beantwoord

Wonderlijke reis met vervangend vervoer

  • 19 February 2024
  • 13 reacties
  • 382 Bekeken

Reputatie 2

Gisteren een wonderlijke reis gemaakt met ‘vervangend vervoer’, omdat er weer eens geen treinen gingen vanaf ons station. De bedoeling was een reis van Abcoude naar Wormerveer.

De NS-app raadde aan: vervangende bus naar Holendrecht, metro naar Amsterdam CS, de rest met de trein. De bus verscheen inderdaad, maar vertrok twee minuten te vroeg waardoor mogelijk een aantal passagiers die in het station voor de regen stonden te schuilen de bus hebben gemist. Netjes ingecheckt bij het paaltje (de bus stopte ergens anders) en in Holendrecht uitcheckeked. Daar was verder niks geregeld, onduidelijk was hoe je verder moest reizen op je treinkaart. Ingechecked bij het NS poortje en daarna achter iemand aangelopen bij de metro.

Op Amsterdam CS (metro) stond het poortje open, en volgens de medewerker daar zou ook het treinpoortje open staan. Dat bleek niet het geval, en volgens de medewerker daar was ik ook helemaal niet inchecked. Dat werd opnieuw gedaan, en ik kon doorlopen. Helaas had ik toen wel al de trein gemist, en was mijn reis deels al voor niks. Het gaf me wel de tijd om uit te zoeken wat er precies gebeurd was. Bleek dat ik nu voor de tweede keer ingecheked was, en nu dus een boete kreeg voor niet uitchecken. Op Wormerveer vergat ik vervolgens zelf ook om uit te checken; er waren geen poortjes en ook geen paaltjes op een logische plek.

Op de terugweg nagevraagd op Amsterdam CS. Het bleek de bedoeling te zijn dat ik zonder in te checken op de metro zou stappen, dan in Amstel met de trein naar Bijlmer Arena, en dan weer verder met de bus of metro (weet ik niet meer). Een wonderlijk advies. Dit was in NS app ook niet terug te vinden, deze raadde aan om met de metro naar Holendrecht te reizen. Daar aangekomen stond niemand van de NS, en stond ook geen poortje open, zodat ik weer achter iemand aan het metrostation moest verlaten.

Daar verscheen de bus netjes op de geplande tijd. Met een engels sprekende chaffeur, die de weg moest vinden op een ingestelde navigatie. Dat ging niet goed, de navigatie stuurde hem steeds terug en een tijdje na vertrek stonden we weer op station Holendrecht. Het navigatieprobleem bleek niet op te lossen. Met een medepassagier hebben we de bus naar Abcoude geloodst, waar de chaffeur vertwijfeld achter bleef. Ik kon nog melden dat de volgende stop Breukelen moest zijn; ik hoop dat hij daar is aangekomen. Toen naar huis gelopen en waarschijnlijk weer vergeten uit te checken bij het paaltje.

Het zou erg prettig zijn als de NS duidelijk maakt hoe je bij zo'n reis moet maken, en als de chaffeurs duidelijke informatie krijgen. En ik wil mijn te veel betaalde geld terug voor deze ongemakkelijke reis.

icon

Beste antwoord door Laura NS 19 February 2024, 14:59

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 2

Helaas een al te herkenbaar verhaal. Ik probeer dat TVV zoveel mogelijk te mijden -- zoals NS zelf ook aanbeveelt: “U kan ook omreizen. Plan uw reis in de app.” In de app ontbreekt echter de optie om TVV uit te zetten. En zo is de cirkel rond.

Dat lijkt me niet een al te handige reis. Hoeveel vertraging heb je nu totaal gehad?

Reputatie 2

Het ging me niet alleen om de vertraging, het ging me er om dat het volkomen onduidelijk was hoe ik deze reis moest maken met in- en uitchecken.

Op de heenreis bij Amsterdam Holendrecht was het metropoortje niet geopend, en stond geen NS personeel. Als ik in had gecheckd bij het metropoortje was mijn reis een stuk duurder geworden dan normaal (€1,56 + €3,03 + €2,58 = €7,17; de normale prijs met korting is €4,38). En dat voor een langere en veel onconfortabelere reis.

Op de terugreis een ander probleem: volgens het NS personeel hoefde ik voor de metro niet in te checken. Daardoor werd mijn reis effectief goedkoper dan normaal, maar ik kwam bij Holendrecht wel voor een gesloten metropoortje te staan, waar ik alleen uit kon komen door middel van ‘tail-gating’. 

Dat is allemaal wel erg onzorgvuldig van de NS.

Daar kwam nog bij dat het NS personeel op Amsterdam CS een fout maakte met mijn kaart, waardoor ik een tweede keer ingecheckd werd en hiervoor geld terug moest vragen. Ook weer gedoe.

 

Dat lijkt me inderdaad geen fijne reis. Ik ga een melding over je ervaring doorzetten.

In geval van vertraging wil ik je ook aanraden om te kijken of je in aanmerking komt voor een Geld Terug Bij Vertraging-caim.

