geplande werkzaamheden of de reisplanner niets van terugvinden.

Ā 

weet iemand of deze werkzaamheden in december doorgaan?

icon

Beste antwoord door Tochjo 6 November 2023, 17:03

Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3

In dit nieuwsbericht staat dat ProRail van 9 tot 16 december werkt aan het spoor rondom Heerhugowaard, waardoor er geen treinen kunnen rijden op de trajecten Alkmaar - Schagen en Alkmaar - Hoorn. Het bericht is van drie dagen geleden, dus lijkt me wel dat deze werkzaamheden doorgaan.

Ja, dat bericht had ik ook gezien, maar op ns.nl vind ik er voor de rest niets van terugā€¦

De reisinformatie op de NS website loopt helaas meestal niet zo ver vooruit. Men garandeert slechts dat de reisinformatie 10 dagen voor vertrek actueel is, vaak is dat al iets eerder maar meestal geen maand vooruit.

De reisinformatie op de NS website loopt helaas meestal niet zo ver vooruit. Men garandeert slechts dat de reisinformatie 10 dagen voor vertrek actueel is, vaak is dat al iets eerder maar meestal geen maand vooruit.

Een groeiend probleem is dat ProRail.door problemen met personeel en materialen steeds vaker in een laat stadium de planning weer verandert. Hoe vroeger NS de informatie publiceert hoe onbetrouwbaarder die dus is.

We hebben het hier over werkzaamheden over 5 weken, op zo'n korte termijn zal dat probleem niet zo vaak spelen. Deze werkzaamheden zullen intern ook echt wel bekend zijn bij de NS, de interne plansystemenĀ lopen zo'n 8 weken vooruit.

We hebben het hier over werkzaamheden over 5 weken, op zo'n korte termijn zal dat probleem niet zo vaak spelen.Ā 

Recent werden werkzaamheden bij Winschoten pas enkele dagen van te voren afgeblazen omdat ProRail de planning niet rond kreeg. Tussen Gouda en Den Haag gebeurde dat ook afgelopen zomer. En rond Tilburg werden deze zomer op het laatste moment de data veranderd.

Ik zeg ook niet zo vaak, niet dat het nooit voorkomt. Je zou gewoon van de NS kunnen verwachten dat geplandeĀ werkzaamheden tot 8 weken vooruit vermeld staan op de website en dat je vanaf 2 weken van te voren de reisplanner kunt gebruiken. Dat er incidenteel iets op het laatste moment aangepast wordt verandert daar niets aan.

Badge +3

Er zijn blijkbaar zoveel werkzaamheden dat die van 9 tot 16 december niet in de lijst passen? šŸ˜‚

OpĀ https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/komend?page=4Ā houdt de lijst op na 64 meldingen, met als laaste iets over 9 en 10 december.

Dus ik denk dat ze later deze week er wel in komen te staan, als er een paar recentere klaar zijn.

Of omdat je Ć¼berhaupt nog geen reis kan plannen na 9 december bij de NS. Probeer maar eens een reis te plannen op 10 december op ns.nl, dan springt de datum terug naarĀ vandaag. De nieuwe dienstregeling zelf is al een paar weken af maar de NS heeft deze nog steeds niet gepubliceerd.

Of omdat je Ć¼berhaupt nog geen reis kan plannen na 9 december bij de NS. Probeer maar eens een reis te plannen op 10 december op ns.nl, dan springt de datum terug naarĀ vandaag. De nieuwe dienstregeling zelf is al een paar weken af maar de NS heeft deze nog steeds niet gepubliceerd.

Toch wat vreemd dat NS nog altijd geen dienstregeling heeft gepubliceerd terwijl die volgens jou al af is. DB heeft de dienstregeling al sinds begin oktober online staan.

NS heeft wel een maand geleden een dienstregeling aangeleverd in Hafas maar die is gebaseerd op de plannen voor opschaling zoals NS die in het voorjaar had aangekondigd. Omdat inmiddels veel opschalingen weer zijn afgeblazen en er ook nieuwe afschalingen bij komen heb je daar niet zoveel aan.

Reputatie 7
Badge +3

Of omdat je Ć¼berhaupt nog geen reis kan plannen na 9 december bij de NS. Probeer maar eens een reis te plannen op 10 december op ns.nl, dan springt de datum terug naarĀ vandaag. De nieuwe dienstregeling zelf is al een paar weken af maar de NS heeft deze nog steeds niet gepubliceerd.

Dat klopt dat je nog geen reis kunt plannen vanaf 9 december, dan gaat de nieuwe planning voor dec 23- dec 24 in.

