werkzaamheden Zeeland | NS Community
beantwoord

werkzaamheden Zeeland

  • 20 May 2023
  • 63 reacties
  • 1812 Bekeken

Reputatie 6

Dit weekend zijn er, als ik het goed geteld heb, voor de 5e keer dit jaar werkzaamheden aan het spoor in Zeeland. Er rijden bussen tussen Goes en Roosendaal en treinen tussen Vlissingen en Goes. Vanochtend zat ik in de trein naar Goes. Vertrek om 9.45 uur vanuit Middelburg en aankomst in Goes zou 10.00 uur moeten zijn. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken als de tegentrein richting Vlissingen vanaf hetzelfde spoor in Goes moet vertrekken om 10.01 uur. Zoals ik het nu heb gezien komen alle treinen uit de richting Vlissingen met 3 à 4 minuten vertraging aan in Goes. Niemand die daarover heeft nagedacht? O ja, binnenkort volgen de 6e werkzaamheden aan het spoor in Zeeland voor een periode van 9 dagen.

icon

Beste antwoord door Rene74 20 May 2023, 20:33

Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 3

Zowel ik als mijn partner hebben de baan in Bergen op Zoom mede door het gedoe om er te komen opgegeven (vanuit Breda). Overstap Roosendaal blijft drama, of je rent jezelf te pletter of je haalt het sowieso niet vanwege vertragingen in combinatie met 3 minuten overstaptijd. En de eeuwige werkzaamheden. Nu helemaal onverklaarbaar: werkzaamheden bij overwegen in Middelburg en Vlissingen en dan halen ze Bergen op Zoom er ook maar uit? Die 2 wissels die ze daar hebben laten liggen om kop te kunnen maken worden er dus over een aantal jaren ook weggehaald want niet nodig. Goed bezig ProRail en NS! Ik pak de auto als ik in Bergen moet zijn.

 

Dus je wilt de werkzaamheden van 2 weekenden gelijktijdig doen? Dan heb je of 2 keer zo veel personeel (en afhankelijk van de werkzaamheden ook meer materieel) nodig wat er dan ook moet zijn, 

Op zich snap ik dat.

Overigens gaat het volgens ProRail om werkzaamheden aan twee overwegen in Middelburg en Vlissingen. Maar waarom er dan geen treinen kunnen rijden tussen Roosendaal en Goes is een raadsel.

Reputatie 7

Het NS-busvervoer is ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ik las op Omroep Zeeland gisteren een artikel hierover. Buitenlandse chauffeurs die de weg niet weten, snelbussen die toch de stoproute gaan rijden. NS zegt weinig klachten te hebben ontvangen. Waarschijnlijk omdat bijna iedereen dit weekend reizen naar Zeeland en busvervoer vermijd want wie wil nu van Roosendaal tot Middelburg/Vlissingen in een bus zitten en nog eens heel veel extra tijd kwijt zijn.

En zo is een hele provincie dit weekend zo goed als afgesloten van enig kwalitatief ov naar de rest van Nederland. 

Indeed @Haorui Luo there is no other option than the NS-bus between Bergen op Zoom and Goes. And in weekends there is hardly any other regular bus in the rest of this province as well. 

Reputatie 7
Badge

Prorail heeft inmiddels maar weer eens een keer zijn excuses aangeboden. Volgens mij hebben ze daar nu iemand voor in dienst genomen om deze te schrijven. 😀

 

Als reden dat het niet verder kan worden opgeschoven

 

Dat de sporen aan het eind van hun levensduur zijn lijkt mij grote onzin dat zal absoluut niet op 1 a 2 maanden aankomen. Dan wordt er gesproken over andere werkzaamheden maar die worden weer niet gespecificeerd. En tsja overleg met Tennet kan echt niet. Ik vind het allemaal niet erg geloofwaardig.

 

  

Reputatie 7

Ik vraag me ook af wat Prorail nu weer gaat doen op dit traject, voor de zesde keer dit jaar. Kan er niets over vinden. Van de Prorail website word je niets wijzer.

