Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1122 reacties

Reputatie 7

Zou het niet veel beter zijn alles uit te stellen tot 1 januari 2022 ? Dan is er nog tijd genoeg om alles goed en duidelijk te organiseren. Men kan zich nu beter met andere zaken en problemen bezig houden dan met kwesties rond abonnementswijzigingen denk ik zo 😉

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht

​​​​​​ns heeft toegezegd drie maanden voor ingang van de wijzigingen klanten te berichten. Het is echter half oktober en het is volledig stil gebleven (zal niemand verrast hebben :sleeping::sleeping:)

Kunnen we hieruit opmaken dat de verplichte overgang naar flex later dan 1 januari zal plaatsvinden?

Badge +3

Het is wel bekend dat wanneer je (nu, 2020 dus) een hoofdabonnement beëindigt of omzet naar Flex, eventuele bijabonnementen gewoon doorlopen.

Maar net als met de 65+ abonnementen is het nog totaal onduidelijk hoe die per 1 januari 2021 ‘verflext’ gaan worden (met name Dal Vrij, want Dal Voordeel en VDU blijven op saldo beschikbaar).

Ze zullen in ieder geval niet zomaar verdwijnen, want als dat zo was had NS dat al eerder (voor 1 oktober) moeten laten weten inderdaad.

En dan verder nog de mensen die helemaal geen Flex mogen hebben wegens kredietwaardigheid, plus alle minderjarigen die nu een klassiek abonnement hebben.

Reputatie 7

Een aankondiging daarvan is in maart al geweest. Wanneer weer een communicatiemoment gaat plaatsvinden is mij nog niet bekend. Hier kun je lezen dat er binnen NS Flex nog geen bijabonnementen bestaan. Zo het nu lijkt blijven bijabonnementen, na de overgang van klassieke abonnementen naar NS Flex, doorlopen tot einde contractjaar. Wat er daarna mee gaat gebeuren is mij nog onduidelijk en is nog geen communicatie over vrijgekomen. Dat antwoord moet ik je schuldig blijven.

Het bij-abonnement is net weer verlengd (daarover kreeg ik onlangs wel een mail). Dan zou het dus doorlopen tot oktober 2021 begrijp ik.

Ik las in dit topic dat drie maanden voor de wijzigingen ingaan e.e a. gecommuniceerd zou worden. We zitten nu echter al op 2,5 maand voor de overgang (eind 2020), vandaar ook mijn vraag 😉

Een aankondiging daarvan is in maart al geweest. Wanneer weer een communicatiemoment gaat plaatsvinden is mij nog niet bekend. Hier kun je lezen dat er binnen NS Flex nog geen bijabonnementen bestaan. Zo het nu lijkt blijven bijabonnementen, na de overgang van klassieke abonnementen naar NS Flex, doorlopen tot einde contractjaar. Wat er daarna mee gaat gebeuren is mij nog onduidelijk en is nog geen communicatie over vrijgekomen. Dat antwoord moet ik je schuldig blijven.

Reputatie 7

Wanneer volgt persoonlijke communicatie over omzetting naar Flex per "eind 2020" zoals in het eerste bericht vermeld wordt? Nog niets over vernomen. Mijn Dal Vrij abonnement zal helaas omgezet gaan worden, maar wat wordt de concrete oplossing voor het Bij-abonnement dat ook bij ons aanwezig is? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vanwege het Corona-risico sinds 18-02-2020 niet meer met NS gereisd. Ik heb voor 2020 een voordeeluren-abo en 7 gekochte kortingsdagen. Daarvan heb ik er nog 4 over. Hoe compenseert NS mij hiervoor?

P.M. Legene / A’dam


Keuzedagen ontvangen na 18 mei 2020 zijn geldig tot 31-12-2020. Er is op dit moment geen andere compensatie mogelijk.

Ik heb vanwege het Corona-risico sinds 18-02-2020 niet meer met NS gereisd. Ik heb voor 2020 een voordeeluren-abo en 7 gekochte kortingsdagen. Daarvan heb ik er nog 4 over. Hoe compenseert NS mij hiervoor?

P.M. Legene / A’dam

Reputatie 7
Badge +3

Wat valt er te reageren? Er worden geen bestaande overeenkomsten geschonden. In dit geval heeft NS de juiste procedures gevolgd om tot een versobering van een aantal oude abonnementsvormen over te gaan. Ik vind het ook niet prettig. Maar er is niets geschonden.

wanneer reageert de NS op al deze opmerkingen?

Het wordt tijd dat de NS haar monopoly positie verliest. Dit is werkelijk ongehoord. Het schenden van bestaande overeenkomsten.

Reputatie 7
Badge +1

HET problem-althans in de ogen van de geldwolfjes daar in HGB-Utrecht, is dat er nog steeds, ook na 10 jaar van niet meer nieuw te koop zijnde, VDU-houders is, dat die de kosten van een maandkaart ondermijnen door nog goedkoper heen vol en terug met korting te reizen en helemaal niks betalen op vrije dagen, snipperdagen, ziektedagen etc. En al die altijd maar zeurende en klagende senioren-ze hebben daar toch tijd zat voor- is maar beetje bijzaak. (voordat men meteen gaat roepen-ik hoor zelf ook al tot die groep en heb naast dat oude VDU ook een weekendvrijABO-en dus zelfs 2 chipkaarten nodig). In mijn werkzame jaren heb ik steeds gewoon gefietst naar het werk. En volop meegenoten van de klachten van de treinende collega´s.

