beantwoord

abonnement gaat van 30,50 naar 49,89 per maand

  • 8 November 2023
  • 28 reacties
  • 1178 Bekeken

Per 13 december gaat de prijs van mijn weekend vrij 1e klas saldo van 30,50 naar 49,89 per maand. Dat is een verhoging van meer dan 63%. Ik lees overal in het nieuws dat de prijzen van kaartjes en abonnementen in 2024 bij NS niet omhoog zullen gaan.

Kan ik mijn abonnement nog omzetten naar 2e klas? In het verleden scheelde dat niet veel met de 1e klas, maar misschien is dat nu veranderd.

Of kan omzetten uitsluitend nog naar een flex abonnement?

icon

Beste antwoord door Tochjo 8 November 2023, 10:08

Bekijk origineel

28 reacties

Badge +3

Ik ben intern even rond gaan vragen en het blijkt dat dit te maken heeft met de prijsverhogingen die recentelijk geannuleerd zijn. Het systeem was op het moment dat deze mail verstuurd is hier blijkbaar nog niet compleet goed op afgesteld. Excuses voor de verwarring die hierdoor ontstaan is!

Heel erg vaag, want waarom zou er bij een verlenging per 15 december 2023 een hogere prijs dan de gedende prijs voor 2023 (dus € 36,35) gerekend (of in ieder geval gecommuniceerd) worden? Zelfs al zouden de prijzen per 2024 omhoog gaan klopt het dus niet.

Dat zou pas bij een verlenging in 2024 aan de orde zijn, zie de € 30,50 die TS na de vorige verlenging in december 2022 nog steeds betaalt (voor een heel jaar, bij saldo-abonnementen).

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedagen bij Weekend Vrij?

Badge +3

Edit: oeps, natuurlijk zijn er geen Keuzedagen. Dank @mrfreeze 

Reputatie 7
Badge +1

Een systeem dat intern de goede prijzen weergeeft en in de mail naar de klant een verkeerde prijs aangeeft is niet gammel??? Sorry hoor ik heb 35 jaar bij een commercieel bedrijf gewerkt en het enige wat echt belangrijk is dat de mail naar de klant correct is. Dat het intern soms een zootje was, was niet belangrijk. Als het maar niet naar de buitenwereld afstraalde.

 

Bij NS is het dus blijkbaar precies andersom. Ook dit vind ik weer een zeer bijzondere opvatting van een klantenservice..

Reputatie 6

Ik ben intern even rond gaan vragen en het blijkt dat dit te maken heeft met de prijsverhogingen die recentelijk geannuleerd zijn. Het systeem was op het moment dat deze mail verstuurd is hier blijkbaar nog niet compleet goed op afgesteld. 

Dit snap ik even niet. De prijsverhogingen die recent geannuleerd zijn, zijn de verhogingen van 2024. Als een saldo abonnement per 13 december 2023 wordt verlengd gaat op dat moment de prijsverhoging van 2023 in, een prijsverhoging van 2024 heeft daar niets mee te maken, die zou normaal pas per 13 december 2024 gelden. Of het hele systeem is zo gammel dat het eruit slopen van de 2024 verhoging (wat voor dit abonnement dus pas per 13 december 2024 zou gelden) zorgt voor dit soort foute mails. Ik kan me verder ook niet voorstellen dat die genoemde €49.89 de beoogde 2024 prijs was, dat zou een nog grotere verhoging zijn dan de prijsverhoging van 2023 en die was al behoorlijk fors. 

 

Nu heb ik zelf geen zicht op de interne werkingen van de systemen die dit bijhouden en kan ik helaas dus geen uitgebreide uitleg hierover geven (ik kan dus ook niet zien hoe dit rare bedrag naar voren gekomen is), maar uit het bericht wat ik gekregen heb blijkt dat dit wel een impact gehad heeft op deze mail, ook al zijn de prijswijzigingen niet relevant geweest voor dit product. Zoals met eerdere verstoringen al opgemerkt is kan het helaas voorkomen dat een mail een ander bedrag aangeeft dan de werkelijke prijs van een product. Intern staan de kosten van het product wel goed aangegeven, maar alleen de mail geeft een verkeerd bedrag aan. Gammel wil ik het systeem niet noemen, maar ik zie zeker in dat er flink wat verbeterpunten zijn die ik ook maar al te graag intern blijf aankaarten

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben intern even rond gaan vragen en het blijkt dat dit te maken heeft met de prijsverhogingen die recentelijk geannuleerd zijn. Het systeem was op het moment dat deze mail verstuurd is hier blijkbaar nog niet compleet goed op afgesteld. 

