beantwoord

Abonnement voor trein en bus

  • 2 September 2023
  • 21 reacties
  • 570 Bekeken

Beste community,

Ik reis vanaf volgende week vanaf Nijmegen naar Utrecht. Mjin reis zal er als volgt uitzien: bus - trein - bus. Dit dan twee maal per dag (heen en terug). 

Mijn vraag is of er een abonnement is waar ik korting krijg of zonder kosten kan reizen voor zowel de trein als de bus.

Momenteel vind ik alleen een trein abonnement ‘altijd vrij’. 

Graag hoor ik een oplossing van U.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Simona

icon

Beste antwoord door iMark 2 September 2023, 13:33

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn geen gecomineerde bus/treinabonnementen. Ook Altijd vrij is alleen voor de trein. Je zult dus verschillende abonnementen moeten nemen. Let op, flex gaat niet altijd goed samen met bus abonnementen. Hiervoor kun je bus/tram/metro uit laten zetten.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas bestaan er geen abonnementen meer waarbij je de trein van NS en aansluitend OV kunt combineren.

Voor wat betreft het meeste geschikte abonnement voor de trein lijkt me inderdaad Altijd Vrij het meest geschikt. Dat kost 353,80 per maand (dat is 40 cent duurder dan Traject Vrij).

Voor wat betreft de bus in Nijmegen en Utrecht kan je ervoor kiezen om dat via NS Flex te laten factureren. Dat gebeurt dan op basis van vol tarief.

Mocht je wel een regionaal abonnement of kortingsabonnement overwegen dan zou ik eerst het bijgevoegd topic lezen.

Over abonnementen van Breng kan je meer lezen op https://www.breng.nl/nl/vervoerbewijzen/abonnementen

Over abonnementen van U-OV kan je meer lezen op https://contact.u-ov.info/hc/nl/categories/6289916534557-Abonnementen

Er wordt onderscheid gemaakt tussen sterabonnementen (onbeperkt reizen in een of meer zones) en kortingsabonnementen. Met kortingsabonnementen krijg je korting op je reizen op saldo. Hiervoor moet BTM (Bus, Tram en Metro) binnen NS Flex via Klantenservice worden uitgezet.

Reputatie 7
Badge +2

Er zijn geen gecomineerde bus/treinabonnementen. 

Dat is niet geheel waar: U-OV gemak regio is in bus en trein geldig. Alleen op de reis van TS betaal je dan tussen Nijmegen en Driebergen-Zeist vol tarief.

Helaas valt dat ook niet te combineren met Flex TrajectVrij, want dat U-OV product is niet te combineren met Flex abonnementen. (De combi met Dal Voordeel op saldo kan wel en geeft ook korting buiten de regio Utrecht)

Badge +3

Dal Voordeel is niet nodig, want die 40% korting buiten traject krijg je ook bij Flex Traject Vrij.

Of bedoel je dat je met U-OV gemak + Dal Voordeel goedkoper uit bent dan Traject Vrij + kosten voor bus? Dan zal je elke keer in Driebergen-Zeist moeten uit- en inchecken.

Reputatie 7
Badge +2

Ik bedoel dat U-OV Gemak Regio in combinatie met Dal Voordeel op saldo volgens de productpagina automatisch goed gaat:

Je kunt met je OV-chipkaart gewoon doorreizen naar bestemmingen buiten het afgekochte gebied. Er wordt dan saldo afgeschreven van je kaart, voor zover je buiten het gebied hebt gereisd. Er wordt daarbij rekening gehouden met eventuele kortingsabonnementen waarmee je het Gemaksabonnement hebt gecombineerd.

 

Voor TS ligt het er helemaal aan wat het reisgedrag is: van Nijmegen naar Utrecht is TrajectVrij pas goedkoper dan vol tarief kaartjes bij 11 reisdagen, reist TS alleen in de daluren dan moet je 19 dagen reizen om met TrajectVrij voordeliger uit te zijn.

