Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast | NS Community
beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast


Reputatie 4
Van maandag 25 maart tot zondag 14 april zijn er 3 weken werkzaamheden aan het spoor rond Leiden Centraal. In dit topic (https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-23-2-27-2-impact-op-traject-den-haag-centraal-leiden-centraal-55737) heb ik reeds verzocht wat deze werkzaamheden betekenen voor de dienstregeling. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar inmiddels is wel duidelijk dat zowel de 2200 als 2400 ten noorden van Den Haag HS geslachtofferd gaan worden, evenals de sprinter richting Hoorn. De reizigers vanuit Den Haag HS richting Leiden Centraal kunnen dus 3 weken een half uur per dag extra reistijd uittrekken.
Nu is extra reistijd natuurlijk vaak onvermijdelijk in geval van werkzaamheden, maar naar mijn idee wordt er wederom te gretig gesneden in het treinenaanbod. Aangemoedigd door @Jouke NS ben ik dus weer gaan puzzelen met de beschikbare infra die weken. Uit de reisplanner maak ik op dat er 1 van de 2 eilandperrons beschikbaar is. Dit betekent onder andere dat er tot aan Den Haag Mariahoeve maar 2 sporen berijdbaar zijn.
Uitkomst van de puzzel is dat zowel de 2200 als 700/1800 serie kunnen rijden, weliswaar zonder cross-platform overstap. De sprinter richting Haarlem rijdt een kwartier later, zodat de 2100 tussen Haarlem en Amsterdam Centraal wordt vervangen. De 4600 halteert kort te Leiden Centraal, wat weer gunstig is voor de spoorbezetting. De uitwerking staat onderaan.
Voordelen:
  • Geen extra reistijd tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
  • 2x/uur rechtstreekse verbinding Den Haag HS - Leiden Centraal (- Haarlem - Amsterdam Centraal)
  • 4x/uur (ipv 2x/uur) IC Leiden Centraal - Schiphol Airport (- Lelystad Centrum)
  • Ruimte voor goederen
Uiteraard heb ik geen weet van eventuele verborgen redenen waardoor mijn voorstel niet zou kunnen, maar zolang die er niet zijn of worden genoemd (net zoals vorige maand), worden er naar mijn idee zonder goede reden reizigers benadeeld. Nu weet ik wel dat het alweer te laat is om dit überhaupt te overwegen, maar ik wil hiermee aangeven dat er wederom minder uitval mogelijk lijkt dan gepland.
Omdat er naar mijn mening dus meer dan noodzakelijk overlast wordt veroorzaakt, vraag ik mij af waar er beschreven staat hoeveel hinder abonnementhouders per jaar mogen ervaren door werkzaamheden en vooral hoe dit zo beperkt mogelijk wordt gehouden.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 March 2019, 20:26

Bekijk origineel

225 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Die materialen voor de geluidswal liggen zoals ik bij het langsrijden zag inderdaad in de Schipholboog tussen Laa en Gvm en meer specifiek tussen Laa en waar de Randstadrail aftakt. Liggen evenwijdig aan de Nicolaas Beetslaan en aanvoer ervan ging via de Spinozalaan en het IJsclubpad: het fietspad wat daar onder het spoor doorgaat. De werkzaamheden zelf beperkten zich tot iets voor het station Laan van NOI.
Overigens zag ik gister geen activiteit meer daar bij het langsrijden en in ieder geval de stijlen voor de schermen stonden al.

In het plaatje zo ongeveer in de rode ovaal en gewerkt werd bij de blauwe streep.



Spoor 320 zou dan denk ik wel gebruikt kunnen worden.
Maar als het puur om sporen gaat zou een 2200 of 2400 na Hollands spoor ook via de reguliere sporen naar Laan kunnen rijden ipv zoals nu naar Centraal en daar keren op 5 of 6 (ook wel eens gedaan bij een aanrijding bij Voorschoten of Mariahoeve). Maar dan heb wel heel veel overstappers op Laan.

