Gisteren een wonderlijke reis gemaakt met ‘vervangend vervoer’, omdat er weer eens geen treinen gingen vanaf ons station. De bedoeling was een reis van Abcoude naar Wormerveer.
De NS-app raadde aan: vervangende bus naar Holendrecht, metro naar Amsterdam CS, de rest met de trein. De bus verscheen inderdaad, maar vertrok twee minuten te vroeg waardoor mogelijk een aantal passagiers die in het station voor de regen stonden te schuilen de bus hebben gemist. Netjes ingecheckt bij het paaltje (de bus stopte ergens anders) en in Holendrecht uitcheckeked. Daar was verder niks geregeld, onduidelijk was hoe je verder moest reizen op je treinkaart. Ingechecked bij het NS poortje en daarna achter iemand aangelopen bij de metro.
Op Amsterdam CS (metro) stond het poortje open, en volgens de medewerker daar zou ook het treinpoortje open staan. Dat bleek niet het geval, en volgens de medewerker daar was ik ook helemaal niet inchecked. Dat werd opnieuw gedaan, en ik kon doorlopen. Helaas had ik toen wel al de trein gemist, en was mijn reis deels al voor niks. Het gaf me wel de tijd om uit te zoeken wat er precies gebeurd was. Bleek dat ik nu voor de tweede keer ingecheked was, en nu dus een boete kreeg voor niet uitchecken. Op Wormerveer vergat ik vervolgens zelf ook om uit te checken; er waren geen poortjes en ook geen paaltjes op een logische plek.
Op de terugweg nagevraagd op Amsterdam CS. Het bleek de bedoeling te zijn dat ik zonder in te checken op de metro zou stappen, dan in Amstel met de trein naar Bijlmer Arena, en dan weer verder met de bus of metro (weet ik niet meer). Een wonderlijk advies. Dit was in NS app ook niet terug te vinden, deze raadde aan om met de metro naar Holendrecht te reizen. Daar aangekomen stond niemand van de NS, en stond ook geen poortje open, zodat ik weer achter iemand aan het metrostation moest verlaten.
Daar verscheen de bus netjes op de geplande tijd. Met een engels sprekende chaffeur, die de weg moest vinden op een ingestelde navigatie. Dat ging niet goed, de navigatie stuurde hem steeds terug en een tijdje na vertrek stonden we weer op station Holendrecht. Het navigatieprobleem bleek niet op te lossen. Met een medepassagier hebben we de bus naar Abcoude geloodst, waar de chaffeur vertwijfeld achter bleef. Ik kon nog melden dat de volgende stop Breukelen moest zijn; ik hoop dat hij daar is aangekomen. Toen naar huis gelopen en waarschijnlijk weer vergeten uit te checken bij het paaltje.
Het zou erg prettig zijn als de NS duidelijk maakt hoe je bij zo'n reis moet maken, en als de chaffeurs duidelijke informatie krijgen. En ik wil mijn te veel betaalde geld terug voor deze ongemakkelijke reis.