Ik plan een reis van Helmond naar Houten volgende week zaterdag. Klopt het dat er tussen 16 en 19 uur geen bussen rijden tussen Geldermalsen en Houten? (voor vandaag zie ik trouwens hetzelfde staan)
Ik plan een reis van Helmond naar Houten volgende week zaterdag. Klopt het dat er tussen 16 en 19 uur geen bussen rijden tussen Geldermalsen en Houten? (voor vandaag zie ik trouwens hetzelfde staan)
De bussen zijn bewust gefilterd in NS haar eigen planner om een te grote stroom reizigers te voorkomen. Blijkbaar communiceert men dit ook niet naar Webhelp, en dan krijg je idd antwoorden louter op basis van de NS-planner.
Wat ik al zei, webcare medewerkers kijken of alleen in de planner (optie A) of krijgen opdracht om te liegen (waarbij liegen staat voor het vertellen van een onwaarheid) (optie B ). Dan mag je zelf kiezen of het gaat om optie A of optie B. En het niet naar de webcare communiceren dat de bussen wel rijden en hen alleen in de reisplanner te laten kijken kun je ook zien als een opdracht om niet de waarheid te vertellen. Hoe je het ook wendt of keert, door het filteren van de bussen (en de webcare die daarom zegt dat er geen bussen rijden) schotelt NS de reizigers een onwaarheid voor.
Onze Reisplanner geeft nog altijd advies wat je het beste kan doen. Vaak indien je een stukje filtert komen er nog wel eens reizen voorbij die niet bij grote reizen worden getoond. Het is niet zo dat onze planners noch onze collega's liegen over specifieke reizen die bewust niet worden getoond. Het is en blijft altijd een advies waarbij het wel eens kan voorkomen dat een reis er niet in staat. Daarbij komt het ook wel eens voor dat door een storing of nalatigheid van een afdeling niet alles wordt getoond. Een foutje maken kan namelijk ook nog gebeuren. Desondanks snap ik dat in dit geval wel heel knullig lijkt en ik heb deze bevindingen ook al aan het begin van de avond doorgespeeld.
Voor
En Webcare (toen hij ze aan de lijn kreeg) wist te vertellen dat die bus om 1:05 echt wel zou komen maar bewust uit de NS Reisplanner gehaald was.
Helaas moet men bij het Pearl Jam concert (dat uitloopt) ook voortijdig weg, laatste trein 23:02 naar Eindhoven maar voor de zekerheid (wegens busvervoer Utrecht - Geldermalsen) misschien nog wel iets eerder.
Gelukkig staan die bussen er wel in, maar in de spits gewoon wél rijden en dan bewust zeggen van niet (liegen dus?) vind ik laakbaar.
NS: “Ja maar in de planner staat toch dat je helemaal niet van/naar Culemborg kunt in de spits?”
Welles dus (vertel dat anders ook even aan 9292 en de buschauffeurs?), en beloofd is beloofd volgens de vertrekstaat in Houten…
Daarbij komt het ook wel eens voor dat door een storing of nalatigheid van een afdeling niet alles wordt getoond. Een foutje maken kan namelijk ook nog gebeuren. Desondanks snap ik dat in dit geval wel heel knullig lijkt en ik heb deze bevindingen ook al aan het begin van de avond doorgespeeld.
Nah, de bussen zitten wel correct in de dataset, zie andere planners. Men moet eens rap aan jullie duidelijkheid verschaffen over de precieze gang van zaken.
Het is gewoon het failliet van de NS om op deze manier reizigers in de steek te laten terwijl er dus wel bussen rijden maar waarschijnlijk te weinig voor de massa reizigers in de spits. Waarom ben je daar simpelweg niet eerlijk over dan zullen er ook klachten zijn maar toon je je betrouwbaar.
Nu komt het er gewoon op neer dat de reisplanner niet betrouwbaar is en de NS de eigen reizigers dus ten onrechte informatie over bussen onthoudt. Echt triest dit.
En webhelp medewerkers, uiteraard snappen we dat jullie ook moeten roeien met de riemen en informatie die jullie krijgen maar laat je nu niet voor het karretje spannen van een organisatie die dingen verbergt vanwege capaciteitsgebrek.
