Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1122 reacties

Reputatie 4

Aan: NS afdeling ontevreden klanten:

Geachte mevrouw, mijnheer,

Dit houdt een verregaande verslechtering van de voorwaarden in tegen amper een verlaging van de prijs. U als de facto monopolist zou zich klantvriendelijker moeten opstellen.

Met vriendelijke groet,

Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Bart M. Die 7 euro ‘compensatie’ is een lachertje gezien de enorme verslechtering van de voorwaarden. U bent hiermee per 1-1-2021 een klant kwijt.

Reputatie 3

Goedemorgen,

een compensatie van 7 euro op jaarbasis staat in geen verhouding met de kosten die ik nu extra ga maken.

Ik heb het zojuist uitgerekend en dit gaat mij op jaarbasis €1.647,36 kosten.

Graag ontvang ik van u een set van de oorspronkelijke voorwaarden en hoor ik graag of u zo maar hier vanaf kan wijken.
 

De meeste werkenden kunnen helemaal niet tussen 9.00 en 16.00 reizen. U kunt het probleem beter oplossen door meer treinen in te zetten in plaats van trouwe klanten weg te jagen.

 

Reputatie 3

Geen goed nieuws dat ik met mijn Voordeeluren abonnement (heb ik al jaren) niet meer tussen 16 en 18.30 uur mag reizen. Ik bezoek meestal de grote steden hiermee en moet daar dan tot 18.30 uur blijven. Een bestaande overeenkomst kan de NS toch niet zo maar eenzijdig wijzigen? Ik wil het ook niet zelf opzeggen. De compensatie van 7 euro (=1 euro per keuzedag) is belachelijk laag. Mijn goede band met de NS lijkt voorbij. Dat gaat voor veel mensen gelden.

Reputatie 4

Erg teleurstellend. En die compensatie staat niet in verhouding tot wat abonnementhouders er op achteruit gaan. Het valt sowieso wel op dat reizigers in daluren er steeds meer op achteruit gaan met de verminderde inzet van materieel (wat in de afgelopen herfstvakantie echt heel opvallend was). Als NS dit wil dan zou compensatie niet moeten liggen in een verlaging van de prijs maar in een duidelijke verhoging van de service. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. 

Reputatie 3

I just received the email with this news. So the reason you claim is to stop people travelling during the busy times. Well I hate to break this to you but we don’t have a choice in this, it’s called work and we have to travel during those hours. So me, a loyal customer who has had this card for about 15 years now loses all the benefits  of my card. Per year I will lose more than 300 euros because of this decision, but you will refund me 7 euros. Are you joking? How can this be legal, given that you are a monopoly and that I’m encouraged to take the train rather than a car. This is outrageous and you know it. You also know that noone can suddenly change their work hours or their form of transport.

But I have an idea, how about the NS improve their services to deal with the rush hour, longer trains, more frequent, rather than penalize the customers.

The ONLY change this will make, is the NS will get more money, nothing else will change. I will still have to deal with delays at least once a week, and I will still have to stand more than once a week.

Reputatie 3

Met deze maatregel dupeert u ons (echtpaar 75 en 78 jaar) zwaar. Wij gebruiken het abonnement voor

familiebezoek in den lande en het bezoeken van musea in grotere steden.

Met deze maatregel zouden wij gedwongen worden om veelal 's avonds en 's nachts te moeten rijden met de auto. Hetgeen voor ons bezwaarlijk wordt. Wij wonen op ruim 25 km.

afstand van het dichtsbijzijnde NS-station. Als wij niet meer tussen 16 en 18.30 mogen reizen noodzaakt u ons het abonnement op te zeggen. Dat zou ons zeer spijten en  er zijn duizenden

die in dezelfde situatie verkeren. Dit is dus een zeer klantonvriendelijke maatregel

 We hopen dat u hier een oplossing voor vindt. Kortom: u dupeert ons hiermee geweldig.

Reputatie 7
Badge +3

Honderdduizenden zeer trouwe klanten van NS worden door deze maatregelen op extra kosten gejaagd. De compensatie van €7 is een lachertje.

