beantwoord

Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom?



Toon eerste bericht

112 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels meldt NS dat er ook morgen nog problemen zullen zijn met stop- en snelbussen:

Reputatie 7
Badge +3

Nee, NS kan er op zich niets aan doen dat er niet genoeg bussen zijn, of niet genoeg chauffeurs (want dat het denk ik meer zijn). Maar mogelijk heeft NS wel een zo goedkoop mogelijk contract gesloten met de bedrijven die deze bussen moeten leveren en voor minder geld krijg je ook mindere kwaliteit. 

De bussen zullen er wel, als die er overdag waren zijn die er in de avond ook, het probleem zal liggen bij de chauffeurs. Ook daar zal een personeelstekort zijn, of veel chauffeurs willen niet 's avonds werken.

Dit laatste is ook bv ook een issue bij de Regiotaxi hier. De laatste 3 of 4 keer dat mijn moeder bij mij opgehaald moest worden op een zondag rond 8 uur in de avond was die taxi te laat, de ene keer een half uur, dan weer een uur of 2 uur en de afgelopen keer als toppunt bijna 5 uur te laat. Reden, te weinig chauffeurs en veel chauffeurs die niet 's avonds willen werken. 

De brakke informatievoorziening is NS wel aan te rekenen, zoals vaker. Je kunt dit voorzien, en als je vindt van niet, kan je wel op je klompen aanvoelen dat dit de komende maanden vaker gaat gebeuren. Bouw hier een fatsoenlijk proces voor.

Het zou mij niet verbazen als de busmaatschappijen (of ja, de tussenpartij) ook bij NS heeft aangegeven dat het nipt wordt. Maar dat wil niemand horen.

 

(ome henk zal de laatste zijn om te verwachten dat NS chauffeurs kan toveren, ja, dit is een probleem in vele branches, maar goed communiceren is dan juist van belang)

@Momo

Het probleem is gewoon veroorzaakt doordat ProRail de werkzaamheden bij Hoogeveen heeft gecombineerd met die bij Onnen waardoor er bussen moeten rijden over een afstand van 70 km. Daar is qua aantal bussen gewoon niet tegenop te werken, dat is eerder ook al gebleken op andere plaatsen bij busvervoer over enorme afstanden. Gewoon een oliedomme, hardleerse fout.  

Het zou mij niet verbazen als de busmaatschappijen (of ja, de tussenpartij) ook bij NS heeft aangegeven dat het nipt wordt. Maar dat wil niemand horen.

Ongetwijfeld, maar op dat moment was er bij ProRail geen weg terug meer, de afspraken met aannemers lagen toen al maandenlang vast. Maar het is wel de zoveelste blamage van de spoorwegsector in korte tijd.

Ongetwijfeld, maar op dat moment was er bij ProRail geen weg terug meer, de afspraken met aannemers lagen toen al maandenlang vast.

Ik bedoelde meer te zeggen, men kon tijdig nadenken over communicatie wanneer puntje bij paaltje zou komen.

Badge +3

NS zelf zegt nu

 

Zucht… 😥 Raadzaam en zo voor wie nog niet ongeveer thuis is.

Ik voorzie een gevalletje 3 april, coulance dan maar voor hotel of taxi!

Daar nog weinig klachten over gehoord (wordt gewoon vergoed dus?)

Interessante analyse in de comments bij Treinreiziger.nl. Of het waar is, kan ook ik niet beoordelen:

 

Badge +3

Haha, ik mag dat soort analyses wel want Annemiek zuigt zulke gedetailleerde informatie natuulijk niet uit haar duim 😂 Vooral dat laatste zinnetje over de imagoschade 🤣

Reputatie 6

ik begrijp niet hoe dit te rijmen is met het idee dat het spoor een essentiële sector is. ze hebben honderden miljoenen (of zelfs miljarden) aan Corona steun gekregen omdat treinen moesten blijven rijden. en nu is het soms ineens sorry maar helaas.

 

Stel je voor dat een ziekenhuis een dag ineens zegt: vandaag even niet. sjongejonge.

ket het risico dat dit bericht weer verwijderd wordt vanwege respectloosheid: de NS is niet meer te vertrouwen. maar dat de concessie houder met dit soort dingen niks doet, doet me m'n vertrouwen in de politiek wel erg veel schade aan. 

Nou die miljoenen tijdens de corona pandemie was maar om de NS te compenseren tot 93% van de kostem em iedereen snapt dan dat je nog 7% tekort komt om iets kostendekkend te krijgen.

