Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1120 reacties

Een paar jaar geleden heeft een medewerker op geniepige wijze mij met korting een verlenging van mijn Voordeelurenabbo gegeven. Dit bleek zonder overleg een wijziging in Dal Voordeel met veel slechtere voorwaarden.

Nu word ik weer geconfronteerd met 6 euro verhoging. Ik vind het zo langzamerhand belachelijk hoe de NS hier met de vaste klanten omgaat. Jullie jagen mensen de auto in. OV wordt duurder en duurder en minder aantrekkelijk. Kan echt niet.

Mag dit juridisch wel? Een compensatie van 7 euro is natuurlijk geen compensatie. Ik stap weer in de auto en de NS is weer een klant kwijt per 1-1-21

Klanten die met korting in de spits in de trein gaan zitten zal NS liever kwIjt dan rijk zijn en dan hun stoel verkopen aan een vol betalende forens.

Iedereen met een goedkoop kaartje uit de spits, het werd tijd!

Kwaad gefrusteerd maar vooral ontzettend verdrietig! Dat ik dit ongevraagd door m'n strot geduwd krijg

Met mijn uitkering ben ik blij met het vaste bedrag dat wordt afgeschreven zodat ik weet waar ik aan toe ben Straks gaan jullie afschrijven wanneer het JULLIE uitkomt op een datum waar ik misschien niet op zit te wachten

De aangeboden 'alternatieven' voor een Weekend vrijkaart zijn voor mij financieel niet haalbaar waardoor ik verder in een isolement raak en mijn dementerende moeder niet meer kan bezoeken

Bedankt maar niet heus echt waardeloos dit 😪

Wat een nare maatregel is dit. Die beloofde 7 euro korting weegt ook echt niet op tegen de klant onvriendelijke veranderingen van dit voordeelurenabonnement. 
Ik wil daarnaast ook helemaal niet achteraf gaan betalen, ik wil van te voren weten waar ik aan toe ben en ik wil zeker niet voor dure verrassingen achteraf komen te staan.
Blijft het nog wel mogelijk om in juli en augustus ook vóór 9 uur de trein te nemen. Zou erg fijn zijn, dan blijft er nog iets leuks aan het abonnement over…..
Jammer mensen van de NS dat jullie zo met je (trouwe) klanten omgaan. Ik zou willen zeggen dat ik dan de trein niet meer gebruik maar dat is onmogelijk en dat weten jullie helaas ook…….:cry:

Beste NS,

 

Het moge duidelijk zijn dat hoewel het flexwerken steeds populairder wordt er nog steeds veel mensen zijn die een baan hebben met vaste werktijden. Met name die mensen die op deze tijdstippen moéten reizen en waarbij secundaire arbeidsvoorwaarden deze kosten niet volledig dekken worden in de portemonnee geraakt.   

Naast gezondheid, brood op de plank en een dak boven je hoofd, is het hebben van een baan en de bereikbaarheid daarvan voor een betaalbaar bedrag 1 van de belangrijkste levensbehoeften. Met deze regeling bestaat de mogelijkheid dat een heel aantal mensen niet meer de kosten kan dragen om van -of naar hun werk te reizen met alle gevolgen van dien. 

Opvallend dat al die eerste klas coupes maar zo matig gevuld zijn tijdens de spits. Misschien dat die coupes in de spits als extra reis ruimte kunnen dienen voor de ‘gewone’ mens? 

 

Vriendelijke groet,

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Los van mijn sympathie voor alle afkeurende reacties tot nu toe, heb ik de volgende vraag:

Mag ik om 15:59 de trein nemen in Groningen naar Utrecht, of mag ik alleen een trein nemen waarmee ik vóór 16:00 in Utrecht ben?

Als u voor 16.05 incheckt, mag u tot Utrecht met korting reizen als de voorwaarden van uw abonnement dat aangeven. Het moment van inchecken bepaalt de prijs, niet wanneer u reist. U moet uw reis wel binnen een half uur beginnen.

Reputatie 4

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

Gaat dit echt gebeuren. Voor mij en vele anderen is dit namelijk zeer belangrijk.