Maar als de exercitie bedoeld is om trouwe klanten weg te jagen dan zal dat goed lukken. Ik gebruik mijn Voordeelurenabonnement regelmatig in de middagspits. Voor mij zal het een reden zijn om het abonnement helemaal op te zeggen.

In dit verband heb ik nog een praktische vraag. Mijn Voordeelurenabonnement loopt van november tot november. Wat gebeurt er wanneer ik in november 2020 nog een keer automatisch laat verlengen? Betaal ik dan de huidige prijs en behoud ik nog een jaar de bestaande voorwaarden? Of betaal ik de nieuwe prijs en wijzigen per 1 januari 2021 de gebruiksvoorwaarden?

 

 

Reputatie 3

Wat een slechte zaak.

Ik ben happy met mijn Altijd Voordeel abonnement. Heb in het verleden 1 maand Flex geprobeerd, maar als iets niet flexibel is, dan zijn het Flex abonnementen wel.

Zorg eerst maar eens dat ik een Flex abonnement stop kan zetten voor een periode die ik zelf wil, niet precies 1 maand.

Als ik op vakantie ga, wil ik bijv. pas na 2 of 3 weken weer een nieuw abonnement aanschaffen, niet betalen voor die periode dat ik toch niet reis.

En achteraf een hele dikke afboeking van mijn rekening vind ikzelf minder prettig, dan iedere keer 50 euro voor het opladen van saldo. Regel eerst maar eens dat Flex ook echt flexibel is, door bijv. wekelijks betalen aan te bieden, en zelf dus datums te kunnen kiezen voor weer aangaan van nieuwe abonnementsperiode.

Maar het zal wel weer uit een mooi spreadsheet gerold zijn in de boardroom, dat op deze manier extra geld uit de zakken van reizigers geklopt kan worden. Klanten houden namelijk wel van keuzevrijheid, die staan echt niet te juichen bij minder opties. Bij de bakker mag je namelijk ook zelf kiezen of je wit, bruin, volkoren enz.. kiest, en wordt niet door de vrouw van de bakker bepaald dat iedereen voortaan alleen nog maar bruin brood kan kopen.

Reputatie 2

Jammer dat op de keuzedagen niet meer in de spits gereisd kan worden.

Ja, dan is het inderdaad vaak druk, maar meestal is het nog wel te doen.

Bij een dagje uit moet ik terug naar Leeuwarden meestal vanuit het westen/midden van het land. Vóór 16 uur terug is te vroeg; na 18.30 is vind ik te laat, want dan zou ik nogal laat thuis zijn, vooral als er vertraging is, wat zomaar een uur kan zijn.

Ik heb liever een prijsverhoging van het abonnement.

Reputatie 2

Waarom trouwens zo moeilijk doen over een abonnement dat je niet meer aan kunt schaffen en waarvan het aantal gebruikers door 'natuurlijk verloop’ toch zienderogen afneemt?

Reputatie 2

Ook na drie keer lezen begrijp ik niets van uw argumenten om het voordeelurenabonnement te versoberen als die meegaat in uw nieuwe ‘NS-Flex’-opzet. 

  • U schrijft: ‘Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken.’  U wilt daarmee waarschijnlijk zeggen dat u zelf af wilt van abonnementen oude stijl? Flexibeler voor de reiziger gaat het in ieder geval niet worden, nu alle reizigers straks in datzelfde NS-Flex-stramien zitten. Dat ‘Flex’ is dus een misleidende term.
  • U schrijft: ‘Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag.’ Dus u stelt hier, dat u er met uw nieuwe voorwaarden voor kunt zorgen dat werknemers een paar uur eerder of later van hun werk naar huis gaan? Om zo dagelijks een handvol euro’s reiskosten te besparen? Dat kan slechts een kleine minderheid zich permitteren op de zaak en thuis. De overgrote meerderheid heeft geen keus om straks meer te betalen. Dat weet u.
  • En dan uw zelf getrokken conclusie: ‘Het geven van 40% korting in de middagspits kunnen we daarom helaas niet meer volhouden. Geen fijne boodschap, dat begrijpen we.’ Nou fijn dat u dat begrijpt. Maar de goede lezer begrijpt ook dat u meer gaat verdienen aan reizigers die geen keus hebben. Terwijl u toch jaarlijks een aardige winst maakt. Het zou u sieren als u die winst geheel zou besteden aan extra materieel om die extra reizigers comfortabel te vervoeren. Waardoor de daluren gewoon daluren kunnen blijven. De NS is er voor de reizigers en niet andersom.
  • Tenslotte geeft u een cadeautje: ‘Daarom verlagen we vanaf 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60.’  Dat moet u niet doen. Dat is een loos gebaar naar iedere reiziger die straks honderden euro’s per jaar meer kwijt zal zijn. Zeg dan gewoon: we gaan meer aan u verdienen.
  • Het stoort mij - en vast vele anderen - dat u uw streven naar winstverhoging verpakt als een noodzakelijke ingreep in het belang van de reiziger. Dat gelooft toch niemand.
Reputatie 6