Staat gewoon op de website van ProRail, geen idee hoe jij dan zoekt.

Heb het nu ook gevonden inderdaad, na enig gezoek. 

Maar goed, neemt niet weg dat het Zeeuwse spoor wel heel bijzonder moet zijn. De arbeid daaraan is nooit klaar lijkt het wel. Tussen Breda en Tilburg, een zeer intensief bereden traject, zou je vaker werkzaamheden verwachten maar nee. Ik vind dat gek. 

En: Er wordt dus gewerkt aan het spoor in Vlissingen en Middelburg. Waarom dan niet rijden van Roosendaal tot Goes of Arnemuiden. Met enige aanpassing, creativiteit of iets lagere frequentie desnoods. In de bus moeten helemaal vanaf Roosendaal slaat mijns inziens nergens op.

Reputatie 7

22 wissels weghalen…. Geen wisselstoringen meer, maar ook geen uitwijkmogelijkheid.

Ik vraag me af wat er de afgelopen jaren in al die Zeeuwse Lijn-werkzaamheden is gedaan.

Weet alleen dat er een keer 4 of 5 dagen busvervoer was wegens het schilderen van een perronkap ergens en een keer iets met spoorstavenvervanging. Waar kan je duidelijk, snel en makkelijk vinden wat Prorail nu precies uitvoert in werkzaamheden (waar dan ook).

Op hun site staat wel een lijst van trajecten waar op welke data iets gedaan wordt en busvervoer is, maar dan staat er alleen “oorzaak: door werkzaamheden” 🤣🤣

 

 

Reputatie 6
Badge

Ter geruststelling: vanaf 28 april volgend jaar gaat het spoor tussen Breda en Tilburg ruim twee weken volledig buiten dienst. Iedere reiziger heeft bij ProRail recht op z'n ontberingen. 

Reputatie 7

En komend weekend (vrijdagmorgen tm maandagnacht) alweer werkzaamheden aan de Zeeuwse lijn waardoor je van Roosendaal naar Vlissingen met de bus moet. 45 minuten extra reistijd. Jammer want ik wilde naar Domburg komend weekend maar als je zo'n stuk met de bus moet (en dan nog eens met een lijnbus naar Domburg vanaf Middelburg) pas ik daarvoor.

 

Reputatie 4

(...) maar als je zo'n stuk met de bus moet (en dan nog eens met een lijnbus naar Domburg vanaf Middelburg) pas ik daarvoor.

 

‘t Is ook bar - Roos. Vliss. = 80 km = bijna 2 uur in de bus! Lijkt wel ontmoedigingsbeleid i.p.v. “Verleid de automobilist (terug) in de trein”.

Naast auto is er als alternatief “om de provincie in of uit te komen” alleen de reguliere (Connexxion) bus, maar die wint het wel van de NS-bus als je vanaf Vlissingen, Middelburg of Goes naar Rotterdam en verder reist, met 10-15 min. Zelfs vanaf Terneuzen WST is dat sneller, soms wel een half uur.

NS zet wel Snelbussen in. Maar die stoppen dan weer in Bergen op Zoom, dus die doen er bijv. tussen Goes en Roosendaal een dik uur ipv een dik half uur over.

1 op de 3 Zeeuwen woont in Zeeuws-Vlaanderen. Die laten de NS al helemaal links liggen. O ja, en het is ook nog net de viering van 150 jaar Zeeuwse lijn - perfecte timing ;-) !

 

15 sep to 18 sep 02:20, zeeuwse lijn is fully closed again (roosendaal <--> vlissingen). some post have discussed the technical reasons behind it. i agree.

i want to point out one more thing: no "alternative".

(on weekends,) there is no regular connexxion bus between (station) bergen op zoom and (station) goes. it can be checked in the network map of connexxion and on 9292 app.

it means that if zeeuwse lijn is closed between bergen op zoom and goes, except the ns bus, NO other public transport (ov) option at all.

