Skip to main content

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.

Ik durf dat niet te bevestigen. Er komt nog een editie uit dit jaar dus we zullen het vanzelf zien.


Vanaf 01.01.2021 is Railplus niet meer beschikbaar voor Voordeeluren abonnementhouders vanwege de nieuwe voorwaarden. Ik durf niets te zeggen over de restitutie, maar als je je abonnement laat beëindigen of laat wijzigen naar een Dal Voordeel abonnement dan krijg je uiteraard een restitutie.


Ik heb het niet over opzeggen of wijzigen van VDU maar over behouden. Bij verlenging eind november betaal ik €67. Vanaf 1-1-21 wordt VDU €7 goedkoper als compensatie voor wijzigingen die per die datum ingaan. Aangezien wijzigingen niet op verlengingsdatum ingaan is het niet meer dan reëel dat ik (en andere abonnementhouders) naar rato €7 gecompenseerd krijg(en). 


Ik heb het niet over opzeggen of wijzigen van VDU maar over behouden. Bij verlenging eind november betaal ik €67. Vanaf 1-1-21 wordt VDU €7 goedkoper als compensatie voor wijzigingen die per die datum ingaan. Aangezien wijzigingen niet op verlengingsdatum ingaan is het niet meer dan reëel dat ik (en andere abonnementhouders) naar rato €7 gecompenseerd krijg(en). 

Zie wat ik nog tikte in https://community.ns.nl/abonnementen-2/abonnementen-update-61370?postid=463707#post463707


Hier komt vast snel meer duidelijkheid over.


Railplus is nu gratis voor Voordeeluren abonnementhouders. Dat komt dan te vervallen. 

 

Zover ik weet staan er geen geheime informatie in deze brieven. Je kan de Keuzedagen dit jaar nog bestellen en dus ook op 31.12.


Waar slaat “Dat” op? Op ‘gratis’ (dus voortaan betalen) of op ‘komt te vervallen’ (dus Railplus bestaat dan niet meer)?


Railplus bestaat dan nog wel, maar de 100% korting komt dan te vervallen voor reizigers met het Voordeeluren abonnement.


Railplus bestaat dan nog wel, maar de 100% korting komt dan te vervallen voor reizigers met het Voordeeluren abonnement.

Railplus is toch al grotendeels uitgekleed of verdwenen (in België/Frankrijk)?


ja trouwe klanten straffen en jongeren goedkoop op pad sturen, consistent beleid


NS wil de spitsuren ontlasten en reizen in de daluren aanmoedigen. Daarom vervalt de korting in de middagspits bij het Voordeelurenabonnement en is de nieuwe Jongeren Dagkaart alleen in de daluren geldig. Lijkt me inderdaad consistent.


Ik lees en hoor in de media dat NS verwacht dat het reizigersaantal pas in 2024 weer op het oude peil zal zijn. Daarmee lijkt het probleem van de te volle middagspits te vervallen. Is dit geen gelegenheid voor de NS om een gul gebaar te maken en de beperking van de geldigheid van dalurenabonnement en keuzedag 1 of 2 jaar uit te stellen?


Railplus bestaat dan nog wel, maar de 100% korting komt dan te vervallen voor reizigers met het Voordeeluren abonnement.


Wat bedoel je met 100% korting? Dat 60+ VDU vanaf 1-1-21 €15 betalen voor Railplus?

In de mail die ik vandaag kreeg over voorwaarden VDU + Keuzedagen vanaf 1-1-2021 lees ik niets over wijzigingen Railplus.


NS wil de spitsuren ontlasten en reizen in de daluren aanmoedigen. Daarom vervalt de korting in de middagspits bij het Voordeelurenabonnement en is de nieuwe Jongeren Dagkaart alleen in de daluren geldig. Lijkt me inderdaad consistent.


Dat aanmoedigen om te reizen in de daluren lukt aardig. De meeste meldingen op Social media over volle treinen gaan over de dal-uren. Hoewel op een enkele traject het in de spits ook wel drukker kan zijn.


Vraagje: op dit moment heb ik een voordeeluren abonnement. Als ik over wil op NS Flex met basis (€ 0) abonnement, moet ik dan iets doen? Zo ja, wanneer moet ik in actie komen en wat moet ik dan doen? Of gaat dit automatisch?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie,

 

Frederique


Als u wilt overstappen naar Flex basis is dit iets wat u zelf moet doen. Dit kan via uw MijnNS account. Daar is op de startpagina aan de rechterkant een vlak met beknopte info over Flex en een blauwe knop “Direct bestellen". 

Wijzigen naar Flex kan op elk willekeurig moment, dus u kiest zelf wanneer u dit wilt doen. U moet daarna nog wel even langs een automaat om het te bevestigen en Flex op de kaart te laden (en daarmee is ook gelijk het oude abonnement beeindigd).

Er volgt dan nog een restitutie van teveel betaald abonnementsgeld van het voordeeluren abonnement naar rato vanaf de datum van ingang van NS Flex.


