Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1115 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hello, I keep receiving a bill from NS of 3.85 Euros, I have no idea what that is, so I have rejected the payment in my Bank. In the emails I received, they do not explain what is this payment about. I have not subscribed or authorised any monthly payment and I don’t speak Dutch so I cannot understand what is going on. I only booked to hire an OV fiets once this year and from there, it seems that I am subscribed to a monthly payment. It is a shame I cannot respond to any email to clarify this issue. I hope anyone can help, thanks

Rodrigo 

The payment is for renting an OVfiets.

Hoi,

 

Ik had ook het idee dat we 3 maanden voor nu een bericht zouden krijgen van de NS met een voorstel? Maar nu blijkt gewoon weer 67 euro van de rekening te zijn gehaald. en in het eerdere bericht stond dat het 60 euro zou worden!

 

Houd dit in dat we toch nog een langere periode de voordelen houden zoals in 2020? Of is er in de tussentijd een prijsverhoging van 7 euro opgetreden?

 

Was benieuwd hiernaar want sinds 5 november 2019 heb ik niets meer van de NS vernomen hierover.

 

Jeroen

Reputatie 7
Badge +3

Hoi,

 

Ik had ook het idee dat we 3 maanden voor nu een bericht zouden krijgen van de NS met een voorstel? Maar nu blijkt gewoon weer 67 euro van de rekening te zijn gehaald. en in het eerdere bericht stond dat het 60 euro zou worden!

 

Houd dit in dat we toch nog een langere periode de voordelen houden zoals in 2020? Of is er in de tussentijd een prijsverhoging van 7 euro opgetreden?

 

Was benieuwd hiernaar want sinds 5 november 2019 heb ik niets meer van de NS vernomen hierover.

 

Jeroen


In september in zijn mensen met VDU geïnformeerd. Op 1-1-21 zijn de voorwaarden van VDU gelijk aan de voorwaarden van dal voordeel. Je krijgt dan een gedeelte van die €7  die je nu extra betaald hebt terug.

Aanvragen van nieuwe Keuzedagenabonnementen zou tot eind maart kunnen. Was eerst eind 2020. Sommige bronnen zeggen dat Keuzedagen nog tot in het 2e kwartaal aangevraagd zouden kunnen worden, maar dat is nergens bevestigd.

Voor 60+ zou er nog met VDU een gratis Railplus (korting op buitenlandse treinreizen vanaf Nederland) aangevraagd kunnen worden in 2021. Dit is ook nergens officieel bevestigd.

Kortom er is weinig echt duidelijk voor mensen met VDU en/of Keuzedagen.

Badge +3


Aanvragen van nieuwe Keuzedagenabonnementen zou tot eind maart kunnen. Was eerst eind 2020. Sommige bronnen zeggen dat Keuzedagen nog tot in het 2e kwartaal aangevraagd zouden kunnen worden, maar dat is nergens bevestigd.

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html onderaan de pagina:

Let op: Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf medio 2021 niet meer nieuw besteld worden. Hebt u al Keuzedagen? Dan houdt u deze, totdat u ze opzegt. 

Oke, er staat geen 1 juli maar medio 2021 lijkt me geen eind maart.:wink: Vanaf 1 juli krijg je bij verlenging ook alle keuzedagen in één keer, dus per die datum niet meer kunnen bestellen lijkt me op zich wel logisch.

Badge +3

Ik zie nog wel iets staan over papieren Keuzedagen dat ik niet snap:

Let op: de klasse van papieren Keuzedagen dient altijd overeen te komen met de klasse van je Voordeelurenabonnement.

Een Voordeeluren- of ander kortingsabonnement kent toch helemaal geen 1e of 2e klas? Dat kan je per dag wisselen, en een 2e klas keuzedag (op ov-chipkaart) kan je voor €5 upgraden naar 1e klas.