 Betekent dat dat de voordelen zoals in juli en augustus voor 9.00 met korting nog wel blijven bestaan? Kunnen jullie één overzicht maken welke voordelen deit oude "VDU" nog wel hebben?

Reputatie 2

Ben ik de enige die het vervelend vindt dat ik in de mail over deze kostenverhoging van Tjalling Smit, Directeur Commercie en Ontwikkeling, met je en jij aangesproken word?

Reputatie 1

Toen de nieuwe abonnementen werden ingevoerd, heeft de NS beloofd dat er voor degenen die op dat moment een voordeelurenabonnement hadden, er niets zou veranderen!! Waar blijven die beloftes?

 

Reputatie 1

Waarom altijd berichten met “jij” en “jouw”. Ken u niet persoonlijk heb u zelfs nog nooit gezien. We hebben in het Nederlands een beleefdheidsvorm in de taal. Vreselijk ouderwets en achterhaald natuurlijk. Maar had toch liever dat deze gebruikt wordt. Vind het zeer storend om een bericht te ontvangen met al dat gejij en gejou. Dan over de wijziging van het abonnement.

De NS is gewoon druk bezig om iedereen in de auto te krijgen. Kaartjes zo duur mogelijk maken en voordelen afschaffen. Gelukkig denkt de NS met de ouderen mee. Ze nemen af door Natuurlijk verloop.

Met andere woorden we hebben toch niets aan die oude mensen laten ze lekker dood gaan zijn we daar ook weer vanaf. Bedankt NS. 

H.K. Elmendorp

Reputatie 1

Wat betekent dit voor je Dal Voordeel abonnement?

  • De prijs van je abonnement stijgt in 2020 naar € 56 en in 2021 naar € 60 en wordt hiermee gelijk aan de prijs van NS Flex Dal Voordeel.  
  • Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen per eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. 
  •  
  • IK SNAP DE LAATSTE REGEL NIET GOED. Wel of geen keuzedagen per Januari 2021 
  • OF geldt dit voor nieuwe abonnementen en blijft het bestaande hoe het is.
  • Worden de keuzedagen OOK VERHOOGD  in prijs?????
Reputatie 7
Badge +4

Hebben de consumentenorganisaties zich hier al over uitgesproken? Bij de introductie van de nieuwe abonnementen zijn ze een jaar of acht geleden in staat geweest het VDU te behouden, al was NS daar niet gelukkig mee. 

 

Ik ben er wel benieuwd naar.

 

Zo te zien vervalt dus voor de houders van het VDU ook de kortingsregeling in juli en augustus, naast die in de Kerstweek?

 

Een VDU met alleen jaarkeuzedagen, die er nu ook al zijn tegen meerprijs, is wel een mager restant. Feitelijk wordt het VDU om zeep geholpen. Deze maatregel vormt een behoorlijke kostenpost voor veel mensen. Voor veel bejaarden is het niet meer kunnen reizen in de middagspits een behoorlijke fysieke belasting en geeft onrust. Keuzedagen blijven wel, maar de waarde ervan wordt die van een actiekaartje. 