Dit snap ik even niet. De prijsverhogingen die recent geannuleerd zijn, zijn de verhogingen van 2024. Als een saldo abonnement per 13 december 2023 wordt verlengd gaat op dat moment de prijsverhoging van 2023 in, een prijsverhoging van 2024 heeft daar niets mee te maken, die zou normaal pas per 13 december 2024 gelden. Of het hele systeem is zo gammel dat het eruit slopen van de 2024 verhoging (wat voor dit abonnement dus pas per 13 december 2024 zou gelden) zorgt voor dit soort foute mails. Ik kan me verder ook niet voorstellen dat die genoemde €49.89 de beoogde 2024 prijs was, dat zou een nog grotere verhoging zijn dan de prijsverhoging van 2023 en die was al behoorlijk fors. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben intern even rond gaan vragen en het blijkt dat dit te maken heeft met de prijsverhogingen die recentelijk geannuleerd zijn. Het systeem was op het moment dat deze mail verstuurd is hier blijkbaar nog niet compleet goed op afgesteld. Excuses voor de verwarring die hierdoor ontstaan is! Ik snap ook meteen de link naar het andere topic, maar dit is een ander incident in hetzelfde systeem. Verder heb ik nogmaals een melding doorgezet over het feit dat het bedrag in bevestigingsmail niet klopt.

Ongelooflijk dit!!! En niet voor de eerste keer dat het fout gaat maar voor de zoveelste keer.

NS jullie zijn geen dorpssupermarkt waar dit soort dingen wel eens fout kan gaan. Jullie zijn een mega groot bedrijf dat maar niet wil leren van de fouten uit het verleden. Ik neem aan dat met meneer Haarmans contact wordt opgenomen en dat hij een vergoeding voor zijn tijd en moeite krijgt.

Vraag: Hoe kan de medewerker van de klantenservice gezegd hebben dat de factuur correct was?

Ik wou dat ik kon zeggen dat ik verwacht dat dit niet meer voorkomt in de toekomst, maar helaas ik weet nu al dat een dergelijke fout in de toekomst nog wel een keer gaat voorkomen. 

Reputatie 6

Ik ben intern even rond gaan vragen en het blijkt dat dit te maken heeft met de prijsverhogingen die recentelijk geannuleerd zijn. Het systeem was op het moment dat deze mail verstuurd is hier blijkbaar nog niet compleet goed op afgesteld. Excuses voor de verwarring die hierdoor ontstaan is! Ik snap ook meteen de link naar het andere topic, maar dit is een ander incident in hetzelfde systeem. Verder heb ik nogmaals een melding doorgezet over het feit dat het bedrag in bevestigingsmail niet klopt.

Reputatie 7
Badge +1

In de bevestigingsmail wordt een eventuele korting niet vermeld, daar zijn al eerder meldingen van geweest. De factuur is wel goed. 

Dat NS bijzonder eigenwijs is en zelfs de meest simpele verbeteringen niet doorvoert is inmiddels wel bekend hier. Bedrijf heeft een serviceniveau dat zeer bedenkelijk is momenteel.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt vragen of de klantenservice het wil omzetten naar 1e klas voor het weekend.

Reputatie 7
Badge +3

In de bevestigingsmail wordt een eventuele korting niet vermeld, daar zijn al eerder meldingen van geweest. De factuur is wel goed. 

Reputatie 7
Badge +1

In de bevestigingsemail die ik kreeg van de NS na het omzetten van weekendvrij op saldo naar weekendvrij flex stonden de bedragen voor degenen die nog geen 65 jaar oud zijn: 47,35 (dus 11 Euro hoger). Maar in Mijn NS zie ik wel het bedrag van 36,35 per maand staan. Dus ik neem aan dat die bevestigingsemail niet klopte. De prijs voor het weekendvrij abonnement op saldo zou dezelfde prijs zijn volgens tarievenlijsten op ns-tarievenlijst-consumenten-2024.pdf

Een los kaartje in de eerste klas kost mij zonder abonnement 70% meer dan een kaartje in de tweede klas. Dat heb ik er normaal niet voor over. Zeker niet in een sprinter, waarbij uitsluitend de kleur van de stoelen anders is. En in andere treinen ook niet vanwege veel grijsrijders die hun mobieltje opladen.