Reputatie 7
Badge

Communicatie is nooit het sterkste punt van NS. Over 6,5 maand zullen we weten of medio voor NS ook echt medio is. Het had hen gesierd als ze gewoon een duidelijke datum zouden neerzetten en dit bijvoorbeeld afgelopen juli al hadden gecommuniceerd. Ik heb het idee dat het bewust zo vaag blijft om betreffende klanten ‘aan het lijntje’ te houden.

Na corona zal NS elke reiziger hard nodig hebben voor inkomsten. Ook die zeg 13 euro die een keuzedag (inclusief abonnement) kost.

 

Overigens is die 13 euro ook niet meer bepaald het koopje van de eeuw voor reizen in de daluren, dus of het afschaffen van keuzedagen en vervangen door Flexdagen nu echt meer gaat opleveren, vraag ik mij af.

Reputatie 7
Badge +3


Aanvragen van nieuwe Keuzedagenabonnementen zou tot eind maart kunnen. Was eerst eind 2020. Sommige bronnen zeggen dat Keuzedagen nog tot in het 2e kwartaal aangevraagd zouden kunnen worden, maar dat is nergens bevestigd.

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html onderaan de pagina:

Let op: Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf medio 2021 niet meer nieuw besteld worden. Hebt u al Keuzedagen? Dan houdt u deze, totdat u ze opzegt. 

Oke, er staat geen 1 juli maar medio 2021 lijkt me geen eind maart.:wink: Vanaf 1 juli krijg je bij verlenging ook alle keuzedagen in één keer, dus per die datum niet meer kunnen bestellen lijkt me op zich wel logisch.


Pas nog gekeken (begin december) ivm opzeggen dal voordeel + Keuzedagen en toen stond er 1e kwartaal. In november stond er nog eind dit jaar. 

Gaat weer lekker die communicatie. Ondertussen hebben mensen hun abonnement aangehouden omdat nieuwe abonnementen niet meer aangevraagd worden en zijn hun dagen gewoon kwijt. Ik heb er nog 5 + 3 die verlopen op 31-12-20 + 1 van opgezegd abonnement die 1-11-21 verloopt en 2 van verlengd abonnement tot 27-11-21

Goedemiddag! Is het al duidelijk wanneer ik mijn chipkaart weer aan mijn account kan koppelen en zo zelf mijn Flex Weekend Vrij kan wijzigen? Kennelijk gaat er achter de schermen iets niet goed in de combo OV Chip Plus/min en NS Flex. Ruben NS heeft dit zeven maanden geleden opgepakt, maar er is een beetje een gebrek aan Ruben NS op dit forum…
 

Hoi,

 

Ik had ook het idee dat we 3 maanden voor nu een bericht zouden krijgen van de NS met een voorstel? Maar nu blijkt gewoon weer 67 euro van de rekening te zijn gehaald. en in het eerdere bericht stond dat het 60 euro zou worden!

 

Houd dit in dat we toch nog een langere periode de voordelen houden zoals in 2020? Of is er in de tussentijd een prijsverhoging van 7 euro opgetreden?

 

Was benieuwd hiernaar want sinds 5 november 2019 heb ik niets meer van de NS vernomen hierover.

 

Jeroen


In september in zijn mensen met VDU geïnformeerd. Op 1-1-21 zijn de voorwaarden van VDU gelijk aan de voorwaarden van dal voordeel. Je krijgt dan een gedeelte van die €7  die je nu extra betaald hebt terug.

Aanvragen van nieuwe Keuzedagenabonnementen zou tot eind maart kunnen. Was eerst eind 2020. Sommige bronnen zeggen dat Keuzedagen nog tot in het 2e kwartaal aangevraagd zouden kunnen worden, maar dat is nergens bevestigd.

Voor 60+ zou er nog met VDU een gratis Railplus (korting op buitenlandse treinreizen vanaf Nederland) aangevraagd kunnen worden in 2021. Dit is ook nergens officieel bevestigd.

Kortom er is weinig echt duidelijk voor mensen met VDU en/of Keuzedagen.

Ah ok, Dank je wel..

Wel bijzonder, ik heb al meer als 20 jaar de VDU, maar ik heb niets in september gezien. Nou kan het mailtje/post natuurlijk zijn vermist geraakt.