De zeven euro compensatie leidt er alleen maar toe dat het VDU bijna even duur is als een Dalvoordeelabonnement en gezien de voorwaarden niet meer de moeite waard.

 

De gegeven link werkt niet en is dood. Ik neem aan dat de bejaardenabonnementen ook Flex worden, dat is niet echt een probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat men bij NS een rekensom heeft gemaakt. Het verlies van vaste klanten weegt niet op tegen het moeten doen van extra investeringen om de reizigersgroei in de middagspits op te vangen. 

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre NS eenzijdig de afspraken uit 2011 kan opzeggen zonder overleg met de consumentenorganisaties. Het kan natuurlijk ook zijn dat het bericht van vandaag een schot voor de boeg is om te peilen hoe de reacties zullen zijn. Je kunt reacties vanuit de Tweede Kamer verwachten. Zeker wanneer de maatregel van NS tot gevolg heeft dat meer mensen de auto gaan nemen waardoor de stikstofproblematiek alleen maar groter wordt.

Vandaag kreeg ik de e-mail waarin aangekondigd wordt dat de voorwaarden van mijn abonnement wijzigen in 2021.

 

Deze mededeling maakte nogal wat los! Al jaren ben ik een trouwe reiziger, die de NS en de trein hoog in het vaandel heeft. En ik weet, ik ben niet de enige. Ik ben boos en teleurgesteld.

Het stoort me dat als reden wordt gegeven ‘het minder ingewikkeld en flexibeler te willen maken ‘. In mijn optiek is het helemaal niet ingewikkeld, hoe eenvoudig kan het zijn? En het is hartstikke flexibel! Geen goed argument.

 

Mensen die de trein voor hun werk gebruiken worden ook op kosten gejaagd en mogelijk de trein uit. Terwijl we juist in deze tijden waarin duurzaamheid topprioriteit is, zoveel mogelijk van de trein gebruik moeten (blijven) maken.

 

Ik voel me niet echt gewaardeerd, sterker nog het is niet bepaald de manier waarop je verwacht dat je bedankt wordt voor al die jaren dat je trouwe klant bent geweest, bewust voor de trein hebt gekozen en niet voor de auto, met een fooi van 7€ en minder reis mogelijkheden. En hoezo een prijsverlaging? Het huidige dalurenabonnement kost 52€, dat betekent dus een prijsstijging van 8 euro! Mijn abonnement wordt dus gewoon gelijkgetrokken en het is een zogenaamd cadeautje verpakt in mooie woorden. Het voelt als een straf!

 

Dat moet echt anders kunnen. Waardeer en koester de vaste klanten op een betere manier door hen bepaalde privileges te gunnen!

Breng bijvoorbeeld een privilege kaart uit in verschillende gradaties (brons, zilver, gouden platina) naar rato van het aantal jaren dat men abonnement houder is. Verbind hieraan bepaalde kortingen, reismogelijkheden, 1e klas upgrade enz.

 

Ik hoop dat er nogmaals naar gekeken zal worden en dat de vaste klanten beter gewaardeerd zullen worden!

Wat een discriminerende maatregel van de NS om de voordeelurenkaart af te schaffen!!

De mensen buiten de randstad worden hierdoor enorm benadeeld.

Een retour van Groningen naar bv. Rotterdam is bijna niet meer de moeite waard.

Na 9 uur weg is goed te doen, maar voor 16 uur weer terug is veel te vroeg en het wordt nachtwerk om na 18:30 weer terug te gaan, zeker als er daarna nog aansluitend openbaar vervoer nodig is. Buiten de randstad is dat 's avonds vaak niet of nauwelijks aanwezig.

De compensatie na 7 euro is echt een lachertje, dat meent de NS toch niet.

Alleen al voor 1 enkele reis buiten de daluren ben ik meer dan 7 euro extra kwijt.

Waarschijnlijk kan het voor mij niet meer uit om een voordeeluren kaart te kopen.

Maar misschien wil de NS wel dat iedereen weer met de auto gaat reizen?