Dat schreef ik ook, maar ik schreef ook dat die nieuwe dienstregeling inmiddels al een paar weken bekend is. Normaliter kun je ook bij de NS al vanaf eind oktober de nieuwe dienstregeling plannen, maar dit jaar is men daar later mee dan normaal om een of andere reden.

Het zou NS sieren gewoon de werkzaamheden voor het komend jaar in de planner in te voegen, alleen aangeven of de dienstregeling is aangepast of er helemaal geen treinen rijden, en dat de reisplanner tien dagen van tevoren is bijgewerkt.

Dat zou best wel handig zijn voor mensen die bijvoorbeeld een weekendje weg gaan of concert/theater/sportkaartjes kopen. Dat doe je toch vrij regelmatig meer dan zes weken van tevoren. Maar dat zou waarschijnlijk te reizigersgericht zijn.Ā 

Badge +3

Er zijn blijkbaar zoveel werkzaamheden dat die van 9 tot 16 december niet in de lijst passen? šŸ˜‚

OpĀ https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/komend?page=4Ā houdt de lijst op na 64 meldingen, met als laaste iets over 9 en 10 december.

Dus ik denk dat ze later deze week er wel in komen te staan, als er een paar recentere klaar zijn.

Inmiddels staan er in het bovengenoemde overzicht ook al enkele latere werkzaamheden (voor 15 en vanaf 16 december) maar nog niets over 9 t/m 16 december in Noord-Hollandā€¦Ā šŸ¤”

Misschien datĀ @EdwinĀ ergens een belletje kan laten rinkelen?

Reputatie 6

Het zou NS sieren gewoon de werkzaamheden voor het komend jaar in de planner in te voegen, alleen aangeven of de dienstregeling is aangepast of er helemaal geen treinen rijden, en dat de reisplanner tien dagen van tevoren is bijgewerkt.

Dat zou best wel handig zijn voor mensen die bijvoorbeeld een weekendje weg gaan of concert/theater/sportkaartjes kopen. Dat doe je toch vrij regelmatig meer dan zes weken van tevoren. Maar dat zou waarschijnlijk te reizigersgericht zijn.Ā 

Ik keek nu net voor 30 november voor werkzaamheden van/via naar Schiphol. Daar is helemaal niks duidelijk en wordt gezegd dat je je reis kort voor vertrek moet plannen. Iets wat je nou niet wil met Schiphol; op de dag zelf pas weten hoe je moet reizen. En ja, we gaan uit van ruime speling. En ja, op de dag zelf kan je ook ineens vertraging hebben. Maar niet eens kunnen melden of en wat er rijdt..

De aangepaste dienstregeling voor de week van 27 november komen later deze week in de reisplanner te staan (op 9292 waarschijnlijk morgen al, op ns meestal pas donderdag/vrijdag). De aangepaste dienstregeling voor 4 december zal volgende week volgen, die van 11 december de week daarna enzovoort.

Badge +3

De aangepaste dienstregeling voor de week van 27 november komen later deze week in de reisplanner te staan (op 9292 waarschijnlijk morgen al, op ns meestal pas donderdag/vrijdag). De aangepaste dienstregeling voor 4 december zal volgende week volgen, die van 11 december de week daarna enzovoort.

Gaat niet zozeer om wat aanpassingen in de dienstregeling, maar het tonen van (geplande en langdurige) werkzaamheden.

Kijk, dat er tussen vrijdag 15 december 2023 tussen 16:50 en 20:30 uur en zaterdag 16 december 2023 04:00 uur en maandag 18 december 2023 02:00 uur iets aangepast is tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal (de internationale dienstregeling is aangepast, geen extra reistijd) boeit me niet zo.

Dat Alkmaar - Schagen en Alkmaar - Hoorn er een week lang (9 t/m 16 december) volledig uit liggen (info ProRail) lijkt me belangrijker.

Het topic is als beantwoord gemarkeerd. Het achterliggend probleem, namelijk tijdige informatievoorziening, is niet opgelost. En zo stuntelen we maar weer verderā€¦Ā Tot het volgende topic over precies hetzelfde onderwerp!Ā 

Badge +3

Inmiddels zijn de werkzaamheden wel bekend in de planners, dat zijn dezeĀ https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/12781-9-december-2023-werkzaamheden-alkmaar-den-helder-alkmaar-hoorn

Samenvatting: negen dagen busvervoer Alkmaar - Schagen en Alkmaar - Hoorn (omreizen via Zaandam kan ook).

De werkzaamheden duren overigens tot vroeg op de 18e, dus nog een dagje meer dan de info van ProRail.

Reageer