Maar ja-als de groep forensen met gebonden vaste reistijd in de beide spitsen nu steeds meer uitdunt en velen ervan wegens deels thuis werken ook geen maandkaart meer nodig hebben, wordt het een ander verhaal waar de enige oplossing voor schijnt de hand ophouden bij den Haag. Aan wat acties of promoties om wat vaker de trein te pakken, zoals in onze buitenlanden volop aan de gang, valt niks te merken. Dito overigens voor de busboeren die zo´n 5/6000 bussen in NL hebben rondrijden-grotendeels leeg.

Badge +3

Nu tijdens de Corona crisis zit NS weer te springen om reizigers. Hoe gemakkelijk is het om de initiële 60+ kortingskaarten (een redelijk beperkt aantal neem ik aan) weer in ere te herstellen?

Welke 60+ kortingskaarten bedoel je? Volgens mij zijn die er helemaal niet, want dat begint pas bij 65+ en die abonnementen zijn nog gewoon beschikbaar en zullen dat per 2021 ook blijven heeft men beloofd, maar dan in een Flex variant.

 

Nu tijdens de Corona crisis zit NS weer te springen om reizigers. Hoe gemakkelijk is het om de initiële 60+ kortingskaarten (een redelijk beperkt aantal neem ik aan) weer in ere te herstellen? Wat mij enorm tegen de borst stuit is dat initiële gebruikers van deze kaart nu geconfronteerd worden met “gewijzigde spelregels tijdens de wedstrijd”. Schandelijk. Wanneer een reiziger dit zou doen volgt ongetwijfeld een rechtszaak. Dit is onafhankelijk van de Corona crisis not done. Ik ga het komende jaar uitzoeken welke consequenties dit voor mij heeft maar de auto is langzaamaan weer een beter alternatief. Dank je wel NS.

Zojuist traject vrij opgeladen. Gisteren besteld, telefonisch. Wat ik hierbij jammer vind is dat ik bij het opladen van het product ook zag dat automatisch opladen stopgezet was. Het lukte me niet dit weer aan te zetten. Ik reis nl ook met andere vormen van het OV dan NS. Of worden deze kosten ook achteraf verrekend?

 

Alle kosten van het OV bij Flex worden inderdaad achteraf verrekend. U hoeft derhalve geen saldo op uw kaart te hebben.

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.

Zojuist traject vrij opgeladen. Gisteren besteld, telefonisch. Wat ik hierbij jammer vind is dat ik bij het opladen van het product ook zag dat automatisch opladen stopgezet was. Het lukte me niet dit weer aan te zetten. Ik reis nl ook met andere vormen van het OV dan NS. Of worden deze kosten ook achteraf verrekend?

Badge +3

Flex Weekend Vrij is tijdelijk voordeliger. Als je vóór 1 oktober 2020 bestelt, betaal je een jaar lang slechts € 25 / mnd (i.p.v. € 31)

Benieuwd hoe het bestaande klanten vergaat die hun huidige Flex Weekend Vrij wisselen naar dat met korting (desnoods voor een maandje 1e klas erbij voor €6, of juist zonder als je al 1e klas had). De bestel/wijzigings/webshop pagina geeft het gewoon aan, dus...

Reputatie 7
Badge +3

Dat van dat dubbele account is wel vaker langs gekomen als reden waarom mensen een fout melding krijgen in MijnNS. Gelukkig is dat wel op te lossen door de klantenservice.

Fijn dat het nu wel gelukt is.

Badge +3

Na het oplossen van het probleem met de dubbele account zou het ook gelukt zijn via de Startpagina button of via ns.nl/abonnementen of ns.nl/flex maar als het direct via de telefoon kon ook prima natuurlijk.

Dat is fijn om te vernemen. Bedankt voor de update!

Reputatie 1

Klantenservice gechat: probleem bleek uiteindelijk een dubbel Mijn NS account (met hetzelfde kaartnummer) te zijn. Toen we hier uit waren, bleek ik mijn abonnement naar 6 andere abonnementen aan te kunnen passen (zie hieronder), maar niet naar NS Flex. Ze heeft dat toen direct voor mij geregeld, klaar terwijl u wacht. Ben er heel blij mee, bedankt NS! (Ofschoon de foutmeldingen op de site natuurlijk niet echt in de goede richting wijzen, maar ik ben al lang blij dat alles goed geregeld is).

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, dan weet ik het ook niet meer. Zal dan inderdaad zaakje klantenservice worden.

Dat je de melding krijgt dat het Voordeelurenabonnement niet beschikbaar is binnen NS Flex begrijp ik nog wel, maar dan zou je wel een ander abonnement (of zonder abonnement) moeten kunnen kiezen.

Zelf heb ik gewijzigd van Traject Vrij, wat ook niet binnen Flex beschikbaar was toen, en dat werkte als een zonnetje. Ik kreeg meen ik wel een melding dat Traject Vrij niet beschikbaar was binnen Flex maar kon wel doorklikken naar het overzicht van beschikbare abonnementen. 

Reputatie 1

Zelfde foutmelding (helaas)...

Reputatie 7
Badge +3

Wat gebeurt er al u in het bovenste vakje rechts bij “Nieuw: NS Flex” op de blauwe button  “Ja, ik wil NS Flex” klikt en dus niet op “Abonnement aanpassen”? 

Reputatie 1

Ik denk dat hij hier mis gaat: onder producten zie ik Reizen op saldo: daar denk ik dan “dit is de enige plek voor NS Flex”, dus daar klik ik dan maar op (ook mdat “Abonnement aanpassen” weer terugkomt op deze pagina).

  

 

 

Waarschijnlijk ten overvloede: de homepage vertelt wel degelijk dat ik een voordeeluren abonnement heb en ook de reishistorie klopt:

Het zal wel een gevalletje klantenservice worden. Het zou ook kunnen komen omdat precies vandaag een nieuw jaar in gaat, misschien kan’ie daar niet tegen…

[Edit] Foutmelding:

 

Reageer