 

Reputatie 3

Ik sluit mij bij de voorgaande reacties aan. Een gigantische verslechtering vd voorwaarden. Ik ga nog eens heel serieus nadenken of ik het abonnement nog wel ga verlengen dan.

De bevoorrechte prinsjes en prinsesjes met een VDU die al jaren goedkoper reizen dan de gewone NS-klanten jammeren hier alsof hun vreselijk onrecht wordt aangedaan. Terwijl het enige wat er gebeurd is dat hun voorwaarden gelijk getrokken worden met die van die andere NS-klanten. Grow up s.v.p.


Over opgroeien gesproken..

De manier waarop je over VDU abonnementhouders spreekt klinkt niet echt volwassen. In een aantal andere reacties ook, lijkt het vooral te klinken alsof je zelf boos bent niet indertijd zo'n abonnement te hebben kunnen aanschaffen.

Het is bovendien nogal haatzaaiend en discriminerend om dan bovendien de rest van de NS-klanten “gewoon” te noemen.

Mensen met een VDU abonnement zijn hetzelfde als alle andere abonnementhouders. Of die andere abonnementen nu ouder, nieuwer, beter of slechter zijn dan het VDU abonnement. Ze zijn zeker niet “bevoorrecht”. Er is geen speciale regeling voor ze geweest. Er is geen “korting” of “extra inhoud” regeling geweest.

 

Deze mensen hebben indertijd hun abonnement afgesloten op dezelfde manier als jij en ik en zijn daar jaren blij mee geweest (in ieder geval zoals ik) en dan verandert er in ene alles. En dan is het zeker niet alleen de voorwaarden, maar de gehele inhoud van het abonnement.

Mensen hebben gewoonlijk geen OV-abonnement voor de grap. En zeker niet iedereen heeft het geld op de rug groeien. Dus als je abonnement plotsklaps zo erg verandert dat je misschien wel honderden euro’s per maand extra kwijt bent, dan mag je schrikken, steigeren en gechoqueerd zijn.

Dan ben je geen “prinsje of prinsesje”, maar iemand met een groot financieel probleem om op te lossen. (minister president dan?)

 

Andere mensen zijn nooit benadeeld door de VDU abonnementshouders.

Ik heb geen VDU abo, al had ik er graag eentje gehad. Ik nam een abonnement af op basis van de mogelijkheden die ik toendertijd had, net zoals de mensen met het VDU. Omdat het VDU niet meer bestond was ik duurder uit, met minder voordelen. Daardoor ben ik niet benadeeld, en als dat wel zo zou zijn dan zou dat door de NS geweest zijn. Zij hebben dat abonnement in het leven geroepen.

 

En je wauwelt nogal over “gelijk trekken”, maar dat betekent niets. Als ik vijf snickers om uit te delen heb en eentje is er wat korter, ben ik ook “gelijk aan het trekken” als ik uit de andere vier een hapje neem. NS Flex bestaat nauwelijks een jaar en is nog nauwelijks de kinderschoenen uit. Er is ook geen duidelijke reden aangegeven waarom deze duurder is dan de vergelijkbare abonnementen. De term “gelijktrekken” ten aanzien van zo’n produkt is dus gewoon pure marketingspeak omdat het veel beter klinkt dan “we willen iedereen meer laten betalen zonder dat we echt een reden kunnen geven.“

 

Ik steiger ook om het “gelijk trekken” van mijn Dal Voordeel abonnement met die Flex meuk. Mijn jaarlijkse kosten nemen in ene 13% toe zonder een voor mij logische of geldige reden. Dat er in twee jaar tijd € 8,- bij komt is voor mij daarbij niet het probleem. Maar als je niet kritisch bent over een plotsklaps onduidelijke relatief grote kostenverhoging dan ben je jezelf te dom af. Als klant heb je recht op antwoorden wanneer er grote veranderingen plaats vinden in het afgenomen produkt.

Woordvoerder van de NS gisteravond:  “Wij stoppen hiermee,  omdat we met deze korting de reizigers stimuleerden om in de spits te reizen.”

 

Het NIET stimuleren om buiten de spits te reizen is niet hetzelfde als het stimuleren om WEL in de spits te reizen.