Dat er mogelijk contracten zijn waar geen rekening is gehouden met sterk gestegen brandstofkosten dat zou een domheid zijn van de hoofdaannemer en een slimmigheid van de aanbesteder, de hoofdaannemer zou dan juridisch moeten leveren.

En dit zal weer niets met de concessie gaan doen, er zal begrip voor zijn bij het net zo slappe zooitje in Den Haag.  En verwacht nu niet dat het bij een andere vervoerder in een nieuwe concessie meteen beter is, blijven dan grotendeels toch dezelfde mensen die nog steeds niet capabel zijn voor hun positie die de beslissingen nemen.

Reputatie 7

Nee, NS kan er op zich niets aan doen dat er niet genoeg bussen zijn, of niet genoeg chauffeurs (want dat het denk ik meer zijn). Maar mogelijk heeft NS wel een zo goedkoop mogelijk contract gesloten met de bedrijven die deze bussen moeten leveren en voor minder geld krijg je ook mindere kwaliteit. 

De bussen zullen er wel, als die er overdag waren zijn die er in de avond ook, het probleem zal liggen bij de chauffeurs. Ook daar zal een personeelstekort zijn, of veel chauffeurs willen niet 's avonds werken.

Gisteren reisde ik met vervangend busvervoer in West-Brabant. Twee maal een oudere chauffeur van ik denk al in de zeventig. Op de terugrit dacht ik te merken dat hij af en toe wat zat te dommelen achter het stuur, zijn hoofd viel steeds wat voorover. Toen een praatje met hem gemaakt. Hij was al met pensioen. Er zijn bijna geen jongeren meer te vinden voor dit werk. 

Nee, NS kan er op zich niets aan doen dat er niet genoeg bussen zijn, of niet genoeg chauffeurs (want dat het denk ik meer zijn). Maar mogelijk heeft NS wel een zo goedkoop mogelijk contract gesloten met de bedrijven die deze bussen moeten leveren en voor minder geld krijg je ook mindere kwaliteit. 

De bussen zullen er wel, als die er overdag waren zijn die er in de avond ook, het probleem zal liggen bij de chauffeurs. Ook daar zal een personeelstekort zijn, of veel chauffeurs willen niet 's avonds werken.

Gisteren reisde ik met vervangend busvervoer in West-Brabant. Twee maal een oudere chauffeur van ik denk al in de zeventig. Op de terugrit dacht ik te merken dat hij af en toe wat zat te dommelen achter het stuur, zijn hoofd viel steeds wat voorover. Toen een praatje met hem gemaakt. Hij was al met pensioen. Er zijn bijna geen jongeren meer te vinden voor dit werk. 

Ik had pas een tachtigjarige chauffeur. Ging prima, behalve dat hij af en toe wat ondersteuning nodig had bij de route in een groeistad…

Toch is dit voornamelijk een kwestie van een fatsoenlijk salaris bieden. Een jongere kiest veel eerder voor een sector als de bouw. Een behoorlijk salaris, zaterdag bijklussen en dan is opeens een mooie kluswoning binnen handbereik. Dan kopen ze een woning van € 400.000. Als dat ook mogelijk is, ga je niet voor € 11 per uur bagage afhandelen op Schiphol. 

Reputatie 7
Badge +4

Uitspraak van een rijinstructeur op vrachtwagens en bussen: ‘Er is geen groot gebrek aan chauffeurs, die zijn er genoeg, er is een groot gebrek aan goede en fatsoenlijke werkgevers in deze branche.’

 

Het is natuurlijk wel extra overlast in het Noorden als het treinvervangend vervoer ook niet meer functioneert. Zo hebben reizigers er wel degelijk last van.

NS zelf heeft daar net zo goed last van overigens, voornamelijk bij bureaupersoneel dat commercieel veelal meer kan verdienen.

NS zelf heeft daar net zo goed last van overigens, voornamelijk bij bureaupersoneel dat commercieel veelal meer kan verdienen.

Ook bij het technisch geschoold personeel door de krapte op de arbeidsmarkt.

En voor het treinpersoneel zijn het voornamelijk de toeslagen die het nog interessant maken om bij de NS te werken en te gaan werken en de collegialiteit die er is maar verder …..