Of de combi van een DalVoordeel met U-OV Gemak Regio voordelig is hangt af van de afstand die per bus afgelegd wordt in Utrecht. Blijf je binnen de ring (1 zone) dan moet je 25 dagen reizen om met Gemak Regio voordelig uit te zijn, ga je na een buitenwijk (2 zones) dan heb je het er al na 16 dagen uit. En zou TS bv. naar Vianen moeten (dan heb je een 3-ster abonnement nodig) dan heb je Gemak Regio er al na 5 dagen uit.

In de spits gaat dat nog sneller, mits je op vol tarief reist.

Badge +3

Uit de openingspost maak ik op dat het om forensen gaat (dagelijks).

Bij reizen in de spits is Altijd Vrij dan uiteraard dé keuze i.p.v. Traject Vrij (zie gemarkeerde antwoord).

Voor busvervoer in (regio) Utrecht heb je dan natuurlijk wél iets nodig, en ik denk zomaar dat er goedkopere opties zijn dan U-OV gemak + trein van/naar Driebergen-Zeist.

https://contact.u-ov.info/hc/nl/articles/7173677747229-Wat-zijn-de-laatste-haltes-binnen-het-U-OV-Gemak-Stad-abonnement-

Let inderdaad op dat als het een kortingsabonnement is, het waarschijnlijk niet gaat werken samen met een NS Flex abonnement. Een zone/ster abonnement wél (geen garantie maar ik ken geen uitzonderingen waar dat niet werkt). En als het niet werkt kan je nog altijd het BTM deel van Flex uit laten zetten en op saldo reizen in de bus met korting.

Reputatie 7
Badge +2

Voor busvervoer in (regio) Utrecht heb je dan natuurlijk wél iets nodig, en ik denk zomaar dat er goedkopere opties zijn dan U-OV gemak + trein van/naar Driebergen-Zeist.

https://contact.u-ov.info/hc/nl/articles/7173677747229-Wat-zijn-de-laatste-haltes-binnen-het-U-OV-Gemak-Stad-abonnement-

Gemak Stad lijkt me in deze combinatie een dure optie, want dan betaal je dubbelop voor het treindeel binnen Utrecht. Het 1-sterabonnement is goedkoper en heeft vrijwel hetzelfde geldigheidsgebied en zelfs als TS naar één van de randgebieden (buiten zone 5000 maar binnen de ring) reist is een 2-ster abonnement nog goedkoper dan Gemak Stad.

Het zal dus aan de busritten (en frequentie daarvan) van TS binnen Utrecht liggen of een sterabonnement, vol tarief of korting in de daluren het voordeligst is. De Altijd Voordeel optie van U-OV is namelijk afgeschaft.

Overigens moet je bij elk abonnement van U-OV verklaren dat er op de chipkaart waarop je het afsluit geen reizen op rekening actief is, dus als het mis gaat hoef je ook geen cent terug te verwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Met dat U-OV gemaksabonnement regio heb je natuurlijk wel een probleem met in- en uitchecken in Driebergen-Zeist als je het zou combineren NS Flex Traject Vrij. 

Reputatie 7
Badge +2

Met dat U-OV gemaksabonnement regio heb je natuurlijk wel een probleem met in- en uitchecken in Driebergen-Zeist als je het zou combineren NS Flex Traject Vrij. 

Daarom noem ik ook alleen de combinatie met DalVoordeel op saldo, dat schijnt volgens de info die U-OV geeft dus te werken. Met Flex kan het sowieso niet op dezelfde chipkaart.

 

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs met twee OV-chipkaarten moet je in Driebergen-Zeist de trein uit om uit- en in te checken. Ook met Dalvoordeel op Saldo. Waar je overigens niets aan hebt als je alleen in de spits reist.

Reputatie 7
Badge +2

Zelfs met twee OV-chipkaarten moet je in Driebergen-Zeist de trein uit om uit- en in te checken. Ook met Dalvoordeel op Saldo. Waar je overigens niets aan hebt als je alleen in de spits reist.