Wat betreft waarom er via Den Haag Centraal gereisd moet worden, zegt ProRail onderstaand in het AD. En als HS al klein is als overstapfunctie =, dan is Laan dat helemaal.


De spoorbeheerder legt uit waarom reizigers via Den Haag CS moeten rijden. ,,Leiden CS is het vijfde station van Nederland en een enorm belangrijke overstapplek.” Door de werkzaamheden moet een ander station die overstapfunctie tijdelijk overnemen. ,,Den Haag HS is daar te klein voor en kan die reizigersstroom niet aan. Den Haag CS wél.”



Maar we zijn op de helft, nog anderhalve week ....
Reputatie 4
Exact, dat zijn ook mijn bevindingen. Dit verklaart dus niet waarom spoor 320 niet beschikbaar zou zijn. Wel zou dat kruisende bewegingen met treinen uit Gvc geven, maar het zou gewoon passen. Verder lijken de werkzaamheden bij Laan v NOI klaar, dus dan komen we weer terug bij mijn allereerste opzet, met een directe trein Gv - Ledn.


Door de werkzaamheden moet een ander station die overstapfunctie tijdelijk overnemen. ,,Den Haag HS is daar te klein voor en kan die reizigersstroom niet aan. Den Haag CS wél.”

Maar de reden dat er geen treinen Gv - Ledn rijden is dus niet omdat het niet kan (want via spoor 320 of vanaf nu gewoon via spoor 5/6 te Laa), maar omdat men niet wil dat er op HS wordt overgestapt...
Ehm, dat gebeurt daar iedere dag toch (van sprinter op IC en vice versa)? Wellicht dat ze bedoelen dat er slechts 1 serie direct naar Ledn zou kunnen ipv 2, waardoor iedereen in die trein zou willen en het niet zou passen?
Reputatie 7
Badge +3
Overstappen op HS gebeurt normaal inderdaad ook, maar wel op veel kleinere schaal. Want dat is van/naar een sprinter.

Als er inderdaad maar 1 serie kan door rijden naar HS vanaf Leiden dan wordt die denk ik inderdaad te druk. Normaal zijn de 2 doorgaande series al druk.

Ik maak er maar het beste van en hoop maar dat deze werkzaamheid naderhand eens goed geevalueerd worden. Er moet natuurlijk heel veel gedaan worden bij Leiden maar ik heb het idee dat men teveel tegelijk heeft gepland.

Het is ook maar goed dat ik maar een hele korte overstaptijd heb op Gvc, anders zou ik frustratie allerlei ongezonde snacks kopen bij de AH of Smullers 😋
Hierbij een foto genomen vanaf de sporen net na de Laan van NOI in de richting van Leiden Centraal, de rechter sporen zijn de sporen welke komen van Den Haag HS en de linker komen vanaf Den Haag Centraal.

Momo reist er elke dag langs en weet het beste of ze ook aan de kant van Den Haag HS bezig zijn met de geluidswal of niet, door alle wijzigingen in de diensten rij ik er momenteel nagenoeg niet.

En de vraag is of de bovenleiding boven dat stuk spoor wel onder spanning gezet kan worden of dat dat invloed heeft op het stuk waar de werkzaamheden plaatsvinden.
Daarbij blijf je toch problemen houden op het knelpunt welke er nu ook is Leiden Centraal, daar blijft de capaciteit heel beperkt en geeft zelfs met de hoeveelheid treinen welke er nu rijden al problemen met flinke vertragingen als gevolg.

Spoor 5/6 op Laa kun je dus niet gebruiken door deze werkzaamheden die er bezig waren, er zijn nml geen seinen einde perron in de richting van Leiden waar de trein dan zou moeten stoppen. Veiligheidsrisico is er dan dat een trein door kan rijden zo de sporen van de werkzaamheden op.

En de stijlen staan begrijp ik uit Momo haar verhaal maar de geluidsschermen die er tussen moeten komen zijn nog niet geplaatst, dat zal dan nog moeten gebeuren de komende 1,5 week.