 

Hopelijk kan ik hem idd. volgend jaar ook weer is gebruiken 😃 Want nu heeft hij meer gekost dan opgeleverd.

 

Jeroen

@VIRM OV Chip Plus en NS Flex moeten wel te combineren zijn op dezelfde OV-chipkaart. Wel heeft het OV-chip Plus abonnement bij het in- en uitchecken "voorrang" op het NS Flex abonnement. Ik begrijp echter dat het NS Flex abonnement nog altijd überhaupt niet in Mijn NS verschijnt nadat de kaart gekoppeld is? 

Voor zover ik weet is dat nog steeds het geval. Maar ik heb al twee maanden geen update van Ruben NS gehad (en toen ik vandaag keek, was hij ineens oud-moderator...). Ergens in de diepe krochten van de ICT-afdeling schijnt nog een verzoek rond te dwarrelen over dit onderwerp...

Okay, ik probeerde het net weer even te koppelen, kreeg ik een foutmelding. Tweede keer proberen en hij doet het gewoon. Eerst de app, nu Mijn NS dat ineens gaat werken: het moet toch echt niet gekker worden. o.O

Dus ik begrijp dat je nu zowaar zelf je NS Flex abonnement kunt wijzigen?

Zo te zien wel ja. Schokkend he? 😉 Ik zat de afgelopen twee maanden maar te wachten op een teken van een oplossing… 

Reputatie 2

Dalvrij en Weekendvrij voor 65 plus zijn zo ongeveer de enige abonnementen die niet zijn aangepast voor Flex maar dat zal ook gewoon gebeuren en tegen dezelfde prijs. Dat is toegezegd in ieder geval.

 

Ouderen zouden korting krijgen op abonnementen als “weekend vrij”, ook bij het nu heersende flex regime. Maar op de NS site wordt er NIETS over vermeld, althans ik kan het niet vinden.

Moet je de hele aanmelding doorlopen, alles invullen, en nog steeds bij de afrekening dan maar hopen dat er korting is voor 65+ ? En zo niet - jammer dan. En kan je tijdens corona lockdown je abonnement niet stil zetten. 

De NS kondigde mij in een "prettige feestdagen" e-mail aan dat ik drie maanden niet mag reizen. En incasseert vervolgens drie maanden geld zonder dat ik daar door die overmacht gebruik van mag maken. NS-chat zegt het onomwonden: stop je abonnement of stap gedwongen over op flex.
 

 

Reputatie 4

Dalvrij en Weekendvrij voor 65 plus zijn zo ongeveer de enige abonnementen die niet zijn aangepast voor Flex maar dat zal ook gewoon gebeuren en tegen dezelfde prijs. Dat is toegezegd in ieder geval.

 

Ouderen zouden korting krijgen op abonnementen als “weekend vrij”, ook bij het nu heersende flex regime. Maar op de NS site wordt er NIETS over vermeld, althans ik kan het niet vinden.

Moet je de hele aanmelding doorlopen, alles invullen, en nog steeds bij de afrekening dan maar hopen dat er korting is voor 65+ ? En zo niet - jammer dan. En kan je tijdens corona lockdown je abonnement niet stil zetten. 

De NS kondigde mij in een "prettige feestdagen" e-mail aan dat ik drie maanden niet mag reizen. En incasseert vervolgens drie maanden geld zonder dat ik daar door die overmacht gebruik van mag maken. NS-chat zegt het onomwonden: stop je abonnement of stap gedwongen over op flex.
 

 


volgens mij zo ver ik weet word dat wel toegepast als ov nummer hebt ingevuld als ns afsluit gebeurd dat ieder geval niet neem dat contact met klantenservice zij kunnen u veder helpen en uitleggen hoe of wat zit met ns flex

Reputatie 7
Badge +3

Korting voor 65+ wordt bij afsluiten van Flex Weekend Vrij (en Dal Vrij) toegepast. Zie mijn reactie in een ander topic.

 

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.

