beantwoord

werkzaamheden Zeeland

  • 20 May 2023
  • 63 reacties
  • 1832 Bekeken

Reputatie 6

Dit weekend zijn er, als ik het goed geteld heb, voor de 5e keer dit jaar werkzaamheden aan het spoor in Zeeland. Er rijden bussen tussen Goes en Roosendaal en treinen tussen Vlissingen en Goes. Vanochtend zat ik in de trein naar Goes. Vertrek om 9.45 uur vanuit Middelburg en aankomst in Goes zou 10.00 uur moeten zijn. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken als de tegentrein richting Vlissingen vanaf hetzelfde spoor in Goes moet vertrekken om 10.01 uur. Zoals ik het nu heb gezien komen alle treinen uit de richting Vlissingen met 3 à 4 minuten vertraging aan in Goes. Niemand die daarover heeft nagedacht? O ja, binnenkort volgen de 6e werkzaamheden aan het spoor in Zeeland voor een periode van 9 dagen.

icon

Beste antwoord door Rene74 20 May 2023, 20:33

Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 7

Las net in het nieuws dat er inderdaad nog vele weken beperkt treinverkeer is op de Zeeuwse lijn (vanaf maandag 4 dec wel 2 treinen per uur ipv die ene die nu rijdt). Op meerdere plekken zijn snelheidsbeperkingen ingesteld van 40 km/u. Van Zeeland richting Roosendaal kan de vertraging dan oplopen tot 30 minuten. De andere kant op schijnt het maximaal 15 minuten te zijn. 53 km spoor wordt geïnspecteerd en waar nodig hersteld (in de nacht). Dat is nogal wat.

Reputatie 4

Ik denk dat er niemand zal van opkijken als over een aantal jaren er weer passeersporen en wachtsporen aangelegd moeten worden 😂


Het zou in elk geval schelen dat er iets meer wissels terug werden gelegd. Nu is het in Bergen op Zoom en Goes alleen mogelijk om van het rechterspoor (van beide kanten gezien) op het linkerspoor te komen. Vandaar uit kan de trein dan kop maken en over het dan rechterspoor terug. Hiermee is echter een stuk flexibiliteit verdwenen. Voordien zag ik de ene trein uit Roosendaal rechtdoor binnenkomen op spoor 2 (nu spoor 1). Deze liep dan leeg en er was genoeg tijd om kop te maken (machinist naar de andere zijde van de trein lopen en controleren of iedereen eruit was). Vervolgens kwam de volgende trein binnen op spoor 3 (nu 2) via een wissel naar het linkerspoor. Trein 1 vertrok dan rond die tijd vanaf spoor 2 en kon wisselen naar spoor 3 om rechts te gaan rijden. Die mogelijkheid is weg dus alles moet via spoor 2 (voormalig 3). Via de dienstregeling de trein laten rijden tot Bergen op Zoom of Goes is dus onmogelijk aangezien er  in de dienstregeling op deze stations tussen de treinen richting Vlissingen en Roosendaal maar 1 of 2 minuten zit. Er wordt sinds deze aanpassing in het sporenplan opvallend vaak maar tot Roosendaal gereden waar er voorheen vaker tot Bergen of Goes gereden werd bij verstoringen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik las gisteren dat er op deze lijn voor langere tijd geen regulier onderhoud (wel vernieuwingen op projectbasis) heeft plaats gevonden omdat geen enkele aannemer geïnteresseerd was om dat onder de voorwaarden van ProRail te doen. Inmiddels heeft ProRail het bestek aangepast en gaat er binnenkort een aannemer aan de slag om de opgelopen achterstanden weg te werken.

Ben benieuwd waar je dat hebt gelezen. Toont dan wel aan dat de Zeeuwse reiziger dus als niet belangrijk wordt ervaren.  

Ik las gisteren dat er op deze lijn voor langere tijd geen regulier onderhoud (wel vernieuwingen op projectbasis) heeft plaats gevonden omdat geen enkele aannemer geïnteresseerd was om dat onder de voorwaarden van ProRail te doen. Inmiddels heeft ProRail het bestek aangepast en gaat er binnenkort een aannemer aan de slag om de opgelopen achterstanden weg te werken.