 

Ik zou dan gebruik maken van het herroepingsrecht en de omzetting naar Flex annuleren. Blijft de vraag nog steeds waarom er in de bevestigingsmail € 49,89 staat. 

In de bevestigingsemail die ik kreeg van de NS na het omzetten van weekendvrij op saldo naar weekendvrij flex stonden de bedragen voor degenen die nog geen 65 jaar oud zijn: 47,35 (dus 11 Euro hoger). Maar in Mijn NS zie ik wel het bedrag van 36,35 per maand staan. Dus ik neem aan dat die bevestigingsemail niet klopte. De prijs voor het weekendvrij abonnement op saldo zou dezelfde prijs zijn volgens tarievenlijsten op ns-tarievenlijst-consumenten-2024.pdf

Een los kaartje in de eerste klas kost mij zonder abonnement 70% meer dan een kaartje in de tweede klas. Dat heb ik er normaal niet voor over. Zeker niet in een sprinter, waarbij uitsluitend de kleur van de stoelen anders is. En in andere treinen ook niet vanwege veel grijsrijders die hun mobieltje opladen.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, zelfde verhaal in dit topic. Was volgens de moderator “een foutje”. Gelukkig heeft hij “het doorgezet", zodat dit niet weer voorkomt ...

Ja, ik wist dat er nog een topic over was, maar ik vond eerst die ander.

 

Niet overal, ik kreeg wel de juiste prijs in de mail van afgelopen maand over de verlenging van m'n WeekendVrij op saldo.

De meeste gevallen die ik hier zag langskomen zijn 65+ abonnementen met keuzedagen. Blijkbaar gaat het vooral daarmee fout.

De gevallen die ik hier zag langskomen betrof Dal Voordeel en niet 65+ abonnementen. Maar blijkbaar niet bij iederee, anders zouden er al veel meer meldingen zijn geweest. 

Reputatie 7
Badge +3

Eerder werd er ook al bij andere abonnementshouders een verkeerde nieuwe prijs aangegeven, bv Dal Voordeel wat €134,70 per jaar zou gaan kosten. Overduidelijk een fout, maar op deze fout is nooit gereageerd door een moderator. Het gaat dus blijkbaar nog steeds niet goed bij het aangeven van de juiste nieuwe 2023 prijs van saldo abonnementen. 

Ja, zelfde verhaal in dit topic. Was volgens de moderator “een foutje”. Gelukkig heeft hij “het doorgezet", zodat dit niet weer voorkomt ...

Reputatie 7
Badge +2

Niet overal, ik kreeg wel de juiste prijs in de mail van afgelopen maand over de verlenging van m'n WeekendVrij op saldo.

De meeste gevallen die ik hier zag langskomen zijn 65+ abonnementen met keuzedagen. Blijkbaar gaat het vooral daarmee fout.

Reputatie 7
Badge +3

Eerder werd er ook al bij andere abonnementshouders een verkeerde nieuwe prijs aangegeven, bv Dal Voordeel wat €134,70 per jaar zou gaan kosten. Overduidelijk een fout, maar op deze fout is nooit gereageerd door een moderator. Het gaat dus blijkbaar nog steeds niet goed bij het aangeven van de juiste nieuwe 2023 prijs van saldo abonnementen. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de medewerker van NS chat kon ik mijn weekendvrij abonnement op saldo niet zomaar veranderen van 1e klas naar 2e klas en kon ik uitsluitend veranderen naar een flex abonnement. Dat heb ik nu gedaan.

Dat je de klasse van je saldo-abonnement niet kon wijzigen snap ik. Weekend Vrij op saldo wordt niet meer verkocht. Het wordt alleen nog verlengd voor klanten die het al hebben.

