Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1122 reacties

Badge +3

Ik lees trouwens op Twitter dat mensen met een VDU bericht krijgen (ik vermoed na inchecken bij NS) dat ze vanaf dat moment automatisch een Dal Voordeel op saldo hebben? :rolling_eyes:

Ik lees trouwens op Twitter dat mensen met een VDU bericht krijgen (ik vermoed na inchecken bij NS) dat ze vanaf dat moment automatisch een Dal Voordeel op saldo hebben? :rolling_eyes:

Spannend! Heb je linkjes?

Badge +3

Ik lees trouwens op Twitter dat mensen met een VDU bericht krijgen (ik vermoed na inchecken bij NS) dat ze vanaf dat moment automatisch een Dal Voordeel op saldo hebben? :rolling_eyes:

Spannend! Heb je linkjes?

Heb in mijn vorige bericht een linkje gemaakt naar de tweet. Kan ook zijn dat diegene via Mijn NS geprobeerd heeft het VDU te stoppen (via aanpassen of uitbreiden) en daarbij ‘automatisch’ omgezet wordt naar Dal Voordeel op saldo?

Ben ook wel benieuwd, ^SA en/of ^SP kijken er in ieder geval naar via DM.

Ik lees trouwens op Twitter dat mensen met een VDU bericht krijgen (ik vermoed na inchecken bij NS) dat ze vanaf dat moment automatisch een Dal Voordeel op saldo hebben? :rolling_eyes:

Spannend! Heb je linkjes?

Heb in mijn vorige bericht een linkje gemaakt naar de tweet.

Check, ik ga even in DM's spieken.

De tweeter(?) twitteraar(?) heeft vooralsnog geen DM gestuurd helaas.

Badge +3

De tweeter(?) twitteraar(?) heeft vooralsnog geen DM gestuurd helaas.

Dat heet een tweep (persoon op Twitter) geloof ik, maar twitteraar ook prima :sweat_smile:

Reputatie 1

Ik vind dat ook niks dat je voor half 4 moet reizen.Mijn fam woont 2 uur met de treinen waarvan ik 2 keer moet overstappen dus voor ik er ben moet ik snel terug en ga niet tot half 7 wachten ben 81 dus wil niet zo laat reizen.

Goedemorgen Hope 13. Welkom bij de NS Community.

Je kan uiteraard nog steeds in de spits reizen. Je ontvangt enkel geen korting op de reiskosten als je dat doet. :)

Reputatie 1

Ik reis altijd met mijn gratis reisdag

Reputatie 1

Keuze dag.

Dat zal helaas alleen nog buiten de spitsuren mogelijk zijn.

Reputatie 1

Wel toch in weekend.

Reputatie 1

In weekendkan ik toch wel heel de dag keuze dag gebruiken..

Reputatie 7
Badge +3

In het weekend is er geen spits en is een Keuzedag inderdaad de hele dag te gebruiken. Op doordeweekse dagen kunt u nog net voor de spits begint inchecken met de Keuzedag en vervolgens de reis tijdens de spits voortzetten. 

Reputatie 1

Oke bedankt

Nog maar nauwelijks ben ik aangesloten bij de Community, of ik kom meteen maar met mijn grote klacht; het opzeggen van het voordeelabonnement.

Dit betekent dat zowel ik als mijn 9 broers en zussen veel minder gebruik gaan maken van de trein en en elkaar dus ook veel minder zullen gaan zien. Wij zijn  allemaal 65 plussers, veel tijd maar geen geld om de reizen zo veelvuldig te maken, want we wonen in alle provincies.

Om nu tussen 09.00 en 15.30 bv naar Limburg te heen- en weer te gaan is ondoenlijk, noch naar Drenthe.

Nee, de NS heeft zich niet van een mensvriendelijke kant laten zien, er moet geld bij dus die paar Euro’s winst die dit oplevert, zijn ook Euro’s .

Namens mijn familie hierbij de vraag en het advies om het toch nog eens te bekijken en nu met een wat menselijker blik,

hoogachtend,

Middenmootje

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community @middenmootje

Het Voordeelurenabonnement (en eventueel bijbehorende Keuzedagen) was in het verleden ook pas geldig na 9:00, maar sinds enkele jaren ook bij inchecken vóór 6:30 doordeweeks.

Zo kunt u dus vanuit de meeste plaatsen in het land (reizend met NS) dus best op een fatsoenlijke tijd ergens aankomen.

Voor wat betreft de doordeweekse middagspits, die is van 16:00 tot 18:30, waarbij uiteraard de tijd van inchecken telt. Lukt het niet om voor 16:00 de terugreis aan te vangen, dan kunt u na 18:30 ook altijd nog in alle uithoeken van het land komen.

En als het om familiebijeenkomsten gaat, dan is het natuurlijk ook een optie om die in het weekend te organiseren, er zijn dan geen beperkingen.

