Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast | NS Community
beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast


Reputatie 4
Van maandag 25 maart tot zondag 14 april zijn er 3 weken werkzaamheden aan het spoor rond Leiden Centraal. In dit topic (https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-23-2-27-2-impact-op-traject-den-haag-centraal-leiden-centraal-55737) heb ik reeds verzocht wat deze werkzaamheden betekenen voor de dienstregeling. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar inmiddels is wel duidelijk dat zowel de 2200 als 2400 ten noorden van Den Haag HS geslachtofferd gaan worden, evenals de sprinter richting Hoorn. De reizigers vanuit Den Haag HS richting Leiden Centraal kunnen dus 3 weken een half uur per dag extra reistijd uittrekken.
Nu is extra reistijd natuurlijk vaak onvermijdelijk in geval van werkzaamheden, maar naar mijn idee wordt er wederom te gretig gesneden in het treinenaanbod. Aangemoedigd door @Jouke NS ben ik dus weer gaan puzzelen met de beschikbare infra die weken. Uit de reisplanner maak ik op dat er 1 van de 2 eilandperrons beschikbaar is. Dit betekent onder andere dat er tot aan Den Haag Mariahoeve maar 2 sporen berijdbaar zijn.
Uitkomst van de puzzel is dat zowel de 2200 als 700/1800 serie kunnen rijden, weliswaar zonder cross-platform overstap. De sprinter richting Haarlem rijdt een kwartier later, zodat de 2100 tussen Haarlem en Amsterdam Centraal wordt vervangen. De 4600 halteert kort te Leiden Centraal, wat weer gunstig is voor de spoorbezetting. De uitwerking staat onderaan.
Voordelen:
  • Geen extra reistijd tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
  • 2x/uur rechtstreekse verbinding Den Haag HS - Leiden Centraal (- Haarlem - Amsterdam Centraal)
  • 4x/uur (ipv 2x/uur) IC Leiden Centraal - Schiphol Airport (- Lelystad Centrum)
  • Ruimte voor goederen
Uiteraard heb ik geen weet van eventuele verborgen redenen waardoor mijn voorstel niet zou kunnen, maar zolang die er niet zijn of worden genoemd (net zoals vorige maand), worden er naar mijn idee zonder goede reden reizigers benadeeld. Nu weet ik wel dat het alweer te laat is om dit überhaupt te overwegen, maar ik wil hiermee aangeven dat er wederom minder uitval mogelijk lijkt dan gepland.
Omdat er naar mijn mening dus meer dan noodzakelijk overlast wordt veroorzaakt, vraag ik mij af waar er beschreven staat hoeveel hinder abonnementhouders per jaar mogen ervaren door werkzaamheden en vooral hoe dit zo beperkt mogelijk wordt gehouden.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 March 2019, 20:26

Bekijk origineel

225 reacties

Reputatie 1
Is het wellicht een idee om langere treinen in te zetten op traject Adam Zuid - Den Haag. 12 bakken zou iig moeten passen. Misschien zelfs 14...?

Capaciteit is in de spits nu gereduceerd van 40 bakken per uur naar 20 bakken. Dat is vragen om problemen aangezien de 40 normaal al flink vol zitten.
Ik vraag mij zo langzamerhand of dit wel de wet van Murphy is. Ik denk eerder aan oorzaak en gevolg. Ik denk dat iemand iets verkeerd heeft gedaan bij de werkzaamheden en dat het gevolg hiervan de sein- en wisselstoringen zijn. Gebeurd nl wel erg veel bij werkzaamheden dat er plotseling ook nog andere storingen ontstaan.
Er zou inderdaad eens naar gekeken moeten waarom er tijdens en na werkzaamheden zo vaak storingen zijn. Afgelopen maandag ook weer een puinhoop rond Arnhem nadat ProRail het weekend gewerkt had. Ik heb gevoel dat het kwaliteitsmanagement bij veel aannemers nogal matig is en er wordt gewerkt op basis van trial and error.
Reputatie 4
Is het wellicht een idee om langere treinen in te zetten op traject Adam Zuid - Den Haag. 12 bakken zou iig moeten passen. Misschien zelfs 14...?

