beantwoord

Werkzaamheden Schiphol: waarom geen trein tot A'dam Zuid?

  • 25 February 2024
  • 3 reacties
  • 127 Bekeken

Hallo,

Ik reis elke werkdag van Apeldoorn naar Amsterdam Zuid. En ik zie dat er morgen voor de zoveelste keer weer een omreisroute is via Utrecht CS vanwege werkzaamheden op Schiphol. Dit kost mij dus 2x 20 minuten extra reistijd per dag. Waarom kan de intercity Enschede - Schiphol niet rijden tot aan Amsterdam Zuid? Ik moet zeggen dat ik het allemaal nogal frustrerend vindt, zeker in de wetenschap dat de directe verbinding Enschede-Schiphol in 2025 wordt opgeheven wegens problemen met de HSL elders in het land. Ik neem af en toe de verbinding met een overstap in Amersfoort (dat is eveneens 1x per uur), ik vermijd dat liever omdat de aansluiting in Amersfoort maar in ongeveer driekwart van de gevallen wordt gehaald. Geen prettig vooruitzicht..

icon

Beste antwoord door DDietzen 25 February 2024, 23:43

Bekijk origineel

3 reacties

Badge

De IC Enschede/Schothorst-Schiphol kan tijdens al deze werkzaamheden overdag niet tot Amsterdam Zuid rijden, omdat daar maar één keerspoor is dat op dat moment al bezet is voor een ingekorte IC Nijmegen-Schiphol. 's Avonds rijdt die Nijmeegse IC niet en kan de IC uit Enschede/Schothorst er dus wel keren.

Dank! Dat verklaart een hoop. Maar ook in de avond gaat de reis van Amsterdam Zuid naar Apeldoorn via Utrecht volgens de NS app.. De spits afwachten op mijn werk heeft dus ook weinig zin helaas.

Badge

Ik zie het nu ook ja. Bij eerdere iteraties van deze werkzaamheden werd er wel 's avonds in Amsterdam Zuid gekeerd met de IC van/naar Amersfoort/Enschede. Wellicht weet iemand anders waarom dat nu niet zo is.

Reageer