Ik denk dat er niemand zal van opkijken als over een aantal jaren er weer passeersporen en wachtsporen aangelegd moeten worden 😂

Dat helpt tegen verzakkingen?

Reputatie 7

Ik denk dat er niemand zal van opkijken als over een aantal jaren er weer passeersporen en wachtsporen aangelegd moeten worden 😂

Reputatie 7

Uit het nieuws: Tenminste tot vrijdag 1 dec 5.00 uur slechts één trein per uur tussen Roosendaal en Vlissingen, tevens langzamer rijdend. Door de vele regen is het spoor over een lengte van 53 km op meerdere plaatsen verzakt. Ook de komende maanden staan er vele herstelwerkzaamheden op de Prorailplanning. Men gaat er vanuit dat er vanaf 1 december weer 2 of meer treinen per uur kunnen rijden (met waarschijnlijk her en der snelheidsbeperkingen)

Vanmiddag was ook de bovenleiding tussen Bergen op Zoom en Goes defect, toen reden er dus helemaal geen treinen. 

Er is echt altijd wel iets daar, hoewel je aan de natste november ooit natuurlijk niks kan doen.

Reputatie 4

Blijkbaar kunnen treinen nog tot BoZ om te keren, maar verderop (Goes) niet meer?

@PaulBSA gaf iets soortgelijks al aan.

In Goes hebben ze een aantal jaar geleden het spoor al aangepakt. De kruiswissel is daar toen weggehaald en er wissels van rechterspoor naar linkerspoor voor teruggelegd om kop te kunnen maken. Dit is nu in Bergen op Zoom ook gedaan. Kruiswissel eruit, wissels om van rechterspoor naar linkerspoor te komen er voor terug. De twee passeersporen ook weggehaald met de nodige wissels aan de zuidzijde. De meeste van de 22 wissels die ze in juni hebben verwijderd lagen dus in Bergen op Zoom. En nog wat in Kruiningen geloof ik.

Reputatie 7
Badge +3

Webcare weet nu dit te melden:

 

Maar je kunt ook het advies van MarioP opvolgen. 😁

Reputatie 7
Badge +3

En Prorail, het is trouwens “Vlakebrug” in plaats van “Vlakerbrug”.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik las het ook net. Het zal ook eens een keer geen waar zijn. De reisplanner stuurt je vanaf Goes met de bus naar Rotterdam, dus je hoeft niet te rekenen op vervangende bussen van NS. En Prorail, het is trouwens “Vlakebrug” in plaats van “Vlakerbrug”.

Als het lukt om bussen te regelen, zul je die denk ik niet in de reisplanner terugzien. Het zijn dan geen geplande werkzaamheden meer waarvoor de reisplanner van tevoren is bijgewerkt, maar een ongeplande verstoring. Of er dan wel of geen bussen rijden zal dan neem ik aan te zien in de storingsinfo. Moet je morgenochtend op dat traject reizen zou ik de updates goed in de gaten houden. Of als het kan thuiswerken, want zelfs als er wel iets geregeld kan worden zal het waarschijnlijk zeer beperkt zijn. 

Reputatie 6

En ja hoor. Ook deze werkzaamheden lopen weer uit waardoor er morgen dus weer geen treinen rijden tussen Bergen op Zoom en Goes. Vreemd blijft natuurlijk dat Prorail heeft gemeld dat er werkzaamheden in Vlissingen en Middelburg waren en niet tussen Bergen op Zoom en Goes.

 

ProRail meldt dit erover:

 

Leuk, NS probeert bussen te regelen. Grote kans dat er dan dus geen bus rijdt.

 

En hieruit dat er blijkbaar ook nog gewerkt werd bij de Vlakerbrug. 

Ik las het ook net. Het zal ook eens een keer geen waar zijn. De reisplanner stuurt je vanaf Goes met de bus naar Rotterdam, dus je hoeft niet te rekenen op vervangende bussen van NS. En Prorail, het is trouwens “Vlakebrug” in plaats van “Vlakerbrug”.