Capaciteit is in de spits nu gereduceerd van 40 bakken per uur naar 20 bakken. Dat is vragen om problemen aangezien de 40 normaal al flink vol zitten.


12 bakken gaat niet passen op meerdere stations in het noorden (o.a. Groningen en Leeuwarden), waar de IC die tussen Amsterdam Zuid en Den Haag Centraal rijdt vandaan komt. Men zou dan kunnen besluiten om de hele dag door in Zwolle bij te plaatsen en af te trappen, maar dat is geen ideale oplossing. 14 bakken past op nog meer stations niet, bijvoorbeeld al Den Haag Centraal, dus dat is geen optie.
De beste oplossing is natuurlijk om de andere IC vanaf Lelystad niet te schrappen...😉
12 bakken gaat niet passen op meerdere stations in het noorden (o.a. Groningen en Leeuwarden), waar de IC die tussen Amsterdam Zuid en Den Haag Centraal rijdt vandaan komt. Men zou dan kunnen besluiten om de hele dag door in Zwolle bij te plaatsen en af te trappen, maar dat is geen ideale oplossing. 14 bakken past op nog meer stations niet, bijvoorbeeld al Den Haag Centraal, dus dat is geen optie.
De beste oplossing is natuurlijk om de andere IC vanaf Lelystad niet te schrappen...😉

12 bakken past op de echte IC stations op deze route in ieder geval tot Zwolle en bij Zwolle worden deze treinen vaak gesplitst of gecombineerd omdat boven Zwolle minder capaciteit nodig is. Dus dat dat geen ideale oplossing is een beetje vreemd aangezien dat met bijna elke trein op deze route daar gebeurt in de spits.

Overigens zijn er wel perrons in Groningen (perron 7ab) en Leeuwarden (perron 5ab) met capaciteit voor 12 bakken en ook de IC stations onderweg hebben uit mijn hoofd die capaciteit. Enige IC station waar geen 12 bakken passen is Almere Buiten maar daar stoppen deze series niet.

Vandaag even mogen zien hoe een en ander er aan toe gaat op Leiden en het was toen ik er reed een chaos door vertragingen van treinen en het was gewoon file rijden richting de perrons. Dat is nu het grootste probleem bij dit soort grootschalige werkzaamheden dat zodra er maar iets gebeurt het erg moeilijk is om de boel weer op de rit te krijgen als alles krap gepland is. Door het station niet vol te plannen is er ruimte om de boel weer in het gareel te krijgen.

Er zijn momenteel 2 sporen beschikbaar richting Leiden vanaf Den Haag Mariahoeve en aan de andere kant tot halverwege halverwege de splitsing richting Sassenheim en Voorhout. Keerspoor welke aan de kant van Den Haag in het midden zit is ook niet te gebruiken. Ter hoogte van de perrons heb je dan een klein stukje dat er een extra spoor per perron beschikbaar is waar je eventueel een andere trein kunt passeren.

En er wordt echt flink gewerkt, sporen vervangen, wissels vervangen, perrons ophogen, vervangen bovenportalen, vervangen ballast, vervangen dwarsliggers, ......

En vandaag waren er ruim 4 minuten nodig om bij de ICM-7 welke ik mee had om de reizigers in- en uit te laten stappen en dan kwam ik daar net na het middaguur langs dus nog niet eens in de spits.
Reputatie 4
Volgens Prorail volstaan de perronlengten van Heerenveen en Steenwijk niet voor 12 bakken. Verder wordt 5b in Leeuwarden gebruikt voor de stoptrein naar Groningen. En omdat de IC's in Leeuwarden en Groningen meer dan 30 minuten overstaan, heb je dus 2 lange perronsporen nodig. Maar er wordt inderdaad vrij veel gesplitst en gecombineerd in Zwolle, dus dat is allemaal niet aan de orde. Wel interessant dat dit in 2 minuten kan (in de 500 serie), terwijl dat in Rotterdam niet volstaat (3 minuten in 2200 serie).