Reputatie 7
Badge +3
Nee, ze waren niet aan de HS spoor kant bezig met de werkzaamheden, dat was alleen aan de Mariahoevekant. Gister en vandaag zag ik overigens geen enkele activeit van werkzaamheden meer, geen werkmannetjes of machines en de bouwmaterialen die eerst in die boog lagen zijn nu weg. Ik heb dus het idee dat ze nu (voorlopig) klaar zijn. De staanders staan nu. Er zijn zo te zien alleen nog geen schermen aan bevestigd
Jouw foto is zeker van vorige week toen ze wel druk bezig waren?


https://vlietnieuws.nl/2019/01/22/geluidhinder-voor-bouw-geluidscherm/ geeft ook aan dat er werkzaamheden zouden zijn tussen 24 maart en 3 april, maar ook tussen 14 en 20 augustus. Er gaat dus nogmaals gewerkt worden. Daar wordt gesproken van werken ter hoogte van de Nicolaas Beetslaan en Loolaan, dus de blauwe lijn uit mijn eerdere plaatje mag iets verder worden doorgetrokken.

De officiele bekendmaking van de omgevingsvergunning heeft het overigens over "2 geluidsschermen langs de spoorlijn tussen de stations Laan van NOI en Mariahoeve ter plaatse van de Nicolaas Beetslaan en de Hofzichtlaan". Die Hofzichtlaan is nog een stuk verder dan die Loolaan, die Hofzichtlaan is pal naast station Mariahoeve. Zo ver stonden de staanders volgens mij nog niet. Weliicht gaan ze dat in augustus doen.

Wat ik vanmiddag zag is dat de staanders staan staan direct na het viaduct over Laan van Nieuw Oost-Indië (de straat) gezien vanaf HS, dus komend van HS eerst het perron van Laan, dan het viaduct en dan de staanders en dat gaat zo ongeveer door tot waar de Randstadrail en het spoor naar Mariahoeve (spoor 4) onder de IC sporen doorlopen.Tot daar kon ik het tenminste zien, Gangpad in de sprinter is iedere keer zo vol dat ik niet door de raampjes aan de andere kant naar buiten kan kijken.

Kaartje wordt dan zo:
Rode vlek is waar de bouwmaterialen lagen, blauwe lijn is waar de staanders voor de geluidsschermen zo grofweg staan.



En zo moet het eruit komen te zien:



https://sybvanbreda.com/nl/project/geluidsscherm-laan-van-noi/
Reputatie 6
Ik ben vorige week zondag, 24 maart, toevallig op een wandeling langs het tunneltje en door het tunnel gekomen op de laatste foto uit de post van @Momo. Daar lagen toen heel veel bouwmaterialen klaar.

Dat er nog een keer een week gewerkt gaat worden stemt me niet gerust haha. Heb dan helaas geen vakantie dus weer last? Los van dat ik regelmatig ook reis tussen Den Haag-Haarlem - Alkmaar en dat als ze bij Leiden geen werkzaamheden hebben, het wel richting Alkmaar is... 😬 Ik reis nu de laatste 2 dagen pas na 18.30 vanaf Heemstede-Aerdenout naar Den Haag en dat is een verademing qua drukte.
Reputatie 4
Zoals ik al aangaf heb ik als omwonende een aantal weken terug een brief ontvangen van de gemeenten met daarin een overzicht van werkzaamheden. Tussen 15 en 19 augustus gaat er nog een week dag en nacht gewerkt worden: "monteren diverse onderdelen voor geluidsscherm en aanleg looppaden". Sinds dinsdag zijn deze werkzaamheden klaar, geen activiteiten op het spoor meer, en vanmorgen werden de rijplaten verwijderd van het terrein door @Momo getekend.
@Momo de constructie voor het geluidsscherm komt trouwens overeen met je eerste tekening, net over de fietstunnel. Wel is er verderop aan de overzijde van het spoor in de bocht van de aftakking richting Gvc een groen geluidsscherm geplaatst voor een nieuwbouwwijk aldaar. Misschien is dat het 2e scherm wat in dit gebied voorzien was?