(as a contrast, for instance, if the railway is closed between eindhoven and den bosch, one can take the arriva bus 156 as an alternative, beside the ns bus.)

https://www.connexxion.nl/getmedia/f2dc34b9-fe4a-4139-affd-656a53fa3b39/24_connexxion_zeeland_januari_2023_v3.pdf

(i cannot speak dutch yet, but other people should use dutch to continue this discussion below.)

 

Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.

In de praktijk rijden de bussen niet op dienstregeling en is wel/niet aansluiten een kwestie van toeval.

Bel bel bel hé, (Zeeuwse uitdrukking). Ja, het is me wat hé. Treinen niet mogelijk, dan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel en dan gooien we de westerschelde tunnel ook maar een nacht dicht. We wonen in een uithoek, en dat zullen we weten. 

Deze 9 dagen worden tussen Vlissingen en Roosendaal 22 wissels weggehaald en 3 terug geplaatst. Verder wordt er gewerkt aan beveiligingssysteem en iets met water afvoer of zo. Dit zijn uitgestelde werkzaamheden, want eerst waren deze in januari al gepland maar dus doorgeschoven naar nu. 

Verder zag ik onderweg veel rails weggehaald worden. Blijkbaar overbodig en kan storing veroorzaken las ik.

Aan de andere kant zou ik denken, laat dat spoor lekker liggen, wie weet ooit weer of toch nodig. Volgens mij zijn er nog genoeg zaken die aangepakt zouden kunnen worden. Of zouden de weggehaalde materialen hergebruikt worden?

 

Reputatie 7

Ik vraag me ook af wat Prorail nu weer gaat doen op dit traject, voor de zesde keer dit jaar. Kan er niets over vinden. Van de Prorail website word je niets wijzer.

 

Reputatie 3

Ik denk dat er niemand zal van opkijken als over een aantal jaren er weer passeersporen en wachtsporen aangelegd moeten worden 😂


Het zou in elk geval schelen dat er iets meer wissels terug werden gelegd. Nu is het in Bergen op Zoom en Goes alleen mogelijk om van het rechterspoor (van beide kanten gezien) op het linkerspoor te komen. Vandaar uit kan de trein dan kop maken en over het dan rechterspoor terug. Hiermee is echter een stuk flexibiliteit verdwenen. Voordien zag ik de ene trein uit Roosendaal rechtdoor binnenkomen op spoor 2 (nu spoor 1). Deze liep dan leeg en er was genoeg tijd om kop te maken (machinist naar de andere zijde van de trein lopen en controleren of iedereen eruit was). Vervolgens kwam de volgende trein binnen op spoor 3 (nu 2) via een wissel naar het linkerspoor. Trein 1 vertrok dan rond die tijd vanaf spoor 2 en kon wisselen naar spoor 3 om rechts te gaan rijden. Die mogelijkheid is weg dus alles moet via spoor 2 (voormalig 3). Via de dienstregeling de trein laten rijden tot Bergen op Zoom of Goes is dus onmogelijk aangezien er  in de dienstregeling op deze stations tussen de treinen richting Vlissingen en Roosendaal maar 1 of 2 minuten zit. Er wordt sinds deze aanpassing in het sporenplan opvallend vaak maar tot Roosendaal gereden waar er voorheen vaker tot Bergen of Goes gereden werd bij verstoringen.

Reputatie 6

22 wissels weghalen…. Geen wisselstoringen meer, maar ook geen uitwijkmogelijkheid.

 

Ja dat is de weg die Prorail nu al een tijdje is ingeslagen. Alles moet straks naar het Japanse model zijn ingericht. Corridor-rijden met het minimale aantal wissels, minimale kosten aan onderhoud (maximum aan winst). Het zal veel treinen ‘fans’ toch wel aanspreken dat Japanse model, daar waar alles geweldig is en zoveel beter als in Nederland 😏

 

De Zeeuwse lijn lijkt toch het speeltuintje van ProRail.

Reputatie 7
Badge +3

En ja hoor. Ook deze werkzaamheden lopen weer uit waardoor er morgen dus weer geen treinen rijden tussen Bergen op Zoom en Goes. Vreemd blijft natuurlijk dat Prorail heeft gemeld dat er werkzaamheden in Vlissingen en Middelburg waren en niet tussen Bergen op Zoom en Goes.

