Actievoorwaarden langstudeerder/afstudeerder | NS Community

Actievoorwaarden langstudeerder/afstudeerder

  • 15 September 2015
  • 15 reacties
  • 806 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Regelmatig komen er op dit forum mensen langs die klaar zijn met hun studie en graag met de trein willen blijven reizen. Het lijkt me dat NS dat ook fijn vindt. De mensen die zich hier melden zijn meestal mensen die tijdens hun studie een poosje naar het buitenland zijn geweest, en voor wie de actiecode niet meer werkt en de actie niet meer zou gelden.

Nu zit ik de actievoorwaarden van dit product door te spitten. Overal wordt gerept over 'afgestudeerd' en 'langstudeerder'. Nergens staat iets over het tijdelijk stopzetten van het studentenreisproduct. Ook niet bij de veelgestelde vragen. Bovendien is het mijns inziens zo dat studenten wél gebruik maken van hun studentenreisrecht als zij in het buitenlang verblijven. Ze krijgen dan namelijk van DUO tijdelijk een OV-vergoeding. Dus geld in plaats van een reisproduct.

Aangezien ik nergens iets kan vinden over tijdelijk stopzetten tijdens de studie denk ik dat (1) de NS haar eigen voorwaarden onjuist uitlegt en alle mensen die zich hier melden wel degelijk recht hebben op een korting én (2) de techniek boven de mens gesteld wordt (controle is geautomatiseerd), maar niemand dit wil toegeven. Hoe zit dit?

15 reacties

Hoi Keuzereiziger! Goed dat je dit aankaart. Het klopt dat dit signaal wel eens gemeld is op het forum (en elders bij Klantenservice).

Studenten die een tijd in het buitenland gaan studeren, kunnen bij DUO aangeven of ze een vergoeding of het reisproduct willen. Indien ze kiezen voor een vergoeding, dan dient het reisproduct inderdaad stopgezet te worden. Voor deze studenten gelden twee mogelijke scenario's:
1. Na het verblijf in het buitenland vraagt de student geen reisproduct meer aan.
2. Je kunt na je verblijf in het buitenland je reisrecht weer op je OV-chipkaart laden.
Dit betekent dat jouw signaal alleen betrekking heeft op die eerste groep, en dan ook alleen wanneer je langer dan die drie maanden in het buitenland zit. Ik ga er vanuit dat dit geen enorme groep is, maar dat is natuurlijk een veronderstelling.

Dan even naar de voorwaarden. In feite is de uitspraak "Dit aanbod is éénmalig en geldig binnen 3 maanden na beëindiging van je Studentenreisproduct." dekkend. Dat wil zeggen: deze uitspraak geeft al aan dat wanneer jij een student uit groep 1 bent, je hiervoor niet in aanmerking komt. Daarnaast is een vergoeding niet hetzelfde als gebruik maken van een reisrecht. Het is een vervanging daarvan (een compensatie, eigenlijk).

Reputatie 6
Badge +1
Bedankt voor je reactie Sivan. Ik heb echter de indruk dat het bij alle probleemgevallen ook gaat om mensen uit de tweede groep. Ik heb namelijk de indruk dat het automatische controlesysteem controleert op basis van het voor de eerste keer beëindigen van het studentenreisproduct, om wat voor reden dan ook, los van of er gebruik gemaakt wordt van een vergoeding of niet.
Of heb ik het verkeerd en wordt er wel degelijk rekening gehouden met mensen die na terugkomst weer een studentenreisproduct opladen?
Dat is een goede vraag, Keuzereiziger. Je zou denken van wel, maar ook dat is een veronderstelling van mijn kant. Ik stel voor dat we dit gaan testen. Mocht er een vraag komen van een student, dan kunnen we even kijken welk scenario van toepassing is.
Reputatie 6
Badge +1
[cynisme aan]Fijn dat NS weet hoe haar eigen controlesyteem werkt...[cynisme uit].

