Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom?
Waarom raadt de NS reisplanner af om via Leeuwarden naar Groningen te reizen?
Ik ben dan 1u34m (= ongeveer 40 min extra reistijd) kwijt. Als ik met de bus ga, begrijp ik meer dan 50 minuten extra reistijd kwijt te zijn (+ de bussen sluiten vaker niet dan wel aan).
Sowieso vraag ik me af waarom men op zo'n korte termijn 2 weken lang half Noord-Nederland er uit laat liggen, als men op de ringweg in Groningen en op de A28 ook al werkzaamheden plant...maar dat is een onderwerp voor een andere keer;)
Bladzijde 4 / 5
In plaats van afraden via Leeuwarden te reizen wordt het door NS nu zelfs aangeraden. Vanuit Assen zelfs.
Maar wederom amper bussen tussen Meppel en Groningen dus.
En dan de vraag die NS wist dat ging komen: wie betaalt dat?
(terwijl ik dit schrijf een reclame op de radio “Wij brengen je graag, het openbaar vervoer van Nederland”. Lol, nope)
(terwijl ik dit schrijf een reclame op de radio “Wij brengen je graag, het openbaar vervoer van Nederland”. Lol, nope)
Ach ja, maar dat doen ze allemaal. Mooie dingen beloven, maar de meeste bedrijven komen ze niet na. Ik vind de reclames van NS (radio, tv, YouTube) best goed bedacht en leuk, maar dan moet NS ze ook nakomen!
En dan de vraag die NS wist dat ging komen: wie betaalt dat?
(terwijl ik dit schrijf een reclame op de radio “Wij brengen je graag, het openbaar vervoer van Nederland”. Lol, nope)
Ach ja, maar dat doen ze allemaal. Mooie dingen beloven, maar de meeste bedrijven komen ze niet na. Ik vind de reclames van NS (radio, tv, YouTube) best goed bedacht en leuk, maar dan moet NS ze ook nakomen!
Als men al die marketingbudgetten toch eens zou uitgeven aan andere dingen
En dan de vraag die NS wist dat ging komen: wie betaalt dat?
Dat vroeg ik me ook af. Het wordt nu echt geadviseerd, niet alleen in de reisplanner, maar ook dmv dit bericht, dan zou NS ook de extra kosten moeten vergoeden. Wil dan wel eens zien of dat ook gedaan wordt.
Ik zou vol enthousiasme “nee natuurlijk niet” willen zeggen, maar krijg sinds 3 april de indruk dat NS liever maar gewoon betaalt als iemand klaagt dan daadwerkelijk haar uiterste best te doen. Jammer.
En dan de vraag die NS wist dat ging komen: wie betaalt dat?
Wat Rover daar o.a. vraagt “geld terug te geven bij vertraging bovenop de extra reistijd” zou gewoon normaal moeten zijn. Er werd altijd al gezegd dat je geen GtbV kan aanvragen voor de extra reistijd die je hebt door werkzaamheden, maar wel voor extra reistijd tov de in de reisplanner aangegeven reistijd die al aangepast is door de werkzaamheden. En volgens mij werd dat in het verleden ook zo gedaan, een collega heeft zo eens geld terug gehad toen tijdens de buitendienststelling vanwege het aansluiten van station Delft in 2015 er boven de extra reistijd met bussen nog eens zeker 30 minuten vertraging was omdat een bus niet of veel te laat kwam opdagen.
Ik zou vol enthousiasme “nee natuurlijk niet” willen zeggen, maar krijg sinds 3 april de indruk dat NS liever maar gewoon betaalt als iemand klaagt dan daadwerkelijk haar uiterste best te doen. Jammer.
We zullen zien. NS zegt zelf altijd dat reizen met alternatief vervoer alleen wordt vergoed als dit door NS is geadviseerd. Zo heb ik zelf eens de kosten van de tram terug gekregen toen er bij een brandalarm in de Delfste spoortunnel geadviseerd werd de tram te gebruiken tussen Delft en Den Haag HS. Advies stond op zo'n Argos bord in de stationshal en bij de storingsinfo.
Deze adviezen zijn gelukkig (extern) gelogd, inclusief de originele berichten vanuit NS. Dus daar komt ze niet meer onderuit 🥲
Heb je meerkosten gemaakt vanwege het omreizen met Arriva? Vul dan onderstaand formulier in om deze kosten terug te krijgen.
Het staat nu ook op de homepage https://www.ns.nl onder het kopje Klantenservice. Altijd Voordeel als tip voor part-time forensen staat er nu ook.
Zet Arriva eigenlijk langere treinen in? Edit: dat doen ze sinds zondag al.
Nu nog even die link delen in het storingsbericht en Henk is blij.
als je met Arrive reist, heb je dan niet gewoon recht op gtbv op basis van 60 minuten vertraging? NS heeft je immers helemaal niet op de bestemming gebracht. Arriva is alternatief vervoer wat je zelf geregeld hebt (tenzij je zonder overchecken met Arriva mag reizen).
Zo scheef zit de regelgeving in elkaar, hebben ze zelf bedacht, en gewild (immers houden ze zelf diezelfde logica aan bij overchecken in een normale dienst: onze reis eindigt bij de uitcheck, daarna zoek je het maar uit).
Alles op zijn tijd. Eerst de Kamervragen over de Ketheltunnel en dan dit debacle pas. Ik vind het een mooi gebaar van NS.
Dinsdag 17 mei 8:43 uur t/m dinsdag 17 mei 23:59 uur
Vanaf 19:00 uur zeer beperkt busvervoer tussen Meppel en Groningen. Reizigers voor Groningen en Assen, reis om via Leeuwarden.