 

ProRail meldt dit erover:

 

Leuk, NS probeert bussen te regelen. Grote kans dat er dan dus geen bus rijdt.

 

En hieruit dat er blijkbaar ook nog gewerkt werd bij de Vlakerbrug. 

Reputatie 6

En ja hoor. Ook deze werkzaamheden lopen weer uit waardoor er morgen dus weer geen treinen rijden tussen Bergen op Zoom en Goes. Vreemd blijft natuurlijk dat Prorail heeft gemeld dat er werkzaamheden in Vlissingen en Middelburg waren en niet tussen Bergen op Zoom en Goes.

 

ProRail meldt dit erover:

 

Leuk, NS probeert bussen te regelen. Grote kans dat er dan dus geen bus rijdt.

 

En hieruit dat er blijkbaar ook nog gewerkt werd bij de Vlakerbrug. 

Ik las het ook net. Het zal ook eens een keer geen waar zijn. De reisplanner stuurt je vanaf Goes met de bus naar Rotterdam, dus je hoeft niet te rekenen op vervangende bussen van NS. En Prorail, het is trouwens “Vlakebrug” in plaats van “Vlakerbrug”.

Reputatie 6

En schoner, en genoeg plekken voor fietsen en bagage (met railcatering knopje bij je zitplaats en ballenbak voor de kids)? 🤣

 

 

Ja, die opties zouden wél iets toevoegen natuurlijk 😁

Reputatie 3

Blijkbaar kunnen treinen nog tot BoZ om te keren, maar verderop (Goes) niet meer?

@PaulBSA gaf iets soortgelijks al aan.

In Goes hebben ze een aantal jaar geleden het spoor al aangepakt. De kruiswissel is daar toen weggehaald en er wissels van rechterspoor naar linkerspoor voor teruggelegd om kop te kunnen maken. Dit is nu in Bergen op Zoom ook gedaan. Kruiswissel eruit, wissels om van rechterspoor naar linkerspoor te komen er voor terug. De twee passeersporen ook weggehaald met de nodige wissels aan de zuidzijde. De meeste van de 22 wissels die ze in juni hebben verwijderd lagen dus in Bergen op Zoom. En nog wat in Kruiningen geloof ik.

In het voorjaar van 2008 is er een buitendienststelling van 31 dagen geweest tussen Vlissingen en Bergen op Zoom vanwege vernieuwing van het spoor. Het zou wel heel snel zijn als dit na 15 jaar al “op” is.

Ik neem die verhalen van ProRail ook niet allemaal serieus. Er zitten te veel politieke verhalen tussen.

In het voorjaar van 2008 is er een buitendienststelling van 31 dagen geweest tussen Vlissingen en Bergen op Zoom vanwege vernieuwing van het spoor. Het zou wel heel snel zijn als dit na 15 jaar al “op” is.

In dit artikel is terug te lezen dat Prorail in 2008 het ballast vernieuwd heeft en houten dwarsliggers heeft vervangen voor betonnen dwarsliggers. Blijkbaar zijn nu de spoorstaven zelf aan de beurt en worden meteen een paar wissels aangepast.

Reputatie 7

Ja, het is om de haverklap raak daar. Wat is er zo bijzonder aan deze enige lijn, niet eens drukbereden, dat men er steeds mee bezig is? En je zou denken dat het nu wel eindelijk eens klaar was. Dit is trouwens niets nieuws, afgelopen jaren waren er ook om de zoveel weken weer werkzaamheden in Zeeland en moest je alwéér met de bus.

Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.

Reputatie 7
Badge +1

Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.

Ik zie in de NS-planner doorgaande snel- en stopbussen over het hele traject. Overstappen in Middelburg lijkt me niet nodig.

In de praktijk rijden de bussen niet op dienstregeling en is wel/niet aansluiten een kwestie van toeval.

Het kan geen kwaad om de dienstregeling eens te bekijken. Verder heb ik in Zeeland meermaals meegemaakt dat er behoorlijk op dienstregeling gereden werd.

Reageer