Abonnementen-update | NS Community
Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1089 reacties

Badge +3

Als je niet door de kredietcheck komt ligt dat meestal aan wat Focum weet over je adres.

Je kunt dan gewoon NS Flex bestellen op een ander adres, bijv. van familie of van je werk.

Verander dus je adres in Mijn NS https://www.ns.nl/mijnns#/persoonsgegevens en wacht vervolgens een dag met bestellen van Flex. Daarna kan je het weer terug veranderen.

En in het uiterste geval maak je een nieuwe Mijn NS account aan (met ander e-mailadres) en bestel je NS Flex op een nieuwe kaart, die is meestal gratis.

Ingangsdatum is dan minimaal een week na de besteldatum en eventueel Dal Voordeel op saldo kan je dan (binnen 14 dagen herroepingsrecht of na één maand) stoppen.

Het is inderdaad erg suf dat mensen meer kwijt zijn met Dal Voordeel dan met Dal Vrij of ander abonnement, maar daar heeft NS natuurlijk geen boodschap aan.

Reputatie 7

Handig dat Flex. Had bij abonnementen de keuze gelaten tussen op saldo of Flex - dat is pas écht klantvriendelijk en dat wil NS toch graag zijn? Dat credo van de reiziger op 1, 2 en 3. Er zullen heel veel vaste abonnementsreizigers zijn die liefst gelijk afrekenen, in plaats van maandelijk achteraf alles tegelijk laten incasseren van je rekening. Anderen vinden Flex handiger of fijner. Laat mensen in ieder geval keuzevrijheid hierin. Maar nee. Twee vormen te duur of onduidelijk? Ach. 

Belangrijk: NS-flex aanbieding voor Bij-abonnementen per 1 maart 2022

Houders van een bij-abonnement worden losgekoppeld; dat lijkt me geen probleem.

NS heeft voor deze abonnementshouders iets bijzonders bedacht; een kortingsactie!

Maar: deze actie is nogal misleidend; mijn partner is 65+ en heeft nu een Dalvrij-abonnement voor 46 euro/mnd. Volgens deze bijzondere (korting!)-actie wordt dat 70,13 / mnd.

Na langdurig overleg met NS-klantenservice blijkt: maak vooral geen gebruik van deze actie; mijn partner kan gewoon met een eigen account via ns.nl een Dalvrij abonnement bestellen, voor 46 euro/mnd.

Badge +3

Na langdurig overleg met NS-klantenservice blijkt: maak vooral geen gebruik van deze actie; mijn partner kan gewoon met een eigen account via ns.nl een Dalvrij abonnement bestellen, voor 46 euro/mnd.

Voor 60+ is die actie (een jaar korting na ‘verflexen’ van een bijabonnement) inderdaad grote onzin.

Jongere gezinsleden (die nu een bijabonnement hebben) kunnen* per 1 maart 2022 ‘profiteren’ van 35% korting voor een jaar. Bij Dal Vrij kost dat dan ineens 23 euro per maand extra.

* Niet omdat het kan, maar omdat het moet.. :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge +3

Na langdurig overleg met NS-klantenservice blijkt: maak vooral geen gebruik van deze actie; mijn partner kan gewoon met een eigen account via ns.nl een Dalvrij abonnement bestellen, voor 46 euro/mnd.

Voor 60+ is die actie (een jaar korting na ‘verflexen’ van een bijabonnement) inderdaad grote onzin.

Voor 65+ 

Badge +3

Voor 65+ 

Oh ja.. :laughing:

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnenemt besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

Reputatie 6
Badge +2

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnement besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

De mail zou wel binnen een uur binnen moeten zijn. Je kunt hiervoor het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Dan kunnen ze de bestelling voor je nakijken.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen, zojuist een dal-uren voordeel abonnenemt besteld en betaald. Ik heb hiervan alleen geen bevestiging ontvangen in mijn mailbox. Daarnaast staat het product ook niet opgenomen in mijn producten. Hoe kan ik dit laten checken of het wel goed is gegaan?

Heb je flex (reizen op rekening) of reizen op saldo (jaarabonnement) besteld? Bij Flex is het abonnement pas zichtbaar op de dag dat hij ingaat. Daarbij moet je als je flex of reizen op saldo voor het eerst bestelt op een bestaande kaart eerst langs een automaat om het op de kaart te zetten. Bestel je flex of reizen op saldo op een nieuwe kaart dan staan deze er gelijk op. De kaart ontvang je binnen 5 werkdagen.

i entered my date of birth incorrectly and i can not correct if.so how can i fix it now.

 

Reputatie 7
Badge +3

i entered my date of birth incorrectly and i can not correct if.so how can i fix it now.

 

Contact the customer service by phone, Twitter, Facebook or chat.

Goeiemiddag,heb mijn flex abonnement gewijzigd naar weekend vrij moet ik dan mijn ov chipkaart nog activeren?

Badge +3

Goeiemiddag,heb mijn flex abonnement gewijzigd naar weekend vrij moet ik dan mijn ov chipkaart nog activeren?

Nee, wat er in Mijn NS (website) staat is geldig.

Reputatie 6
Badge +2

 

Goeiemiddag,heb mijn flex abonnement gewijzigd naar weekend vrij moet ik dan mijn ov chipkaart nog activeren?

Als je het NS Flex abonnement al op je OV-chipkaart hebt staan, hoef je alle wijzigingen binnen je NS Flex abonnement niet te activeren. Dus bijvoorbeeld een wijziging van NS Flex basis naar NS Flex Weekend Vrij zal automatisch op de OV-chipkaart staan.

Reageer