beantwoord

Wie bij de NS neemt de verantwoordelijkheid voor een specifieke vraag over de reisplanner?

  • 21 July 2022
  • 3 reacties
  • 279 Bekeken

Vragen: Wie bij de NS neemt de verantwoordelijkheid voor een specifieke vraag over de reisplanner? en mijn vraag aan de community; wie weet hoe mijn vraag terecht komt bij degene die erover gaat?

Mijn reisadvies begint met RET Metrolijn E Den Haag CS-Rotterdam Slinge vv. Vertrekstation metrostation Westpolder, Berkel en Rodenrijs. Vertrek ik op 26-08 vanaf Berkel Westpolder met aankomst 09:00 uur Avans Hogeschool Hogeschoollaan Breda, dan geeft de NS reisplanner:7:51 vertrek, stop metrostation Rotterdam Centraal 8:02 en kom ik 8:56 uur aan op mijn bestemming. Tot zover niets aan de hand.

Exact dezelfde reis plannen op 29-08 blijkt onmogelijk. De eerste aankomsttijd is 9:56 uur via een andere metroroute. Bel ik de eerste lijn van de NS klantenservice krijg ik als beste antwoord op mijn vraag: de dataleverancier is verantwoordelijk voor deze informatie. De eerste lijn geeft alleen informatie over de treinenloop. Mijn vraag komt niet bij de tweede lijn terecht. Verder verwijst de NS klantenservice naar de RET. De RET reisplanner geeft alleen informatie over de lopende maand. Een geplande omleiding staat niet op de website. Hier loopt mijn spoor dood.

Mijn stelling is dat de NS verantwoordelijk is voor hun reisadvies, niet de RET. Mijn enige houvast; de NS reisplanner. Ik ga ervan uit dat dit reisadvies zonder tegenbericht betrouwbaar is. Met een inhoudelijke schriftelijke reactie van de NS waarom er vanaf 29-08 een afwijkende route gereden wordt, verwacht ik wél serieus genomen te worden bij de RET. Liever nu een omweg en zo nodig de tijd hebben om passende maatregelen te nemen, dan op 29-08 een valse start.

 

icon

Beste antwoord door Robert B 21 July 2022, 19:16

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Aangezien dit nog meer als 1 maand vanaf heden is-je zal dus gewoon moeten accepteren dat het pas op latere datum de geplande/gewenste toestand van die dag zal weergeven. Er zit wel meer soms tegen in het leven van alledag. En studenten moeten gewoon zijn snel te kunnen improviseren. Of gaat het soms om inplannen van de uren van je jobstudent tewerkstelling?

Bij mijn weten is gewoon elk bedrijf zelf verantwoordelijk voor aanleveren van de info zoals gepland-9292 verzamelt dat allemaal. Dit vooral vanwege het mogelijk wie weet wellicht zou kunnen van stelen van bedrijfsgevoelige concurrentie-in later stadium kunnen al die OV-bussenrijders weer moeten inschrijven voor contract zoveel.

En het blijft allemaal theorie-ze weten heden dus echt niet of de metrobestuurder wel op tijd zich aanmeldt, dito voor de treinmachinist, of covid niet weer toeslaat met de volgende variatie etc. en of de brug openstaat of de bovenleiding door te veel duiven omlaag zakt e.d.

Overigens kan ik met mijn redelijk grote kennis van het OV-net in heel NL niet volgen wat in dit geval dan de ALT route zou zijn-via Haagje? Vanaf B-Roodenrijs zijn er maar 2 richtingen over wat ooit de eerste elektrieke trots zijnde spoorlijn in NL was en nu omgebouwd tot metro

Badge +3

De NS is verantwoordelijk voor ‘juiste’ informatie in de Reisplanner, NS app en op de borden op het station, maar is daarvoor afhankelijk van 9292 als het om stads/streekvervoer of adresadviezen gaat.

Als vervoerders (RET in dit geval) onjuiste informatie aangeleverd hebben of als er geplande werkzaamheden/omleidingen nog niet in verwerkt zijn, dan kan NS daar natuurlijk ook niets aan doen.

Vandaar het advies van NS om kort voor je reis de planner te checken, die zou 10 dagen van tevoren actueel moeten zijn. Als de RET nog geen info heeft over eind augustus dan heeft de NS die ook niet.

De magische werking van de community

Robert B en Bahnrider; hartelijk dank voor jullie reacties. @bahnrider waarschijnlijk heb ik je even op het verkeerde spoor gezet; het klopt dat het oude Hofpleinlijntje nog steeds tussen Den Haag CS en Rotterdam vv rijdt al kwamen ze na flink boren uit op Rotterdam CS in plaats van Rotterdam Hofplein. De eindhalte van RET metrolijn E in Rotterdam is Slinge geworden.

De alternatieve route die er geboden werd op 29-08 begon een stuk later dan normaal, waardoor op tijd komen sowieso onmogelijk zou worden. Deze liep via een stukje metro naar Pijnacker,- de bus naar Delft en -de trein tussen Delft en Rotterdam. Natuurlijk niet onoverkomelijk, er rijden taxi's, maar dit zou de eerste dag van een opleiding voor gedoe gezorgd hebben.

Ik heb opnieuw de ns reisplanner bekeken om "bahnrider niet in verwarring achter te laten" en wie schetst mijn verbazing? in de tussentijd is deze aangepast en geeft weer de gebruikelijke route aan. Vraag niet hoe het kan en waardoor dit is opgelost/ wie dit heeft opgepakt, maar mijn eerste ervaring met deze community is hierdoor een magische belevenis geworden! 

Reageer