beantwoord

abbo en saldo op oude kaart

  • 16 February 2022
  • 7 reacties
  • 285 Bekeken

Beste NS,

Ik dacht een weekend flex abonnement af te sluiten en dat heb ik ook gedaan, inclusief met automatisch saldo opladen maar deze staat nu schijnbaar op mijn oude ov kaart die al een half jaar kwijt is omdat deze gekoppeld is aan mijn mail. Ik zou het dus allemaal willen overzetten naar mijn huidige ov. 

Vriendelijke groet.

icon

Beste antwoord door Denice NS 16 February 2022, 13:49

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi DaanJH. Welkom bij de Community.

Als er een abonnement staat op een kaart die je niet meer in je bezit hebt dan kan je ervoor kiezen om de kaart te vervangen en een nieuwe aan te vragen. De kosten voor een nieuwe kaart zijn € 11,00 Je abonnement staat vervolgens automatisch op je OV-chipkaart. Een andere (voordeligere) optie is om de verloren kaart te blokkeren. Je kan vervolgens een dag later contact opnemen met onze Klantenservice om het abonnement te beëindigen. Je kan dan eventueel zelf via onze webshop een nieuw abonnement afsluiten + nieuwe kaart. Ik zou dan zelf adviseren om NS Flex Dal Voordeel + nieuwe kaart af te sluiten. Dan betaal je namelijk geen € 10,00 administratiekosten en ben je dus voor € 5,10 voorzien van een nieuwe kaart + abonnement. 

Reputatie 7
Badge +1

Met dat nieuwe FLEX HOEF je niet automatisch opladen te nemen-alle reiskosten, door de week (ook voor B-T-M) worden automatisch opgeteld en per maand geincasseerd. Alleen als je er bewust voor kiest dat buiten werking te zetten, bvb als je een speciaal BUS-ABO hebt, heeft het waarde.

Je bent bepaald niet de eerste die dat niet snapt, met als bijkomend problem de vermiste kaart.

Ik heb een soortgelijk geval, maar mijn kaart is verlopen, niet kwijt. Een Klantenservice medewerker zei dat ik met Flex gewoon automatisch een nieuwe kaart krijg toegestuurd met mijn producten er weer op. Dat is dus niet zo. Je krijgt niet automatisch een nieuwe kaart als je Flex gebruikt. En ik maar wachten totdat ik vandaag in probeerde te checken en het te laat was.

Ik kan Flex niet uitzetten op mijn oude kaart, alleen naar Basis wijzigen. Dat heb ik nu gedaan op de website.

Ik heb Flex aangezet op mijn andere kaart. Zo is het simpel opgelost zonder extra kosten en tijd.

Nu moet ik het alleen nog regelen voor mijn Flex voor bus tram en metro. Dat kan ik niet binnen een uur veranderen zoals bij de NS. Dat kan alleen per 1ste van de maand. Dubbele kosten dus. Het is niet een groot bedrag, maar het is wel een principe kwestie voor mij. Ik ga morgen maar eens bellen of naar het loket.

Reputatie 7
Badge +3

Als je kaart kwijt is, ontvang je niet automatisch een nieuwe kaart. Je moet zelf de kaart als verloren melden, blokkeren en een vervangende kaart aanvragen bij OV-chipkaart.nl. Je kunt ook alleen de verloren kaart blokkeren en geen vervangende kaart aanvragen (omdat je bv nog een andere kaart hebt of of ipv €11 betalen een NS Flex abonnement met gratis kaart aanvraagt). Zoals Denice ook al eerder aangaf.

 

 

Je zou wel automatisch een nieuwe kaart kunnen krijgen als je kaart bijna verloopt en je een NS Flex abonnement hebt (geen Flex basis). Maar dan moet er wel al zijn aangegeven dat de oude foto mag worden hergebruikt. Als dat niet het geval is dan ontvang je als alles gaat zoals het zou moeten een verzoek om een nieuwe foto op te sturen en daarna zou je na een tijdje de nieuwe kaart moeten ontvangen.

Dan ga ik alsnog de NS klantenservice bellen. Ik heb van de NS geen enkel bericht ontvangen over een nieuwe kaart terwijl ik alle notificaties aan heb staan. Ook niet of ik de foto wil blijven gebruiken of een verzoek om een nieuwe foto te uploaden. Helemaal niets. Er stond Flex Dalvoordeel op. Ik heb het nu al opgelost met bovenstaande omweg, maar lijkt me goed dat ik nog even bel met het verzoek een eventuele nieuwe kaart niet meer te sturen.

Overigens kon het GVB mijn abonnement telefonisch netjes overzetten naar de andere kaart, dus dat was makkelijker dan ik dacht.

Badge +3

Als je een GVB abonnement hebt, zorg dan dat de BTM (bus tram metro) component van NS Flex van je kaart verwijderd wordt.

Of deze er op staat kan je nakijken bij een automaat (station, supermarkt) of via een Mijn OV-chip account https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm

Reputatie 7
Badge +3

Dan ga ik alsnog de NS klantenservice bellen. Ik heb van de NS geen enkel bericht ontvangen over een nieuwe kaart terwijl ik alle notificaties aan heb staan. Ook niet of ik de foto wil blijven gebruiken of een verzoek om een nieuwe foto te uploaden. Helemaal niets. Er stond Flex Dalvoordeel op. Ik heb het nu al opgelost met bovenstaande omweg, maar lijkt me goed dat ik nog even bel met het verzoek een eventuele nieuwe kaart niet meer te sturen.

Overigens kon het GVB mijn abonnement telefonisch netjes overzetten naar de andere kaart, dus dat was makkelijker dan ik dacht.

Je krijgt automatisch een nieuw OV chipkaart als je ten tijden van kaartvernieuwing er een abonnement op had staan. Dat is ongeveer 2 maanden voor verlopen kaart. Als je er toen ook dal voordeel op had staan dan zou de kaart gratis moeten zijn. Het beste kun je telefonisch via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Reageer