Conclusie: werkzaamheden bij Laan v NOI voorbij, maar geen rechtstreeks treinverkeer gewenst door Prorail. Daar moeten we het maar mee doen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat er nog een keer een week gewerkt gaat worden stemt me niet gerust haha. Heb dan helaas geen vakantie dus weer last? Los van dat ik regelmatig ook reis tussen Den Haag-Haarlem - Alkmaar en dat als ze bij Leiden geen werkzaamheden hebben, het wel richting Alkmaar is... 😬 Ik reis nu de laatste 2 dagen pas na 18.30 vanaf Heemstede-Aerdenout naar Den Haag en dat is een verademing qua drukte.

Op de ProRail site stond eerder een overzichtje met periodes wanneer er bij Leiden wordt gewerkt waarbij er op trajecten geen treinen rijden, maar daar staat augustus niet bij.
Dus dan zou er alleen bij Laan van NOI gewerkt worden. Wellicht kunnen dan daar wel treinen blijven rijden omdat die werkzaamheden beperkter zijn. Misschien alleen voor de veiligheid van de werkers een een hekje naast het spoor.

Reputatie 7
Badge +3
Wel is er verderop aan de overzijde van het spoor in de bocht van de aftakking richting Gvc een groen geluidsscherm geplaatst voor een nieuwbouwwijk aldaar. Misschien is dat het 2e scherm wat in dit gebied voorzien was?
Ja, die zag ik een tijdje geleden ook opeens staan. En zo snel als die schermen daar stonden, zo snel zaten ze aan de kant van het spoor al onder de graffiti. Ik heb er alleen niet opgelet of die schermen inderdaad tot aan de Hofzichtlaan doorlopen, lijken mij eerder op te houden.

De bouw van de woningen schiet al trouwens aardig op. Wordt aangeprezen als "WONEN OP EEN PERFECT BEREIKBARE LOCATIE" en dat je met de fiets in 5 minuten op het treinstation Mariahoeve en Den Haag Laan van NOI bent. Dat je dan pal aan het spoor woont staat er dan weer niet duidelijk bij, alleen ergens verderop kort vermeld in de brochure dat het spoor de bewoners niet te veel zal storen.


Wat betreft de werkzaamheden, het komende weekend zal voor vele reizigers afzien worden met alleen bussen, daarna nog 1 week en dan is alles weer normaal.
We zijn over de helft....



Overigens wordt ik niet echt vrolijker van dit wat ProRail zegt over de werkzaamheden komend weekend:

Alleen dit weekend (zaterdag 6 en zondag 7 april) rijden er bussen in plaats van treinen. De reden is dat we in één weekend het treinbeveiligingssysteem volledig gaan aanpassen. Dit is een ontzettend moeilijke en grote klus, die we zo snel mogelijk moeten uitvoeren.
We wijzigen in het treinbeveiligingssysteem de bedrading, computers, relais, printplaten en alles erop en eraan. Zodra dat is gebeurd, gaan we testen. Dat is een spannend moment, want we kunnen niet meer terug naar het oude systeem. We gaan er vanuit dat het goed gaat, maar er bestaat altijd een kans op problemen. In dat geval is er maandagochtend grote hinder voor treinreizigers.

Als dat inderdaad zo is maandagochtend dan zal dat vrees ik alle overlast van de afgelopen anderhalve week flink gaan overtreffen.
Dat wordt maandag thuis werken Momo, die laatste regel staat er vast zodat je daar alvast rekening mee kunt houden.

