Skip to main content

Waarom raadt de NS reisplanner af om via Leeuwarden naar Groningen te reizen?

Ik ben dan 1u34m (= ongeveer 40 min extra reistijd) kwijt. Als ik met de bus ga, begrijp ik meer dan 50 minuten extra reistijd kwijt te zijn (+ de bussen sluiten vaker niet dan wel aan).

Sowieso vraag ik me af waarom men op zo'n korte termijn 2 weken lang half Noord-Nederland er uit laat liggen, als men op de ringweg in Groningen en op de A28 ook al werkzaamheden plant...maar dat is een onderwerp voor een andere keer;)

Nog even en de problemen zijn voorbij in het noorden. Is het dan ook echt klaar bij Hoogeveen of komen er later nog weer werkzaamheden achteraan? 

De werkzaamheden bij Hoogeveen worden wegens tekort aan materialen en personeel slechts "in ruwbouw" uitgevoerd. Voor het echte werk komt er t.z.t. weer een extra buitendienststelling.

Overigens is Groningen-Assen vanaf morgen weer in dienst waardoor het bustraject bijna halveert.

 

De volgende busproblemen gaan in de zomer tussen Eindhoven - Den Bosch - Utrecht ontstaan. 

Voor de werkzaamheden bij Culemborg rijden er snelbussen van Geldermalsen naar Utrecht. Dat is qua afstand (25 km) maar ongeveer eenderde deel van Meppel-Groningen (70 km).

Voor de werkzaamheden bij Liempde gaat alleen het stuk Boxtel-Eondhoven (20 km) buiten dienst.

Daarnaast is dat in de vakantieperiode als het onderwijs plat ligt en veel werknemers op vakantie zijn 


Ik vind het zo jammer dat Transvision zo vaak genoemd wordt. Al besluit NS bussen te bestellen op Aliexpress, uiteindelijk is NS verantwoordelijk voor die rotzooi. Niet Transvision, Drenthe Tours, KLM of de Koning van Spanje.

Wat wel NS te verwijten valt is dat ze om principiële redenen weigert om in dit soort situaties afspraken met Arriva te maken, enkel omdat NS een monopolie op het reizigersvervoer nastreeft. Treinen verlengen is bij een tekort aan bussen/chauffeurs natuurlijk een veel makkelijker te realiseren alternatief. 

En dat is precies wat ik bedoel. Ik verwacht niet dat NS bussen of chauffeurs kan toveren, maar het enige dat NS feitelijk nu doet naast excuses maken, is wijzen naar haar aannemer. Ik vind dat een zwaktebod, wees zelf een grote jongen, sta op, maak excuses, leg uit en doe je uiterste best. En dan vecht je die verhouding met Transvision maar intern uit, daar heeft geen reiziger iets mee te maken.

 


Nog even en de problemen zijn voorbij in het noorden. Is het dan ook echt klaar bij Hoogeveen of komen er later nog weer werkzaamheden achteraan? 

De werkzaamheden bij Hoogeveen worden wegens tekort aan materialen en personeel slechts "in ruwbouw" uitgevoerd. Voor het echte werk komt er t.z.t. weer een extra buitendienststelling.

Een groot deel van de werkzaamheden wordt wel gewoon uitgevoerd zoals vernieuwing van sporen, viaducten en de vernieuwing van perrons, wachtruimtes en het stationsgebouw in Hoogeveen. Alleen het daadwerkelijke verleggen van de boog moet op een later moment worden uitgevoerd.

De vraag is echter wanneer, en of dat dit jaar nog gaat gebeuren. Met een beetje geluk hoeft het spoor er dan niet nog eens 2 volle weken uit, maar dat hangt af van wat er nu allemaal afgerond kan worden.


@JurgenH

Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat o.a. de elektronica voor de beveiliging er niet is. Installeren en testen daarvan is behoorlijk tijdrovend.


Voor de werkzaamheden bij Culemborg rijden er snelbussen van Geldermalsen naar Utrecht. Dat is qua afstand (25 km) maar ongeveer eenderde deel van Meppel-Groningen (70 km).

Voor de werkzaamheden bij Liempde gaat alleen het stuk Boxtel-Eondhoven (20 km) buiten dienst.

Daarnaast is dat in de vakantieperiode als het onderwijs plat ligt en veel werknemers op vakantie zijn 

We zullen zien. Ik heb in zomervakanties voor 2020 ook vaak in drukke treinen gezeten tussen Utrecht en het zuiden v.v. Veel recreatieve reizigers onderweg  

Nederland en Europa willen in de toekomst meer treinen gaan laten rijden lees ik op de Prorailsite. Want dit vermindert CO2-uitstoot en files...ja ja. Eerst maar eens zien. Maar door meer treinen slijt het spoor sneller en is weer vaker onderhoud nodig in de toekomst, staat er alvast als waarschuwing 😔 


Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat o.a. de elektronica voor de beveiliging er niet is. Installeren en testen daarvan is behoorlijk tijdrovend.

Dat zou inderdaad het geval zijn. Alle voorbereidende werkzaamheden en de werkzaamheden eromheen zijn nu wel gewoon uitgevoerd en dat hoeft straks niet nog een keer.

ProRail hoopt dat de buitendienststelling niet nog eens 2 weken zal worden. Of dat lukt is nog maar de vraag, maar voordeel is wel dat dan niet weer het gehele traject Meppel-Groningen eruit hoeft.

Zie: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14602346/tegenvaller-voor-treinreiziger-prorail-krijgt-spoorboog-hoogeveen-niet-op-tijd-af


Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat o.a. de elektronica voor de beveiliging er niet is. Installeren en testen daarvan is behoorlijk tijdrovend.

maar voordeel is wel dat dan niet weer het gehele traject Meppel-Groningen eruit hoeft.

Dat is nog maar de vraag, want het risico is dat ProRail het dan weer wil combineren met de werkzaamheden in Groningen.


NS laat dit onderwerp overigens volledig koud blijkbaar. Geen enkele reactie ook niet toen reizigers 3 uur op een bus wachtten. NS op 1,2 en 3.De reizigers tsja.


Vandaag een nieuw dieptepunt in de communicatie op ns.nl:

"Tussen Meppel en Groningen rijden er geen treinen door grote drukte."


De grote drukte wordt de hele week al als schuldige aangewezen, terwijl de meesten echt wel weten dat dat niet de oorzaak is.

Wat ik ook bijzonder vind is dat wordt aangegeven dat deze verstoring pas later vandaag (19:00) optreedt, terwijl nu al een groot deel van de bussen niet rijdt…


Wat ik ook bijzonder vind is dat wordt aangegeven dat deze verstoring pas later vandaag (19:00) optreedt, terwijl nu al een groot deel van de bussen niet rijdt…

Er rijden vandaag weer gewoon treinen tussen Assen en Groningen. Het bustraject is daardoor gehalveerd dus het verbaast me dat er nog steeds te weinig bussen zouden zijn 


Wat ik ook bijzonder vind is dat wordt aangegeven dat deze verstoring pas later vandaag (19:00) optreedt, terwijl nu al een groot deel van de bussen niet rijdt…

Er rijden vandaag weer gewoon treinen tussen Assen en Groningen. Het bustraject is daardoor gehalveerd dus het verbaast me dat er nog steeds te weinig bussen zouden zijn 

Ik heb het idee dat de tekorten vandaag zelfs veel groter zijn dan anders, een hoop bussen rijden niet of hebben een andere dienstregeling.

De storingsmelding is inmiddels ook al aangepast:

Van Meppel naar Beilen geeft nu zelfs adviezen met de lokale streekbussen, via Assen.


Reageer