Ik vraag me wel af hoe NS omgaat met de kosten qua omreizen. Het advies is om om te rijden. Het advies is ook ‘plan je reis in de app'. Maar de app adviseert gewoon de treinvervangende bussen als ik geen via-station invul. Maar de site adviseert om het traject te mijden en om te rijden. Mag ik nu omrijden via Nijmegen zonder uit- en in te checken?
Zolang dat om een NS traject gaat zal dat toch wel? Anders is het natuurlijk een bizar advies (reizigers op kosten jagen wegens werkzaamheden)..
Tenzij men een compensatieregeling heeft maar daar heb ik nog niets over gelezen, anders dan de oproep daartoe van Rover, zie https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5319976/treinen-utrecht-den-bosch-werkzaamheden-spoor-bussen
Zo’n compensatieregeling zou dan wellicht ook voor via Nijmegen met Arriva kunnen gelden, dan kan jij bijv. via Horst-Sevenum. (wishful thinking)
Hmm, dat nieuwsbericht stelt me niet echt gerust.
Rover wil graag zien dat de reizigers gecompenseerd worden en vraagt daarom de NS om compensatie van de extra reistijd en -kosten voor reizigers die de lange omweg via Breda of Arnhem moeten afleggen.
De NS laat aan RTL Nieuws weten dat reizigers die vergoeding niet krijgen. De NS-woordvoerder stelt dat dat niet geldt voor werkzaamheden die al heel lang staan aangekondigd.
Ja, die werkzaamheden staan al “heel lang” aangekondigd. Maar het advies om het traject te mijden is er nog maar net.
@mrfreeze
Het advies om bij werkzaamheden een traject te mijden is er altijd. Overigens verwacht ik dat het met de problemen wel meevalt. In het voorjaar ging het ook heel geruisloos.
Zonder compensatieregeling zou men nog kunnen zeggen ‘u mag kosteloos omreizen via Arnhem/Nijmegen’.
Maar ja, dan zul je zien dat je bij controle te maken krijgt met correctietarieven (Flex) en mag je daar weer achteraan…
Zonder compensatieregeling zou men nog kunnen zeggen ‘u mag kosteloos omreizen via Arnhem/Nijmegen’.
Als ik dan Den Bosch-Arnhem reis moet ik betalen en als ik Den Bosch-Arnhem-Utrecht reis is het gratis? Wat denk je dat de eerste categorie reizigers daar van vindt?
Verder is de financiële situatie bij NS nu niet zodanig dat NS massaal met gratis reizen kan gaan smijten.
Als ik dan Den Bosch-Arnhem reis moet ik betalen en als ik Den Bosch-Arnhem-Utrecht reis is het gratis? Wat denk je dat de eerste categorie reizigers daar van vindt?
Verder is de financiële situatie bij NS nu niet zodanig dat NS massaal met gratis reizen kan gaan smijten.
Nee, dat bedoel ik natuurlijk niet, je betaalt natuurlijk voor je reis tussen in- en uitcheck.
Dus voor Den Bosch - Nijmegen (Arnhem) - Utrecht check je in op Den Bosch en uit in Utrecht, maar mag zonder extra kosten omreizen (zonder verplicht uit/inchecken op Nijmegen dus).
Zonder compensatieregeling (die er volgens de NS ook niet komt) betaal je uiteraard wel extra voor omreizen via Nijmegen als je met Arriva via Roermond/Horst-Sevenum gaat.
@mrfreeze
Het advies om bij werkzaamheden een traject te mijden is er altijd. Overigens verwacht ik dat het met de problemen wel meevalt. In het voorjaar ging het ook heel geruisloos.
huh, dat heb ik nog nooit (bewust) gezien.
overigens gezien de structurele problemen, zou het een mooie gelegenheid zijn om de ridicule hoeveelheid en impact van buitendienststellingen eens onder de loep te nemen. niet dat dat gaat gebeuren natuurlijk, want de spoorbedrujven hebben geen enkele drive voor een goede dienstverlening.
overigens gezien de structurele problemen, zou het een mooie gelegenheid zijn om de ridicule hoeveelheid en impact van buitendienststellingen eens onder de loep te nemen. niet dat dat gaat gebeuren natuurlijk, want de spoorbedrujven hebben geen enkele drive voor een goede dienstverlening.
Prorail kondigde afgelopen week juist aan dat ze werkzaamheden in de toekomst voornamelijk op werkdagen overdag wil gaan uitvoeren omdat aannemers dat liever hebben. Werkzaamheden in het weekend moeten dan een uitzondering worden bijv. als de werkzaamheden meerdere weken duren.