En is dit straks een opmaat naar ontbrekende treinen in de reisplanner omdat de treinen overvol zijn op bepaalde tijden? Waar eindigt dit want ik geloof totaal niet in een verklaring die straks komt dat dit een “ foutje” is.
Het is gewoon het failliet van de NS om op deze manier reizigers in de steek te laten terwijl er dus wel bussen rijden maar waarschijnlijk te weinig voor de massa reizigers in de spits.
Bussen die door de trucs met de reisplanner vervolgens leeg staan te wachten op reizigers.
Eigenlijk hoort dit in het ‘wat gaat er wel goed’ topic maar https://twitter.com/NS_online/status/1551890561187061768 (en wat vooraf ging).
Is uiteindelijk opgelost door de hele nacht door te halen. rop een maandagavond].
Om 1 uur naar Utrecht gegaan, daar paar uur naar een kroeg gegaan en om 3.30 de trein naar Eindhoven. Om 7u thuis (en die trein ging via waar je al was (Amsterdam)?
^ET
Fijn dat het is opgelost. Hopelijk hadden jullie een onvergetelijke nacht! ^ET
De bussen zijn bewust gefilterd in NS haar eigen planner om een te grote stroom reizigers te voorkomen. Blijkbaar communiceert men dit ook niet naar Webhelp, en dan krijg je idd antwoorden louter op basis van de NS-planner.
Bij 9292 (en Rijdendetreinen e.d.) zijn ze er sinds maandag ook uitgehaald Met terugwerkende kracht zelfs, want gisteren (dinsdag) stonden ze er nog gewoon in.
https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-25/culemborg
Regelmatig ben ik het niet eens met Voor Beter OV maar dit keer kan ik me er 100% in vinden.
NS LIEGT OVER “GEEN BUSSEN IN SPITS”
De NS heeft via de reisplanner en sociale media reizigers op de mouw gespeld dat er gedurende de middagspits geen vervangend busvervoer rijdt tussen Utrecht en Geldermalsen. In werkelijkheid reden de bussen wel, maar de reizigers werden gemanipuleerd om deze bussen, met beperkte capaciteit, niet te gebruiken. Wij citeren ter illustratie de Twitter-afdeling van de NS die reageerde op de vraag van een reiziger die deze bussen gedurende de middagspits niet in de reisplanner vond:
“Vooralsnog rijden er geen bussen meer na 15:55 vanuit Utrecht. In de spits is het reisadvies om met de trein om te reizen aangezien er te weinig plek is in een bus. Helaas, Minke! Wel worden de busritten hervat na 19:05! Houdt vooral de reisplanner goed in de gaten! ^CL”
De NS heeft ons desgevraagd laten weten dat deze busdienst inderdaad tijdens de spitsuren, dus ook de ochtendspits, uit de reisplanner is gehaald omdat de vraag het aanbod zou overstijgen. Reizigers meldden ons dat de bussen ook in de spits hebben gereden.
Voor Beter OV is zeer slecht over deze gang van zaken te spreken. Er is niets op tegen, de reisinformatie te gebruiken voor een zekere mate van crowd control, zoals de drukte-indicator in de reisplanner. Maar de reisinformatie dient te allen tijde volledig en juist te zijn. Het liegen over de dienstregeling, zoals hier is gebeurd, is onaanvaardbaar. Het zou wel in orde zijn geweest, wanneer bij sommige busritten een waarschuwing had gestaan over verwachte grote drukte en mogelijk langere wachttijden (op een volgende bus), maar liegen alsof het gedrukt staat over zogenaamd niet rijdende bussen, is buiten de orde.
De reisinformatie is een aantal jaren geleden overgeheveld van ProRail naar de NS. Voor Beter OV is daar altijd tegen geweest, omdat die reisinformatie niet ten nadele van de reiziger mag worden misbruikt voor bedrijfsmatige doeleinden. In de hierboven beschreven gebeurtenissen ziet Voor Beter OV zijn gelijk bevestigd. Daarom zal de reizigersorganisatie zich wenden tot de Autoriteit Consument en Markt, met het verzoek om handhavend op te treden.
De bussen zijn bewust gefilterd in NS haar eigen planner om een te grote stroom reizigers te voorkomen. Blijkbaar communiceert men dit ook niet naar Webhelp, en dan krijg je idd antwoorden louter op basis van de NS-planner.