Mag dit juridisch wel? Een compensatie van 7 euro is natuurlijk geen compensatie. Ik stap weer in de auto en de NS is weer een klant kwijt per 1-1-21

Gezien de extra inkomsten zal NS zich daar niet zo druk om maken. Ik vraag me wel af wat de 900.000 houders van een VDU gaan doen. Het kost ze veel geld.

Er zijn er nog maar 700.000 blijkt nu. Ik verwacht dat met name ouderen die hun VDU alleen gebruiken voor de 7 keuzedagen zullen opzeggen maar daar zal NS niet rouwig om zijn als die mensen nu voor een spotprijs in de middagspits reizen en nooit op saldo reizen..

Reputatie 7
Badge +3

Er staat in de voorwaarden dat de voorwaarden gewijzigd mogen worden. Juridisch zal het heus allemaal wel kloppen. Maar het is wel een enorme verslechtering, waarbij die € 7 compensatie natuurlijk een wassen neus is.

Geen goed nieuws dat ik met mijn Voordeeluren abonnement (heb ik al jaren) niet meer tussen 16 en 18.30 uur mag reizen. Ik bezoek meestal de grote steden hiermee en moet daar dan tot 18.30 uur blijven. Een bestaande overeenkomst kan de NS toch niet zo maar eenzijdig wijzigen? Ik wil het ook niet zelf opzeggen. De compensatie van 7 euro (=1 euro per keuzedag) is belachelijk laag. Mijn goede band met de NS lijkt voorbij. Dat gaat voor veel mensen gelden.

NS is vrij om een abonnementsvorm te wijzigen of niet meer aan te bieden mits u dan mag opzeggen. In principe heeft u namelijk geen abonnement voor onbepaalde tijd maar voor steeds één jaar waarbij het automatisch wordt verlengd en u vrij bent om per maand op te zeggen. Het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat NS tot 2050 of 2100 nooit iets zou mogen veranderen.

Volgens jullie site wordt het voordeeluren abonnement goedkoper an gaat net als het Dal Voordeel €60.00 kosten, alleen ik betaal voor Dal Voordeel geen €60.00 maar €52.00… Betekent dit dus dat jullie het Dal Voordeel met 15% duurder gaan maken? Jullie doen het dus lijken alsof het goed en voordeliger is voor de reizigers maar dit lijkt dus op een verkapte prijsverhoging voor degenen die al met Dal Voordeel reist.

Reputatie 7
Badge +4

Mag dit juridisch wel? Een compensatie van 7 euro is natuurlijk geen compensatie. Ik stap weer in de auto en de NS is weer een klant kwijt per 1-1-21

Gezien de grote extra inkomsten zal NS zich daar niet zo druk om maken. Ik vraag me wel af wat de 900.000 houders van een VDU gaan doen. Het kost ze veel geld. Winst voor NS en regelrecht verlies voor de consument. 

Jammer, ik ga er maar vanuit dat de prijsafspraken die met NS zijn gemaakt en waarvoor jaarcontracten worden afgesloten ook vervallen. Wordt het toch serieus het overwegen waard om privé reizen met de auto te gaan doen. Ben benieuwd wat een technisch drama dit gaat worden verders 👀

ns.nl/abonnementen-update bestaat niet…

 

Toen ik vorig jaar mijn Weekend Vrij afsloot deed ik dat in eerste instantie via NS Flex. Ik heb nog nooit zo snel iets weer teruggedraaid. Ten eerste werkt het niet samen met regio-abonnementen (ik heb ook een QBuzz dalvoordeel N-NL voor m'n dagelijkse commute) en ten tweede is de verplichting tot rekening rijden geen voordeel. Ik reis op saldo zodat ik van te voren weet hoeveel geld er van m'n rekening gaat. 

 

Nu staat er wel heel leuk dat het straks wél gaat werken met regio-abonnementen. Maar het feit dat jullie dit al over een jaar willen invoeren en dat dit nu nog in orde gemaakt moet worden voorspelt niet veel goeds. Flex bestaat al lang genoeg dat dit al in orde had moeten zijn.

