Skip to main content

Waarom raadt de NS reisplanner af om via Leeuwarden naar Groningen te reizen?

Ik ben dan 1u34m (= ongeveer 40 min extra reistijd) kwijt. Als ik met de bus ga, begrijp ik meer dan 50 minuten extra reistijd kwijt te zijn (+ de bussen sluiten vaker niet dan wel aan).

Sowieso vraag ik me af waarom men op zo'n korte termijn 2 weken lang half Noord-Nederland er uit laat liggen, als men op de ringweg in Groningen en op de A28 ook al werkzaamheden plant...maar dat is een onderwerp voor een andere keer;)

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Het was op de weg niet heel anders de afgelopen tijd.

Voor reizigers met lokale bussen wordt het ook leuk: Morgen gaan de chauffeurs van het streekvervoer in en rondom Groningen en Drenthe staken.

Dat thuiswerken is zo gek nog niet. 😇


 

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Alsof dat elders in Nederland niet zo is. Op de lijn Nijmegen-Roosendaal is er nu in vier dagen tijd al vijf keer iemand voor de trein gesprongen waardoor het treinverkeer steeds urenlang wordt stilgelegd.


 

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Alsof dat elders in Nederland niet zo is. Op de lijn Nijmegen-Roosendaal is er nu in vier dagen tijd al vijf keer iemand voor de trein gesprongen waardoor het treinverkeer steeds urenlang wordt stilgelegd.

Opvallend vaak aanrijdingen in Brabant op dit traject inderdaad. Nu net ging het trouwens om een fietser die aangereden werd door een auto op een spoorovergang begreep ik.


Het is uitermate treurig dat er de spoorwereld zo weinig flexibel is. Het is waarschijnlijk al weken (of maanden) bekend dat er te weinig materieel en personeel is om de geplande werkzaamheden uit te voeren. Helaas is NS dan niet in staat om alsnog treinen in te plannen op de infrastructuur die alsnog beschikbaar is.

Het baanvak is nog altijd de hele periode buiten dienst. Inderdaad niet alle werkzaamheden worden uitgevoerd. Dat is treurig, want het baanvak moet dus nog een keer buiten dienst. Maar nu treinen rijden gaat, niet, want het spoor mag simpelweg niet bereden worden als ProRail er aan bezig is. Heeft dus weinig te maken met hoe flexibel NS is. Wat niet wegneemt dat meer flexibiliteit op veel momenten zeker gewenst is.


Met de werkzaamheden bij Hoogeveen heb je sowieso het traject Meppel-Assen eruit liggen. Daar is het spoor nu opgebroken en kunnen dus sowieso geen treinen meer rijden. Bij Onnen zou iets met wissels worden aangepast, waardoor ook Assen-Groningen niet berijdbaar is. Al weet ik niet wat daar de status nu van is. Maar dan heb je wel meteen het hele traject Meppel-Groningen te pakken. 

De tekorten sloegen vooral op de werkzaamheden rondom Hoogeveen, en daar moet later het traject Meppel-Assen inderdaad nogmaals voor platgelegd worden.


Asjemenou, HaagseHC (Iris) heeft nieuws:

Beste reizigers van @NS_online @NS_Int vanaf a.s. donderdagavond 19 uur tot maandagochtend rijdt de intercity Den Haag Eindhoven niet tussen Den Haag en Rotterdam ivm werkzaamheden.

Oh wacht, dat was al bekend (melding 15 apr. 2022 11:47)

 https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11460-12-mei-2022-werkzaamheden-den-haag-rotterdam-breda-hsl

 


 

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Alsof dat elders in Nederland niet zo is. Op de lijn Nijmegen-Roosendaal is er nu in vier dagen tijd al vijf keer iemand voor de trein gesprongen waardoor het treinverkeer steeds urenlang wordt stilgelegd.