Bij 9292 (en Rijdendetreinen e.d.) zijn ze er sinds maandag ook uitgehaald
https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-25/culemborg
Goedzo, in ieder geval consistent doen zoiets, ook als het een leugen is.
NS LIEGT OVER “GEEN BUSSEN IN SPITS”
De NS heeft ons desgevraagd laten weten dat deze busdienst inderdaad tijdens de spitsuren, dus ook de ochtendspits, uit de reisplanner is gehaald omdat de vraag het aanbod zou overstijgen.
Het is niet zo dat onze planners noch onze collega's liegen over specifieke reizen die bewust niet worden getoond.
Ach, taaltechnisch gezien had Erryt NS toch gelijk: Het is niet zo dat onze planners noch onze collega's liegen.
Laat ons zeggen dat Erryt inderdaad ook niet beter wist, dan hoop ik toch dat Webhelp hier net zo pislink van wordt. Bedoel, hoe kan je op deze manier je werk doen?
(Kr)omdenken… Waarom rijden er in hemeltjesnaam bussen als die volgens de Reisplanner(s) helemaal niet rijden?
Buschauffeur: “Ze hebben de vertrekstaat hier bij de halte nog niet aangepast dus we moeten wel, voor die paar trappelende reizigers die naar hun werk moeten of naar huis willen”
“Bovendien vinden we het nogal onzinnig om 3½ uur verplicht (grotendeels doorbetaald) pauze te nemen in Utrecht, Houten of Geldermalsen. En als we niet rijden krijgt de NS Klantenservice het weer veel te druk met klachten en vragen over ‘waarom (eigenlijk) niet?’ want we zijn gewoon ter plaatse”
Laat ons zeggen dat Erryt inderdaad ook niet beter wist, dan hoop ik toch dat Webhelp hier net zo pislink van wordt. Bedoel, hoe kan je op deze manier je werk doen?
Ik bedoelde het ook geenszins als een verwijt naar Erryt zelf. Maar inderdaad, ik zou me niet erg serieus genomen voelen als medewerker.
Toen ik een paar weken geleden het busavontuur in Eindhoven meemaakte, dacht ik nog: Verdient allemaal niet de schoonheidsprijs, maar ik kon me er ergens nog iets bij voorstellen. Toen wist de klanteNService-medewerker die ik aan de lijn kreeg in elk geval wel wat er aan de hand was. Maar het lijkt nu een structurele werkwijze te gaan worden. Ik denk dat NS dat niet zou moeten willen.
Zojuist: https://twitter.com/TeddyRoorda/status/1552306544880111616
Maar ik woon in Culemborg. En ik kan niet mijden, tenzij ik tot laat door werk. Thuiswerken kan ik niet, want werk in de zorg. Blijft dit tot 5 augustus behelpen?
En vervolgens (je verwacht het niet hè):
Webcare: de vertrektijden van de bussen kunnen, afhankelijk van de drukte, afwijken van wat er in de reisplanner staat. Tijdens de middagspits rijden er vanaf 18:38 weer bussen zoals gepland. ^JZ
En weet je wat ^JZ? In Houten aangekomen {rond 17:00} blijkt die bus dus wel gewoon te rijden. Heb ik nu voor niks mijn man laten rijden?
Waar de NS overigens een bus van 18:38 naar Culemborg vandaan denkt te halen snap ik ook niet, want volgens de Reisplanner kan je vanuit Houten pas om 19:02 en vanuit Geldermalsen om 19:04.
Maar dit slaat toch nergens op? Ik ben net terug van vakantie en uit de routine. De app heeft mij volledig op het verkeerde been gezet. Robert bedankt voor je info
Het is gewoon het failliet van de NS om op deze manier reizigers in de steek te laten terwijl er dus wel bussen rijden maar waarschijnlijk te weinig voor de massa reizigers in de spits. Waarom ben je daar simpelweg niet eerlijk over dan zullen er ook klachten zijn maar toon je je betrouwbaar.
Nu komt het er gewoon op neer dat de reisplanner niet betrouwbaar is en de NS de eigen reizigers dus ten onrechte informatie over bussen onthoudt. Echt triest dit.
En webhelp medewerkers, uiteraard snappen we dat jullie ook moeten roeien met de riemen en informatie die jullie krijgen maar laat je nu niet voor het karretje spannen van een organisatie die dingen verbergt vanwege capaciteitsgebrek.