Tsja, laten we dat dan maar doen en er later op terugkomen. Volgens jou zou het dus zo moeten zijn dat mensen in geval 1) geen recht hebben op de actie, en in geval 2) wel? We gaan het vragen.
Ik spreek niet namens heel NS, maar namens mijzelf. Ik weet inderdaad niet zo 1-2-3 hoe dit werkt. Aangezien ook jou uitspraak een veronderstelling is en jij hiermee komt, is het wellicht een idee dat je zelf de proef op de som neemt.

En nee, die conclusie is niet juist. Ik geef alleen aan dat we in geval van 2 kunnen kijken hoe het werkt bij DUO én NS. Dus niet dat de klant er dan sowieso recht op heeft.
Badge +3
Het aanbod geldt als het studentenreisproduct voor het eerst wordt stopgezet. Dat is eerder onder meer aangegeven door Brian en door Leny.
Reputatie 6
Badge +1
En dat is dus precies niet wat er op de websites en in de voorwaarden staat. Want daar wordt, zoals ik schreef, alleen 'afgestudeerd' en 'langstudeerder' in allerlei termen genoemd.
Ik heb het inderdaad even nagevraagd, en hetgeen Brian en Leny schrijven is juist.

Mijn eerdere bericht wordt dan als volgt:
Studenten die een tijd in het buitenland gaan studeren, kunnen bij DUO aangeven of ze een vergoeding of het reisproduct willen. Indien ze kiezen voor een vergoeding, dan dient het reisproduct inderdaad stopgezet te worden. In dat laatste geval komt de student die langer dan drie maanden in het buitenland zit, niet in aanmerking voor onze actie.

Dan even naar de voorwaarden. In feite is de uitspraak "Dit aanbod is éénmalig en geldig binnen 3 maanden na beëindiging van je Studentenreisproduct." dekkend. Dat wil zeggen: deze uitspraak geeft al aan dat wanneer jij een student uit groep 1 bent, je hiervoor niet in aanmerking komt. Daarnaast is een vergoeding niet hetzelfde als gebruik maken van een reisrecht. Het is een vervanging daarvan (een compensatie, eigenlijk).


@Keuzereiziger: in de voorwaarden wordt inderdaad gesproken over afgestudeerd en langstudeerder, maar er wordt nergens gezegd dat dit aanbod voor álle ex-studenten en langstudeerders beschikbaar is. Daarom ook de voorwaarden.
Reputatie 6
Badge +1
Sivan, bedankt voor het uitzoeken. Jammer dat de regels niet duidelijk omschreven zijn. Er staat namelijk niet 'na de eerste beeindiging van je Studentenreisproduct', dus je zou de zin prima kunnen interpreteren als 'het stopzetten na de studie'.

Mijn hele punt is, dat het voor studenten die langer dan drie maanden in het buitenland zijn niet voelt alsof zij hun reisproduct hebben beeindingt. Studenten die kiezen voor een vergoeding hebben dan misschien niet daadwerkelijk het Nederlandse reisproduct op hun kaart staan, maar ze hebben nog steeds een overeenkomst met DUO doordat ze een vergoeding opvangen. Het daadwerkelijk stopzetten van het reisrecht gebeurt pas na het afstuderen of in het geval van langstuderen.

Het hele probleem zit 'm dus in het hebben van reisrecht (dat heb je ook als je meer dan drie maanden in het buitenland zit) versus het fysiek op de kaart hebben van het studentenreisproduct. Het zou een veel elegantere oplossing zijn als controle plaatsvindt op basis van het eerste, in plaats van op basis van het tweede. E.e.a. lijkt me niet lastig te realiseren, DUO kan gewoon de OV-chipnummers die gelden aan NS doorgeven.