Men kan het wegvallen van de 2400 serie wel beter compenseren met meer dubbeldeks materieel. Nu wordt er hierdoor in de spits tussen Almere en Leiden met minder dan 50% capaciteit gereden.

Ik snap dat het rijden van meer treinen rond Leiden tot minder flexibiliteit leidt. De vraag is wel of de chaos door vertragingen niet juist veroorzaakt wordt door het gehalveerde treinenaanbod. Nu raken treinen bijna standaard vertraagd omdat er bijna 2 keer zoveel reizigers mee willen. Mogelijk kun je de chaos dus teniet doen door het aanbod uit te breiden, met als resultaat dat de reizigerservaring flink verbetert.

Nog een vraag uit interesse: heb je toevallig al de 28500 serie gereden? Hoe wordt deze gekeerd in Leiden (naar welk spoor, welke tijden)?
Reputatie 7
Badge +3
En vandaag waren er ruim 4 minuten nodig om bij de ICM-7 welke ik mee had om de reizigers in- en uit te laten stappen en dan kwam ik daar net na het middaguur langs dus nog niet eens in de spits.

Tja, deze extra spits IC met ICM7 had het vanmorgen ook niet makkelijk

Even nagezocht en inderdaad Steenwijk en Heerenveen zijn geschikt voor 10 bakken, dan is dit net als Almere Buiten dus ook afwijkend als IC stations.

Als ik een trein op Zwolle rij welke gesplitst wordt of gecombineerd dan gebeurt dat niet in 2 minuten tijd, maar het gaat wel snel. Bij combineren staat het treinstel er al en zit er al een andere machinist op dat stel die zodra er gecombineerd is meteen de beproevingen kan doen en de trein dan weer gereed is voor vertrek.

Meeste tijd gaat verloren aan reizigers die in het af te splitsen stel nog zitten en wel verder moeten reizen. Bij splitsen staan er meerdere RET machinisten klaar en de reizigers in de trein zijn dan al geïnformeerd dat ze als ze verder willen over moeten stappen.

De chaos rondom Leiden was vandaag door problemen op Den Haag Centraal qua capaciteit en op Leiden Centraal ook vanwege capaciteit. Groot deel van de oorzaak is de verstoringen en de defecte trein tussen de Vink en Leiden Centraal en de ingestelde 40 km zone geeft ook iets vertraging rond Leiden Centraal t.o.v. de normaal geldende snelheid bij nadering van het station. De extra tijd voor instappen en de beperkte snelheid geven wel vertraging maar dat is dan voor alle treinen gelijk, doordat er ruimte is in de planning zou dat geen probleem moeten zijn.

Ik heb deze treinserie (28500) nu niet gereden maar hoorde wel dat er een serie is die keert op Lisse, dat zal dan deze treinserie zijn die helemaal doorrijdt omdat er bij Leiden Centraal geen mogelijkheden tot keren zijn op dit moment.
Ik zie net op de app; sprinter via Schiphol naar Amsterdam 17.07 een zesje die normaal 10 bakken heeft!
Geweldig gecoördineerd.... Heeft ook geen enkele zin om hier de discussie aan te gaan...
Reputatie 4
@Jeroen oke, dus er wordt pas bij Lisse gekeerd. Dan kom ik er nog niet uit, want dat is minimaal 6 minuten rijden (http://nsdr.bemined.nl/2018-1/2100-ex-ma.html). Vertrek uit Leiden kan pas als de sprinter uit Hoofddorp binnen is, dus om .25. Op z'n vroegst dus om .31 in Lisse. Deze trein moet uiterlijk om .38 in Leiden zijn, dus keren in Lisse in 1 minuut?
OF een extra treinstel welke langer staat in Lisse 🙂
Reputatie 4
Daar lijkt het inderdaad op als ik de digitale bronnen check. Met hetzelfde materieel had men natuurlijk ook rechtstreeks naar Haarlem kunnen pendelen...
Vertrek Leiden .55, aankomst .12 Haarlem spoor 3. Vertrek .18, aankomst Leiden .35.
Zit je nog wel met goederen door Haarlem, maar met wat minutenwijzigingen rond Leiden kan de IC al om .10 in Haarlem zijn.
Dit had de reizigers veel beter verdeeld. Nu vervoert deze spitstrein nauwelijks reizigers (net gezien) terwijl de rest uitpuilt.
Reputatie 6
Ik sta nu op Heemstede-Aerdenout en er wordt omgeroepen dat wegens werkzaamheden er geen treinen rijden tussen Heemstede-Aerdenout, Hillegom, Voorhout en Leiden. We zouden met de bus moeten die op het stationsplein staat.