En is dit straks een opmaat naar ontbrekende treinen in de reisplanner omdat de treinen overvol zijn op bepaalde tijden? Waar eindigt dit want ik geloof totaal niet in een verklaring die straks komt dat dit een “ foutje” is.
Waarom geen reactie vanuit NS hierop????
Las (weet niet in hoeverre het waar is, info van Rikus) dat de NS zich bij de ACM mag gaan verantwoorden?
Nah, Spitshorst is gaan klagen bij de ACM. NS heeft in 2014 geroepen dat men reisinformatie beter kon dan ProRail en via de politiek die positie opgeëist. Eigenlijk is dat raar, NS heeft een eigen commercieel belang terwijl reisinformatie een neutraal iets zou moeten zijn. Ondanks het bestaan van DCRI misbruikt men reisinformatiemiddelen in haar eigen belang, zoals nu te zien met de bussen. Rikus vindt daar iets van, waar ik me gedeeltelijk in kan vinden.
Kende de term DCRI niet, maar dat gaat dus om https://www.ns.nl/over-ns/diensten-voor-vervoerders/dcri.html
Benieuwd wat zij ervan vinden eigenlijk
DCRI is in het leven geroepen toen NS reisinformatie overnam, met het idee dat DCRI een neutrale partij zou zijn waar de belangen van andere vervoerders gelijk zouden staan aan die van NS. Op papier is dat de werkelijkheid, de mensen daar doen nobel werk (niks tegen AvdB), maar in de praktijk valt het een beetje tegen en zijn veel zaken voor externe vervoerders nog altijd heel lastig.
Een van de zaken die bij de ontvlechting van het oude NS niet goed is geregeld. De hele keten van dienstregelinginformatie- en planning t/m reisinformatie had natuurlijk nooit bij bedrijfsonderdelen van het verzelfstandigde NS ondergebracht moeten worden.
Tot 2011 was het een ProRail-aangelegenheid, maar Bert Meerstadt heeft toen behoorlijk gelobbyd om het over te nemen. Helaas is daarmee ingestemd.
https://nos.nl/artikel/207940-ns-wil-zelf-reizigers-informeren
https://www.nu.nl/binnenland/2410949/ns-wil-alle-reisinformatie-zich-nemen.html
https://www.treinreiziger.nl/ns-wil-alle-reizigersinformatie-verzorgen/
Het moet niet gekker worden, want nu worden niet alleen de (spits)bussen maar ook de ICE al uit de NS planner geweerd?!
https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-29/221
Dit n.a.v. van https://twitter.com/DeDirectrice/status/1553064636458598402
dag NS, ik begrijp dat ik niet meer ‘gewoon’ met de ICE van Utrecht naar Arnhem mee mag? Omdat er ‘gedonder’ is met de ICE? Ben wel benieuwd want beviel altijd goed!
en
Nou ik werd dus gewoon geweigerd door de conductrice. Zonder reservering mocht ik niet mee… en de trein kwam ook niet voor in de planner. Het gaat om de ICE van 19:04 vanuit Utrecht richting Duitsland.
NS: Dit zou wel gewoon mogen mits je in bezit bent van een ICE toeslag. bit.ly/1zOeCb5 ^ZJ
Lijkt mij ook (toeslag overigens niet nodig bij een NS abonnement of student, Flex Basis of Kids Vrij telt niet), en is gewoon gestopt op Arnhem zoals het hoort
NS (na mijn tweet): Oeh, zie het inderdaad. Er is inderdaad wat gedoe met Internationale treinen binnen Nederland. Mochten je dit opvallen kan je dit altijd bij ons melden. bit.ly/3bk1vHV ^ZJ
Haha, dank ^ZJ voor die handige link
Bovendien: “Aan de geldigheid van het vervoersbewijs is niks veranderd, in principe mag je gewoon mee met je binnenlands ticket.”
Was er niet bij, en ticket of niet (incheck telt ook) maar een ICE Utrecht - Arnhem van 19:04 (die weliswaar niet in de NS planner staat) zal toch niet super druk zijn?
Oké, de reguliere IC komt er om 19:10 achteraan… maar toch
Oh, in de spits zogenaamd geen bussen?
Dan schrappen we ze in het weekend ook!
https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-07-30/culemborg (tussen 7:32 - 9:51 en 16:13 -19:21)
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.