Wat hier achter zit zijn twee dingen:
1) Als ik tijdens mijn derde jaar van een vijfjarige studie naar het buitenland ga heb ik er niets aan om dan een Dal Voordeel abonnement aangeboden te krijgen. Ten eerste zit ik een aantal maanden in het buitenland, en kan ik er geen gebruik van maken. Ten tweede heb ik bij terugkomst weer een studentenreisproduct, dus waarom zou ik een doorlopend contract afsluiten voor iets waar ik geen voordeel mee heb?
Verder zou ik er meer aan hebben dit aanbod te krijgen na mijn hele studie. Nu moet de student (zonder baan of geld nog) na de studie eerst zelf 50 euro betalen, terwijl medestudenten wel een gratis abonnement krijgen.
2) Tijdens het spel (de looptijd van een studie) zijn de regels veranderd. Mensen die zich melden zijn soms ook mensen die in het buitenland zaten toen deze hele regeling nog niet bestond. Ook voor deze mensen is het 'helaas pindakaas', terwijl zij hier niet een gebruik van konden maken!
Hoi Keuzereiziger. Naar aanleiding van jouw betoog, ben ik even gaan praten met wat collega's. Ik heb begrepen dat NS van DUO een lijst krijgt van de studenten waarvan het reisrecht wordt stopgezet. Omdat er in het verlengde hiervan een geautomatiseerd proces bestaat, kan het daarom zijn dat er studenten net buiten de boot vallen.

Er zal een bericht worden rondgestuurd naar iedereen binnen onze Klantenservice, met het verzoek coulant met deze studentengroep om te gaan. Dat wil zeggen: indien de student kan aantonen dat hij of zij een studentenproduct had, dat eerder al is stopgezet (maar dan wel gedurende de actie uiteraard), dan zullen wij hem of haar alsnog tegemoet komen.

Is dat goed nieuws, of niet? 😉
Reputatie 6
Badge +1
Zeker weten! Dat is goed om te horen 😃. Hulde voor de snelle oplossing. En hopelijk zien we meer ex-studenten in de treinen!
Wij zullen alle mensen die zich op dit forum melden snel doorsturen naar de klantenservice!
:)

Het gaat wel om studenten die dus een tijd in het buitenland hebben gestudeerd; niet om studenten die zijn vergeten om zich aan te melden. Ik ga er niet vanuit dat dit heel veel klanten zullen zijn (gebaseerd op mijn tijd bij Klantenservice Schriftelijk), maar elke klant die we hiermee kunnen helpen, is er natuurlijk 1!
Badge +3
Ik vind het helemaal prima dat dit nu ten voordele van de betreffende groep studenten is gewijzigd, maar het verbaast mij zeer dat dit de afgelopen jaren zelfs op uitdrukkelijk verzoek van enkele van die studenten toch echt niet mogelijk bleek.
Tja, in feite hielden wij de voorwaarden aan. Het is technisch ook niet mogelijk, maar er kan altijd voor coulance gekozen worden. Dit werd ook al weleens toegepast in sommige situaties, maar door dit op te nemen in onze interne informatie, is er nu wat meer duidelijkheid over.

Beter last dan nooit, zullen we maar zeggen.

Overigens moet ik zeggen dat in mijn tijd bij Klantenservice, ik dit signaal zeer weinig ben tegengekomen. Dit zal ook de reden zijn dat er niet opnieuw naar deze actie is gekeken.

Het blijft dus echt gaan om een uitzondering.
Er is nog een veelvoorkomende, soortgelijke situatie: Mensen die van studie wisselen of waarvan de bachelor niet direct aansluit op het instrommoment van de master ('dankzij' de harde knip), waardoor ze ook (tot enkele maanden) geen recht hebben op het Studentenreisrecht.

Overigens moet ik zeggen dat in mijn tijd bij Klantenservice, ik dit signaal zeer weinig ben tegengekomen. Dit zal ook de reden zijn dat er niet opnieuw naar deze actie is gekeken.
Dan nodig ik je uit om eens gericht door de oude topics van dit forum te zoeken. Dit signaal heb ik hier regelmatig voorbij zien komen, met steevast een 'njet' van jullie kant (al dan niet alvast gegeven door een andere forumgebruiker) als antwoord.

Reageer