2e klas gereisd, 1e klas gerekend | NS Community
beantwoord

2e klas gereisd, 1e klas gerekend

  • 16 April 2022
  • 5 reacties
  • 245 Bekeken

Goeiedag.

 

Ik heb afgelopen woensdag een retourreis gemaakt van Geleen Oost naar Amsterdam CS.

 

Ik heb een NS Flex Weekend Vrij-abonnement met 1e klas-addon en de doordeweeks daluren-korting voor in totaal €40 p.m.

 

Aangezien ik deze reis op een woensdag maakte en ik met een vriend reisde die geen abonnement heeft, besloten we om 2e klas te reizen.

 

Nu had ik in de app aangegeven op 2e klas te willen reizen indefinitely, en dit gaf hij ook zowaar aan. 
 

Nu kijk ik in de NS-app bij mijn transacties en er is alsnog 1e klas berekend, nu moet ik dus 2x meer betalen dan eigenlijk de bedoeling is.

 

Hoe is dit gebeurd, en hoe kan ik dit alsnog recht trekken?

 

Mvg,

Gio

icon

Beste antwoord door Thom 16 April 2022, 20:10

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Heeft u het omzetten wel voor het inchecken gedaan? Misschien kan Klantenservice nog bij de gegevens, maar het is wel lastig na te gaan. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het realistisch is dat u het terugkrijgt, dat zou hooguit een vorm van verregaande coulance kunnen zijn. 

Heeft u het omzetten wel voor het inchecken gedaan? Misschien kan Klantenservice nog bij de gegevens, maar het is wel lastig na te gaan. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het realistisch is dat u het terugkrijgt, dat zou hooguit een vorm van verregaande coulance kunnen zijn.

Ik heb het nog omgezet in de eerste 15 minuten na inchecken.. Kwam na inchecken erachter dat hij nog op 1e klas stond, dus meteen omgezet.. Heb hem nu ook altijd nog op 2e klas staan

Reputatie 7
Badge +4

Van twee naar een kan wel binnen 15 minuten na de incheck, van een naar twee niet. Als u dit voor het inchecken doet, kan van een naar twee echter zeker wel.

Ik denk dat de verklaring daar zit. Dan is het juist berekend.

Ik heb een NS Flex Weekend Vrij-abonnement met 1e klas-addon en de doordeweeks daluren-korting voor in totaal €40 p.m.

 

Nu had ik in de app aangegeven op 2e klas te willen reizen indefinitely, en dit gaf hij ook zowaar aan. 

Heb je de tekst wel gelezen in de app?

In het weekend mag je onbeperkt in 1ste en 2de klas zitten met je abonnement.

In de periode met 0% of 40% korting staat je abonnement al ingesteld op 2de klas. Je moet alleen iets in de app wijzigen als je buiten het weekend 1ste klas wilt reizen. Of als je een eerdere "onbeperkte" wijziging naar 1ste klas ongedaan wilt maken

Badge +3

Probleem is dat wijzigen van 1e naar 2e klas niet telt als je al ingecheckt bent. Dan zou je onderweg dus uit- en weer in moeten checken.

Een wissel naar 1e klas kan wél tot 15 minuten na een incheck (met 3 opties vandaag, tot datum x of totdat je het zelf weer uit zet). Je krijgt dan een mail dat je 1e klas reist per tijdstip ‘15 minuten geleden’, waarop je inchecks dus afgerekend worden.

Bij een wissel naar 2e klas heb je die opties niet, en krijg je een mail met 2e klas per ‘tijdstip van wijziging’. Elke incheck of overstap daarna zou dan 2e klas afgerekend moeten worden.

Voor de terugreis zou dan gewoon 2e klas berekend moeten worden (voltarief of met 40% korting). Neem contact op met de Klantenservice.

Reageer