 

Wat een botte vergelijking @Tamzin : Buitendienst stelling ivm werkzaamheden is natuurlijk totaal niet te vergelijken met de toevallige buitendienststelling omdat er ongelukken op het spoor gebeuren. 


 

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Alsof dat elders in Nederland niet zo is. Op de lijn Nijmegen-Roosendaal is er nu in vier dagen tijd al vijf keer iemand voor de trein gesprongen waardoor het treinverkeer steeds urenlang wordt stilgelegd.

 

Wat een botte vergelijking @Tamzin : Buitendienst stelling ivm werkzaamheden is natuurlijk totaal niet te vergelijken met de toevallige buitendienststelling omdat er ongelukken op het spoor gebeuren. 

Dat is geen botte vergelijking. De grootste verstoring bij ongevallen komt niet van het ongeval zelf maar omdat het baanvak daarna nog urenlang buiten dienst moet worden gehouden voor eventueel onderzoek (ook als er niets te onderzoeken valt). Dat is het gevolg van een protocol wijziging in 2013, voor die tijd gebeurde dat niet.

Verder was er gisterenmiddag een ongeluk in Nuland op een wegkruising op 60 meter van een overweg. Maar ook daarvoor werd het treinverkeer urenlang stilgelegd, terwijl het met het spoor niets te maken had.


Met de werkzaamheden bij Hoogeveen heb je sowieso het traject Meppel-Assen eruit liggen. Daar is het spoor nu opgebroken en kunnen dus sowieso geen treinen meer rijden. Bij Onnen zou iets met wissels worden aangepast, waardoor ook Assen-Groningen niet berijdbaar is. Al weet ik niet wat daar de status nu van is. Maar dan heb je wel meteen het hele traject Meppel-Groningen te pakken. 

De tekorten sloegen vooral op de werkzaamheden rondom Hoogeveen, en daar moet later het traject Meppel-Assen inderdaad nogmaals voor platgelegd worden.

Het hangt erg van de exacte locatie en de aard van de werkzaamheden af wat er wel of niet kan rijden. 

Ik heb ooit meegemaakt dat er werkzaamheden waren tussen Meppel en Hoogeveen. Bussen tussen tussen Meppel en Hoogeveen en treinen tussen Hoogeveen en Groningen. In dit geval is de planning van ProRail dramatisch slecht door gelijktijdig bij Onnen te werken. Dat zou echt niet meer zo gepland moeten worden. Het verbussen tussen Meppel en Groningen is simpelweg niet te doen.


Het is wel een behoorlijk lang stuk inderdaad, en dat is te merken aan het feit dat de stopbussen in meerdere trajecten zijn opgesplitst. Waardoor je dus soms tot wel 2 keer van bus op bus moet overstappen.

Opvallend is wel dat bij werkzaamheden (en ook verstoringen) de bussen altijd tot het eerstvolgende station na Beilen rijden. In dit geval tot Assen. Toen bijvoorbeeld station Assen verbouwd werd reed alles tot aan Hoogeveen. Ik begreep destijds dat dit te maken had met de beperkte ruimte op Beilen en de mogelijkheid tot kopmaken in Hoogeveen en Assen.


Het is wel een behoorlijk lang stuk inderdaad, en dat is te merken aan het feit dat de stopbussen in meerdere trajecten zijn opgesplitst. Waardoor je dus soms tot wel 2 keer van bus op bus moet overstappen.

Een veel te lang stuk. Tussen Utrecht en Den Bosch hadden ze er vroeger ook een handje van om het hele traject van 50 km buiten dienst te stellen. Nadat het busvervoer keer op keer uit de hand liep door een tekort aan bussen wordt tegenwoordig slechts het halve traject tot/van Geldermalsen buiten dienst gesteld.

Daarnaast valt me op het hele gedoe rond Groningen Europapark nu al vele jaren duurt met om de haverklap stremmingen. Zo grootschalig lijkt het me daar toch ook weer niet. 