Voor de rest was NS al in 2011 van plan om het Voordeelurenabonnement op te heffen, waarna het dus ook niet meer nieuw aan te schaffen was. U heeft dus nog ca. 10 jaar (tegen een steeds kleiner wordende meerprijs) kunnen profiteren van voorwaarden die alle andere reizigers niet eens konden krijgen (40% korting of reizen met een Keuzedag in de middagspits).

Mijn zoon heeft een ov-kaart waarop een weekend voordeel product zit en een studentenproduct voor door de weeks. Nu wil ik het weekendvoordeelabbonement stopzetten zodat hij alleen het studentenproduct heeft. Hoe doe ik dit

Badge +3

Hi @Rocca 

Weekend Voordeel (40% korting op treinreizen in het weekend) is een NS Flex product en gaat sowieso niet goed samen met het Studentenreisproduct. Bovendien is het overbodig omdat studenten met een week-ov in het weekend al 40% korting krijgen.

Ik neem dus aan dat je een klassiek (op saldo) Weekend Vrij abonnement bedoelt. Dit kan je beëindigen via de Klantenservice (telefoon, chat, Twitter of Facebook). Daarna moet je zoon nog even langs een automaat (station, supermarkt e.d.) om Weekend Vrij van zijn kaart te verwijderen.

Hi 

I cancelled my monthly subscription on 2 July. But it seems that I still need to pay the original monthly subscription fee from 1 July. Could you please tell me how to deal with that?

Thanks!

Hi Jing, is this about NS Flex? You do need to pay the invoice as is, but you'll receive another invoice later with the refund. 

NS Flex heeft naast de gemakken echter een ongemakkelijke achilleshiel.

Het gaat - bij het reeds verdwijnen van de klassieke abonnementen - als optie mistroostig de mist in als je niet door de kredietcheck word goedgekeurd. Dan kun je dus op DalVoordeel na geen gebruik meer maken van de voordelen welke voorheen gewoon bij klassieke abonnementen zaten, en mag je dus gewoon alsnog betalen, met korting of niet -- terwijl NS zich toch al één van de duurste treinvervoerders van Europa mag noemen.

Bij de "klassieken" kon je direct weer een abonnement afsluiten, nu is er geen vergelijkbaar alternatief meer.

Ik vind dit persoonlijk echt schofterig, en op zakelijk vlak lijkt mij dit zelfdestructief als het doel van NS is om mensen van de auto naar het OV te krijgen. Ik snap dat er momenteel gebrek is aan capaciteit in het materieel en op stations (te kleine perrons bijvoorbeeld), maar het doel van NS lijkt mij toch om te blijven groeien als vervoerder? Je word in de trein en op stations d.m.v. reclames doodgegooid met de voordelen en gemakken van NS Flex. Zie hoe makkelijk reizen en een stedentripje nu wel niet is! En toch sluit je klanten buiten door zo'n kredietcheck.

 

Laat ik dit vage voorbericht ietwat uitdiepen met een schets van mijn eigen situatie nu - want de frustratie daarvan is de aanleiding tot dit bericht, sorry:

Ik had tot gisteren circa 3 jaar NS Weekendvrij, betaalde iedere maand €40 maar was vorige maand nalatig geweest en heb een rekening te laat betaald. Blokkade volgde. Ik had verder de rekening bij NS voldaan dus mijn betalingsverplichting was afgehandeld, echter kan ik nu de voordelen van WeekendVrij niet meer genieten want er bestaat alleen nog NS Flex; en na een abonnementsblokkade mag je 6 maanden geen NS Flex abonnement afsluiten. Waarom? Welk absoluut genie heeft dit bedacht? Ik heb werkelijk waar geen idee.

Dit is écht absurd. Want er is geen alternatief.

Ik kan weliswaar DalVoordeel nog afsluiten, maar dat voel je op korte termijn al in de portemonnee (vergeleken met WeekendVrij).

Ik ken ook werkelijk geen enkel dienstenbedrijf die dit principe op zo'n absolutistische wijze hanteert. Je kunt weliswaar wachten op een korte blokkade van diensten als de betalingsverplichting nog niet voldaan is, zoals het hoort, maar direct daarna heb je weer toegang tot de dienst alsof er niets is gebeurd -- mits je niet hebt gefraudeerd of de voorwaarden hebt geschonden of zo. Maar bij NS is het blijkbaar nodig om mensen 6 maanden te blokkeren.

Dat is echt schaamteloos, helemaal als monopolist op het spoor.

 

Ik ben zoals gezegd door deze recente ervaring ietwat gefrustreerd, maar ik ben geen zuurpruim. De trein is een fantastisch transportmiddel, de NS is een goed bedrijf. Ik vind dit soort dingen vooral teleurstellend, want ik wil dat onze nationale spoorwegen blijven groeien. Openbaar vervoer is iets om trots op te zijn en om in te investeren.