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2022/07/07/85479/
Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.
overigens gezien de structurele problemen, zou het een mooie gelegenheid zijn om de ridicule hoeveelheid en impact van buitendienststellingen eens onder de loep te nemen. niet dat dat gaat gebeuren natuurlijk, want de spoorbedrujven hebben geen enkele drive voor een goede dienstverlening.
Prorail kondigde afgelopen week juist aan dat ze werkzaamheden in de toekomst voornamelijk op werkdagen overdag wil gaan uitvoeren omdat aannemers dat liever hebben. Werkzaamheden in het weekend moeten dan een uitzondering worden bijv. als de werkzaamheden meerdere weken duren.
wow...
heb je daar iets van een link ofzo van?
Nog meer “Zomerpret” https://www.prorail.nl/nieuws/opgepast-zomer-vol-spooronderhoud En dan zijn er ook nog tussendoor op andere plekken werkzaamheden in de weekend.
berichten hebben altijd een impliciete tendens van een uitzondering. "zomer vol buitendienststellingen". ja, wanneer niet?
of eigenlijk is "waar niet?" een betere vraag. ...met "bijna overal niet" als antwoord als je over de landsgrens heen kijkt.
Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.
Ach ja, waarom ook niet. De autobranche zal blij zijn. Ik stel voor het hele spoornet maar een jaar of drie te sluiten, kunnen ze alles in één keer doen en aansluitend weer van voren af aan beginnen
De zomerpret is vandaag al begonnen. Vanavond mocht ik een half uur langer doorbrengen op station Den Bosch, omdat de sprinter richting Utrecht plotseling vanwege logistieke redenen uitviel. Alleen jammer dat men daarover niets meldde in de IC richting Utrecht waar ik net uitgestapt was en de deuren sloot op het moment dat ik op het perronbord (overstap zelfde perron) las dat die sprinter niet zou rijden. Er gaan er maar 2 per uur… Ook in de al gereedstaande sprinter werd niets vermeld, hoorde ik later van iemand die daar al ingestapt was.
overigens gezien de structurele problemen, zou het een mooie gelegenheid zijn om de ridicule hoeveelheid en impact van buitendienststellingen eens onder de loep te nemen. niet dat dat gaat gebeuren natuurlijk, want de spoorbedrujven hebben geen enkele drive voor een goede dienstverlening.
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2022/07/07/85479/
Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.
hahaha. ze kunnen echt helemaal niks meer. mooie "essentiële" sector.
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2022/07/07/85479/
Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.
hahaha. ze kunnen echt helemaal niks meer. mooie "essentiële" sector.
Er wordt gesproken over blije aannemers. Zijn er straks nog wel blije reizigers
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2022/07/07/85479/
Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.
hahaha. ze kunnen echt helemaal niks meer. mooie "essentiële" sector.
Er wordt gesproken over blije aannemers. Zijn er straks nog wel blije reizigers
ProRail is een autistische organisatie die zichzelf ontzettend belangrijk vindt en alleen met zijn projectjes bezig is. Dat er uiteindelijk ook nog reizigers en goederenklanten zijn beseft men niet eens.
Het zou goed zijn als ProRail bij werkzaamheden verantwoordelijk wordt voor het vervangende busvervoer en dat ook gaat betalen als onderdeel van de projectkosten.
Er wordt gesproken over blije aannemers. Zijn er straks nog wel blije reizigers
Mijn partner vermijdt sinds begin pandemie de trein. Gisteren konden wij niet anders. Na geen info over geannuleerde trein waardoor wij onnodig 30 minuten vertraging opliepen (met omreizen 4 minuten vertraging) en iedereen vlak voor vertrek uit een gereedstaande volgende trein moest verkassen naar ander treinstel is de maat vol. Partner wil abonnement (ruim 40 jaar klant) nu gaan opzeggen.
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2022/07/07/85479/
Omdat er in 2023 veel meer werkzaamheden komen dan dit jaar is alleen in het weekend en de nacht werken niet meer mogelijk. Er wordt daarom gedacht aan wekenlange buitendienststellingen.
hahaha. ze kunnen echt helemaal niks meer. mooie "essentiële" sector.
Er wordt gesproken over blije aannemers. Zijn er straks nog wel blije reizigers
ProRail is een autistische organisatie die zichzelf ontzettend belangrijk vindt en alleen met zijn projectjes bezig is. Dat er uiteindelijk ook nog reizigers en goederenklanten zijn beseft men niet eens.
Het zou goed zijn als ProRail bij werkzaamheden verantwoordelijk wordt voor het vervangende busvervoer en dat ook gaat betalen als onderdeel van de projectkosten.
dat zou uitstekend zijn. sowieso krijg je dan een betere afweging krijgt van hoe je onderhoud effectief uitvoert. ik vind het nog altijd een raar idee dat onderhoud overdag goedkoper zou zijn, gezien de enorme kosten voor alle bussen, dienstregelingeswijzigingen etc. en als je dan nog eens een economische analyse gaat doen zoals dat op de weg gebeurd, en de vertragingen (sorry, extra reistijden in vakjargon) zou meenemen...