Reputatie 7
Badge +3

En ja hoor. Ook deze werkzaamheden lopen weer uit waardoor er morgen dus weer geen treinen rijden tussen Bergen op Zoom en Goes. Vreemd blijft natuurlijk dat Prorail heeft gemeld dat er werkzaamheden in Vlissingen en Middelburg waren en niet tussen Bergen op Zoom en Goes.

 

ProRail meldt dit erover:

 

Leuk, NS probeert bussen te regelen. Grote kans dat er dan dus geen bus rijdt.

 

En hieruit dat er blijkbaar ook nog gewerkt werd bij de Vlakerbrug. 

Badge +3

Blijkbaar kunnen treinen nog tot BoZ om te keren, maar verderop (Goes) niet meer?

@PaulBSA gaf iets soortgelijks al aan.

Reputatie 7
Badge +1

En ja hoor. Ook deze werkzaamheden lopen weer uit waardoor er morgen dus weer geen treinen rijden tussen Bergen op Zoom en Goes. Vreemd blijft natuurlijk dat Prorail heeft gemeld dat er werkzaamheden in Vlissingen en Middelburg waren en niet tussen Bergen op Zoom en Goes.

 

 

Reputatie 7

Ik was gisteren in Roosendaal en zag dat ook daar spoorwerkzaamheden zijn. Aan een overweg, maar ook op het station zelf aan een spoor. 

Dit staat dan kennelijk niet vermeld op site van ProRail waar alleen wordt gesproken over overwegen in Middelburg en Vlissingen.

Alleen de trein naar Zwolle en de trein naar Amsterdam reed. Verder alleen busvervoer, ook naar België.

Hierbij reden bussen van allerlei soort en maat, o.a Poolse en Kroatische touringcars. 

Reputatie 4

Zowel ik als mijn partner hebben de baan in Bergen op Zoom mede door het gedoe om er te komen opgegeven (vanuit Breda). Overstap Roosendaal blijft drama, of je rent jezelf te pletter of je haalt het sowieso niet vanwege vertragingen in combinatie met 3 minuten overstaptijd. En de eeuwige werkzaamheden. Nu helemaal onverklaarbaar: werkzaamheden bij overwegen in Middelburg en Vlissingen en dan halen ze Bergen op Zoom er ook maar uit? Die 2 wissels die ze daar hebben laten liggen om kop te kunnen maken worden er dus over een aantal jaren ook weggehaald want niet nodig. Goed bezig ProRail en NS! Ik pak de auto als ik in Bergen moet zijn.

Reputatie 7

Het NS-busvervoer is ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ik las op Omroep Zeeland gisteren een artikel hierover. Buitenlandse chauffeurs die de weg niet weten, snelbussen die toch de stoproute gaan rijden. NS zegt weinig klachten te hebben ontvangen. Waarschijnlijk omdat bijna iedereen dit weekend reizen naar Zeeland en busvervoer vermijd want wie wil nu van Roosendaal tot Middelburg/Vlissingen in een bus zitten en nog eens heel veel extra tijd kwijt zijn.

En zo is een hele provincie dit weekend zo goed als afgesloten van enig kwalitatief ov naar de rest van Nederland. 

Indeed @Haorui Luo there is no other option than the NS-bus between Bergen op Zoom and Goes. And in weekends there is hardly any other regular bus in the rest of this province as well. 

15 sep to 18 sep 02:20, zeeuwse lijn is fully closed again (roosendaal <--> vlissingen). some post have discussed the technical reasons behind it. i agree.

i want to point out one more thing: no "alternative".

(on weekends,) there is no regular connexxion bus between (station) bergen op zoom and (station) goes. it can be checked in the network map of connexxion and on 9292 app.

it means that if zeeuwse lijn is closed between bergen op zoom and goes, except the ns bus, NO other public transport (ov) option at all.

(as a contrast, for instance, if the railway is closed between eindhoven and den bosch, one can take the arriva bus 156 as an alternative, beside the ns bus.)

https://www.connexxion.nl/getmedia/f2dc34b9-fe4a-4139-affd-656a53fa3b39/24_connexxion_zeeland_januari_2023_v3.pdf

(i cannot speak dutch yet, but other people should use dutch to continue this discussion below.)