Misschien hebben de 6 maanden blokkade volgens de statistieken geen impact op reizigersaantallen en influx van nieuwe abonnees, ik blijf natuurlijk bevooroordeeld omdat het mij wél is overkomen. Toch vind ik dat zelfs als dit een klein groepje treft, dit een hekelend punt is, en een stomme maatregel als bedrijf die wenst te groeien, en vooral als nationaal spoorwegbedrijf dat toch een beetje van alle Nederlanders hoort te zijn (als monopolist).

 

Sorry voor het lange bericht hihi

p.s. excuus als dit punt al eerder benoemd en behandeld is, ik had geen motivatie om mezelf door 43 pagina's aan berichten te zeulen.

Reputatie 6
Badge +2

NS Flex heeft naast de gemakken echter een ongemakkelijke achilleshiel.

Het gaat - bij het reeds verdwijnen van de klassieke abonnementen - als optie mistroostig de mist in als je niet door de kredietcheck word goedgekeurd. Dan kun je dus op DalVoordeel na geen gebruik meer maken van de voordelen welke voorheen gewoon bij klassieke abonnementen zaten, en mag je dus gewoon alsnog betalen, met korting of niet -- terwijl NS zich toch al één van de duurste treinvervoerders van Europa mag noemen.

Bij de "klassieken" kon je direct weer een abonnement afsluiten, nu is er geen vergelijkbaar alternatief meer.

Ik vind dit persoonlijk echt schofterig, en op zakelijk vlak lijkt mij dit zelfdestructief als het doel van NS is om mensen van de auto naar het OV te krijgen. Ik snap dat er momenteel gebrek is aan capaciteit in het materieel en op stations (te kleine perrons bijvoorbeeld), maar het doel van NS lijkt mij toch om te blijven groeien als vervoerder? Je word in de trein en op stations d.m.v. reclames doodgegooid met de voordelen en gemakken van NS Flex. Zie hoe makkelijk reizen en een stedentripje nu wel niet is! En toch sluit je klanten buiten door zo'n kredietcheck.

 

Laat ik dit vage voorbericht ietwat uitdiepen met een schets van mijn eigen situatie nu - want de frustratie daarvan is de aanleiding tot dit bericht, sorry:

Ik had tot gisteren circa 3 jaar NS Weekendvrij, betaalde iedere maand €40 maar was vorige maand nalatig geweest en heb een rekening te laat betaald. Blokkade volgde. Ik had verder de rekening bij NS voldaan dus mijn betalingsverplichting was afgehandeld, echter kan ik nu de voordelen van WeekendVrij niet meer genieten want er bestaat alleen nog NS Flex; en na een abonnementsblokkade mag je 6 maanden geen NS Flex abonnement afsluiten. Waarom? Welk absoluut genie heeft dit bedacht? Ik heb werkelijk waar geen idee.

Dit is écht absurd. Want er is geen alternatief.

Ik kan weliswaar DalVoordeel nog afsluiten, maar dat voel je op korte termijn al in de portemonnee (vergeleken met WeekendVrij).

Ik ken ook werkelijk geen enkel dienstenbedrijf die dit principe op zo'n absolutistische wijze hanteert. Je kunt weliswaar wachten op een korte blokkade van diensten als de betalingsverplichting nog niet voldaan is, zoals het hoort, maar direct daarna heb je weer toegang tot de dienst alsof er niets is gebeurd -- mits je niet hebt gefraudeerd of de voorwaarden hebt geschonden of zo. Maar bij NS is het blijkbaar nodig om mensen 6 maanden te blokkeren.

Dat is echt schaamteloos, helemaal als monopolist op het spoor.

 

Ik ben zoals gezegd door deze recente ervaring ietwat gefrustreerd, maar ik ben geen zuurpruim. De trein is een fantastisch transportmiddel, de NS is een goed bedrijf. Ik vind dit soort dingen vooral teleurstellend, want ik wil dat onze nationale spoorwegen blijven groeien. Openbaar vervoer is iets om trots op te zijn en om in te investeren.

Misschien hebben de 6 maanden blokkade volgens de statistieken geen impact op reizigersaantallen en influx van nieuwe abonnees, ik blijf natuurlijk bevooroordeeld omdat het mij wél is overkomen. Toch vind ik dat zelfs als dit een klein groepje treft, dit een hekelend punt is, en een stomme maatregel als bedrijf die wenst te groeien, en vooral als nationaal spoorwegbedrijf dat toch een beetje van alle Nederlanders hoort te zijn (als monopolist).

 

Sorry voor het lange bericht hihi

Dit is inderdaad wel erg bot van NS, zie ook

Met reizen op saldo of een borgsom kan NS kredietrisico voorkomen.

Badge +3

Dit is écht absurd. Want er is geen alternatief.

Arriva biedt onder de naam Arriva Flow iets soortgelijks als NS Flex. Misschien gebruikt Arriva een andere manier om de kredietwaardigheid te controleren en kunt u wel zo'n abonnement afsluiten?

Reageer