Reputatie 7

Uitspraak van een rijinstructeur op vrachtwagens en bussen: ‘Er is geen groot gebrek aan chauffeurs, die zijn er genoeg, er is een groot gebrek aan goede en fatsoenlijke werkgevers in deze branche.’

Dat geldt voor veel branches. Uiteindelijk komt het er toch op neer: hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden. Ik werk in de zorgsector en op veel vacatures "op de werkvloer" wordt nauwelijks gereageerd. De komende zomer wordt weer puzzelen, waarbij van mensen die nog werken uiterste flexibiliteit wordt gevraagd. Zeer onregelmatig werk, uurloon weliswaar met toeslagen op bepaalde tijden (die ze op den duur eruit willen halen want het is anno 2022 in deze 24-uursmaatschappij heel "normaal" om op avonden en op zon-en feestdagen te werken, dus waarom dan nog toeslag? Dat zal bij NS ook nog wel eens gaan gebeuren). Vanochtend zag ik een programma over het leerlingenvervoer naar speciaal onderwijs. Dramatisch. Alles moet van gemeenten zo goedkoop mogelijk aanbesteed, groot chauffeurstekort, men zegt voor de bühne voor kwaliteit te gaan maar de realiteit is natuurlijk anders. Uiteindelijk draait alles weer om die centen.

 

Uitspraak van een rijinstructeur op vrachtwagens en bussen: ‘Er is geen groot gebrek aan chauffeurs, die zijn er genoeg, er is een groot gebrek aan goede en fatsoenlijke werkgevers in deze branche.’

Dat geldt voor veel branches. Uiteindelijk komt het er toch op neer: hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden. 

Want bij hogere lonen zijn er plotseling veel meer werknemers???

Als er over de hele lijn personeelstekorten zijn helpt tegen elkaar opbieden natuurlijk niet. Nog los van de vraag waar dat (zeker in de arbeidsintensieve publieke sectoren) van betaald moet worden. De zorgpremies of de NS-tarieven met nog eens 30% verhogen?

Het zou beter zijn om het belastingstelsel eens wat minder nivellerend te maken zodat het voor mensen lonend wordt om wat meer uren te gaan werken. Nu houd je als modale werknemer die 40 uur per week werkt netto nauwelijks meer over dan wanneer je 28 uur per week werkt. 

Begin dit jaar bleek uit een onderzoek dat als iedereen in de zorg en het onderwijs fulltime zou gaan werken er daar een enorm personeelsoverschot zou zijn. 

Het is natuurlijk nogal populistisch om te roepen "alles draait weer om die centen". Want uiteindelijk moet bij hogere uitgaven het geld wel ergens vandaan komen.

Dat er mogelijk contracten zijn waar geen rekening is gehouden met sterk gestegen brandstofkosten dat zou een domheid zijn van de hoofdaannemer en een slimmigheid van de aanbesteder, de hoofdaannemer zou dan juridisch moeten leveren.

Die domheid is inderdaad gebeurd, er is een prijs afgesproken zonder rekening te houden met eventueel stijgende brandstofprijzen..

Alleen betreft het slechts een raamcontract waarbij er geen aantallen te leveren bussen zijn afgesproken. Dat kan ook niet omdat de werkzaamheden steeds incidenteel zijn en daarmee de behoefte aan bussen enorm fluctueert van week tot week. En omdat er geen aantallen te leveren bussen zijn afgesproken kan de hoofdaannemer dus zonder juridische consequenties zeggen dat hij de gevraagde aantallen dit keer helaas niet kan leveren.

Los van de kosten schijnt een andere klacht van de busbedrijven te zijn dat er betaald wordt per gereden rit. Soms zijn er te veel bussen besteld en dan staan die stil en krijgt het busbedrijf ook geen geld.

@Tamzin, daaruit blijkt toch dat de hoofdaannemer niet opgelet heeft bij de inschrijving op deze aanbesteding en nu zijn handen er aan brand.

Reputatie 7

Het is natuurlijk nogal populistisch om te roepen "alles draait weer om die centen". 

Ondanks grootse ambities is geld is uiteindelijk het probleem. En dan schermen met kwaliteit maar het moet wel goedkoop. Dat kan (meestal) niet. Of je moet in de zorg werken en je overuren soms niet schrijven... dat hoor ik weleens van collega's... die zijn vaak ongelooflijk loyaal en doen het voor hun cliënten en patiënten. Je mag de extra tijd niet schrijven, maar je moet nog wel dit of dat doen op dat moment... Dus maar een half uurtje langer werken, gratis, ach toe maar. Typisch voor mensen op de werkvloer in de zorg. Oh ja je kan het later in tijd compenseren.... maar wanneer is de grote vraag, en het schiet erbij in.