Of het hele weekend duimen dat het goed gaat komen. 🤣
Reputatie 7
Badge +3
Als ik dat laatste ga doen dan heb ik geen duimen meer over, wordt het lastig werken, of het nu thuis is of op werk.
Maar ProRail dekt zich alvast lekker in. Dat heb ik dan ook maar gedaan bij mijn collega. 😁

Maar wat anders, waar heb je het 2e stel van mijn 4669 gelaten? Ergens verstopt in je achtertuin? Niet normaal om nu maar een los 6-je in te zetten. Dat ding zit nu met de werkzaamheden iedere dag bommetje vol. En er stond verdorie gewoon een lege 2628 op spoor 9 of 10 bij HS.
Nou ja, ik had nog een klapstoeltje in de fiets/rolstoel bak (een Fransman weggekeken die een klapstoel bezet hield met een grote tas en dikke jas).
Ik lees net dat tijdens de werkzaamheden van komend weekend onder andere de beveiliging wordt vervangen. Is dit puur vervanging of worden er ook wijzingen aangebracht?
Reputatie 7
Badge +3
Wist niet eens dat daar een halte/station was, maar zoals in een ander topic (spookstation) herkent het systeem dat dus wel.. https://www.ns.nl/stationsinformatie/error/ledt :D


Voorzieningen: P+R, overstappen van/naar de A44, streekvervoer, McDonald's (gratis WC bij aankoop van iets willekeurigs, code van 2 cijfers op je kassabon!), je fiets kunnen stallen... etc :P


Die voorzieningen kun je wel grotendeels vergeten.

Het oude Transferium is weg, ook de McDonalds. Er is wel een nieuwe Mac en Transferium bij de Oude Rhijnhofweg in Oegstgeest.
https://www.zuid-holland.nl/actueel/nieuws/rijnlandroute-vanaf/
Maar dat is niet waar de NS bussen stoppen.

De NS bussen maken dit weekend gebruik van het parkeerterrein Janssen West (van Janssen Biologics) en daar is verder niets. Er is beperkte ruimte om een auto te parkeren, wel kun je er je fiets kwijt, er is 1 tijdelijke CiCo. Dit parkeer terrein is naast het pand van Avery Dennison en bijna voor de deur van het Hilton Garden Inn (makkelijk voor Hotelgasten die met de "trein" vanaf Schiphol komen, het "station Leiden" op een paar meter afstand).

Het is daar een komen en gaan van grote aantallen bussen van diverse pluimage.
Er zijn de bekende touringcars, maar ook de voor Leiden bekende Arriva en R-Net bussen en wat minder bekend bussen van Syntus Utrecht, Bravo uit Brabant, een bus van Leerlingenvervoer en als de opdruk op de bus klopt eentje naar Oosterrijk 🤣. En voor degene waarbij de stemming er goed inzit is er een Feestbus.🎉

Hieronder een kleine sfeer impressie.















He, de Feestbus is ook weer van de partij. Die zie je overal als er ergens werkzaamheden zijn.
en als de opdruk op de bus klopt eentje naar Oosterrijk.



Dat is de bedrijfsnaam https://www.oostenrijkgroup.nl/
Reputatie 7
Badge +3
Haha, ja, Was ook meer als grapje bedoeld.,
Net als de opmerking "En voor degene waarbij de stemming er goed inzit is er een Feestbus.""

Misschien had ik er even een smiley bij moeten zetten. Kan ik alsnog wel doen.
Ah, ik twijfelde ook al😄, zo vreemd zijn ze niet in de regio
Badge +3
Haha en zelfs stadsbussen van Bravo/Hermes (oh nee, Bravo/Arriva streekbussen zie ik nu)... Wat een allegaartje! Maar goed, zolang het er genoeg zijn maakt dat niet zoveel uit.

Wie heeft trouwens de concessie/regie over het busvervoer in 2019? Munckh.. was (foutje, bedankt) te laat met indienen, dus deed niet meer mee 😞 Maar goed, die rijden nu ook voor KLM en hebben er 3 mooie nieuwe blauwe bussen bij.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, zeker een allergaartje. Ik heb er iets van een half uurtje gestaan en zag zeker minstens 20 verschillende bussen, tourincars maar ook stadsbussen. Ik had wel meer Brouwer bussen verwacht, omdat die uit de Leidse regio komen, zag er daar in die tijd dat ik er stond met mijn fietsje eentje van, maar er zullen er wel meer onderweg zijn geweest.