Ik ben bang dat zo’n (hoger opgeleide :-)  slapjanus het nog niet eens snapt als je het hem uitlegt.

Reputatie 1

Dit is eigenlijk het einde dus van de VDU. De 700.000 tot 900.000 jarenlang trouwe klanten gaan meer betalen voor hun reizen (sommige zelfs honderden euro's meer per jaar) en kunnen de reistijden vaak maar moeilijk verplaatsen naar buiten de middagspits. 

Er was een ongelijkheid omdat het VDU al 8-9 jaar niet meer te koop is en de nieuwe abonnementen veel minder korting bieden. Nu wordt dat, onder andere door gebruiker Tamzin hier, de VDU-reizigers aangerekend maar je moet je verontwaardiging natuurlijk naar de NS richten. Reizen met de trein is duur en wordt steeds duurder. Je kunt het niet vergelijken met het kopen van een blik erwtensoep (“boos over de prijsverhoging? dan kies je maar een ander merk") want reizen met OV is een voorziening die landelijk geregeld dient te worden, waar velen van afhankelijk zijn: zonder rijbewijs, met kleine beurs, naar plaatsen waar je niet kunt parkeren, etc. Reizen per spoor is geen kapitalistische consumentenoverweging. Je kunt niet de NS afzweren en dan voortaan met de concurrent gaan. De enige concurrent is de auto, en dat is niet voor iedereen mogelijk. Feitelijk beperk je met een grote prijsverhoging de bewegingsvrijheid van veel reizigers en met name degenen met kleine inkomsten en zonder rijbewijs. Daarom vind ik dat je niet simpelweg kunt zeggen: “dikke pech je hebt lang genoeg extra voordeel gehad. “ NS zal zich niets aantrekken van boze klanten die dreigen op te stappen - alleen al omdat het in veel gevallen een loos dreigement is en anders omdat deze klanten toch al (in hun visie) te weinig betaalden. Het werkelijke onrecht is dat de NS is gestopt met het aanbieden van de VDU kaart, niet dat de oude gebruikers deze nog mogen verlengen. 

Eigenlijk moet je het omdraaien en zeggen: hoe kunnen we het OV voor iederéén betaalbaarder maken? Hoe faciliteren we de grote reisbehoefte in de spits (hint: het antwoord is niet: reizigers de trein uitjagen)? En hoe beschermen we reizigers die weinig andere opties hebben? Als de oplossing werkelijk alleen maar is dat je drukte wilt verminderen door prijsdifferentiatie en prijsverhoging dan pak je niet je werkelijke rol van reisfaciliteerder met besef dat mensen afhankelijk van je zijn. Met privatisering van zo'n bedrijf is dat gevaar substantieel. 

Mijn pleidooi is dus eigenlijk om niet de VDU kortingen te beperken zoals aangekondigd maar om de kortingen van de andere abonnementen uit te breiden zodat er minder verschil is. Tevens zou ik pleiten dat voor mensen met een kleine beurs of voor wie de auto en fiets écht geen optie is, een VDU kaart gesubsidieerd wordt. 

Ik was laatst mijn oude reishistorie aan het doorkijken, met nog papieren kaartjes, vanaf 1996 en werd me zo erg bewust van de prijsverhogingen van de losse reizen én de abonnementen door de jaren heen. Natuurlijk is er inflatie en stijging van de kosten maar toch voel je je keer op keer genaaid, zeker als je salaris niet meegroeit en je baas onvoldoende bijdraagt aan de reiskosten. Dit einde van het VDU tijdperk voelt als extra pijnlijk - maar ja, wat doe je er tegen? Als reiziger ben je toch vrijwel machteloos, precies zoals de NS wil. 

Het beleid is voor inchecken niet veranderd. Als je om 08.55 uur incheckt en je haalt de trein om 08.56 uur, is dat een legale actie. Er is sprake van een geldige checkin en er is binnen een half uur begonnen aan de reis. 

Bedankt loes voor deze aanvulling. Ik zat er inderdaad naast, mijn excuses voor deze verwarring. Het moment van de incheck is bepalend. 

Reageer