Geld is er vaak wél maar over de prioriteiten van uitgave kan je discussiëren. In de zorg gaat bijvoorbeeld een enorme bak geld naar overhead en bureaucratie. In administratie en verslaglegging gaan talloze uren zitten. Tal van managers etc die..., ja wat eigenlijk, aan het doen zijn. Maar daar zullen we hier maar niet over beginnen want ik kan er boos over worden 🙄

Terug naar het onderwerp van dit topic..... 

Reputatie 6

Nou die miljoenen tijdens de corona pandemie was maar om de NS te compenseren tot 93% van de kostem em iedereen snapt dan dat je nog 7% tekort komt om iets kostendekkend te krijgen.

 

vanuit de NS gezien logisch. maar vanuit Den Haag gezien niet. als je een sector als essentieel ziet, moet je veel harder ingrijpen als het land plat ligt (begin April) of als een lijn on beschikbaar is om redenen anders dan overmacht (dit topic).

@Tamzin je spreekt jezelf wel een beetje tegen als je zegt dat meer geld betalen geen zin heeft maar minder nivelleren in de belastingen wel. beide leiden toch tot een groter verschil in inkomen door meer te werken? 

Uitspraak van een rijinstructeur op vrachtwagens en bussen: ‘Er is geen groot gebrek aan chauffeurs, die zijn er genoeg, er is een groot gebrek aan goede en fatsoenlijke werkgevers in deze branche.’

Dat geldt voor veel branches. Uiteindelijk komt het er toch op neer: hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden. 

Want bij hogere lonen zijn er plotseling veel meer werknemers???

Jazeker. Want dan loont het om meer uren te gaan werken. Dan loont het meer dan nu om niet in een uitkering te blijven hangen. Dan loont het voor Duitsers en Belgen in de grensstreek om hier te komen werken. 

En als de lonen omhoog gaan, hebben die sectoren waar de winstmarges het kleinst zijn een probleem. Iemand die 20 euro rendement weet te halen uit een werknemer heeft nu evenveel last van personeelstekort als iemand die 30 euro rendement weet te halen. Door de lonen en dus de personeelskosten te verhogen, kan arbeid het meest efficiënt ingezet worden.

Het is volkomen belachelijk dat er nu veel mensen zijn die 's avonds een zak chips komen brengen bij iemand die te lui is om naar de supermarkt te lopen. Die mensen moeten nuttig ingezet worden. Hogere lonen drijven dit soort onzinbedrijven uit de markt. 

Nou die miljoenen tijdens de corona pandemie was maar om de NS te compenseren tot 93% van de kostem em iedereen snapt dan dat je nog 7% tekort komt om iets kostendekkend te krijgen.

@Tamzin je spreekt jezelf wel een beetje tegen als je zegt dat meer geld betalen geen zin heeft maar minder nivelleren in de belastingen wel. beide leiden toch tot een groter verschil in inkomen door meer te werken? 

Iedereen meer betalen helpt niet omdat het probleem dan nog steeds blijft dat je met 28 uur werken netto vrijwel hetzelfde overhoudt als met 40 uur werken. Immers ook degene die maar 28 uur werkt krijgt dan meer salaris en daardoor is het dan nog steeds niet lonend om meer uren te gaan maken..

Bij denivelleren van de belastingen houdt je met 40 uur werken netto wel een stuk meer over dan met 28 uur werken. En dan wordt het wel aantrekkelijk om meer uren te maken.

Badge +3

Het is volkomen belachelijk dat er nu veel mensen zijn die 's avonds een zak chips komen brengen bij iemand die te lui is om naar de supermarkt te lopen. Die mensen moeten nuttig ingezet worden. Hogere lonen drijven dit soort onzinbedrijven uit de markt. 

Ik heb het idee dat die meeste maaltijd/boodschappen bezorgers studenten met een bijbaantje zijn, waarbij eventuele fooien natuurlijk mooi meegenomen zijn.

Die willen natuurlijk (grotendeels) hun eigen werktijden/beschikbaarheid bepalen. Voor bijv. AH zie je ze dan om 7:30-8:00 met tientallen busjes vertrekken uit het distributiecentrum, waarna ze een route rijden en om 9:30 wel klaar zullen zijn.

Reageer