 

 

Dus je wilt de werkzaamheden van 2 weekenden gelijktijdig doen? Dan heb je of 2 keer zo veel personeel (en afhankelijk van de werkzaamheden ook meer materieel) nodig wat er dan ook moet zijn, 

Op zich snap ik dat.

Overigens gaat het volgens ProRail om werkzaamheden aan twee overwegen in Middelburg en Vlissingen. Maar waarom er dan geen treinen kunnen rijden tussen Roosendaal en Goes is een raadsel.

Reputatie 7
Badge +3

Nee dat bedoel ik niet, Nu is het dus weer een weekend, had dat niet gelijktijdig gekund met bijvoorbeeld 27 januari t/m 30 januari. Er zijn nu 6 keer werkzaamheden tussen 1 januari 2023 en 1 oktober 2023, dat kan je de reizigers toch bijna niet aandoen.

Dus je wilt de werkzaamheden van 2 weekenden gelijktijdig doen? Dan heb je of 2 keer zo veel personeel (en afhankelijk van de werkzaamheden ook meer materieel) nodig wat er dan ook moet zijn, of het past niet in het weekend alleen en worden er ook nog 2 doordeweekse dagen bij getrokken. En veel werkzaamheden worden juist in het weekend gedaan omdat er dan minder reizigers zijn. 

Badge +3

Ter geruststelling: vanaf 28 april volgend jaar gaat het spoor tussen Breda en Tilburg ruim twee weken volledig buiten dienst. Iedere reiziger heeft bij ProRail recht op z'n ontberingen. 

Pff, gelukkig reis ikzelf tussen Eindhoven en Rotterdam bij voorkeur al via Utrecht 😅

Ook zonder werkzaamheden, en op zich zou men (of het systeem) zich dan kunnen afvragen wat ik met een incheck in Eindhoven doe in een trein van Utrecht naar Rotterdam (want dat moet via Breda toch?!)…

Nou nee, naar Woerden of Gouda (of Alexander) gaat via Utrecht. Een incheck in Eindhoven geeft me reisrecht tot waar dan ook, en verplicht mij niet om in Utrecht om te checken voor naar Rotterdam.

Als ik onderweg (Woerden of Gouda) wel uit/incheck betaal ik natuurlijk wel (een beetje) voor het ‘omreizen’ 😅

Reputatie 7

Ter geruststelling: vanaf 28 april volgend jaar gaat het spoor tussen Breda en Tilburg ruim twee weken volledig buiten dienst. Iedere reiziger heeft bij ProRail recht op z'n ontberingen. 

Ah, pas in de meivakantie volgend jaar. Dat duurt nog een poos 😉

Reputatie 6
Badge

Ter geruststelling: vanaf 28 april volgend jaar gaat het spoor tussen Breda en Tilburg ruim twee weken volledig buiten dienst. Iedere reiziger heeft bij ProRail recht op z'n ontberingen. 

Reputatie 7

Ik vraag me ook af wat Prorail nu weer gaat doen op dit traject, voor de zesde keer dit jaar. Kan er niets over vinden. Van de Prorail website word je niets wijzer.

Staat gewoon op de website van ProRail, geen idee hoe jij dan zoekt.

Heb het nu ook gevonden inderdaad, na enig gezoek. 

Maar goed, neemt niet weg dat het Zeeuwse spoor wel heel bijzonder moet zijn. De arbeid daaraan is nooit klaar lijkt het wel. Tussen Breda en Tilburg, een zeer intensief bereden traject, zou je vaker werkzaamheden verwachten maar nee. Ik vind dat gek. 

En: Er wordt dus gewerkt aan het spoor in Vlissingen en Middelburg. Waarom dan niet rijden van Roosendaal tot Goes of Arnemuiden. Met enige aanpassing, creativiteit of iets lagere frequentie desnoods. In de bus moeten helemaal vanaf Roosendaal slaat mijns inziens nergens op.

Reageer