Ns heeft hier nooit meer iets over laten horen. Hoe zo we willen onze klanten goed voorbereiden zodat zij optijd iets kunnen wijzigen in hun abonnement. 

Tot mijn spijt heb ik moeten constateren dat de voorwaarden van mijn abonnement (voordeeluren) eenzijdig door de NS zijn veranderd, dit in tegenspraak tot wat mij door een NS-medewerker aan de Servicebalie in station Rotterdam CS is beloofd, namelijk dat mijn abonnement, inclusief de voorwaarden tot 2029 geldig zouden zijn. Daar ben ik in 2019 mee accoord gegaan en nu wordt ineens een en ander door de NS gewijzigd zonder dat ik om weerwoord ben gevraagd. Ik zie dat als contractbreuk en ik vind dat zeer onbehoorlijk en eigenlijk onacceptabel.

Badge +3

Tot mijn spijt heb ik moeten constateren dat de voorwaarden van mijn abonnement (voordeeluren) eenzijdig door de NS zijn veranderd, dit in tegenspraak tot wat mij door een NS-medewerker aan de Servicebalie in station Rotterdam CS is beloofd, namelijk dat mijn abonnement, inclusief de voorwaarden tot 2029 geldig zouden zijn. Daar ben ik in 2019 mee accoord gegaan en nu wordt ineens een en ander door de NS gewijzigd zonder dat ik om weerwoord ben gevraagd. Ik zie dat als contractbreuk en ik vind dat zeer onbehoorlijk en eigenlijk onacceptabel.

Als u dat nu pas geconstateerd heeft dan is er blijkbaar iets mis gegaan met de aankondigingen van deze wijziging. In oktober 2019 is hier namelijk al een vooraankondiging over geweest (per e-mail of per post) en in het derde kwartaal van 2020 nogmaals.

De NS mag abonnementsvoorwaarden en prijzen wijzigen (of het abonnement helemaal afschaffen), dus wat een baliemedewerker op Rotterdam u verteld heeft is niet juist en ook niet bindend. Deze persoon had dus verkeerde informatie want ikzelf vind in ieder geval nergens terug dat de voorwaarden geldig zouden zijn tot 2029.

Waarschijnlijk ging de medewerker uit van de einddatum van het abonnement zoals het op de ov-chipkaart staat. Voor doorlopende abonnementen is dat inderdaad 31-12-2029 of 2030.

Geachte meneer / mevrouw . De e-mail die gisteren kreeg u van mij is door mijn man gechreven . Nu hoor u zelf van mij dat het was geen medewerker van balie die dat zei maar dat was uw collega die stond op het station die me geholpen had naar de klanten servies belde toen hij mij verhaal hoorde. Hij die mijn kaart activeerde volgens intructie van uw collega van op kantoor. En voor de zekerheid vroeg ik uw collega is dat mijn voordeeluren echt gewerkt.? Dus voor de zekerheid schande hij mijn kaart en me laten zien in de schanner en vertelde mij over over inhoud van de kaart dus vandaar wist ik dat mijn voordeeluren geldt tot 2029 . Dus wat die u nu zei klopt niet. Want door de hulp van uw collega die in Rotterdam stond , kon ik mijn voordeeluren tot nu gebruiken. Ik wil u ook zeggen uw collega die bij klanten servies die ik haar gebeld had 4 maanden lang ik en mijn man van de kast naar de muur sturen. Een van uw collega die bij chipkaart zei tegen me dat uw collega maakte moeilijk voor me .   Ik had ook haar gevraagd hoe ik  mijn geld van 2017 en 2018 terug kan krijgen zei ze dat ik moest via juridisch dan pas ik het terug krijgen.  Maar ik deed niet meer .ik gaf het hoop. Waarom moet ik naar juridisch ? Ik laat gewoon dat geld voor ns maar. Ik hoop dat u mij verhaal kan serieus nemen want 4 maanden lang zo gehuild en voel gekwetst met die manier. En ik hoop dat u mijn verhaal over wat die uw collega die mij geholpen had en het tegen me zei dat juist is want had ik zelf gezien in de schanner. De voordeel uren geldt vanaf 09.00u tot en met 06.00 u smorgens en tot en met 2029 geldt. P.s. Ik vertel de waarheid.  

