Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Mag dit juridisch wel? Een compensatie van 7 euro is natuurlijk geen compensatie. Ik stap weer in de auto en de NS is weer een klant kwijt per 1-1-21

Reputatie 7
Badge +3

Gaan de problemen rond Flex opgelost worden vóór jullie miljoenen mensen overzetten?

Reputatie 7
Badge +3

Het is opmerkelijk dat de link https://www.ns.nl/binaries/_ht_1543913893339/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-voordeelurenabonnement-nieuw.pdf niet meer werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom vind jij dat je tot het einde der tijden zwaar bevoordeeld moet worden boven reizigers met een gewoon dalurenabonnement. Daar is niets redelijks aan.

Er zijn talloze voorbeelden van oude abonnementsvormen die gewoon doorlopen terwijl ze niet meer verkocht worden aan nieuwe klanten. Wij hebben een abonnement bij Ziggo dat niet meer verkocht wordt en mijn betaalpakket bij ING wordt ook niet meer aangeboden. Daar is niets onredelijks aan.

Reputatie 7
Badge +4

@Aar Mijn dank.

 

Als de consumentenorganisaties zitten suffen, dan verliest de consument. De verdediging is van de Consumentenbond c.s., is niet sterk. Flex was er al, daarvan hoef je de al dan niet vermeende zegeningen niet nog eens te benadrukken.

ns.nl/abonnementen-update bestaat niet…

 

Toen ik vorig jaar mijn Weekend Vrij afsloot deed ik dat in eerste instantie via NS Flex. Ik heb nog nooit zo snel iets weer teruggedraaid. Ten eerste werkt het niet samen met regio-abonnementen (ik heb ook een QBuzz dalvoordeel N-NL voor m'n dagelijkse commute) en ten tweede is de verplichting tot rekening rijden geen voordeel. Ik reis op saldo zodat ik van te voren weet hoeveel geld er van m'n rekening gaat. 

 

Nu staat er wel heel leuk dat het straks wél gaat werken met regio-abonnementen. Maar het feit dat jullie dit al over een jaar willen invoeren en dat dit nu nog in orde gemaakt moet worden voorspelt niet veel goeds. Flex bestaat al lang genoeg dat dit al in orde had moeten zijn.

 

Jammer, ik ga er maar vanuit dat de prijsafspraken die met NS zijn gemaakt en waarvoor jaarcontracten worden afgesloten ook vervallen. Wordt het toch serieus het overwegen waard om privé reizen met de auto te gaan doen. Ben benieuwd wat een technisch drama dit gaat worden verders 👀

Reputatie 7
Badge +4

Mag dit juridisch wel? Een compensatie van 7 euro is natuurlijk geen compensatie. Ik stap weer in de auto en de NS is weer een klant kwijt per 1-1-21

Gezien de grote extra inkomsten zal NS zich daar niet zo druk om maken. Ik vraag me wel af wat de 900.000 houders van een VDU gaan doen. Het kost ze veel geld. Winst voor NS en regelrecht verlies voor de consument. 

Volgens jullie site wordt het voordeeluren abonnement goedkoper an gaat net als het Dal Voordeel €60.00 kosten, alleen ik betaal voor Dal Voordeel geen €60.00 maar €52.00… Betekent dit dus dat jullie het Dal Voordeel met 15% duurder gaan maken? Jullie doen het dus lijken alsof het goed en voordeliger is voor de reizigers maar dit lijkt dus op een verkapte prijsverhoging voor degenen die al met Dal Voordeel reist.

Geen goed nieuws dat ik met mijn Voordeeluren abonnement (heb ik al jaren) niet meer tussen 16 en 18.30 uur mag reizen. Ik bezoek meestal de grote steden hiermee en moet daar dan tot 18.30 uur blijven. Een bestaande overeenkomst kan de NS toch niet zo maar eenzijdig wijzigen? Ik wil het ook niet zelf opzeggen. De compensatie van 7 euro (=1 euro per keuzedag) is belachelijk laag. Mijn goede band met de NS lijkt voorbij. Dat gaat voor veel mensen gelden.