Er is geen bus.
Er rijdt wel een trein.
Hier gaat iets niet goed met de automatische omroep op Heemstede-Aerdenout
Reputatie 7
Badge +3
Verkeerde omroep of te vroeg? Na 23.00 rijden er door de werkzaamheden geen treinen meer.
Vanmiddag hoorde ik voor de eerste keer (op Delft) een omroep over de werkzaamheden waarbij aangegeven dat de dienstregeling tussen Den Haag HS en Lelystad/Amsterdam is aangepast. Jammer dat die niet al vorige week gedaan is,
Reputatie 6
Verkeerde omroep of te vroeg? Na 23.00 rijden er door de werkzaamheden geen treinen meer.
Vanmiddag hoorde ik voor de eerste keer (op Delft) een omroep over de werkzaamheden waarbij aangegeven dat de dienstregeling tussen Den Haag HS en Lelystad/Amsterdam is aangepast. Jammer dat die niet al vorige week gedaan is,


Ik gok op veel te vroeg. We zijn al voorbij Voorhout met de trein. Volgens mij hadden ze het nu inderdaad op de aanpassingen moeten hebben.
Reputatie 4
De IC Den Haag Centraal - Groningen vertrek 7:30 vandaag op halve lengte...dit was hopelijk niet zo gepland? Op advies van de HC een melding hiervan, want al vanaf Laan v NOI kunnen mensen niet mee.

@Jouke NS kun je uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren?
ic naar Den haag viel uit, iedereen strompelt naar de al volle sprinter...
Reputatie 7
Badge +3
Zo te zien gevolg van uitgevallen IC 710 naar Den Haag, daardoor geen extra IC 28512 van 6.33 Den Haag - Leiden, waardoor ook geen 28527 terug naar Den Haag. De 1827 naar Leeuwarden mag het daarna met VIRM6 doen.
Ook hier kunnen reizigers op Laan van NOI niet mee.
Verder regent het op Twitter klachten over diverse te korte treinen.
Beste moderators:

Mogen we nu eens een keer een reactie ontvangen van het Hoofd c(r)ommunnicatie binnen de NS over de dagelijkse wantoestanden inzake de werkzaamheden rondom Leiden, Almere, Den Haag, Schiphol, Amsterdam, Lelystad en Dordrecht (ik ben vast nog wel wat plaatsen die last hebben van deze werkzaamheden) vergeten. Graag beantwoording van de Rover-brief plaatsen op dit forum.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik zo lees is dat de meldingen worden doorgestuurd.
Dat betreft dan meldingen over de werkzaamheden zelf en de impact ervan, de informatievoorziening hierover of het gebrek hiervan en de vele meldingen van korte treinen en regelmatige uitval waardoor treinen overvol zijn of veel reizigers niet eens meekunnen.

Gezien het aantal melding op Twitter is dat alleen al een dagtaak.