Het zou goed zijn als ProRail bij werkzaamheden verantwoordelijk wordt voor het vervangende busvervoer en dat ook gaat betalen als onderdeel van de projectkosten.
Bij mijn weten gaat de rekening voor busvervoer bij werkzaamheden al naar ProRail
Ja, gedeeltelijk, in essentie. Maar de verantwoordelijkheid om het maar te regelen schuift men op de vervoerder af. De echte pijn voelt men niet.
dan zou ik als NS lekker luxe doen om de pijn in de rekening over te laten komen :)
dit is wel het ultieme voorbeeld waarom het scheiden van infra en voertuigen een slecht idee was.
Misschien helpen al die werkzaamheden dan wel om de treinen op de rest van de trajecten te laten rijden want op de trajecten van de werkzaamheden zijn geen machinisten en hoofdconducteurs nodig.
Maar triest is het wel dat je met werkzaamheden die zover van tevoren worden gepland het niet voor elkaar krijgt om voldoende bussen te regelen.
Wat is er toch aan de hand dat we na corona zo'n puinhoop hebben in Nederland, denk aan Schiphol, de NS, protesten en onvrede bij veel Nederlanders wat zich uit met vele demonstraties en nu blokkades door de boeren ….
Denk dat we maar eens capabele mensen op de juiste plekken moeten gaan zetten te beginnen in Den Haag en stoppen met het beleid dat we overal een afspiegeling van de bevolking in functies moeten hebben zitten.
Het is vele malen breder.
Ik denk dat we met elkaar een nieuwe “balans” moeten zoeken. Nederland loopt op zijn tandvlees in alle sectoren. Zelfs al zou je de complete bijstand leegkieperen, dan nog kom je man en muis tekort.
We zijn met z'n allen in een spreekwoordelijke ‘Magic Roundabout’ beland. Die term verwijst naar de Londense bankierswereld, waar een werknemer om 9:00 uur 's-morgens begint, tot een uur of 6 de volgende ochtend doorwerkt om vervolgens in de taxi naar huis te spingen en om 9:00 uur weer doorgaat. Ik zie die tekenen ook in Nederland: meer, meer meer. Tienminutentrein, zesminutentrein. Wat is het volgende: de trein op bestelling a la pizzakoeriersmodel? Ja, in zo'n geval zou ik Gandalf moeten heten om voldoende bussen te toveren, ben ik bang… We lopen op ons elfendertigst op dit moment...
Natuurlijk baal ik even zo goed dat de bussen niet rijden en heb ik ook even zitten vloeken met termen als ‘rendement’ en ‘je betaalt bij NS net als bij Pepsi voor de naam en niet voor vervoer’, maar als ik het dan een paar minuten later breder kijk kom ik tot de conclusie dat het een ‘wake-up call’ is voor iedereen.
Als jullie die eerdergenoemde Magic Roundabout volhouden, be my guest en succes.
Ik doe het liever wat meer ‘easy on it’.
Conclusie: ik heb alle begrip en maak graag pas op de plaats als we ons “gave” landje daarmee wat prettiger kunnen maken.
@Chrisdb83 Met capabele mensen op de juiste plek wordt ingezien dat je bepaalde dingen gewoon niet voor elkaar krijgt zonder voldoende medewerkers en dan moet je passen en dat goed communiceren. Maar in Nederland willen we de hoogste bergen beklimmen want prestige … nee terug naar wat belangrijk is en dat is tevredenheid bij medewerkers en klanten en dat kan in het geval van de NS ook als er elk halfuur een trein rijdt die voldoende lang is en waar de Hc weer ouderwets langskomt om het kaartje te controleren en een praatje te houden.
@Chrisdb83 Met capabele mensen op de juiste plek wordt ingezien dat je bepaalde dingen gewoon niet voor elkaar krijgt zonder voldoende medewerkers en dan moet je passen en dat goed communiceren. Maar in Nederland willen we de hoogste bergen beklimmen want prestige … nee terug naar wat belangrijk is en dat is tevredenheid bij medewerkers en klanten en dat kan in het geval van de NS ook als er elk halfuur een trein rijdt die voldoende lang is en waar de Hc weer ouderwets langskomt om het kaartje te controleren en een praatje te houden.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Dat medewerker en klant inderdaad tevreden zijn. Back to basic zoals je hier omschrijft. Kan ik alleen maar toejuichen :-)