Flex Weekend Vrij is tijdelijk voordeliger. Als je vóór 1 oktober 2020 bestelt, betaal je een jaar lang slechts € 25 / mnd (i.p.v. € 31)


Hé, dat wordt dus aan het einde van de maand voor mij een gratis extra (3e) kaart en ook nog eens 12 maanden lang een 'gratis' 1e klas upgrade. Goeie tip! 


Flex Weekend Vrij is tijdelijk voordeliger. Als je vóór 1 oktober 2020 bestelt, betaal je een jaar lang slechts € 25 / mnd (i.p.v. € 31)


De trein moet nog voller….

Als men deze korting kan geven, dan kan men toch ook compensatie geven voor niet gebruikte abonnementen tussen half maart en 1 juli waarvoor advies was deze niet op te zeggen (VDU, 65+)


Het doel zal ongetwijfeld niet zijn om de treinen nog voller te krijgen maar om zoveel mogelijk klanten al op Flex te hebben zodat het aantal abonnementen wat eind van het jaar van klasssiek naar Flex moet worden overgezet minder is. Dat is wellicht ook de reden dat jaarabonnementen, ook die nog korter dan een jaar lopen, op elk willekeurig moment kunnen worden gewijzigd.

In het besluit wijziging abonnement geeft NS aan te werken aan een oplossing zodat klanten, na overstap op NS Flex, niet meer langs de automaat hoeven voor het ophalen van hun product en dat het streven is om dit in 2020 gereed te hebben. Maar hoe minder klanten nog moeten overstappen hoe beter, want hoe minder vaak het dan mis kan gaan.

 


Wat ik overigens niet terug kan vinden, wat doet NS met reeds afgesproken kortingen. Ik heb bijvoorbeeld een korting actief op een abonnement tot september 2021, gekoppeld aan het opnieuw aangaan van een jaarcontract. Hoe gaat NS daar straks mee om ? Er is destijds nergens aangegeven dat bij de gedwongen migratie naar Flex, deze korting vroegtijdig vervalt.


Als het goed is heb je de korting dan al ontvangen. De kosten voor het abonnement zelf zal wel omhoog gaan als deze in het kortingsjaar wordt verlengd.


@Momo: ik begrijp vast iets niet goed. Ik heb een nieuw account aangemaakt op mijn ns, daar mijn voordeelurenkaart aan gekoppeld. Rechts in het scherm staat: Snel naar… abonnement aanpassen. Ik kom dan op de producten pagina terecht. Op die pagina staat dat ik “Reizen op saldo” heb, er zijn geen verdere knoppen om iets af te melden of te veranderen. De homepage zegt wel dat ik een voordeeluren abonnement heb, dus ik maak me geen zorgen.

Onderin de producten pagina staat “Direct naar...” en ik klik NS Flex. Ik klik op de blauwe button “Ja, ik wil NS Flex”. Na de button onder Basis klik ik op Verder. Mijn gegevens staan al voor ingevuld, dus ik kies mijn voordeelurenkaart en klik op “Verder met bestellen”. Ik zie dan de volgende melding: “De ingevoerde kaart bevat een bestaand contract, log in om deze te wijzigen. (WS-0021)

Er staat al een abonnement op saldo op je OV-chipkaart. Stap over naar NS Flex om hier gebruik van te maken. (999)Het Voordeelurenabonnement is niet beschikbaar binnen NS Flex. Kies een ander abonnement om met NS Flex te reizen. (506)”. Wil ik te snel om direct na het aanmelden op Mijn NS mijn abonnement te willen veranderen? Of doe ik iets anders verkeerd? Je hulp wordt ontzettend gewaardeerd!

Zie je dan niet onderstaand in je MijnNS?

Bij mij staat dat “Snel naar ...” verder naar beneden, dus nog onder het vakje “Kosten deze periode" (en op deze screenprint buiten beeld). En dus helemaal bovenaan “Stap nu ovr naar NS Flex" waarmee het als het goed is wel moet lukken.

Lukt het niet dan kun je het beste contact opnemen met de klantenservice.

 

 


Ik denk dat hij hier mis gaat: onder producten zie ik Reizen op saldo: daar denk ik dan “dit is de enige plek voor NS Flex”, dus daar klik ik dan maar op (ook mdat “Abonnement aanpassen” weer terugkomt op deze pagina).

  

 

 

Waarschijnlijk ten overvloede: de homepage vertelt wel degelijk dat ik een voordeeluren abonnement heb en ook de reishistorie klopt:

Het zal wel een gevalletje klantenservice worden. Het zou ook kunnen komen omdat precies vandaag een nieuw jaar in gaat, misschien kan’ie daar niet tegen…

Edit] Foutmelding:

 


Wat gebeurt er al u in het bovenste vakje rechts bij “Nieuw: NS Flex” op de blauwe button  “Ja, ik wil NS Flex” klikt en dus niet op “Abonnement aanpassen”? 


Zelfde foutmelding (helaas)...


Reageer