Ik hoop een goede reactie van u en de waarheid aan me vertelt  zoals uw collega zei tegen me . Dat was geen valse gegeven of valse belofte dat was de waarheid.

@S. van Velzen-Nussy dit is een openbaar klant-helpt-klant kanaal. Het spijt mij dat je verkeerd geïnformeerd bent, maar voor iedereen die het Voordeelurenabonnement heeft zijn de voorwaarden veranderd. Zoals Robert B aangeeft mag dit en dit is ook ruim van te voren gecommuniceerd. Ik kan mij voorstellen dat je hier ontzettend van baalt en dat het teleurstellend is, maar via de Community of NS Klantenservice kan hier verder niets aan worden veranderd.

Reputatie 7
Badge +1

Tot mijn spijt heb ik moeten constateren dat de voorwaarden van mijn abonnement (voordeeluren) eenzijdig door de NS zijn veranderd, dit in tegenspraak tot wat mij door een NS-medewerker aan de Servicebalie in station Rotterdam CS is beloofd, namelijk dat mijn abonnement, inclusief de voorwaarden tot 2029 geldig zouden zijn. Daar ben ik in 2019 mee accoord gegaan en nu wordt ineens een en ander door de NS gewijzigd zonder dat ik om weerwoord ben gevraagd. Ik zie dat als contractbreuk en ik vind dat zeer onbehoorlijk en eigenlijk onacceptabel.

U bent in 2019 en trouwens ook in 2020 bij de verlenging van uw abonnement akkoord gegaan met de voorwaarden die gelden voor dit abonnement. Daarin staat duidelijk dat NS de voorwaarden van het abonnement mag veranderen mits dat van te voren wordt aangekondigd. Als gebruiker heeft u dan het recht om het abonnement op te zeggen als de nieuwe voorwaarden u niet bevallen.

Uit de Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement geldig vanaf januari 2019:

7.3 NS heeft de bevoegdheid de voorwaarden of gebruiksmogelijkheden van het Voordeelurenabonnement (inclusief Keuzedagen en Dag Voordeelurenkaarten) te wijzigen indien de  wijziging één wezenlijke afwijking van de overeengekomen prestatie betreft. U heeft dan het  opzegrecht dat is vermeld bij artikel 5.4. De wezenlijke wijziging in de voorwaarden wordt tenminste één maand voor inwerkingtreding van de wijziging openbaar aangekondigd. De gewijzigde voorwaarden gelden vanaf de datum van hun inwerkingtreding voor alle Voordeelurenabonnementen. Onder gebruiksmogelijkheden wordt onder meer verstaan de tijden en dagen waarop, de treinen waarin en de vervoerders bij wie, u uw Voordeelurenabonnement kunt gebruiken.

Badge +3

En voor de zekerheid vroeg ik uw collega is dat mijn voordeeluren echt gewerkt.? Dus voor de zekerheid schande hij mijn kaart en me laten zien in de schanner en vertelde mij over over inhoud van de kaart dus vandaar wist ik dat mijn voordeeluren geldt tot 2029 . Dus wat die u nu zei klopt niet.

Dat klopt dus precies wél. Op uw kaart staat een (doorlopend) Voordeelurenabonnement dat tot 31-12-2029 geldig is maar welke voorwaarden daaraan verbonden zijn bepaalt de NS. En die zijn per 2021 dus gewijzigd.

Heeft u dus ingecheckt op een doordeweekse dag tussen 16:00 en 18:30 dan krijgt u per 2021 geen 40% korting meer. Uw reis was nog gewoon op het Voordeelurenabonnement (volgens de op dat moment geldende voorwaarden, waar u bericht over gehad zou moeten hebben).

Zie https://www.ns.nl/abonnementen/overig/voordeelurenabonnement.html daar staan geen valse beloften maar de waarheid… 

Reageer