beantwoord

Abonnementswissel is niet goedgegaan

  • 25 February 2024
  • 4 reacties
  • 89 Bekeken

Goedemiddag, Ik heb vorige week mijn weekendvrij abonnement omgezet van 2e klas naar 1e klas. Ik had op internet gezocht hoe dit moest. Nu zag ik in mijn app dat ik geld moest betalen voor mijn reis vorige week van 't Harde naar Amsterdam Rai. Dus ik heb dit aan de conducteur gevraagd. Hij zei dat het klopte dat ik 1e klas mag reizen en hij mij verder niet kon helpen en ik het dus aan jullie moest vragen. Ik ben naar OV service & Tickets gegaan op station Utrecht. Zij zeiden dat ik het verkeerd heb gedaan en ik niet mijn abonnement heb gewijzigd alleen het 1e klas reizen hen aangezet. En ik dus de kosten erbij krijg per reis. Dat was dus niet de bedoeling. Ik wilde het 1e klas reizen aanzetten, zodat ik voor €9 meer 1e klas kon reizen. Op internet ben ik dus verkeerd ingelicht. 
Kan dit nog omgezet worden, dat ik per 18/2 1e klas kan reizen voor €9 per maand extra? Ipv de kosten die er nu naast staan. Omdat ik vandaag weer ging reizen per trein en de 1e klas aanstond, krijg ik nog meer kosten. En dat terwijl ik 2e klas heb gezeten, omdat de conducteur iemand in de 1e klas had neergezet sie niet tegen prikkels kon. 

Ik denk dus dat ik straks weer een bedrag er naast heb staan bij mijn treinreizen terwijl ik 2e klas zat. 

Ik zet het zo weer terug naar 2e klas, want dit gaat flink oplopen zo. En dat terwijl ik ervan uit was gegaan dat mijn abonnement gewoon omgezet was naar weekendvrij 1e klas. 

Kunnen jullie dit misschien terugdraaien? En dat ik vanaf 18/2 een anders abonnement heb. Voor 1e klas ipv 2e klas. En dat daarmee mijn kosten van 18/2 en de heenreis vandaag komen te vervallen.

Ik hoor graag van u. 

icon

Beste antwoord door Robert B 25 February 2024, 14:26

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5

De informatie over het aanpassen van Flex abonnementen is ook erg onduidelijk. Zelfs de tv-reclame liet zien dat je makkelijk 1e/2e klas kon schuiven op je telefoon, maar dat heeft dus niet het effect wat je zou verwachten..

Binnen MijnNS kan je je huidige abonnement selecteren en daarna op “wijzigen” klikken. En vervolgens moet je alle producten selecteren die je vanaf nu wil hebben. Dus het woord “wijzigen” vind ik hier al niet passend, het is eigenlijk een nieuwe bestelling die de oude vervangt - stel je had ook dalvoordeel, dan moet je die er ook bij selecteren anders heb je die vanaf nu niet meer.

Het is niet mogelijk om dit met terugwerkende kracht te doen. Je zou wel de klantenservice kunnen bellen (of via chat) en vragen of ze iets aan je gemaakte kosten kunnen doen, maar ik zou er vanuit gaan dat het antwoord “nee” is...

Badge +3

De info in de app is inderdaad nogal vaag

Als je de voorwaarden leest staat het er.

Het eerste en derde is van toepassing bij Weekend Vrij, Het tweede is wat je eigenlijk wilde.

Terug wisselen naar 2e klas kan altijd, de opties Vandaag en tot (en met) een bepaalde datum zijn bedoeld zodat je het niet kunt vergeten.

1e Klas Weekend Vrij bestel je via https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij/opties, zet daar 1e klas aan (voor minimaal een maand).

Als de reis vandaag was en je nu het abonnement aanpast zou de Klantenservice wellicht iets voor je kunnen betekenen want omgekeerd (1e naar 2e klas) werkt het ook, je betaalt dan voor die dag geen 1e klas aan abonnementskosten.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt via internet opgezocht hoe je jouw 2e klas weekend vrij kon wijzigen naar 1e klas weekend vrij en daarbij gekozen voor een upgrade naar de 1e klas ipv wijziging van abonnement naar 1e klas. Die kosten van de upgrade zul je moeten betalen en als je die upgrade niet voor een dag hebt aangezet dan betekent dat voor alle reizen vanaf 18-2 1e klas gerekend wordt totdat je die upgrade uitzet. Als de upgrade nog aanstaat dan wordt ook als je zelf 2e klas bent gaan zitten 1e klas tarief.

Een abonnement kan niet met terugwerkende kracht aangepast worden. Wanneer je nu jouw abonnement omzet naar weekend vrij 1e klas op de manier zoals
@basvdbas omschrijft gaat deze direct in.

Badge +3

Een abonnement kan niet met terugwerkende kracht aangepast worden. Wanneer je nu jouw abonnement omzet naar weekend vrij 1e klas op de manier zoals
@basvdbas omschrijft gaat deze direct in.

Dat klopt, en dan betaal je ook de kosten voor het 1e klas abonnement voor die dag.

Voor een eerder op die dag gemaakte reis zou men dus eventueel (kuch) coulant kunnen zijn, maar reken daar maar niet op 🤣

Reageer