Bussen reden zeer regelmatig, om de paar minuten kwamen er wel 1 of meerdere aan of gingen weg. Er zijn meerdere lanes gemaakt; voor de pendeldienst naar Leiden Centraal, naar Haarlem, Schiphol en Den Haag.
Ik heb geen rijen wachtende reizigers gezien, wel rijen wachtende bussen.

Volgens de NS zouden er extra bussen worden ingezet van Leiden naar Den Haag, ook vanwege de marathon in Rotterdam.
https://www.treinreiziger.nl/ns-extra-bussen-vanwege-werkzaamheden-tijdens-marathon-rotterdam/
Reputatie 7
Badge +3
Haha en zelfs stadsbussen van Bravo/Hermes (oh nee, Arriva streekbussen zie ik nu)...

Toch wel een Bravo bus.
Brabant vervoert ons ... van Leiden naar Haarlem 😂

Badge +3
Toch wel een Bravo bus.
Brabant vervoert ons ... van Leiden naar Haarlem 😂


Klopt, maar is Bravo/Arriva dus (rechts boven achter op de bus staat het) en dus niet eentje uit Eindhoven (Bravo/Hermes, voorheen de ZuidOoster Busmaatschappij, dochteronderneming van NS) dat nu onderdeel is van Connexxion. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuidooster

Die Bravo/Arriva rijden hier de streekdiensten naar Uden, Gemert, Den Bosch en Weert en zo. En gisteren zag ik deze ZO Leyland bus nog rijden in Eindhoven ;)

Reputatie 7
Badge +3
Ah, op die fiets. Zover had ik nog niet gekeken. Ik ben ook niet bekend met Bravo bussen.
Ik dacht dat je de gewone groene Arriva bussen bedoelde die in Leiden als stadsbus rijden, die waren ook present.
Badge +3
Vorige post nog wat aangevuld 🙂
Je wordt dus gedumpt aan de rand van de stad, hoe kom je bij het station zelf, rijden er regelmatig pendels van die parkeerplaats of mag je nog 20 minuten optellen aan je reis?
Hoe lang ben je (extra) onderweg, dat overstappen is niet echt efficiënt..
Reputatie 7
Badge +3
Er rijden pendelbussen van Leiden Centraal naar dit Transferium en v.v.. Afhankelijk van de tijd iedere 3 minuten (tot van 9.00 tot 18.00 uur), iedere 6 minuten (begin dienstregeling tot 9.00 uur en 18.00 tot 21.00 uur) of iedere 9 minuten (na 21.00).

Dit dus:
https://treinposities.nl/vertrekstaat/leiden-centraal/2019-04-06

Pendel naar station Leiden gaat vanaf lane A, degene die het dichtst bij de informatietent is.

Reisplanner geeft aan dat de bus van station naar transferium er 6 minuten over doet en andersom 7 minuten, dan moet die een rondje maken om via de Willem Einhovenstraat en de Rijnhofweg weer op de Tjalmaweg te komen.
Lijkt misschien niet echt efficiënt maar zoveel bussen door de stad en bij het station zal ook niet lekker gaan.

Reactie op Twitter van (denk ik) de verantwoordelijke persoon hiervoor:
Dit terrein is speciaal voor dit weekend voor/door ons ingericht omdat er rond leiden centraal geen plek is voor zoveel bussen en om doorgaande reizigers zo min mogelijk extra reistijd te bezorgen!


Ik begreep overigens uit een Twitter bericht dat de bussen van/naar Alphen van de voorzijde van het station gaan en die naar het Transferium van de Zeezijde. En dat de poortjes dicht zijn.Dat is pas niet efficiënt.🙄

Reageer