 

Reputatie 7
Badge +4

@Aar Mijn dank.

 

Als de consumentenorganisaties zitten suffen, dan verliest de consument. De verdediging is van de Consumentenbond c.s., is niet sterk. Flex was er al, daarvan hoef je de al dan niet vermeende zegeningen niet nog eens te benadrukken.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom vind jij dat je tot het einde der tijden zwaar bevoordeeld moet worden boven reizigers met een gewoon dalurenabonnement. Daar is niets redelijks aan.

Er zijn talloze voorbeelden van oude abonnementsvormen die gewoon doorlopen terwijl ze niet meer verkocht worden aan nieuwe klanten. Wij hebben een abonnement bij Ziggo dat niet meer verkocht wordt en mijn betaalpakket bij ING wordt ook niet meer aangeboden. Daar is niets onredelijks aan.

Reputatie 7
Badge +3

Het is opmerkelijk dat de link https://www.ns.nl/binaries/_ht_1543913893339/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-voordeelurenabonnement-nieuw.pdf niet meer werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Gaan de problemen rond Flex opgelost worden vóór jullie miljoenen mensen overzetten?

Mag dit juridisch wel? Een compensatie van 7 euro is natuurlijk geen compensatie. Ik stap weer in de auto en de NS is weer een klant kwijt per 1-1-21

Reputatie 2

Waarom trouwens zo moeilijk doen over een abonnement dat je niet meer aan kunt schaffen en waarvan het aantal gebruikers door 'natuurlijk verloop’ toch zienderogen afneemt?

Reputatie 7
Badge +3

Los van mijn sympathie voor alle afkeurende reacties tot nu toe, heb ik de volgende vraag:

Mag ik om 15:59 de trein nemen in Groningen naar Utrecht, of mag ik alleen een trein nemen waarmee ik vóór 16:00 in Utrecht ben?

Dat zal niet anders zijn dan bij Dal Voordeel. Wanneer je je reis voor 15.59 uur aanvangt mag je die in de middagspits afmaken. Dat werkt zo bij alle reizen waarvoor je moet inchecken. Bij e-tickets (actiekaartjes) mag je in de middagspits helemaal niet in de trein zijn.

Net de mail over de wijziging van de voorwaarden gelezen; geen leuk bericht, maar nu wel een belangrijke vraag:

Ik heb een  40% Voordeelurenabonnement; 

Er geldt  straks geen 40% korting doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30

Betekent dit dan dat ik bijvoorbeeld voor 16:00 op plaats van bestemming moet zijn als ik met korting wil reizen? 

En als ik voor 15:59 ingecheckt ben, geldt dan evengoed de 40% korting  tot dat ik uitcheck?

Een bestaande overeenkomst kan de NS toch niet zo maar eenzijdig wijzigen?.

Natuurlijk mag dit wel, het staat gewoon in de voorwaarden. Je kunt opzeggen als je het niet eens bent met de wijziging.

7.3 NS heeft  de  bevoegdheid  de  voorwaarden  of gebruiksmogelijkheden  van  het Voordeelurenabonnement  (inclusief Keuzedagen en Dag  Voordeelurenkaarten)  te  wijzigen  indien  de wijziging  één  wezenlijke  afwijking  van  de overeengekomen prestatie  betreft.  U  heeft  dan  het opzegrecht  dat  is  vermeld  bij artikel  5.4. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat men bij NS een rekensom heeft gemaakt. Het verlies van vaste klanten weegt niet op tegen het moeten doen van extra investeringen om de reizigersgroei in de middagspits op te vangen. 

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre NS eenzijdig de afspraken uit 2011 kan opzeggen zonder overleg met de consumentenorganisaties. Het kan natuurlijk ook zijn dat het bericht van vandaag een schot voor de boeg is om te peilen hoe de reacties zullen zijn. Je kunt reacties vanuit de Tweede Kamer verwachten. Zeker wanneer de maatregel van NS tot gevolg heeft dat meer mensen de auto gaan nemen waardoor de stikstofproblematiek alleen maar groter wordt.

Reageer