Lees de productpagina a.u.b. eerst even: bij reizen buiten het geldigheidsgebied van een gemaksabonnement wordt automatisch rekening gehouden met kortingsproducten zoals eerder hier aangegeven.

Maar TS laat niks meer van zich horen, dus we weten überhaupt niet op welke momenten TS reist en hoe frequent.

Badge +3

Met dat U-OV gemaksabonnement regio heb je natuurlijk wel een probleem met in- en uitchecken in Driebergen-Zeist als je het zou combineren NS Flex Traject Vrij. 

Daarom noem ik ook alleen de combinatie met DalVoordeel op saldo, dat schijnt volgens de info die U-OV geeft dus te werken. Met Flex kan het sowieso niet op dezelfde chipkaart.

Afgezien van het verplicht moeten ‘overstappen’ gaat een combinatie van U-OV gemak en Dal Voordeel op saldo niet werken, want een NS paaltje op Driebergen-Zeist spreekt natuurlijk altijd als eerste Dal Voordeel aan, omdat het onbekend is welke kant je op wilt reizen. De info van U-OV klopt dus niet.

Badge +3

Kwam deze nog tegen, mocht je buiten de spits met de bus kunnen reizen. Ook geldig bij Syntus Utrecht.

http://u-ov.info/dalvoordeel (septemberactie). Let op: er is ook een middagspits!

 

Goed dat erbij staat dat het niet te combineren is met NS Flex, maar zonder Flex BTM lukt het natuurlijk prima.

Helaas bestaan er geen abonnementen meer waarbij je de trein van NS en aansluitend OV kunt combineren.

Voor wat betreft het meeste geschikte abonnement voor de trein lijkt me inderdaad Altijd Vrij het meest geschikt. Dat kost 353,80 per maand (dat is 40 cent duurder dan Traject Vrij).

Voor wat betreft de bus in Nijmegen en Utrecht kan je ervoor kiezen om dat via NS Flex te laten factureren. Dat gebeurt dan op basis van vol tarief.

Mocht je wel een regionaal abonnement of kortingsabonnement overwegen dan zou ik eerst het bijgevoegd topic lezen.

Over abonnementen van Breng kan je meer lezen op https://www.breng.nl/nl/vervoerbewijzen/abonnementen

Over abonnementen van U-OV kan je meer lezen op https://contact.u-ov.info/hc/nl/categories/6289916534557-Abonnementen

Er wordt onderscheid gemaakt tussen sterabonnementen (onbeperkt reizen in een of meer zones) en kortingsabonnementen. Met kortingsabonnementen krijg je korting op je reizen op saldo. Hiervoor moet BTM (Bus, Tram en Metro) binnen NS Flex via Klantenservice worden uitgezet.

Er is toch ook een abonnement genaamd Net Vrij ofzo iets? 

Badge +3

Er bestaat een Netabonnement waarmee onbeperkt in heel Nederland gereisd kan worden met bus, tram en metro. Het wordt genoemd op de pagina met abonnementen van Breng.

Badge +3

Er bestaat een Netabonnement waarmee onbeperkt in heel Nederland gereisd kan worden met bus, tram en metro. Het wordt genoemd op de pagina met abonnementen van Breng.

Tja, maar dan ben je € 3354,50 kwijt voor een jaar, dus lijkt me geen optie.

Voorheen kon je voor € 65 per maand of zo BTM vrij toevoegen aan Altijd Vrij, scheelt nogal.

Reputatie 7
Badge +2

Afgezien van het verplicht moeten ‘overstappen’ gaat een combinatie van U-OV gemak en Dal Voordeel op saldo niet werken, want een NS paaltje op Driebergen-Zeist spreekt natuurlijk altijd als eerste Dal Voordeel aan, omdat het onbekend is welke kant je op wilt reizen. De info van U-OV klopt dus niet.