Het project in Groningen is groter dan je denkt.

https://www.prorail.nl/projecten/meer-treinen-spoor-groningen-spoorzone

Wat tegenwoordig vooral veel tijd kost is het wijzigen van infrastructuur in de treinbeveiligingssystemen. Dat moet uitgebreid getest worden en tijdens het testen rijden er geen treinen.


Vorige maand was ik in Groningen en heb mijn ogen uitgekeken. Wat een gigantische bouwput aan de zuidkant van het station. Aan de impressies te zien wordt het een schitterend knooppunt, nog eens versterkt door het monumentale stationsgebouw. Het voorplein wordt dus ook heringericht (dat is wel nodig) en gelukkig komt er ook een modern busstation (nu erg onoverzichtelijk en rommelig). Ik zag de naam Koen van Velzen, de architect die ook station Breda heeft ontworpen. Dat is een miskleun maar dit ziet er veel beter uit 😁


Vorige maand was ik in Groningen en heb mijn ogen uitgekeken. Wat een gigantische bouwput aan de zuidkant van het station. Aan de impressies te zien wordt het een schitterend knooppunt, nog eens versterkt door het monumentale stationsgebouw. Het voorplein wordt dus ook heringericht (dat is wel nodig) en gelukkig komt er ook een modern busstation (nu erg onoverzichtelijk en rommelig). Ik zag de naam Koen van Velzen, de architect die ook station Breda heeft ontworpen. Dat is een miskleun maar dit ziet er veel beter uit 😁

Het stationsplan kost 500 miljoen euro, maar dan heb je ook wat. 


Het stationsplan kost 500 miljoen euro, maar dan heb je ook wat. 

Het is tientallen miljoenen duurder geworden dan jaren geleden begroot. Zoals altijd met zulke projecten. 


De oplossing: Een verdubbeling van het spoor tussen Meppel en Groningen, (en/) of een traject tussen Groningen Emmen. Dan is er een traject naar het noorden waar Meppel niet bij betrokken hoeft te zijn.

Maar ja, dat gaat voorlopig toch niet gebeuren 


De oplossing: Een verdubbeling van het spoor tussen Meppel en Groningen, (en/) of een traject tussen Groningen Emmen. 

Het lijkt me zo voor het hand liggen dat eindelijk het rondje Zwolle - Emmen - Groningen - Leeuwarden - Zwolle gesloten wordt. Doodlopende eindjes spoor moet je niet willen (tenzij door de geografie het niet anders mogelijk is). Maar ja, wie de vele miljoenen wil betalen is de vraag.


Ik vrees dat Hengelo- Emmen - Stadskanaal- Veendam- Groningen het af zal leggen tegen een snelle verbinding Groningen - Drachten -  Heerenveen - Lelystad - Amsterdam. Dat wordt een forensentrein voor mensen die buiten de Randstad gaan wonen. 

Ik vind de Nedersaksenlijn wel sympathiek, Europa zou daarbij kunnen helpen. Wie betaalt, tja.

 

 


Dit is toch gewoon humor? “Zoekt u het maar uit”


Het gaat van kwaad tot erger…

Ik vraag me vooral af, wat is er gebeurd dat er nu opeens vrijwel geen bussen meer beschikbaar zijn?


Ik kan deze melding niet vinden op de storingspagina of Rijdendetreinen, maar zie wel deze tweet:

 

Ah, zie nu op de homepage de rode balk met deze waarschuwing. 


NS zelf zegt nu

 


Ja, en dan die button “Plan je reis”  Valt lekker veel te plannen op deze manier.


Gewoon taxi’s laten regelen op kosten van NS. En dan mag die het verder lekker afhandelen met de busmaatschappij.


Het lijkt een beproeving te worden dit verhaal. NS kan niks aan beschikbaarheid van bussen doen, maar hoe dan ook is het voor de beeldvorming zeer slecht. 


Reageer