De diverse afdelingen zullen het dan vast wel bespreken, bekijken en lekker over vergaderen en beloven dan beterschap, maar bij volgende grootschalige werkzaamheden zal het weer net zo gaan.
En dat eeuwige minimaliseren van de problemen doet het ook niet goed bij mij:

Er gaat niet het één en ander niet goed. Het is gewoon een puinhoop!!! Daal nu eens neer van die ivoren toren en communiceer en doe er wat aan!!!

XXX

Dit bericht is aangepast.


Reputatie 6
De IC Den Haag Centraal - Groningen vertrek 7:30 vandaag op halve lengte...dit was hopelijk niet zo gepland? Op advies van de HC een melding hiervan, want al vanaf Laan v NOI kunnen mensen niet mee.

@Jouke NS kun je uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren?

De IC van 8.00 ook op halve lengte hoorde ik van mensen die die trein helaas hadden of gemist hebben omdat ze niet mee konden vanaf Laan van Noi.

Ik wilde morgen Den Haag Laan van Noi -
Schiphol - Hilversum doen maar ik ga toch maar vanaf Den Haag CS over Utrecht. Ook omdat de verbinding die ik in gedachten had, nu is vervallen door de werkzaamheden.
Laatste reactie van een moderator in dit topic is van 4 dagen geleden. Toont m.i. aan hoe begaan de NS is met de klemzittende reiziger. 😫
Beste lezers, bedankt voor al jullie reacties. Ik ben in overleg met mijn collega's hoe we jullie reacties het beste kunnen oppakken. We zijn inderdaad mega druk met het constant doorzetten van alle meldingen. Mocht ik op ideeën komen, laat ik dat natuurlijk weten. Voor nu kan ik niets veranderen aan de situatie, dit gaan we met zijn allen proberen te doen.

Daarnaast het vriendelijke verzoek om geen tweets te delen op onze Community. Deze berichten worden aangepast. Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +3
Dit klinkt ook niet echt hoopvol voor komende maandag:

Dat geldt ook voor het weekend van 6 en 7 april, dan wordt het volgens Van Kranenburg wel even spannend: 'Voor de werkzaamheden die dan plaatsvinden zouden we normaal meer tijd nemen, maar vanwege de overlast voor reizigers moeten we het echt in een weekend proppen.' De kans bestaat dus dat Leiden maandagochtend 8 april nog ontregeld is.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/3815615/Spoorwerkzaamheden-Leiden-eerste-spits-zonder-problemen-maar-houd-de-planning-in-de-gaten
Beste lezers, bedankt voor al jullie reacties. Ik ben in overleg met mijn collega's hoe we jullie reacties het beste kunnen oppakken. We zijn inderdaad mega druk met het constant doorzetten van alle meldingen. Mocht ik op ideeën komen, laat ik dat natuurlijk weten. Voor nu kan ik niets veranderen aan de situatie, dit gaan we met zijn allen proberen te doen.

Daarnaast het vriendelijke verzoek om geen tweets te delen op onze Community. Deze berichten worden aangepast. Alvast bedankt.

Ik begrijp dat het tijdens werkzaamheden niet mogelijk is om het volle aantal treinen in te zetten en er daardoor ritten geschrapt worden. Maar op de ritten die wel gaan, wordt niet de volledige capaciteit ingezet. Is het niet mogelijk om de volledige capaciteit (rekening houdend met alle stations waarop de trein stopt) aan dubbeldekstrein in te zetten? Voor Den Haag CS - Schiphol v.v. kan zeker een dubbeldekstrein van 10 delen ingezet worden. Vanochtend op rit 1827 was dit maar 6 delen en vanmiddag (rit 758) is dit maar 10 delen enkeldeks. Dit is onverantwoord. Je laat zoveel mensen achter op het perron en de mensen die wel mee kunnen, zitten als sardientjes in blik wat gevaarlijke situaties oplevert (mensen die onwel of agressief worden). Deze situatie kan toch opgelost worden?

Reageer