NS is vrij om een abonnementsvorm te wijzigen of niet meer aan te bieden mits u dan mag opzeggen. In principe heeft u namelijk geen abonnement voor onbepaalde tijd maar voor steeds één jaar waarbij het automatisch wordt verlengd en u vrij bent om per maand op te zeggen. Het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat NS tot 2050 of 2100 nooit iets zou mogen veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat in de voorwaarden dat de voorwaarden gewijzigd mogen worden. Juridisch zal het heus allemaal wel kloppen. Maar het is wel een enorme verslechtering, waarbij die € 7 compensatie natuurlijk een wassen neus is.

Mag dit juridisch wel? Een compensatie van 7 euro is natuurlijk geen compensatie. Ik stap weer in de auto en de NS is weer een klant kwijt per 1-1-21

Gezien de extra inkomsten zal NS zich daar niet zo druk om maken. Ik vraag me wel af wat de 900.000 houders van een VDU gaan doen. Het kost ze veel geld.

Er zijn er nog maar 700.000 blijkt nu. Ik verwacht dat met name ouderen die hun VDU alleen gebruiken voor de 7 keuzedagen zullen opzeggen maar daar zal NS niet rouwig om zijn als die mensen nu voor een spotprijs in de middagspits reizen en nooit op saldo reizen..

Reputatie 4

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

Gaat dit echt gebeuren. Voor mij en vele anderen is dit namelijk zeer belangrijk.

Reputatie 7
Badge +4

Los van mijn sympathie voor alle afkeurende reacties tot nu toe, heb ik de volgende vraag:

Mag ik om 15:59 de trein nemen in Groningen naar Utrecht, of mag ik alleen een trein nemen waarmee ik vóór 16:00 in Utrecht ben?

Als u voor 16.05 incheckt, mag u tot Utrecht met korting reizen als de voorwaarden van uw abonnement dat aangeven. Het moment van inchecken bepaalt de prijs, niet wanneer u reist. U moet uw reis wel binnen een half uur beginnen.

Beste NS,

 

Het moge duidelijk zijn dat hoewel het flexwerken steeds populairder wordt er nog steeds veel mensen zijn die een baan hebben met vaste werktijden. Met name die mensen die op deze tijdstippen moéten reizen en waarbij secundaire arbeidsvoorwaarden deze kosten niet volledig dekken worden in de portemonnee geraakt.   

Naast gezondheid, brood op de plank en een dak boven je hoofd, is het hebben van een baan en de bereikbaarheid daarvan voor een betaalbaar bedrag 1 van de belangrijkste levensbehoeften. Met deze regeling bestaat de mogelijkheid dat een heel aantal mensen niet meer de kosten kan dragen om van -of naar hun werk te reizen met alle gevolgen van dien. 

Opvallend dat al die eerste klas coupes maar zo matig gevuld zijn tijdens de spits. Misschien dat die coupes in de spits als extra reis ruimte kunnen dienen voor de ‘gewone’ mens? 

 

Vriendelijke groet,

 

 

Wat een nare maatregel is dit. Die beloofde 7 euro korting weegt ook echt niet op tegen de klant onvriendelijke veranderingen van dit voordeelurenabonnement. 
Ik wil daarnaast ook helemaal niet achteraf gaan betalen, ik wil van te voren weten waar ik aan toe ben en ik wil zeker niet voor dure verrassingen achteraf komen te staan.
Blijft het nog wel mogelijk om in juli en augustus ook vóór 9 uur de trein te nemen. Zou erg fijn zijn, dan blijft er nog iets leuks aan het abonnement over…..
Jammer mensen van de NS dat jullie zo met je (trouwe) klanten omgaan. Ik zou willen zeggen dat ik dan de trein niet meer gebruik maar dat is onmogelijk en dat weten jullie helaas ook…….:cry:

Kwaad gefrusteerd maar vooral ontzettend verdrietig! Dat ik dit ongevraagd door m'n strot geduwd krijg

Met mijn uitkering ben ik blij met het vaste bedrag dat wordt afgeschreven zodat ik weet waar ik aan toe ben Straks gaan jullie afschrijven wanneer het JULLIE uitkomt op een datum waar ik misschien niet op zit te wachten

De aangeboden 'alternatieven' voor een Weekend vrijkaart zijn voor mij financieel niet haalbaar waardoor ik verder in een isolement raak en mijn dementerende moeder niet meer kan bezoeken

Bedankt maar niet heus echt waardeloos dit 😪

Iedereen met een goedkoop kaartje uit de spits, het werd tijd!