Ik hoop alleen niet dat je de klasse wilde wijzigen vanwege de onjuiste prijs in de e-mail. Dit is gewoon overduidelijk een fout van NS geweest. De nieuwe prijs is € 36,35 per maand.

Dit topic is inmiddels als beantwoord gemarkeerd, maar ik hoop toch dat een moderator nog even wil reageren.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de medewerker van NS chat kon ik mijn weekendvrij abonnement op saldo niet zomaar veranderen van 1e klas naar 2e klas en kon ik uitsluitend veranderen naar een flex abonnement. Dat heb ik nu gedaan. Het voordeel van een flexabonnement is dat als ik op een doordeweekse dag wil reizen dat ik niet vooraf een klassewissel van 1 naar 2 hoef te doen bij een automaat. En dat ik eens in de maand mijn abonnement kan aanpassen.

Bedankt voor de antwoorden.

Dat voordeel is ook een nadeel, klassenwissel bij flex is over het algemeen duurder.

Volgens de medewerker van NS chat kon ik mijn weekendvrij abonnement op saldo niet zomaar veranderen van 1e klas naar 2e klas en kon ik uitsluitend veranderen naar een flex abonnement. Dat heb ik nu gedaan. Het voordeel van een flexabonnement is dat als ik op een doordeweekse dag wil reizen dat ik niet vooraf een klassewissel van 1 naar 2 hoef te doen bij een automaat. En dat ik eens in de maand mijn abonnement kan aanpassen.

Bedankt voor de antwoorden.

Reputatie 7
Badge +1

Dat bedrag is aantoonbaar onjuist. Blijkbaar heeft NS weer eens verkeerde bedragen in de e-mail vermeld. Helaas niet de eerste keer.

Zegt de klanteNService dat die € 49,89 klopt? Dan mag de betreffende medewerker even in de hoek gaan staan.

Die betreffende medewerker mag in de hoek gaan staan, maar hoe is het in vredesnaam mogelijk dat zo'n groot bedrijf dit soort mails verzendt?? NS doet nog steeds niet aan enige vorm van kwaliteitscontrole lijkt mij. Ik heb de tabel maar even overgenomen. Misschien kan een moderator even aangeven hoe die € 49,89 is samengesteld. Ondertussen heeft meneer nu wel een Flex-abonnement genomen hierdoor (zie topic elders).

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie overigens ook verschillen tussen deze pagina en dit document.

EDIT: Het verschil kwam door de dalkorting, die bij Weekend Vrij op saldo inbegrepen is. Mijn excuses.

Reputatie 7
Badge +3

Dat bedrag is aantoonbaar onjuist. Blijkbaar heeft NS weer eens verkeerde bedragen in de e-mail vermeld. Helaas niet de eerste keer.

Zegt de klanteNService dat die € 49,89 klopt? Dan mag de betreffende medewerker even in de hoek gaan staan.

Ik heb via de NS chat contact gehad en het blijkt te kloppen. Ik heb inmiddels mijn abonnement naar een flex abonnement omgezet.

Beste heer Haarmans, 

 

Het tarief van uw doorlopende abonnement verandert binnenkort.

 

Momenteel betaalt u voor uw abonnement € 30,50 per maand. Voor het komende abonnementsjaar (van 15 december 2023 tot en met 14 december 2024) geldt het volgende tarief en betaalwijze:

 

OV-chipkaart:

**** **** **** 4896

Abonnement:

Weekend Vrij Maand op saldo 1e klas

Abonnementsprijs:

€ 49,89 per maand

Betaalwijze:

Maandelijks via automatische incasso

 

U herkent de betaling op uw bankafschrift aan de volgende incassogegevens:

 

Naam incassant:

NS Groep iz NS Reizigers

Incassant-ID:

NL03 ZZZ 30124358 0000

 

Reputatie 7
Badge +1

Dit is uit een email die ik vanochtend van de Nederlandse Spoorwegen kreeg. De titel was: 

Uw abonnementsprijs verandert binnenkort.

Misschien kunt u de daadwerkelijke tekst dan even in dit topic kopiëren? € 49,89 is overigens een vreemd bedrag wat NS nooit zal gebruiken voor een abonnement. Ik neem derhalve toc=h aan dat er een vergissing in het spel is.

Reageer