Nu nog die link erbij naar de vergoedingspagina (bij 0%/20%/40% korting). GTbV t.o.v. het busadvies zou misschien ook nog lukken voor andere tijdstippen.
Op nu.nl staat er vandaag een artikel over het haperende busvervoer. In één van de comments wordt vermeld dat NS gewoon veel te laat is geweest met het reserveren van voldoende buscapaciteit.
Op nu.nl staat er vandaag een artikel over het haperende busvervoer. In één van de comments wordt vermeld dat NS gewoon veel te laat is geweest met het reserveren van voldoende buscapaciteit.
Datzelfde las ik ook terug op de website van Dagblad van het Noorden.
Wat ik vooral bijzonder vind is dat NS als oorzaak steeds de grote drukte aanwijst. Dus er rijden maar een aantal bussen omdat het druk is? Juist…
De meeste reizigers weten wel dat dat niet klopt (ik hoor er veel zelfs over klagen). Dergelijke vermeldingen en gebrekkige communicatie roepen alleen maar meer irritatie op. Voor zover dat er nog niet was…
Op Nu.nl stond boven dat artikel over het tekort aanchauffeurs voor de bussen bij NS ook een artikel over een tekort aan chauffeurs voor bussen tbv schoolreisjes. En later ook een artikel dat asielzoekers waarvoor geen plek meer in Ter Apel niet naar andere locaties kunnen worden vervoerd omdat er geen bussen beschikbaar zijn.
Ik kan best geloven dat NS te laat was met het reserveren van voldoende buscapaciteit, ook dat NS misschien een te goedkoop contract heeft gesloten (en je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten), maar daarboven op komt nu het personeelstekort. In een normale situatie waarin NS misschien ook laat zou zijn met het reserveren van voldoende bussen (wat wellicht in het verleden ook het geval kan zijn geweest want waarom zou dit nu de eerste keer zijn) zouden de gevolgen niet ze groot zijn als nu. Dan was er vast nog wel ergens een mouw aan te knopen, maar dat kan nu niet wegens het personeelstekort. Ik wil hiermee echt niet de schuld van NS af schuiven, maar de totale chaos die er nu is, lijkt me een combinatie van factoren waarvan NS er slechts 1 is.
Waar het volgens mij bij NS vooral aan schort volgens mij is het eerlijke verhaal te vertellen. In elke organisatie worden fouten gemaakt maar als dit bij NS gebeurd schuiven ze wel erg graag de schuld naar een ander. Zie ook het al 3 jaar lopende topic met Qbuzz.
NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.
NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.
Ik vind het zo jammer dat Transvision zo vaak genoemd wordt. Al besluit NS bussen te bestellen op Aliexpress, uiteindelijk is NS verantwoordelijk voor die rotzooi. Niet Transvision, Drenthe Tours, KLM of de Koning van Spanje.
NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.
Bijna 2 weken een puinhoop en dan nu pas excuses en ook nog even een tik uitdelen naar Transvision. Gewoon niet netjes.
Ik vind het zo jammer dat Transvision zo vaak genoemd wordt. Al besluit NS bussen te bestellen op Aliexpress, uiteindelijk is NS verantwoordelijk voor die rotzooi. Niet Transvision, Drenthe Tours, KLM of de Koning van Spanje.
Er zijn domweg niet meer bussen/chauffeurs beschikbaar, ook voor schoolreisjes zijn er te weinig en het COA kon deze week zelfs niet één bus vinden om 50 asielzoekers naar Roosendaal te brengen.
Dan kun je als werknemer wel populistisch roepen dat er maar onbeperkt extra betaald moet worden (waar komt dat geld trouwens vandaan?) maar ook met meer betalen komt er geen bus/chauffeur bij en zijn er nog steeds te weinig.
Het beperkte aantal bussen/chauffeurs is voorlopig een gegeven (het vergrijzingsprobleem wordt alleen maar groter) en dan moet je daar bij de planning van je werkzaamheden langzamerhand maar eens rekening mee gaan houden. En dus geen trajecten van 70 km op schooldagen drie weken plat gaan leggen.
Mijns inziens valt vooral ProRail met zijn draconische planningen veel te verwijten. Wat wel NS te verwijten valt is dat ze om principiële redenen weigert om in dit soort situaties afspraken met Arriva te maken, enkel omdat NS een monopolie op het reizigersvervoer nastreeft. Treinen verlengen is bij een tekort aan bussen/chauffeurs natuurlijk een veel makkelijker te realiseren alternatief.
NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.
Bijna 2 weken een puinhoop en dan nu pas excuses en ook nog even een tik uitdelen naar Transvision. Gewoon niet netjes.
Transvision is natuurlijk wel de partij die contractueel verantwoordelijk is om voldoende bussen te regelen dus is die tik terecht want voldoende bussen regelen is hun enige bestaansrecht.
Wel kun je je afvragen of NS niet beter Transvision kan dumpen en het vervangende vervoer zelf regelen zodat je meer zicht houdt op de situatie. Want naar de reizigers toe blijft NS natuurlijk de verantwoordelijke partij.
Nog even en de problemen zijn voorbij in het noorden. Is het dan ook echt klaar bij Hoogeveen of komen er later nog weer werkzaamheden achteraan?
De volgende busproblemen gaan in de zomer tussen Eindhoven - Den Bosch - Utrecht ontstaan. Tekort aan chaiffeurs, maar de chauffeurs die er zijn zullen ook voor een deel vakantie hebben. Hopelijk verlengt Arriva tussen Roermond - Venlo- Nijmegen zijn treinen. Als dat kan tenminste.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.