Mag dit juridisch wel? Een compensatie van 7 euro is natuurlijk geen compensatie. Ik stap weer in de auto en de NS is weer een klant kwijt per 1-1-21

Klanten die met korting in de spits in de trein gaan zitten zal NS liever kwIjt dan rijk zijn en dan hun stoel verkopen aan een vol betalende forens.

Een paar jaar geleden heeft een medewerker op geniepige wijze mij met korting een verlenging van mijn Voordeelurenabbo gegeven. Dit bleek zonder overleg een wijziging in Dal Voordeel met veel slechtere voorwaarden.

Nu word ik weer geconfronteerd met 6 euro verhoging. Ik vind het zo langzamerhand belachelijk hoe de NS hier met de vaste klanten omgaat. Jullie jagen mensen de auto in. OV wordt duurder en duurder en minder aantrekkelijk. Kan echt niet.

Los van mijn sympathie voor alle afkeurende reacties tot nu toe, heb ik de volgende vraag:

Mag ik om 15:59 de trein nemen in Groningen naar Utrecht, of mag ik alleen een trein nemen waarmee ik vóór 16:00 in Utrecht ben?

Volgens de regels die gelden voor de Dal Vrij/Voordeel-kaart: het tijdstip van inchecken is het criterium voor het al dan niet betalen van het  volle tarief. Met andere woorden: inchecken in de daluren betekent in de spits doorreizen met je gekochte voordeel van 40% resp. 100% korting.

Er is een speling van vijf minuten rond de tijden waarop de ochtend- en middagspits ingaan en eindigen: in het geval dat jij noemt kun je tot 16:04:59 uur inchecken (NB. 16:35 is te laat); voorwaarde is dan dat je binnen een half uur moet gaan reizen. Je reist zo geheel in de spits (je bent pas in Utrecht als het weer “dal” is), maar met de korting van je abonnement.

Het Voordeelurenabonnement is na 2020 niet echt interessant meer, en je kunt dan net zo goed een Dal Voordeel nemen. Dat is trouwens, in tegenstelling tot VDU, ook geldig vóór de ochtendspits die op 6:30 uur begint (dat is dus eigenlijk: 6:34:59 😉, en ook hier geldt: tijd van inchecken bepaalt het voordeel. 

Reputatie 7
Badge +3

VDat is trouwens, in tegenstelling tot VDU, ook geldig vóór de ochtendspits die op 6:30 uur begint (dat is dus eigenlijk: 6:34:59 😉, en ook hier geldt: tijd van inchecken bepaalt het voordeel. 

Het VDU geeft sinds dit jaar ook korting vóór 6.30 uur.

Reputatie 2

@Stijn NS  Blijven de bijabonnementen beschikbaar bij NS-flex in de huidige vorm?

Reputatie 7
Badge +4

Het gebruik daalt niet zienderogen, het aantal gebruikers is nog 900.000, ondanks dat het al bijna acht jaar niet meer te krijgen is. Het natuurlijk verloop doet het uiteraard wel afnemen, maar het gaat niet zo snel als u suggereert.

Kwaad gefrusteerd maar vooral ontzettend verdrietig! Dat ik dit ongevraagd door m'n strot geduwd krijg

Met mijn uitkering ben ik blij met het vaste bedrag dat wordt afgeschreven zodat ik weet waar ik aan toe ben Straks gaan jullie afschrijven wanneer het JULLIE uitkomt op een datum waar ik misschien niet op zit te wachten

De aangeboden 'alternatieven' voor een Weekend vrijkaart zijn voor mij financieel niet haalbaar waardoor ik verder in een isolement raak en mijn dementerende moeder niet meer kan bezoeken

Bedankt maar niet heus echt waardeloos dit 😪

Het zijn met name de reizigersorganisaties die Flex hebben afgedwongen omdat volgens hen reizigers het reizen op saldo een enorme belemmering zou zijn vanwege het vereist minimumsaldo.

Reageer