beantwoord

werkzaamheden rond Schiphol aankomend weekend


Zondagochtend wil ik vanuit zwijndrecht naar Schiphol maar vind de informatie nogal verwarrend.

moet ik nog wel met de bus of niet en moet ik met nog extra reistijd reling houden?

 

icon

Beste antwoord door Momo 8 June 2022, 16:24

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Nynkek,

De reis zoals te zien in je screenshot, kun je gewoon maken. Je hoeft dan dus niet met de bus.

Er zijn wel werkzaamheden op een gedeelte van dat traject, maar daar heeft jouw reis zo te zien geen last van.

Je kunt in principe altijd de reizen zoals ze in de reisplanner staan, maken (vanaf 10 dagen vantevoren) Als je met de bus zou moeten, dan zou er zoiets komen te staan:

 

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner is aangepast, dus de reis zoals die wordt geadviseerd in de reisplanner kan gemaakt worden. 

Het is ook altijd aan te raden om op de rode tekst van de werkzaamheden melding te klikken. Daar is in dit geval voor de zondag te lezen:

Vanuit zuidelijke richting is er tot Schiphol niks aan de hand, pas na Schiphol krijg je te maken met omreizen of gebruik van de metro als alternatief vervoer. 

Reputatie 7
Badge +1

Hoi Nynkek,

De reis zoals te zien in je screenshot, kun je gewoon maken. Je hoeft dan dus niet met de bus.

Er zijn wel werkzaamheden op een gedeelte van dat traject, maar daar heeft jouw reis zo te zien geen last van.

Je kunt in principe altijd de reizen zoals ze in de reisplanner staan, maken (vanaf 10 dagen vantevoren) Als je met de bus zou moeten, dan zou er zoiets komen te staan:

 

In de adviezen zie ik veelal dat vanaf Amsterdam met de metro ipv met de trein moet worden gereisd. Ik neem aan dat het metrovervoer dan gratis is, cq dat er met een treinkaartje op gereisd kan worden.

 

Kan iemand van NS dat bevestigen???

 

In het verleden is het namelijk wel voorgekomen dat er dan gewoon voor de metro betaald moest worden.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een bezopen reisadvies om eerst vanaf Amsterdam Centraal naar Sloterdijk te reizen, met de metro naar Zuid en dan met de trein naar Schiphol.

Vanaf Amsterdam Centraal neem je natuurlijk metro 52 naar Amsterdam Zuid en stap je daar over op de trein. 

Badge +3

Blijkbaar gaat het GVB er niet mee akkoord om de Noord-Zuidlijn open te stellen, dus dat is dan op eigen kosten?

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou ik er wel voor over hebben.

Een ander alternatief is om om met NS via Duivendrecht te reizen.

Nog belachelijker is een reisadvies van Alkmaar naar Schiphol via Utrecht Centraal. 
 

We zien hier het vervallen van het terugsteekverbod in de praktijk!

Reputatie 3

Alkmaar - Utrecht mag dan dus met een kaartje Alkmaar - Schiphol 😅😅dat is 5,20 euro goedkoper. En dan is een terugreis naar Amsterdam Zuid nog inclusief ook. 

Kan me trouwens niet voorstellen dat een conducteur niet raar op zal kijken als hij/zij je tussen Amstel en Utrecht controleert.

Badge +3

Alkmaar - Utrecht mag dan dus met een kaartje Alkmaar - Schiphol 😅😅dat is 5,20 euro goedkoper. En dan is een terugreis naar Amsterdam Zuid nog inclusief ook. 

Kan me niet voorstellen dat een conducteur niet raar op zal kijken als hij/zij je tussen Amstel en Utrecht controleert.

Als er een bijbehorend Reisadvies (in dit geval wegens werkzaamheden) is mag je dus erg goedkoop naar Utrecht.

Maar ja, dan moet je wel een voltarief e-ticket Alkmaar - Schiphol (enkel of retour) hebben want zodra je met een ov-chipkaart uitcheckt in Utrecht houdt het op natuurlijk.

Een HC zal bij NS Flex gewoon (onbewust) een correctie voor ‘terugsteken’ registreren, en dan bepaalt het systeem achteraf wel of er (op dat moment?) een geldig advies via Utrecht was?

Reputatie 3

Dat werkt inderdaad alleen met een enkele reis vol tarief. (Een eenmalige chipkaart zou ook moeten kunnen, want zolang je niet op de eindbestemming uitcheckt kun je het ticket voor zover ik heb geprobeerd gewoon weer inchecken. Je mag je reis natuurlijk ook altijd onderbreken onderweg en later op de dag weer voortzetten.)

Dat is ook een beetje wat ik in een ander topic bedoelde dat je goedkoper legaal van Amsterdam C. naar Schiphol kan door een ticket naar RAI te kopen. De meeste mensen reizen gewoon met OV-chipkaart (met of zonder abonnement) en van de groep die dat niet doet weet bijna niemand dit of wil uiteindelijk toch gewoon een 'normaal' ticket hebben.

Ik kan me goed voorstellen dat er dit weekend nul mensen zijn die van Alkmaar naar Utrecht reizen met een kaartje naar Schiphol.

Badge +3

Apart inderdaad, als Amsterdam C - RAI (via Sloterdijk/Lelylaan/Schiphol, waarbij de IC direct het sneltste is natuurlijk) € 4,70 kost.

En Amsterdam C - RAI (zonder terugsteken maar overstap op Schiphol , en je ook via Sloterdijk/Lelylaan/Schiphol mag reizen) slechts € 3,10 kost.

Dat komt blijkaar omdat er ook een route van Centraal via Duivendrecht naar RAI bestaat (sprinter Rotterdam/Utrecht ) en dan een suffe 10/17 minuten overstap (sprinter Hoofddorp/Leiden)?

Nou gefeliciteerd inderdaad, maar het scheelt wel 34% in jouw voordeel dat mogen teugsteken via Schiphol.

Het omreizen mocht blijkbaar altijd al? 😅

Reageer