Nope, bij een check-in binnen het geldigheidsgebied wordt ook in de trein altijd alleen het gemaksabonnement aangesproken. Bij NS wel met 10 euro instaptarief (gezien je het abonnementsgebied ook uit kunt reizen).

De combi met een kortingsabonnement wordt ook expliciet genoemd in de productvoorwaarden, dus zeer aannemelijk dat dat gewoon werkt. Hierover wordt in de voorwaarden benoemd dat dit kan zorgen voor een ander instaptarief dan 20 euro buiten het geldigheidsgebied. Dat alles wijst dus op een hogere prioriteit dan een NS-kortingsabonnement bij inchecken.

De enige uitzondering die de voorwaarden benoemen is door het geldigheidsgebied reizen met in- en uitcheck daar buiten. Dan wordt in het tarief geen rekening met het abonnement gehouden, wat in dat geval wel logisch is natuurlijk.

Badge +3

Dat zal allemaal best, maar welk abonnement wordt er bij een incheck op Driebergen-Zeist aangesproken als je U-OV Gemak Regio én Dal Voordeel op saldo op een kaart hebt?

Dus stel:

  • Je reist van Db naar Ede. Dan zou je op Dal Voordeel moeten reizen
  • Je reist van Db naar Utrecht, dat zou gratis zijn wegens dat Gemak abo

Maar zijn de paaltjes wel zo slim? En stel:

  • Je reist van Utrecht naar Ede met zo’n Gemak abo, betaal je dan voor Db-Ede (eventueel met 40% korting wegens Dal Voordeel)?

Dat nog afgezien wat een NS poortje in Utrecht aanspreekt wanneer er óók Dal Voordeel op je kaart staat, maar als dat U-OV Gemak abonnement gewoon een dalurenabonnement is maakt het natuurlijk niet uit.

Maar zoals ik het lees is het een vrij reizen (zone/ster) abonnement.

Vrij reizen met alle bussen en trams van U-OV en de treinen van NS in de regio of stad Utrecht.

Zal een paaltje in Ede dan zo slim zijn om alleen Db-Ede te rekenen (want tot Db reisde je vrij, op voorwaarde dat je in de regio Utrecht ingecheckt had)? Ik vrees het ergste 🙄

Reputatie 7
Badge +2

Maar zoals ik het lees is het een vrij reizen (zone/ster) abonnement.

Het is een vrij-reizen product, maar niet zone/ster gebaseerd. De gebiedsgrenzen liggen namelijk anders dan de zonegrenzen.

Overigens is dit product destijds gezamenlijk met NS ontwikkeld, dus ik ga er vanuit dat de apparatuur zo slim is ja. Feitelijk is het niet heel veel anders dan met een busabonnement op zonebasis het geldigheidsgebied uit reizen, dan betaal je ook alleen voor het deel buiten je abonnement. Overigens dan wel altijd op basis van de laatste halte in het geldigheidsgebied en niet op basis van de daadwerkelijke zonegrens.

(Als ik bv. met m'n U-OV sterabonnement op Veenendaal-De Klomp incheck in een Utrechtse bus op lijn 5 dan spreekt ‘ie ook m'n abonnement aan, ondanks dat ik gewoon vol tarief betaal want bij de eerstvolgende halte is ‘ie niet meer geldig)

Badge +3

Het is een vrij-reizen product, maar niet zone/ster gebaseerd. De gebiedsgrenzen liggen namelijk anders dan de zonegrenzen.

 

Ja 

Apart, maar als dat werkt is het prima natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Er bestaat een Netabonnement waarmee onbeperkt in heel Nederland gereisd kan worden met bus, tram en metro. Het wordt genoemd op de pagina met abonnementen van Breng.

Ook op de pagina van U-OV: https://www.u-ov.info/abonnementen-kaartjes/product-details/UFJPRFVDVF9UWVBFOjQ/netabonnement
Maar dan weer niet te combineren met NS Flex maar waarschijnlijk wel als je BTM laat uitzetten.

Reageer