Reputatie 3

U kunt op www.uitcheckgemist.nl of in uw NS account mogelijk zelf aangeven wat u daadwerkelijk gereisd hebt.

 

Of neem contact op met klantenservice met chat. Leg vooral uit dat u (als ik goed begrijp) 3x bent ingecheckt op 1 hetzelfde reis.

Reputatie 7
Badge +3

De reis die je maakte was volgens de NS reisplanner met alleen trein aangevinkt? Dan is het wel heel slecht dat er geen poortjes open staan. Er was wel een duidelijke looproute aangegeven?

Badge +3

Als je een advies via Holendrecht kreeg vermoed ik de optie (bus, tram) metro in de reisplanner aan stond.

Er zouden poortjes op Centraal, Zuid en Muiderpoort open staan (op Amstel niet nodig want daar kan je poortjesvrij van trein naar metro en andersom).

Reputatie 2

Ik heb de NS reisplanner gebruikt en niks aan- of uitgevinkt.

Voor andere reizen gebruik ik 9292.

Complicatie was misschien dat er ook nog een voedbalwedstrijd was in de Arena, ik geloof dat de bus daarom niet verder ging.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de NS reisplanner gebruikt en niks aan- of uitgevinkt.

Voor andere reizen gebruik ik 9292.

Complicatie was misschien dat er ook nog een voedbalwedstrijd was in de Arena, ik geloof dat de bus daarom niet verder ging.

De ns reisplanner geeft tegenwoordig standaard trein/bus/tram/metro-opties. Als je niets hebt aan/uitgevinkt hebt dan krijg je alle reismogelijkheden dus ook met bus/tram/metro. Wil je alleen met trein en trein vervangend vervoer reizen dan moet je zorgen dat alleen trein aangevinkt is. Heb je alle opties aangevinkt staan dan vallen de reizen die niet met trein of treinvervangend vervoer gemaakt zijn niet onder NS vervoersbewijs en zijn voor eigen kosten. De metro had als het treinvervangend was als NS metro moeten staan in de planner.

 

Reputatie 2

Zo wordt het wel heel verwarrend, MoDe. Die ‘extra opties’ heb ik ook niet op mijn app. Ik heb alleen ‘opties’ bij ‘plan je reis’.

De reis verscheen in de app onder de kop ‘alternatief vervoer’. Dan neem ik aan dat ik die reis ook met een NS vervoersbewijs moet kunnen maken.

Op de terugweg raadde de NS op station Amsterdam CS aan om op het Amstelstation uit de metro te stappen en vervolgens weer een stukje met de trein naar Bijlmer Arena. Dan wordt de reis nog ingewikkelder, dan moet ik in totaal drie keer overstappen (normaal 0 x). De NS app meldde deze mogelijkheid ook niet. De NS roept altijd ‘plan uw reis in de app’, dan is het heel raar als die app adviezen geeft die je niet op moet volgen.

Reputatie 3

Ik heb de NS reisplanner gebruikt en niks aan- of uitgevinkt.

Voor andere reizen gebruik ik 9292.

Complicatie was misschien dat er ook nog een voedbalwedstrijd was in de Arena, ik geloof dat de bus daarom niet verder ging.

De ns reisplanner geeft tegenwoordig standaard trein/bus/tram/metro-opties. Als je niets hebt aan/uitgevinkt hebt dan krijg je alle reismogelijkheden dus ook met bus/tram/metro. Wil je alleen met trein en trein vervangend vervoer reizen dan moet je zorgen dat alleen trein aangevinkt is. Heb je alle opties aangevinkt staan dan vallen de reizen die niet met trein of treinvervangend vervoer gemaakt zijn niet onder NS vervoersbewijs en zijn voor eigen kosten. De metro had als het treinvervangend was als NS metro moeten staan in de planner.

 

en om het nog complexer te maken: Ook al staat alles uit ( behalve trein). Dan geeft de app op mijn beide telefoons optie met lijnbussen. ( op te lossen door “veerboot” aan te zetten waardoor de app de lijnbussen negeerde )

Reputatie 2

Inmiddels de NS app opnieuw geïnstalleerd.

Nu blijkt het inderdaad mogelijk om reizen met andere vervoerders uit te zetten ('reisopties’). Heel raar dat dat vanzelf aangeschakeld stond zonder dat ik de mogelijkheid had om het uit te zetten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Inmiddels de NS app opnieuw geïnstalleerd.

Nu blijkt het inderdaad mogelijk om reizen met andere vervoerders uit te zetten ('reisopties’). Heel raar dat dat vanzelf aangeschakeld stond zonder dat ik de mogelijkheid had om het uit te zetten.

 

De app gaat soms ook spontaan alle vinkjes veranderen. Ik vind deze nieuwe toevoeging aan de NS niet fijn. Het zorgt gezien de vragen over extra kosten op X en hier ook regelmatig voor verwarring. Voor bus/tram/metro gebruik ik 9292.

Reageer